Is deze knik in koelleiding erg?

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
295
Punten
63
Dag vrienden,

Een aannemer heeft in onze nieuwbouw werken uitgevoerd, en een van de werkmannen vond dat die koelleiding van de warmtepomp nogal in de weg zat en heeft er schoon een knik van 90° in gezet. :rolleyes:

Nu erkent hij de fout en zou me vergoeden als het nodig zou blijken, maar hij wil het dus voorlopig zo laten totdat blijkt dat het hersteld moet worden. Ik heb de leiding zelf geplaatst via zelfbouwfirma, en heb een afspraak gemaakt met hun technische dienst dat ze binnenkort de binnenunit komen aansluiten en dan opstarten. Nu blijkt dat een afspraak vastkrijgen nogal moeilijk is, en moest de leiding dus niet meer goed zijn dan ga ik minstens een maand tijd verliezen vooraleer ik een nieuwe afspraak ga krijgen van de zelfbouwfirma.

Wat is jullie inschatting? Zijn deze twee knikken te erg, en moet de leiding dus afgeknipt en verlengd worden? Een nieuwe leiding plaatsen via ander traject gaat gelukkig ook nog wel. Het gaat over een 1/4" + 5/8" leiding. De foto's zijn van de 5/8" buis.

IMG_20230308_184453.jpg

IMG_20230308_184657.jpg

Deze tweede knik is de ergste. Zou ik die knik er terug kunnen uitkrijgen, met een waterpomp tang?

Ik heb online eens gezocht naar een nieuwe leiding van die afmeting maar ik vind het eigenlijk nergens op lengte 10m. Enkel bij Desco heb ik een van 20m gevonden (als het echt moet is dat ook goed, hij vergoedt mij toch). Nog iemand bronnen waar ik op korte termijn een 1/4" + 5/8" leiding van 10m kan krijgen?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
836
Punten
113
Vervangen/ herstellen: potje breken = potje betalen.
Die tweede buis is er al zeker aan voor de moeite, de eerste naar mijn mening ook.

Probeer eens een bluts in zijne auto te stampen... "bwoah, als't nodig is om dat te herstellen, laat ge dat maar doen , maar uwe auto zal evengoed blijven rijden". Wat denkt ge dat em zou zeggen?

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
49
Punten
28
Zekere herstellen (met de juiste materialen), je moet daarvoor geen nieuwe leiding trekken. Het dient wel te gebeuren voor ze het komen in dienst stellen. Nu ga je al zeker vermogensverlies hebben en nog erger als de leiding toch scheurt. Hier komt 40bar aan druk op => scheur => al het giftige gas komt binnen.
ik heb hier nog wel stukken leiding liggen denk ik.

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
270
Punten
83
Zoals NicoP schrijft, vervangen.
De slechte stukken (10cm)kunnen er tussenuit gehaald worden met een gepaste buizensnijder en dan twee nieuwe stukken tussen solderen (hardsolderen).
Even een gecertificeerd koeltechnisch bedrijf laten komen die dit komt uitvoeren en het factuur doorsturen naar de aannemer. Dat is hooguit een half uur werk.
Van welke regio ben je? I Voor het leuvense denk ik aan Jokri, Kampenhout, Bumaco Rotselaar, Vaco technics Scherpenheuvel, enz... . De meeste kunnen dat wel snel even tussendoor nemen.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
295
Punten
63
Oké, bedankt voor jullie visie!

Ik heb ook liever dat de leiding gerepareerd wordt, dan dat we wel zullen zien wat het geeft. Minder vermogen is sowieso al sneu.

Er is bij ons al een koeltechnisch bedrijf geweest voor installatie van leidingen voor airco, die binnenkort de airco zelf gaat plaatsen. Ik ga hen eens contacteren. Misschien wel ambetant dat ze een leiding moeten komen repareren die ze niet geplaatst hebben maar werk is werk zeker...

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
295
Punten
63
Koeltechnisch bedrijf wil het niet uitvoeren wegens garantie van lekken enzo. Eigenlijk wel wat ik dacht. Pollekes er vanaf.

Zal eens naar de servicedienst van de zelfbouwfirma bellen dan. Beter direct met m'n billen bloot dan dat het naar bovenkomt wanneer ze komen aansluiten.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.816
Punten
113
Als dit een warmwaterleiding was, dan kan ik je verzekeren dat er daar een lek in komt.
wij zien dat vaak bij dergelijke blutsen dat er altijd in de bluts een lek ontstaat wegens de ongelijke uitzetting en inkrimping bij afkoeling.
wat de temperatuursverschillen zijn in geval van koelleiding weet ik niet, maar als ook die sterk fluctueren dan zal er daar een lek ontstaan.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
295
Punten
63
Als dit een warmwaterleiding was, dan kan ik je verzekeren dat er daar een lek in komt.
wij zien dat vaak bij dergelijke blutsen dat er altijd in de bluts een lek ontstaat wegens de ongelijke uitzetting en inkrimping bij afkoeling.
wat de temperatuursverschillen zijn in geval van koelleiding weet ik niet, maar als ook die sterk fluctueren dan zal er daar een lek ontstaan.
Aan de thermische uitzetting had ik nog niet gedacht! Goed punt. Naast uiteraard de verminderde doormeter van een plooi die dan vermogensverlies geeft, is dat inderdaad een zwakke plek voor uitzetting. Sowieso repareren dus.

Heb ondertussen gebeld met de service van de zelfbouw en ze gaan het repareren (via braseren). ❤️ Zou zo'n uurtje tijd en € 80 kosten. De aannemer komt er nog goedkoop van af denk ik dan.

GuntherS

Actief Lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
71
Punten
28
Mijn plakker had te laat gezien dat de wandverwarming nog niet was aangesloten en had die leidingen (koper) dichtgeplakt. Kwam hij toch vragen bij de 2e ruimte. Bij het terug openkappen een (klein) deukje in de koperen buis gekapt. Verdict installateur sanitair: afknippen en vervangen; voor die kleine kost ga je geen risico lopen.

Bij mij was het wel op het uiteinde van een leiding, dus moest sowieso koppelstuk aan komen. In het midden van een leiding zal je 2 koppelstukken moeten steken, misschien kom je toe met één koppelstuk als dat lang genoeg is om de "knip" te overbruggen, geen ervaring mee.

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
270
Punten
83
In het midden van een leiding zal je 2 koppelstukken moeten steken, misschien kom je toe met één koppelstuk als dat lang genoeg is om de "knip" te overbruggen, geen ervaring mee.
Koppelstuk is niet nodig. Gewoon de leiding "open" zetten met speciaal gereedschap. Je zal natuurlijk wel 2 keer moeten hardsolderen in het geval van TS.

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
44
Punten
28
Ziet er wel een vervelende plek uit om te herstellen, en de isolatie zal ook wegsmelten?
Wij hadden ook een aircoleiding met een knikje, is niet hersteld en in ondervind geen verschil met andere units

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
295
Punten
63
De technieker heeft met een soort kneltang met gaatjes in van verschillende diameters de knikken er uit genepen.
De knik tegen de muur had em inderdaad wel wa moeite mee maar was volgens hem nu OK.
De opstart mag gebeuren (volgende week).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan