• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

is bouwen realistisch voor mij?

kv12

Nieuw Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
17
Punten
8
Hallo,

Ik ben in het bezit van een mooi stukje bouwgrond (onbebouwd) , sinds ik recent alleen gevallen ben zou ik daar graag op willen bouwen .

ik heb een online woonlening simulatie gedaan bij een bank en met mijn inkomen kan ik zo'n 80.000euro lenen over 25j .

Is het realistisch om daar een woning mee (zelf) te bouwen? ik vermoed dat er een heel aantal vast kosten zijn , epb , riolering , electriciteit aansluitingen etc...dat daarmee mijn budget al een heel eind opgesoepeerd is .

Ik heb een bedrijf in estland gevonden dat A-frame kits opstuurd in alle formaten , een kit voor een 40m² kom je op een 35.000euro , ramen en deuren erin .

zou dat haalbaar zijn?

keuken etc zou ik zoveel mogelijk gratis willen bekomen , op 2dehands zie ik aanbiedingen van mensen die een keuken gratis aanbieden , zelf uit te breken bijvoorbeeld.

Met 80k ga je niet zoveel kunnen doen. Door idd vaste kosten en de normen waar je aan zal moeten voldoen.
Zelf bouwen kost minder, maar duurt ook veel langer. Als je dan ondertussen kosten hebt om te wonen moet je dat al bijtellen. En in welke mate heb je overal kennis van ?
Ken je financiële situatie niet, maar 80k op 25j als max ? Dan zou je maar 380€/maand kunnen missen ?

Andere optie is kijken naar wat de grond kan opbrengen en hoeveel je dan moet opleggen voor bv een appartement/studio.

Met 80k ga je niet zoveel kunnen doen. Door idd vaste kosten en de normen waar je aan zal moeten voldoen.
Zelf bouwen kost minder, maar duurt ook veel langer. Als je dan ondertussen kosten hebt om te wonen moet je dat al bijtellen. En in welke mate heb je overal kennis van ?
Ken je financiële situatie niet, maar 80k op 25j als max ? Dan zou je maar 380€/maand kunnen missen ?

Andere optie is kijken naar wat de grond kan opbrengen en hoeveel je dan moet opleggen voor bv een appartement/studio.
de grond is een erfenis en die wil ik niet van de hand doen , is een prachtig stuk van 20x50meter met uitzicht op weidse velden. ik zou er 250.000 van kunnen krijgen normaal maar dat wil ik niet.

met een inkomen van 1400/maand kan ik op 25j iets van een 80.000 lenen volgens simulatie en 410 per maand afleggen.

mijn vader is gepensioneerd werfleider , die kan helpen en heeft uiteraard wat kennis van bouwen

Heb je voor de rest nog eigen inbreng voor de totaalkost van een bouw? Of moet je 100% lenen?

Heb je voor de rest nog eigen inbreng voor de totaalkost van een bouw? Of moet je 100% lenen?
geen eigen inbreng helaas...mss kan ik bij familie wel iets voor elkaar krijgen qua eigen inbreng maar veel zal dat niet zijn denk ik , en ik weet niet of "iets" een verschil zou maken.
hoe meer ik opzoek hoe duurder ik die A frame huizen vind eigenlijk... voor 40m² kom je rond 35000 euro uit met deuren en ramen erin (pvc)
zelf ytong zetten en ramen in duitsland halen bij een "bauhaus" filiaal en je kan daar flink onder gaan lijkt me

Er loopt hier ergens een topic van iemand die heel veel zelf doet, ook ruwbouw. Misschien kan je daar eens kjken aan welke prijzen die zit.

Vraag is ook wat je wil bouwen.

Is er een optie dat je begint volledig zelf te bouwen aan iets met de bewoonbare oppervlakte van een klein appartement en de architect rekening houdt met uitbreidingsmogelijkheden in de loop van tijd.

Eerlijk, mij lijkt dit niet haalbaar voor 80.000 euro. Een nieuwbouw met een (bijna) gratis keuken etc lijkt me echt niet leuk om in te wonen. Naar de toekomst gericht zou je toch materialen moeten gebruiken met een minimum aan kwaliteit. Ik vrees dat je voor dat bedrag heel veel kwaliteit ga moeten laten.
Zoals hierboven aangehaald is de grond verkopen en een klein appartment of studio kopen echt wel de meest verstandige keuze naar de toekomst toe.
Ik zou over dat laatste toch nog eens serieus nadenken.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben in het bezit van een mooi stukje bouwgrond (onbebouwd) , sinds ik recent alleen gevallen ben zou ik daar graag op willen bouwen .

ik heb een online woonlening simulatie gedaan bij een bank en met mijn inkomen kan ik zo'n 80.000euro lenen over 25j .

Is het realistisch om daar een woning mee (zelf) te bouwen? ik vermoed dat er een heel aantal vast kosten zijn , epb , riolering , electriciteit aansluitingen etc...dat daarmee mijn budget al een heel eind opgesoepeerd is .

Ik heb een bedrijf in estland gevonden dat A-frame kits opstuurd in alle formaten , een kit voor een 40m² kom je op een 35.000euro , ramen en deuren erin .

zou dat haalbaar zijn?

keuken etc zou ik zoveel mogelijk gratis willen bekomen , op 2dehands zie ik aanbiedingen van mensen die een keuken gratis aanbieden , zelf uit te breken bijvoorbeeld.
Eerste vraag, krijg je dat vergund op dat perceel?
Dus naar de gemeente en gaan vragen

Daarna de rest
Architect kost ook nog wat centen
Ook dergelijke constructie moet voldoen aan EPB, isolatie, luchtdichtheid, verwarming, ventilatie
Kan je dat ook zelf doen?

Veel succes

Er loopt hier ergens een topic van iemand die heel veel zelf doet, ook ruwbouw. Misschien kan je daar eens kjken aan welke prijzen die zit.

Vraag is ook wat je wil bouwen.

Is er een optie dat je begint volledig zelf te bouwen aan iets met de bewoonbare oppervlakte van een klein appartement en de architect rekening houdt met uitbreidingsmogelijkheden in de loop van tijd.
ik wil alles zelf doen , mijn broer heeft dit ook gedaan maar dan veel groter dan wat ik op oog heb (ik zou graag richting 70m² gaan mocht het budget het toelaten , mijn broer meer dan het dubbele vol domotica , en 95% zelf gedaan , van douchebak en aanrecht gieten in beton , (eerst mal maken) tot trap maken , domotica etc etc....

ik ben bereid de meest basis materialen te kiezen , geen ramen en deuren op maat maar goedkope bauhaus ramen en deuren en muren op maat ... metsen kan niet maar zou eerder opteren voor ytong en met mijn vader als werfleider op rust als hulp kan dat degelijk en correct optrekken geen probleem zijn denk ik

Hallo,

zou dat haalbaar zijn?

Daarna de rest
Ook dergelijke constructie moet voldoen aan EPB, isolatie, luchtdichtheid, verwarming, ventilatie

Veel succes
idd , dat is idd mijn vraag ook wel ergens , hoe een hap uit het budget neemt dit al???

Hallo,

zou dat haalbaar zijn?

Daarna de rest

Veel succes
idd , dat is idd mijn vraag ook wel ergens , hoe een hap uit het budget neemt dit al???
Tot 10% soms

Hallo,

zou dat haalbaar zijn?

Daarna de rest

Veel succes
Tot 10% soms
10% van 80.000is 8000 , dat valt best mee, ik verwachte dat het veel meer zou zijn

bedankt al in ieder geval voor de reacties , helpt me in het proces om alles uit te zoeken en te bekijken of er iets , enzo ja wat mogelijk is

Een andere optie is misschien van die bouwpakketten voor houten huizen. Dat moet wel lukken binnen dat budget en doorlooptijd project zal meevallen.

100% lenen en geen eigen inbreng, speelt natuurlijk in je nadeel voor een lening.
Als je de grond zou kunnen verkopen voor 250k, dan heb je ineens een eigen inbreng van 250k. Je zal dan nog 80k kunnen lenen aan betere condities, of gewoonweg meer kunnen lenen voor dezelfde maandelijkse afbetaling en doorlooptijd.

No offence maar als je broer al alles gedaan heeft en je pa zo verweven zit in den bouw, dan teken je een plan uit, maak je een meetstaat en vraag je prijzen op.
Ja excuses, het is allemaal veel op korte tijd...het uit elkaar gaan sinds enkele dagen terug en we wonen in een huurhuis dat ik alleen nooit kan betalen dus ik heb me idd volop gestort op het zoeken van woon mogelijkheden.

Mijn jongere broer heeft ondertussen ook al meer dan 10j geleden gebouwd dus ik wou hier even polsen wat met dit budget kan aan de huidige materiaal prijzen.

Eerst heb ik een afspraak bij de bank, de online simulatie houdt geen rekening met leeftijd of dergelijke dus wil eerst een realistisch beeld over het budget.

Vanaf daar kan ik verder.

Ik kan goed met cad werken en heb in het verleden al wel een "droomhuis " getekend maar iets tekenen dat minimaal 200k zal kosten heeft weinig zin dus stap per stap.

Ik denk er overigens over na om een kleine occasion caravan te kopen en daarin te gaan wonen tijdens een eventuele bouw wassen en eten kan ik bij mijn ouders

Een andere optie is misschien van die bouwpakketten voor houten huizen. Dat moet wel lukken binnen dat budget en doorlooptijd project zal meevallen.

100% lenen en geen eigen inbreng, speelt natuurlijk in je nadeel voor een lening.
Als je de grond zou kunnen verkopen voor 250k, dan heb je ineens een eigen inbreng van 250k. Je zal dan nog 80k kunnen lenen aan betere condities, of gewoonweg meer kunnen lenen voor dezelfde maandelijkse afbetaling en doorlooptijd.
Ik ben uitgekomen bij avrame, bedrijf in Estland die Diy A frame kits levert maar al bij al zijn ze toch niet zo goedkoop vind ik.
Zelf een muur in Ytong zetten en een zelf een meer traditioneel dak erop voorzien lijkt me goedkoper te kunnen . Veel hangt af van materialen natuurlijk stalen dakplaten komen een stuk goedkoper uit dan een ander materiaal bijvoorbeeld.

Als je huur niet kan betalen hoe ga je lening dan betalen?
Al overwogen om met OCMW te gaan praten? Voor sociale woning te huren? Of andere hulp?

Tekenen in CAD, begrijp ik, maar je hebt handtekening en documenten van architect nodig

Succes

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan