• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is 3x400 altijd nuttig? Waarom niet op monofasig blijven?

Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
22
Waarderingsscore
5
Punten
3
In navolging van mijn vorig bericht heb ik wat zitten nadenken waarom ik eigenlijk zou overschakelen naar 3F 3x400/25A i.p.v. mono (40A).

Ik zie overal dat iedereen voor elektrisch laden auto en WP etc overschakelt naar 3F. Maar ik denk dat ik ergens iets mis.

Eindvraag is: zijn er die met kleine Warmtepomp + elek wagen problemen hebben met een 40A mono aansluiting en 5kW omvormer?


Details:

Huidige situatie:

40A mono aansluiting.

Nog geen warmtepomp (voorzien voor binnen 3 jaar), maar zal niets zwaar zijn (mono vb Vaillant VWL 55 of 75/6, welke max 3.5 kW opneemt (zelfs indien zwaardere, monofasig 5.4 kW max opname elek). Weinig extra warmtevraag (SWW zonneboiler, VVW zonneboiler+houtkachel). Verwacht verbruik WP: (200-300 l propaan huidig = 2100 kWh warmte à COP van pessimistisch 2: 1050 kWh elek)

SWW: zonneboiler + gas + elek mogelijk

VVW: propaan 200-300l, maar ook ondersteuning van 10 m² zonneboiler + houtkachel.

Huidig ZP: 4kWp omvormer, 4.4kWp panelen.

Huidig verbruik: 3000 kWh/jaar. Maar via elektrische weerstand in SWW en VVW buffervat proberen we al extra te moduleren (+ oude frigo’s en oude droogkast), die zal dus zeker zakken met WP en frigo/droogkast.

Terugdraaiende teller (alles van ZP voor eind 2023 = terugdraaiende teller in Wallonië)

Toekomst: elektrische wagen (maar hopelijk nog niet eerste jaren).

Laden: zal geschat nooit nodig zijn om snel te kunnen laden

Aantal km: over de twee wagens, 15-20.000 km? Pakweg 3400 kWh max

Totaal (pessimistisch):

  • Verbruik: 1050 (WP) + 3400 (elek wagen) + 3000 (rest) = 7450 kWh elek

  • Productie: geschat huidig 4200 kWh, kan 7.789 kWh worden (zal wel afnemen met de jaren)

We zouden nu willen doen:

Extra ZP: 9x420Wp extra, dan 8.2kWp (oude 4.4 + nieuwe 3.8) op omvormer van 5kW (Sunny Boy 5 kan 200% aan) (de oude 4kWp omvormer kan een kennis gebruiken) (zelf installeren)
  • Dit vanwege regel Wallonië dat we nog terugdraaiende teller kunnen hebben tot 2030 enkel als we dit nu doen

Al dan niet overschakelen op 3x400V/25 A (kost: 1500€ enkel voor maatschappij; aanpassingen kast zelf + extra keuring)

Als ik nu niet overschakel: zal moeten wachten tot 2030 of anders terugdraaiende teller weg.



Voordien dacht ik dat “vanzelfsprekend” is om naar 3x400Vover te gaan, maar ik begin te twijfelen, zeker gezien die 1500€ + keuring extra.



Pro monofase 40 A laten zoals het is:

1) snelladen van een (toekomstige) elektrische wagen zal in ons geval eigenlijk nooit nodig zijn i.v.m. afstanden en thuiswerk etc.

2) Zelfs in "noodzakelijk snelste" geval à 7.4 kW (mono 32A) t.o.v. de max 11kW driefasig is ook geen ramp? (er zijn zelfs combinaties wagens/laadpalen minder goed voor 3F)

--> naar piekverbruik en levensduur batterij ook beter om niet snel te willen laden? Kan natuurlijk altijd ook 3F snellader laten moduleren.

3) Zonnepanelen: die 5kWp omvormer + 8.2 kWp ZP mag in mono. Nog meer zullen we niet nodig hebben gezien terugdraaiende teller, zelfs met elek wagen+WP.

4) WP zal geen problemen voor vermogen opleveren.

5) moet kasten niet aanpassen (maar is ook einde van de wereld niet)

6) kostprijs van +-1000 € voor 3x400V 20A ; 1500€ voor 3x25A (nodig indien 5kW mono omvormer)... + keuring en wat materiaal

7) kan nog altijd later overgaan naar 3x400V (maar na 2030).



Pro nu veranderen naar 3x400V:

1) 3x400V meer toekomstgericht? Voor?

2) ik kan nog meer zonnepanelen/omvormers plaatsen in de toekomst op andere fasen (maar zou beginnen op niet-ideale plaatsen zijn + niet nuttig zijn voor 2030)

3) zal later meer kosten.



Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, zijn er nog mensen die gewoon op monofasig gebleven zijn en daar problemen mee hebben? Ik zie momenteel in onze situatie het nut van een 3x400V niet volledig in (los van dat ik wel in de kast wil prutsen, maar het moet ook nuttig zijn).

Bedankt voor de return!
 
Mijn belangrijkste motivatie om naar 3F 400V+N over te stappen was het bijplaatsen van PV.
Ik had al een omvormer van 4kW (en ik mag die niet wijzigen naar 5kW en extra panelen onwille van GSC), en wou nog eentje van 5kW er bij plaatsen.
In dezelfde periode heb ik L/L WP's gehangen, en is er een lader voor een auto bij gekomen.

Kost viel overigens mee. Omdat ze toch wat extra plaats in de kast moeten maken voor die omvormer en de lader is dat in één moeite mee gedaan.
Aan Fluvius heb ik ca 350€ betaald om van 1F 220V 40A te gaan naar 3F 400V 32 A. En er is geen verhoging van het "vast recht" zoals vroeger.

Vermits een kookplaat ook 8-11kW kan trekken zat ik vroeger ook af en toe op het randje. Doe daar de WP bij en het laden van een auto, en ik denk dat de hoofdzekering er wel af en toe zou uitvliegen als we daar niet speciaal op zouden letten.
 
Mijn belangrijkste motivatie om naar 3F 400V+N over te stappen was het bijplaatsen van PV.
Ik had al een omvormer van 4kW (en ik mag die niet wijzigen naar 5kW en extra panelen onwille van GSC), en wou nog eentje van 5kW er bij plaatsen.
In dezelfde periode heb ik L/L WP's gehangen, en is er een lader voor een auto bij gekomen.

Kost viel overigens mee. Omdat ze toch wat extra plaats in de kast moeten maken voor die omvormer en de lader is dat in één moeite mee gedaan.
Aan Fluvius heb ik ca 350€ betaald om van 1F 220V 40A te gaan naar 3F 400V 32 A. En er is geen verhoging van het "vast recht" zoals vroeger.

Vermits een kookplaat ook 8-11kW kan trekken zat ik vroeger ook af en toe op het randje. Doe daar de WP bij en het laden van een auto, en ik denk dat de hoofdzekering er wel af en toe zou uitvliegen als we daar niet speciaal op zouden letten.


merci voor de retour! Serieus verschil tussen Fluvius en Ores dus :s 350€, voor 3*32A zou het 2000€+ zijn hier.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan