- Lid geworden
- 16 jun 2014
- Berichten
- 22
- Waarderingsscore
- 5
- Punten
- 3
In navolging van mijn vorig bericht heb ik wat zitten nadenken waarom ik eigenlijk zou overschakelen naar 3F 3x400/25A i.p.v. mono (40A).
Ik zie overal dat iedereen voor elektrisch laden auto en WP etc overschakelt naar 3F. Maar ik denk dat ik ergens iets mis.
Eindvraag is: zijn er die met kleine Warmtepomp + elek wagen problemen hebben met een 40A mono aansluiting en 5kW omvormer?
Details:
Huidige situatie:
40A mono aansluiting.
Nog geen warmtepomp (voorzien voor binnen 3 jaar), maar zal niets zwaar zijn (mono vb Vaillant VWL 55 of 75/6, welke max 3.5 kW opneemt (zelfs indien zwaardere, monofasig 5.4 kW max opname elek). Weinig extra warmtevraag (SWW zonneboiler, VVW zonneboiler+houtkachel). Verwacht verbruik WP: (200-300 l propaan huidig = 2100 kWh warmte à COP van pessimistisch 2: 1050 kWh elek)
SWW: zonneboiler + gas + elek mogelijk
VVW: propaan 200-300l, maar ook ondersteuning van 10 m² zonneboiler + houtkachel.
Huidig ZP: 4kWp omvormer, 4.4kWp panelen.
Huidig verbruik: 3000 kWh/jaar. Maar via elektrische weerstand in SWW en VVW buffervat proberen we al extra te moduleren (+ oude frigo’s en oude droogkast), die zal dus zeker zakken met WP en frigo/droogkast.
Terugdraaiende teller (alles van ZP voor eind 2023 = terugdraaiende teller in Wallonië)
Toekomst: elektrische wagen (maar hopelijk nog niet eerste jaren).
Laden: zal geschat nooit nodig zijn om snel te kunnen laden
Aantal km: over de twee wagens, 15-20.000 km? Pakweg 3400 kWh max
Totaal (pessimistisch):
We zouden nu willen doen:
Extra ZP: 9x420Wp extra, dan 8.2kWp (oude 4.4 + nieuwe 3.8) op omvormer van 5kW (Sunny Boy 5 kan 200% aan) (de oude 4kWp omvormer kan een kennis gebruiken) (zelf installeren)
Al dan niet overschakelen op 3x400V/25 A (kost: 1500€ enkel voor maatschappij; aanpassingen kast zelf + extra keuring)
Als ik nu niet overschakel: zal moeten wachten tot 2030 of anders terugdraaiende teller weg.
Voordien dacht ik dat “vanzelfsprekend” is om naar 3x400Vover te gaan, maar ik begin te twijfelen, zeker gezien die 1500€ + keuring extra.
Pro monofase 40 A laten zoals het is:
1) snelladen van een (toekomstige) elektrische wagen zal in ons geval eigenlijk nooit nodig zijn i.v.m. afstanden en thuiswerk etc.
2) Zelfs in "noodzakelijk snelste" geval à 7.4 kW (mono 32A) t.o.v. de max 11kW driefasig is ook geen ramp? (er zijn zelfs combinaties wagens/laadpalen minder goed voor 3F)
--> naar piekverbruik en levensduur batterij ook beter om niet snel te willen laden? Kan natuurlijk altijd ook 3F snellader laten moduleren.
3) Zonnepanelen: die 5kWp omvormer + 8.2 kWp ZP mag in mono. Nog meer zullen we niet nodig hebben gezien terugdraaiende teller, zelfs met elek wagen+WP.
4) WP zal geen problemen voor vermogen opleveren.
5) moet kasten niet aanpassen (maar is ook einde van de wereld niet)
6) kostprijs van +-1000 € voor 3x400V 20A ; 1500€ voor 3x25A (nodig indien 5kW mono omvormer)... + keuring en wat materiaal
7) kan nog altijd later overgaan naar 3x400V (maar na 2030).
Pro nu veranderen naar 3x400V:
1) 3x400V meer toekomstgericht? Voor?
2) ik kan nog meer zonnepanelen/omvormers plaatsen in de toekomst op andere fasen (maar zou beginnen op niet-ideale plaatsen zijn + niet nuttig zijn voor 2030)
3) zal later meer kosten.
Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, zijn er nog mensen die gewoon op monofasig gebleven zijn en daar problemen mee hebben? Ik zie momenteel in onze situatie het nut van een 3x400V niet volledig in (los van dat ik wel in de kast wil prutsen, maar het moet ook nuttig zijn).
Bedankt voor de return!
