• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

inzaaien/worteldoek

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
401
Punten
83
Kan of mag ik een ingezaaid toekomstig grasperk afdekken. Ik wil in sept 2023 nog een stukje van kiezels vrij gemaakt perk inzaaien met gras. Ik vermoed dat het zaad zich eerst zal willen "vastzetten" in de aarde ne nie direct goesting heeft om te komen piepen. Dat integenstelling tot sommige "onkruid". Nu ik heb niet echt iets tegen onkruid. Bestaat niet volgens mij maar moet toch beetje binnen de perken blijven. Kan ik daarom zo'n ingezaaid perk tijdelijkk afdekken met worteldoek om het schieten van onkruid wat tegen te gaan. Want dat gaat meestal sneller dan het gras.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Nee, dat gaat niet. Graszaad zwelt na 1 dag en begint na een paar dagen ook te kiemen en dan heeft het licht nodig.
Bovendien, als je die zwarte doek op je grond legt, ga je de boel oververhitten bij de minste zon.
Het onkruid dat schiet dat zal dood gaan eens je het gras gaat maaien, want de meeste onkruiden kunnen niet tegen maaien.

Wat je wel kan doen is een vals zaaibed aanleggen.Je doet alles ter voorbereiding van het zaaien, behalve het zaaien zelf.
Dan wacht je tot het onkruid schiet, hark dat kapot en maak je zaaibed weer proper en dan zaai je. Al het onkruid dat al gekiemd was, ben je kwijt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan