Invoegen van een oude binnenmuur ... graag advies

Lid geworden
22 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

We hebben de bepleistering afgekapt en zouden in de ruimte, die we gaan ombouwen tot badkamer, de oude muren zichtbaar willen laten. De voegen hebben echter hun beste tijd gehad.

Nu stellen we ons volgende vragen:

- kunnen we zelf de muren invoegen?

- welk product gebruiken we hiervoor best? voegmortel?

- hoe zorg je ervoor dat, na verloop van tijd, je voegsel niet los komt?

(andere opmerkingen ook steeds welkom!)

Wat denken jullie?

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

ik was even aan het rondneuzen en kwam hierop terecht

Ik ben student industrieel ingenieur bouwkunde, en toeval wil nu dat ik net mijn thesis doe i.v.m. voegen.

Ivm je vragen

-zelf invoegen kun je natuurlijk altijd doen, maar of dat goed zal gaan is natuurlijk de vraag. Er zijn vast wel enkele doe-het-zelvers op dit forum die je kunnen vertellen of dit makkelijk is.

Zelf zou ik voor een voeger kijken, want dat scheelt in tijd enzo :)

-Ja best een voegmortel gebruiken om te voegen. Welke soort voegmortel hangt af van de muur, hoe oud het huis is.

Ik neem aan dat de muur waarschijnlijk met een mortel gemetst is op cementbasis, dat zou ook het beste zijn.

Dan kan je namelijk gemakkelijk voegen met een bastaardmortel (kalk/cement) of mortel volledig op cement-basis. Wel moet je ervoor zorgen dat je de kapotte voegen goed verwijdert, anders zal de nieuwe voegmortel niet optimaal hechten. En wss ook loskomen dan.

Aangezien het een muur betreft in een badkamer mag je verwachten dat er wel wat vochtbelasting op zal komen. Een goede dichte voeg is dan aangeraden. De dichtheid van de voeg hangt nauw samen met de kwaliteit van uitvoering, dus hier zou ik dus ook voor een voeger opteren ipv zelf aan de slag te gaan.

Hierbij dien je ook de porositeit van de baksteen in te rekenen. Wss bestaan er wel allerhande dichtingsmiddelen. Je kunt bijvoorbeeld hydrofoberen om de muur waterafstotend te maken. In hoeverre dit binnen wordt toegepast weet ik eerlijk gezegd niet.

Maar er zijn hier nog vast wel mensen die hiermee kunnen helpen.

Bovenaan