Ik zie overal dat iedereen voor elektrisch laden auto en WP etc overschakelt naar 3F. Maar ik denk dat ik ergens iets mis.
Eindvraag is: zijn er die met kleine Warmtepomp + elek wagen problemen hebben met een 40A mono aansluiting en 5kW omvormer?
Details:
Huidige situatie:
40A mono aansluiting.
Nog geen warmtepomp (voorzien voor binnen 3 jaar), maar zal niets zwaar zijn (mono vb Vaillant VWL 55 of 75/6, welke max 3.5 kW opneemt (zelfs indien zwaardere, monofasig 5.4 kW max opname elek). Weinig extra warmtevraag (SWW zonneboiler, VVW zonneboiler+houtkachel). Verwacht verbruik WP: (200-300 l propaan huidig = 2100 kWh warmte à COP van pessimistisch 2: 1050 kWh elek)
SWW: zonneboiler + gas + elek mogelijk
VVW: propaan 200-300l, maar ook ondersteuning van 10 m² zonneboiler + houtkachel.
Huidig ZP: 4kWp omvormer, 4.4kWp panelen.
Huidig verbruik: 3000 kWh/jaar. Maar via elektrische weerstand in SWW en VVW buffervat proberen we al extra te moduleren (+ oude frigo’s en oude droogkast), die zal dus zeker zakken met WP en frigo/droogkast.
Terugdraaiende teller (alles van ZP voor eind 2023 = terugdraaiende teller in Wallonië)
Toekomst: elektrische wagen (maar hopelijk nog niet eerste jaren).
Laden: zal geschat nooit nodig zijn om snel te kunnen laden
Aantal km: over de twee wagens, 15-20.000 km? Pakweg 3400 kWh max
Totaal (pessimistisch):
- Verbruik: 1050 (WP) + 3400 (elek wagen) + 3000 (rest) = 7450 kWh elek
- Productie: geschat huidig 4200 kWh, kan 7.789 kWh worden (zal wel afnemen met de jaren)
We zouden nu willen doen:
Extra ZP: 9x420Wp extra, dan 8.2kWp (oude 4.4 + nieuwe 3.8) op omvormer van 5kW (Sunny Boy 5 kan 200% aan) (de oude 4kWp omvormer kan een kennis gebruiken) (zelf installeren)
- Dit vanwege regel Wallonië dat we nog terugdraaiende teller kunnen hebben tot 2030 enkel als we dit nu doen
Al dan niet overschakelen op 3x400V/25 A (kost: 1500€ enkel voor maatschappij; aanpassingen kast zelf + extra keuring)
Als ik nu niet overschakel: zal moeten wachten tot 2030 of anders terugdraaiende teller weg.
Voordien dacht ik dat “vanzelfsprekend” is om naar 3x400Vover te gaan, maar ik begin te twijfelen, zeker gezien die 1500€ + keuring extra.
Pro monofase 40 A laten zoals het is:
1) snelladen van een (toekomstige) elektrische wagen zal in ons geval eigenlijk nooit nodig zijn i.v.m. afstanden en thuiswerk etc.
2) Zelfs in "noodzakelijk snelste" geval à 7.4 kW (mono 32A) t.o.v. de max 11kW driefasig is ook geen ramp? (er zijn zelfs combinaties wagens/laadpalen minder goed voor 3F)
--> naar piekverbruik en levensduur batterij ook beter om niet snel te willen laden? Kan natuurlijk altijd ook 3F snellader laten moduleren.
3) Zonnepanelen: die 5kWp omvormer + 8.2 kWp ZP mag in mono. Nog meer zullen we niet nodig hebben gezien terugdraaiende teller, zelfs met elek wagen+WP.
4) WP zal geen problemen voor vermogen opleveren.
5) moet kasten niet aanpassen (maar is ook einde van de wereld niet)
6) kostprijs van +-1000 € voor 3x400V 20A ; 1500€ voor 3x25A (nodig indien 5kW mono omvormer)... + keuring en wat materiaal
7) kan nog altijd later overgaan naar 3x400V (maar na 2030).
Pro nu veranderen naar 3x400V:
1) 3x400V meer toekomstgericht? Voor?
2) ik kan nog meer zonnepanelen/omvormers plaatsen in de toekomst op andere fasen (maar zou beginnen op niet-ideale plaatsen zijn + niet nuttig zijn voor 2030)
3) zal later meer kosten.
Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, zijn er nog mensen die gewoon op monofasig gebleven zijn en daar problemen mee hebben? Ik zie momenteel in onze situatie het nut van een 3x400V niet volledig in (los van dat ik wel in de kast wil prutsen, maar het moet ook nuttig zijn).
Bedankt voor de return!