• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is deze afvoerbuis asbestverdacht?

Lid geworden
1 jul 2024
Waarderingsscore
5
Punten
3
Dag ervaringsdeskundigen:)

Ik heb een woning gekocht van bouwjaar 1961, waar ik nu aan de riolering toe kom. Van de bestaande buizen vraag ik me af of die asbest zouden kunnen bevatten. Enerzijds doet de kleur van wel vermoeden, maar het materiaal zelf lijkt niet echt op cement. (Probleem is dat ik zelf nooit asbestcement heb gezien en dus weinig referentie heb)

Het gaat om de buis van de foto (dit stuk ligt buiten, maar in de woning nog veel meer) De buitendiameter is ongeveer 90 mm en wanddikte ongeveer 6 mm.

Graag uw adviezen :)

Met vriendelijke groet,
Martijn

IMG20240826182838.jpg

Zo'n afvoer heb ik nog nooit gezien. Dus vermoedelijk asbesthoudend.

Zo'n afvoer heb ik nog nooit gezien. Dus vermoedelijk asbesthoudend.
Je ziet die wel meer bij huizen van de jaren 60, vaak staand als regenpijp tegen de gevel maar ook ondergronds. Vrij zeker dat ze asbest bevatten😞

Volgens mij zeer grote kans asbest. No panic, met gezond verstand afvoeren.

Bedankt voor de vele en snelle reacties! Dan gaan we deze buizen met gapaste voorzorgen verwijderen en netjes afvoeren.

Met vriendelijke groet,
Martijn

Was er destijds wel iets in pvc?
Bij die oudere huizen zie je altijd gietijzer of bovenstaande buizen of gresbuizen.
Sinds wanneer werd pvc courant?

Was er destijds wel iets in pvc?
Bij die oudere huizen zie je altijd gietijzer of bovenstaande buizen of gresbuizen.
Sinds wanneer werd pvc courant?
70 was pvc al in gebruik

Wij hebben 2 gebouwen van 2e helft jaren 70, al alles in PVC van afvoer.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan