• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ipé terras: behandeling nodig tegen vergrijzing?

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Wij hebben buiten een houten terras aangelegd met Ipé houtplanken.

Is het nodig om dit hout te behandelen met een olie of beits ter bescherming tegen zon (UV), regen,... en om vergrijzing tegen te gaan? Indien niet: behoudt Ipé hout dezelfde sterkte en kwaliteiten zonder deze behandeling of kan het sneller rotten, krom trekken, verzwakken/doorzakken enzovoort zonder een beschermende olie of beits?

Stel dat ik mij de kleur van het terras na de vergrijzing toch zou beklagen, kan ik dit dan nog ongedaan maken?

En mag je vuil, zoals groene aanslag, op Ipé hout kuisen met een hogedrukreiniger (op zachte stand) of is dit niet goed voor het hout?
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Wij hebben buiten een houten terras aangelegd met Ipé houtplanken.
goeie keuze :)
Is het nodig om dit hout te behandelen met een olie of beits ter bescherming tegen zon (UV), regen,...
nee, Ipe is een van de meest duurzame houtsoorten
en om vergrijzing tegen te gaan?
dan kan je het olieën voor het verkleurt (dus best voor het de eerste keer nat wordt) en minstens één keer per seizoen opnieuw - veel werk (en zelf vind ik het minder mooi dan wanneer het vergrijst)
Indien niet: behoudt Ipé hout dezelfde sterkte en kwaliteiten zonder deze behandeling
ja
of kan het sneller rotten, krom trekken, verzwakken/doorzakken enzovoort zonder een beschermende olie of beits?
nee
Stel dat ik mij de kleur van het terras na de vergrijzing toch zou beklagen, kan ik dit dan nog ongedaan maken?
als de olie niet te diep ingedrongen is, zal ze na een seizoen beginnen minderen en na een jaar of 2 à 3 begint de vergrijzing dan ook. Olie trekt in naargelang de vezelrichting en de zaagrichting, de kans dat het hout daardoor de eerste jaren vlekkerig vergrijst, is heel groot
En mag je vuil, zoals groene aanslag, op Ipé hout kuisen met een hogedrukreiniger (op zachte stand) of is dit niet goed voor het hout?
zeker niet met hoge druk op hout gaan, je zet daardoor de vezels open waardoor er sneller terug vuil in kruipt.
Wij hebben jarenlang Ipe terrassen gehad (en leggen er binnenkort in de nieuwe tuin opnieuw) en hebben daar bijna nooit onderhoud aan gehad. Als je echt groene aanslag op Ipe krijgt, kan je met een oplossing van natriumbicarbonaat in lauw water het hout besproeien, een tijdje laten intrekken en dan gewoon afspoelen/afkeren. Bij hardnekkige aanslag kan je een ouderwetse schuurborstel (zo eentje met een ankertekening in de haren) met ecover allesreiniger in warm water gebruiken om het hout te schrobben. Daarna heel grondig spoelen en laten drogen.
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Bedankt voor de duidelijke antwoorden! ?

Dus in principe kan ik in beide gevallen nog terug:
* Niet behandelen: terras zal vergrijzen maar beitsen is dan nog altijd mogelijk om het een ander kleurtje te geven (bvb Rubio Monocoat Hybrid Wood Protector).
* Wel behandelen: als ik mij de kleur van de beits beklaag en toch liever de natuurlijke vergrijzing heb, dan zal terras na enkele jaren sowieso de beits verliezen en beginnen vergrijzen.

Klopt bovenstaande of is dit te optimistisch en is de keuze die ik nu maak onomkeerbaar?
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Dit legt uit wat rdr al zei
Hoe kan ik mijn hout buiten ..... ? › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch

Voor de 'platte' versie ... staat hier ergens ook op t forum met commentaar en wat nog.
Zoekt effe
Bedankt Luk, zeer nuttige info/site!! :)

Op basis van die info lijkt het mij duidelijk dat ik best afwacht en het terras onbehandeld laat.
Op die manier zal ik het natuurlijk zien vergrijzen en kan ik zelf uitmaken of het mij aanstaat.
Indien niet, dan kan ik er ook op dat moment nog steeds een ander kleurtje aan geven (net zoals jij hebt gedaan).

Zou het ook omgekeerd lukken: stel dat ik mij dat kleurtje (aangebracht met Rubio Monocoat Hybrid Wood Protector) achteraf beklaag... Is er dan een mogelijkheid om terug te gaan naar de natuurlijke kleur / vergrijzing? Vermoedelijk kan ik de beits niet zelf ongedaan maken (bvb met lak of verf afbijtmiddel) maar zal de vergrijzing in de jaren na het aanbrengen van de beits wel vanzelf opnieuw starten als ik geen nieuwe laag beits meer aanbreng? Of kan ik na een behandeling met beits sowieso nooit nog terug naar de oorspronkelijke situatie (zelfs niet na enkele jaren geduld)?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Die produkten zijn niet eeuwig.
Na verloop van enkele jaren zijn die kleurtjes allemaal verzwonden.
De ene wat rapper dan de andere.

Volgens de site vna rubio, zou het 5 jaar moeten kleuren.
Volgens vuur aan de schenen van de vertegenwoordiger... 3 jaar
Volgens eigen ervaring : de ene na 6 maand al foetsje ( de witte)
de enigste die iet of wat nog wat kleur geeft is ipe ... staat er nu toch al een jaartje of 3 .
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Die produkten zijn niet eeuwig.
Na verloop van enkele jaren zijn die kleurtjes allemaal verzwonden.
De ene wat rapper dan de andere.

Volgens de site vna rubio, zou het 5 jaar moeten kleuren.
Volgens vuur aan de schenen van de vertegenwoordiger... 3 jaar
Volgens eigen ervaring : de ene na 6 maand al foetsje ( de witte)
de enigste die iet of wat nog wat kleur geeft is ipe ... staat er nu toch al een jaartje of 3 .
En wat krijg je dan na verloop van die tijd... Exact dezelfde vergrijzing als wanneer je het product nooit had aangebracht? Of een minder mooi resultaat?

Is er een manier om dit proces te versnellen in geval ik mij de kleur beklaag na beits behandeling?
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
* Wel behandelen: als ik mij de kleur van de beits beklaag en toch liever de natuurlijke vergrijzing heb, dan zal terras na enkele jaren sowieso de beits verliezen en beginnen vergrijzen.
Als je het hout met een (natuurlijke) olie behandelt dan klopt dat. Beits is eigenlijk iets anders en daar is het effect ook anders. Er zijn heel wat verschillende producten in de handel die als "beits" verkocht worden, het is dus van belang om na te gaan wat de eigenschappen van een bepaald merk of type zijn om een zeker antwoord te kunnen geven. Een wat ruw overzicht - met veel nuance omdat verschillende merken verschillende producten toevoegen of combineren en zeker de typische DHZ-merken verschillende benamingen nogal door elkaar gebruiken:
  • Beits en olie trekken in het hout en dringen dus dieper door dan producten die een laag op het hout leggen. Bij allebei blijft de houtstructuur zichtbaar en wordt zelfs nog versterkt omdat verschillende delen van het hout het materiaal verschillend opnemen. Ze worden beschouwd als de meest duurzame middelen om hout te behandelen, zeker als je natuurlijke producten gebruikt.
  • Verf (lak) en vernis leggen een laag op het hout, waardoor het afgesloten wordt van wind en regen. Het hout is dus beschermd, maar kan ook niet meer ademen, dus vocht kan er ook niet meer uit (wat in sommige gevallen juist houtrot versnelt). In principe is vernis transparant (al dan niet gekleurd) en verf (lak) niet. Door een laag op het hout te leggen, wordt ook de houtstructuur minder of zelfs helemaal niet meer zichtbaar - als je voor verf kiest, is dat natuurlijk de bedoeling, dus dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn.
    Er zijn zowel lakken en vernissen die uitharden als lakken en vernissen die flexibel blijven. De eerste zijn sterker maar meer onderhevig aan krassen en barsten, ze schilferen ook sneller af waardoor ze opnieuw opgeschuurd moeten worden voor er een nieuwe laag op komt. De tweede bewegen meer mee met de ondergrond, maar zijn wat minder sterk.
  • Echte beits (aka lazuur*) is pigment dat opgelost is in een vloeistof (meestal water) om gemakkelijk egaal te kunnen aanbrengen. "Pure" beits zorgt dus alleen voor kleur en beschermt enkel als de pigmenten donker genoeg zijn om UV tegen te houden. Als je dus alleen zuivere beits gebruikt, zal het hout "onder" de beits exact hetzelfde reageren als "zonder" de beits - zowel positief (ademen, open structuur, ...) als negatief (onderhevig aan weersomstandigheden). Gebeitst hout vergrijst dus nog steeds, maar nu met de extra kleurinvloed.
    Afhankelijk van het de oplosvloeistof zal beits zich nogal vastzetten in het hout en zeker als je beits met natuurlijke pigmenten gebruikt, blijft het effect doorgaans heel lang behouden. Het heeft dus heel weinig herhaalonderhoud nodig, maar het trekt dus ook nauwelijks weg als je er eigenlijk terug van af wil.
    In praktijk wordt beits meestal gecombineerd met andere producten, zodat je toch een bijkomende bescherming krijgt. Bij de juiste keuze krijg je dus "best of both worlds". Als ik het goed heb, is die Rubio monocoat zo een combinatie van beits en olie.
  • Olie verdringt vocht in het hout, waardoor het veel beter beschermt, maar de beschermende werking vermindert gaandeweg, dus moet olie regelmatig opnieuw aangebracht worden. Olie houdt ook een groot deel UV tegen, waardoor geolied hout zo goed als niet vergrijst - na meerdere jaren wordt het meestal wel iets donkerder.
    Als je van het effect van olie af wil, volstaat het om te wachten (toegegeven, bij echt goeie houtolie kan dat wat langer duren en als je gekleurde olie gebruikt, hangt het van het pigment af of de kleur wel echt wegtrekt).
* sommige merken (zoals bv Akzo Nobel) spreken van "lazuurverf", die eigenlijk een gekleurde vernis is

Ik hou zelf enorm van de manier waarop Ipe naar satijngrijs verkleurt en daardoor zowel bij rustiek als bij modern design past. Ipe is nauwelijks onderhevig aan houtrot en gaat heel lang mee - in die betekenis is het heel duurzaam (off-topic is het natuurlijk wel een tropische houtsoort en je koopt dus best enkel hout dat onder gecontroleerde omstandigheden gekweekt/gerooid/getransporteerd... is).
Interessant weetje voor kinderen die net over soortelijke massa (soortelijk gewicht) leren: Ipe is een van de enige houtsoorten die niet blijven drijven ;)
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
De keuze is gemaakt. Ik heb gekozen voor hout omwille van de charme die het uitstraalt door zijn natuurlijke look. En dus wil ik dit ook behouden. Ik wil het hout zien zoals het is, zonder behandeling of bewerking. Mijn voornaamste twijfel was of de behandeling niet sowieso nodig was om het hout langer goed te houden. Maar dat blijkt bij Ipé dus niet nodig.

Ivm Rubio Monocoat Wood Cleaner: neemt dit ook vlekken weg die ontstaan door bvb bloempotten die lange tijd op dezelfde plek staan? En maakt dit product ook de vergrijzing wat "ongedaan"?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
:oops:
Voor en na foto's bekeken ??
En nee niet waar ik eerst de mist inging met dezelfde fotot2 keer te plaatsen.
Daarachter
Kringen zijn weg.
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
:oops:
Voor en na foto's bekeken ??
En nee niet waar ik eerst de mist inging met dezelfde fotot2 keer te plaatsen.
Daarachter
Kringen zijn weg.
Oeps inderdaad, ik keek naar de verkeerde foto's. Mooi weggewerkt inderdaad door puur product en schrobben, ik veronderstel geen hogedrukreiniger? Vergrijzing blijft zo te zien wel hetzelfde, terwijl het product beweert ook wat te ontgrijzen.
Vraag mij wel af of je niet hetzelfde resultaat kan krijgen met goedkopere producten (bvb simpel dreft en warm/heet water?).

Ons terras ligt op een heel open plaats dus quasi ganse dag door volledig onderhevig aan zon en regen. Momenteel zijn de planken nog heel donker bruin/rood dus eigenlijk zou ik het zelfs mooier vinden dat ze al wat beginnen vergrijzen en aldus lichter worden en ook egaler qua kleur (nu sommige planken eerder rood, anderen eerder bruin). Gebeurt dat al snel of duurt het jaren voor het een beetje vergrijst?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan