• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is 3x400 altijd nuttig? Waarom niet op monofasig blijven?

Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
5
Punten
3
In navolging van mijn vorig bericht heb ik wat zitten nadenken waarom ik eigenlijk zou overschakelen naar 3F 3x400/25A i.p.v. mono (40A).

Ik zie overal dat iedereen voor elektrisch laden auto en WP etc overschakelt naar 3F. Maar ik denk dat ik ergens iets mis.

Eindvraag is: zijn er die met kleine Warmtepomp + elek wagen problemen hebben met een 40A mono aansluiting en 5kW omvormer?

Details:

Huidige situatie:

40A mono aansluiting.

Nog geen warmtepomp (voorzien voor binnen 3 jaar), maar zal niets zwaar zijn (mono vb Vaillant VWL 55 of 75/6, welke max 3.5 kW opneemt (zelfs indien zwaardere, monofasig 5.4 kW max opname elek). Weinig extra warmtevraag (SWW zonneboiler, VVW zonneboiler+houtkachel). Verwacht verbruik WP: (200-300 l propaan huidig = 2100 kWh warmte à COP van pessimistisch 2: 1050 kWh elek)

SWW: zonneboiler + gas + elek mogelijk

VVW: propaan 200-300l, maar ook ondersteuning van 10 m² zonneboiler + houtkachel.

Huidig ZP: 4kWp omvormer, 4.4kWp panelen.

Huidig verbruik: 3000 kWh/jaar. Maar via elektrische weerstand in SWW en VVW buffervat proberen we al extra te moduleren (+ oude frigo’s en oude droogkast), die zal dus zeker zakken met WP en frigo/droogkast.

Terugdraaiende teller (alles van ZP voor eind 2023 = terugdraaiende teller in Wallonië)

Toekomst: elektrische wagen (maar hopelijk nog niet eerste jaren).

Laden: zal geschat nooit nodig zijn om snel te kunnen laden

Aantal km: over de twee wagens, 15-20.000 km? Pakweg 3400 kWh max

Totaal (pessimistisch):

• Verbruik: 1050 (WP) + 3400 (elek wagen) + 3000 (rest) = 7450 kWh elek

• Productie: geschat huidig 4200 kWh, kan 7.789 kWh worden (zal wel afnemen met de jaren)

We zouden nu willen doen:

Extra ZP: 9x420Wp extra, dan 8.2kWp (oude 4.4 + nieuwe 3.8) op omvormer van 5kW (Sunny Boy 5 kan 200% aan) (de oude 4kWp omvormer kan een kennis gebruiken) (zelf installeren)
  • Dit vanwege regel Wallonië dat we nog terugdraaiende teller kunnen hebben tot 2030 enkel als we dit nu doen

Al dan niet overschakelen op 3x400V/25 A (kost: 1500€ enkel voor maatschappij; aanpassingen kast zelf + extra keuring)

Als ik nu niet overschakel: zal moeten wachten tot 2030 of anders terugdraaiende teller weg.

Voordien dacht ik dat “vanzelfsprekend” is om naar 3x400Vover te gaan, maar ik begin te twijfelen, zeker gezien die 1500€ + keuring extra.

Pro monofase 40 A laten zoals het is:

1) snelladen van een (toekomstige) elektrische wagen zal in ons geval eigenlijk nooit nodig zijn i.v.m. afstanden en thuiswerk etc.

2) Zelfs in "noodzakelijk snelste" geval à 7.4 kW (mono 32A) t.o.v. de max 11kW driefasig is ook geen ramp? (er zijn zelfs combinaties wagens/laadpalen minder goed voor 3F)

--> naar piekverbruik en levensduur batterij ook beter om niet snel te willen laden? Kan natuurlijk altijd ook 3F snellader laten moduleren.

3) Zonnepanelen: die 5kWp omvormer + 8.2 kWp ZP mag in mono. Nog meer zullen we niet nodig hebben gezien terugdraaiende teller, zelfs met elek wagen+WP.

4) WP zal geen problemen voor vermogen opleveren.

5) moet kasten niet aanpassen (maar is ook einde van de wereld niet)

6) kostprijs van +-1000 € voor 3x400V 20A ; 1500€ voor 3x25A (nodig indien 5kW mono omvormer)... + keuring en wat materiaal

7) kan nog altijd later overgaan naar 3x400V (maar na 2030).

Pro nu veranderen naar 3x400V:

1) 3x400V meer toekomstgericht? Voor?

2) ik kan nog meer zonnepanelen/omvormers plaatsen in de toekomst op andere fasen (maar zou beginnen op niet-ideale plaatsen zijn + niet nuttig zijn voor 2030)

3) zal later meer kosten.

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, zijn er nog mensen die gewoon op monofasig gebleven zijn en daar problemen mee hebben? Ik zie momenteel in onze situatie het nut van een 3x400V niet volledig in (los van dat ik wel in de kast wil prutsen, maar het moet ook nuttig zijn).

Bedankt voor de return!

Wat is in huidige situatie de netspanning op heel zonnige momenten? Valt de omvormer soms uit omwille van hoge spanning?

Wat is in huidige situatie de netspanning op heel zonnige momenten? Valt de omvormer soms uit omwille van hoge spanning?
neen, geen problemen mee (4*25EXVB straat 16mm2 kast en Dubbel 6mm2 voor omvormer)
maar idd is een punt pro 3f omvormer

Zie het nut er niet van in ...
Wij hadden dit ook niet nodig, ondanks dat tijdens de bouw alsnog gekozen voor 3F.
Alle toestellen die dien nieuw aangekocht werken gekocht en aangesloten op 3F (BV de warmtepomp, kookplaat, laadpaal, ...)
De gedachtegang erachter was, als ik het nodig heb wil ik het kunnen en allemaal samen.
Fase spreiding vind ik persoonlijk ook belangrijk en dan kan je zelf wat meer mee spelen wanneer je 3F+N binnen hebt liggen.

Je hebt nu 40A aansluiting.
Met meer en meer elektrificatie ga je natuurlijk meer en meer moeten uitkijken welke toestellen je tegelijkertijd doet draaien.
En nadien heb je ook meer fases nodig om eventueel PV uit te breiden.
Voordeel is dan ook dat je dan idd kan spreiden.

Dus, nee je hebt het niet absoluut nodig nu. Maar naar toekomst toe is het zeker niet slecht

Nodig is het niet, maar het wordt wel krap met warmtepomp en elektrische wagen

Auto laden met granny charger aan 10A => 2.3kW (16A => 3.7kW)
Warmtepomp 3.5kw
Elektrische kookplaat kan vlot 3 kW trekken

=> 9kW wordt overschreden => 40A automaat slaat af.
Meestal zal het wel goed gaan en piekvermogens niet allemaal samen vallen, maar warmtepomp draait wel enkele uren per dag, en autolader allicht ook=> 5-6kW basislast

Of als je niet elektrische kookt, een hele hoop andere toestellen die veel kortere pieken trekken, maar met een langdurige basislast van 6kW heb je niet veel marge.:
- Strijkijzer 2kW
- Friteuse 2kW
- Oven 2kW
- Droogkast 1kW
- wasmachine 2kW

Je kan ook overschakelen op 63A mono, toch?
Dan heb je bijna 15kW ter beschikking.

Met 7kW voor een auto en 3,5kW voor een WP heb je dan nog altijd ruimte voor een oven, droogkast of strijkijzer.
Er zal wel een remautomaat nodig zijn als daar 5kW omvormer ook bij hangt, maar dat is het minste.

Waarom niet: om de extra kosten te vermijden ;)

Waarom niet: om de extra kosten te vermijden ;)
Die zal TS ook hebben als hij een verzwaring van zijn monofase aansluiting vraagt.
Die kosten zijn stuk lager dan naar 3f om te schakelen
Ik ken de tarieven van Fluvius niet uit het hoofd (durven nog al is te veranderen) en ben te lui om ze op te zoeken.

Verder moet het bord dan nog worden aangepast en gekeurd (niet vervallen keuring heb je sowieso nodig als je verzwaring doet). Al bij al lijkt me het niet veel te schelen maar het is uiteraard een geval. Als we de kosten in een excel zitten weten we het maar ook daar ben ik te lui voor :LOL:.

• Dit vanwege regel Wallonië dat we nog terugdraaiende teller kunnen hebben tot 2030 enkel als we dit nu doen

Met een schuld van 200% van de inkomsten, aankomende verkiezingen en het huidig economische klimaat zou ik daar toch niet op rekenen.

Laatst bewerkt:

Met een schuld van 200% van de inkomsten, aankomende verkiezingen en het huidig economische klimaat zou ik daar toch niet op rekenen.
verkeerde keuze bij keuze bouwgrond idd :p goedkoper op korte termijn, duurder uitgedraaid op lange termijn (algemeen, niets met PV te maken) voor diegene die werken :s

Nu, ik moet wel Wallonië nageven dat zij wat betreft PV nooit zoals in Vlaanderen met groene stroom certificaten (GSC's) en premies hebben gesmeten om enkelen te verrijken ten koste van de regiokas en daarna massa's wijzigingen (heb eerst in Vlaanderen gewoond en mij ook 'verrijkt' met GSC's en wegens omstandigheden moeten verhuizen). Ook is hun premiestelsel democratischer: meer verdienen is gradueel minder premies maar nooit nul (kan ook lang over gedebatteerd worden).

Die terugdraaiende teller zien ze nog momenteel als 'premie' die vervalt eind dit jaar voor nieuwe installaties. voordien was dit iets van 5 jaar lang enkele honderd euro maar veel minder dan gsc per jaar in Vl. Hun logica was de terugverdientijd wat te minderen ipv geldverdienmodel op 20 jaar in Vlaanderen.

Wallonië zou veel van Vlaanderen kunnen leren (administratie), maar omgekeerd ook veel ;). Maar volledig off topic en een lange discussievolle thread op zich!

geen inductie kookplaat? die van hier kan in theorie 11kw trekken

(gelukkig nog nooit zien gebeuren)
ja, een die in principe 32A kan trekken denk ik, maar we hadden bij het maken van kast enkel nog een 25A automaat liggen met idee te wijzigen. maar die is dus nog nooit of te nimmer uitgevlogen en dus nooit gedaan: dat is waarschijnlijk als je alle platen tegelijkertijd op max zet... (wat in praktijk nooit gebeurd, waarbij trouwens bij het koken veel potten snel lager worden gezet net als oven).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan