Is deze renovatie doenbaar?

Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Iemand die we kennen verkoopt haar vaders huis, groot domein 1226 vierkante meter, met meerdere bijgebouwen waaronder een feestzaal en bakkot.
Het huis zelf is een oud gerenoveerd boeren huis. Heeft wel zijn charme maar er moet echt wel nog veel in gebeuren.
Nu is er enkel een benedenverdieping en kelder. Kleine keuken en gewone badkamer, 2 grotere kamers, 1 grote slaapkamer en trapjes naar boven naar een halve slaapkamer want die is wel echt klein.
De eerste verdieping is enorm groot en daar kan veel mee gedaan worden. Mijn vader en broer doen alsof dit allemaal niet zo moeilijk is zelf, maar wij zijn daar nog niet zo zeker van. Ze hebben wel wat ervaring, maar wij niet.

EPC gaat sowieso al E of F zijn zegt de eigenares. Heeft een spouwmuur die nog opgevult moet worden, beetje opstijgend vocht in de gang. Geen centrale verwarming en boiler met open vlam nog. Stenen tegelvloeren. Het dak, je ziet de pannen niet dus er zijn platen aangebracht maar geen isolatie materiaal omdat haar vader niet geloofde in isoleren. Ze zegt wel dat het goed koel blijft in de zomer enzo.

Maar de hele eerste verdieping moet dus nog gedaan worden. Ik heb een filmpje gemaakt:
Daarop kan je zien wat ik bedoel. Het is dus geen onderkomen huis ofzo, maar er is wel heel veel werk. Ze zou het voor rond de 400k of iets minder verkopen.

Wij zijn volledig onbekend met renoveren en hebben dus niet echt een idee van de werkelijke kost van de verbouwingen die nodig zijn.Heeft iemand hier enig idee van of kan ons advies geven?

We beginnen eerder naar nee te neigen. Ook al zegt mijn vader dat we zot zijn om dit niet te kopen XD Ik denk dat het teveel gaat zijn, en te stresserend. + we hebben een babytje op komst en voor mijn beroep heb ik ook een ruimte nodig met absolute stilte.

Meer dan 100k kunnen we in het begin niet bijlenen bovenop de hypotheek.

Laatst bewerkt:
je kan het ook platschuiven en nieuw bouwen. kost evenveel als het een totaal renovatie wordt en je veel zal laten doen.
Renoveren/ slopen heropbouwen lukt met babys op komst ook hoor :d

je kan het ook platschuiven en nieuw bouwen. kost evenveel als het een totaal renovatie wordt en je veel zal laten doen.
Renoveren/ slopen heropbouwen lukt met babys op komst ook hoor :d
Zoveel geld hebben we nu ook niet 😅

ik ook niet maar dan vraag je er aan de bank :p

Iemand die we kennen verkoopt haar vaders huis, groot domein 1226 vierkante meter, met meerdere bijgebouwen waaronder een feestzaal en bakkot.
Het huis zelf is een oud gerenoveerd boeren huis. Heeft wel zijn charme maar er moet echt wel nog veel in gebeuren.
Nu is er enkel een benedenverdieping en kelder. Kleine keuken en gewone badkamer, 2 grotere kamers, 1 grote slaapkamer en trapjes naar boven naar een halve slaapkamer want die is wel echt klein.
De eerste verdieping is enorm groot en daar kan veel mee gedaan worden. Mijn vader en broer doen alsof dit allemaal niet zo moeilijk is zelf, maar wij zijn daar nog niet zo zeker van. Ze hebben wel wat ervaring, maar wij niet.

EPC gaat sowieso al E of F zijn zegt de eigenares. Heeft een spouwmuur die nog opgevult moet worden, beetje opstijgend vocht in de gang. Geen centrale verwarming en boiler met open vlam nog. Stenen tegelvloeren. Het dak, je ziet de pannen niet dus er zijn platen aangebracht maar geen isolatie materiaal omdat haar vader niet geloofde in isoleren. Ze zegt wel dat het goed koel blijft in de zomer enzo.

Maar de hele eerste verdieping moet dus nog gedaan worden. Ik heb een filmpje gemaakt:
Daarop kan je zien wat ik bedoel. Het is dus geen onderkomen huis ofzo, maar er is wel heel veel werk. Ze zou het voor rond de 400k of iets minder verkopen.

Wij zijn volledig onbekend met renoveren en hebben dus niet echt een idee van de werkelijke kost van de verbouwingen die nodig zijn.Heeft iemand hier enig idee van of kan ons advies geven?

We beginnen eerder naar nee te neigen. Ook al zegt mijn vader dat we zot zijn om dit niet te kopen XD Ik denk dat het teveel gaat zijn, en te stresserend. + we hebben een babytje op komst en voor mijn beroep heb ik ook een ruimte nodig met absolute stilte.

Vraag is maar wat je wil.
Onderdak zou wel eens asbest kunnen zijn. Dat zou ik al zeker nagaan. En welke dakbedekking ?
De bovenverdieping heeft wel mogelijkheden en idd, als je zelf beetje handig bent kan je dat voor redelijke prijs.
Ander punt is de huidige leidingen, in welke staat zijn die ? Waterleidingen en afvoeren.

Als je structureel niet ingrijpend gaat veranderen, beperkt dat de kost ook.
Verwarmen kan je bv met airco's. Dat is vrij eenvoudig om te installeren
Radiatoren zal ook gaan, maar iets ingrijpender. (Je kan vanuit kelder werken. En wat opbouw).
Vloerverwarming is dan weer een kost van grotere orde.
Spouw opvullen valt ook redelijk mee.

Zijn het al hedendaags dubbel glas-ramen ?

Feestzaaltje kan ook mogelijkheden bieden.

Je kan dus wel een leuke woning ervan maken met 100k extra, als je veel zelf doet.

Vraag is maar wat je wil.
Onderdak zou wel eens asbest kunnen zijn. Dat zou ik al zeker nagaan. En welke dakbedekking ?
De bovenverdieping heeft wel mogelijkheden en idd, als je zelf beetje handig bent kan je dat voor redelijke prijs.
Ander punt is de huidige leidingen, in welke staat zijn die ? Waterleidingen en afvoeren.

Als je structureel niet ingrijpend gaat veranderen, beperkt dat de kost ook.
Verwarmen kan je bv met airco's. Dat is vrij eenvoudig om te installeren
Radiatoren zal ook gaan, maar iets ingrijpender. (Je kan vanuit kelder werken. En wat opbouw).
Vloerverwarming is dan weer een kost van grotere orde.
Spouw opvullen valt ook redelijk mee.

Zijn het al hedendaags dubbel glas-ramen ?

Feestzaaltje kan ook mogelijkheden bieden.

Je kan dus wel een leuke woning ervan maken met 100k extra, als je veel zelf doet.
Ja ik ga dat nog eens dubbelchecken bij de eigenaar, zien of ze weet van welk materiaal die onderplaten zijn. Het is van haar vader die is al lang geleden overleden. Wij hebben zelf nog niks gedaan van verbouwingen. Ik heb ooit een kippenhok gebouwd thats it XD. Ik ben wel handig en leer snel, maar ik ga niet echt kunnen helpen met de baby enzo. Mijn man ook geen ervaring mee maar zit nu wel filmpjes te kijken erover enzo.

Waterleidingen moet ik ook nog eens goed navragen of ze dat weet in welke staat die verkeren. Het werd niet echt meer gebruikt dat domein, gewoon onderhouden.

Airco verwarmen kost dat niet veel? Vloerverwarming zal dan voor later zijn.

Het zijn oudere dubbel glas ramen.

Bijlagen

• sdfdsfdsfdds.JPG
    sdfdsfdsfdds.JPG
    142 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Het lijkt me een unieke kans, zo'n leuk project. Tot daar begrijp ik je familie.

Maar eerlijk, met 100k zou ik daar niet aan beginnen en ik doe alles zelf. Check zeker goed na of er asbest in dat onderdak zit, kan zomaar even ruim de helft van je budget wegnemen.

En geloof niet zomaar wat de verkoper zegt. Mensen weten het vaak zelf niet, hoop ik.

Vraag een architect om een staat van bevinding van het goed te maken.
Dan weet je wat de huidige toestand is van alle gebouwen.
Hij kan ook een raming maken van eventuele kosten
Hij kan adviseren welke werken er dringend moeten gebeuren

Ook naar de gemeente gaan horen of de woning vergund is , niet in overstromingsgebied zit en of verontreinigde site.
Hier heeft men zoon die ook op zoek is een prachtige woning met wat werk laten staan want er was vervuiling door een oud stort.

Infoplan opstellen dus en dan kosten baten analyse en dan beslissen

Dat lijkt me een visueel gerenoveerde boerderij te zijn geweest. OF je moet ze voor een prikkie kunnen kopen of je moet eraf blijven.
Ik vind het nu zelf visueel alvast geen 'pareltje' noch charmant, maar ik weet niet wat je krijgt voor welke prijs in welke regio. Ook zeg je niets over wat je gewenste eindresultaat is, noch over een mogelijk budget. Zonder die parameters kun je hier niks nuttig over zeggen.
Ben je iets met die bijgebouwen? is daar iets van mogelijks nut aan? is dat grondoppervlakte of bewoonbare oppervlakte?

Dat lijkt me een visueel gerenoveerde boerderij te zijn geweest. OF je moet ze voor een prikkie kunnen kopen of je moet eraf blijven.
Ik vind het nu zelf visueel alvast geen 'pareltje' noch charmant, maar ik weet niet wat je krijgt voor welke prijs in welke regio. Ook zeg je niets over wat je gewenste eindresultaat is, noch over een mogelijk budget. Zonder die parameters kun je hier niks nuttig over zeggen.
Ben je iets met die bijgebouwen? is daar iets van mogelijks nut aan? is dat grondoppervlakte of bewoonbare oppervlakte?
Ja daar heb ik dus ook schrik voor. Dat er verborgen dingen zijn die wij als leken niet opmerken (ik zou sowieso nog met bouwkundig expert gaan kijken MOESTEN we vrij zeker zijn het te willen).

Ik denk dat we het mogelijks kunnen kopen voor 350-380k.
Daarboven kunnen we echt max 120k erbij lenen voor renovatie, anders is onze afbetaling per maand niet te doen.

Eindresultaat willen we een gebouw gewopon afbreken en tuin groter maken. De feestzaal zou iets worden voor onze home gym en de kinderen te klimmen en klauteren enzo. De andere weten we nog niet.
Die 1300 is alles, gehele grondoppervlakte van het domein.

8b149936-3e61-4d5e-ae22-5106f6faf75d.jpeg48910dd0-8b65-49dc-b594-c603b6006c05.jpeg
a9a0f665-36a6-4fef-a134-84a865964538.jpeg

dit zijn enkele van de bijgebouwen

Er zitten leuke dingen aan zonder een écht waauuw-gevoel. Maar met 120 K spring je niet ver als je alles een beetje wil moderniseren. Op het einde van de rit riskeer je dan te blijven zitten met iets dat (net) niet af is volgens je goesting/wensen. Met wat er nu op tafel ligt, zou IK het laten passeren. Maar zoals hierboven al geschreven: we kennen de andere parameters niet (uitzonderlijke kans in dure regio ? rust ? vlakbij ouders ? etc etc)

Die feestzaal is dus een omgebouwde stal. Voor de gemeente is dat een functiewijziging, je zal moeten nagaan wat dat voor de gemeente is.

Het lijkt me zo een eigendom waar zaken die nog goed zijn aan moeten gerenoveerd worden bv. owv dat onderdak dat misschien asbest bevat is mogelijks een nieuw dak nodig, ondanks dat die daken er vanachter de pc ok uit zien.

Als je dat aan mijn pa zou vragen, die zou zoiets meer dan instapklaar vinden. Je moet soms wat uitkijken met adviezen van de vorige generatie, want die houden vaak geen rekening met renovatieverplichtingen.

Ik vraag me echt af of die 'feestzaal' wettelijk vergund is. En wat wil jij daarmee gaan doen?
Verhuren voor feestjes? Is dat brandveilig gekeurd? Is er een keuken aan? Ga jij zelf traiteur spelen?

Tis leuk he voor de verjaardag van de kleine, maar zo'n zaal warm stoken zal je meer kosten dan het eten voor uw 20 gasten.
Dus als het in uw ogen nuttig is, en iets kan opbrengen moet je het doen.

Die feestzaal is dus een omgebouwde stal. Voor de gemeente is dat een functiewijziging, je zal moeten nagaan wat dat voor de gemeente is.

Het lijkt me zo een eigendom waar zaken die nog goed zijn aan moeten gerenoveerd worden bv. owv dat onderdak dat misschien asbest bevat is mogelijks een nieuw dak nodig, ondanks dat die daken er vanachter de pc ok uit zien.

Als je dat aan mijn pa zou vragen, die zou zoiets meer dan instapklaar vinden. Je moet soms wat uitkijken met adviezen van de vorige generatie, want die houden vaak geen rekening met renovatieverplichtingen.
Dat is echt een dingetje inderdaad. Die mensen bedoelen het goed, maar eigenlijk is dat geen goed advies.
In mijn ouderlijke woonst staan ook zo goed als nieuwe aluminium ramen, zelfs al dubbel glas, recent gezet in 1980. Vloerisolatie is ook aanwezig, 3cm eps onder de chape. Vraag je het mijn vader gokt hij op EPC B. Geen A, "A is slechter dan B want dan zit je met veel isolatie en ventilatie, dat is voor niks goed."

Ikzelf, 42j intussen betrap me er zelf ook op om vaak te blijven steken op de norm van 15j geleden. Iets typisch als je ouder wordt allicht. M'n woning blijft als nieuw 😁

Klopt, Bvb ze zei samen met mijn pa dat je geen schatter moet laten komen etc... maar de banken verplichten dit sinds 2022 omdat ze zich nu baseren op geschatte prijs en niet de verkoopprijs of geboden prijs. Maar dat zou sowieso onder optie zijn moesten we iets bieden.

Wat is de vergunningentoestand en bouwjaar?
Vergunningstoestand weet ik nog niet, ik heb daar een mail over gestuurd vandaag. Ik weet ze hebben die feestzaal nooit geregiustreerd als feestzaal omdat dat meer ging kosten. Ze gebruikten dit vooral voor familiefeesten enzo.
Bouwjaar, op de deur vanboven staat 1832 maar gerenoveerd volledig in 2007

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan