• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Investeren in alarminstallatie of rolluiken

Lid geworden
20 sep 2006
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



ik beschouw rolluiken nog steeds als "inbraak"werend middel, zonnewerend in de zomer en tegen lawaai. Ik denk dan: als er 3 huizen staan en 2 hebben rolluiken, dan gaan ze gegarandeerd 't huis zonder rolluiken inbrekenen.

Mijn vriend vind dat wij beter 't geld kunnen besteden aan een alarminstallatie en ons bemiddelaar , :wink: de architect vindt rolluiken voor niks nodig, 't zorgt alleen maar voor warmteverlies en als we de kamers willen verduisteren konden wij beter zonnescreen zetten (tegen licht/kan als als vliegraam dienen).

We geraken der niet uit.. en ik vraag me af wat jullie ervan vinden. Rolluik of alarminstallatie.



groetjes
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Oei, hartverscheurende keuze :).



Een alarminstallatie is niet inbraakwerend. Als dat ding afgaat zijn ze al bezig met inbreken, of zitten ze zelfs al binnen... De eerste taak is dus : dieven buitenhouden ! Rolluiken gaan daar bij helpen, maar ook deftige sloten steken, niks laten openstaan als je niet thuis bent, enz. enz...



Wij hebben geopteerd voor rolluiken, om dezelfde redenen als jij. (deels inbraakwerend, voor volledige verduistering en als zonnewering.) Wij gaan ook alle voorzieningen al doen voor de alarminstallatie. Kabels zullen getrokken worden, raamcontacten zullen gestoken worden. alleen de echte installatie zal er maar komen als we opnieuw centjes hebben om alles te betalen zoals het moet, want 't is ook weer niet echt goedkoop hé...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Van die plastic rolluiken? Die zijn in no-time omhooggeduwd of uit de kader gewrikt.

De oude, zware, houten rolluiken waren beter inbraakwerend. Of je moest voor stalen rolluiken gaan.



Een alarm zou ik (persoonlijk dan) ook niet zetten.

Hoe vaak gaat zo'n alarm niet af dat het loos alarm is? In 95% van de gevallen!

Geen kat die nog opkijkt van een loeiend alarm.

Lastige buren kan je er wel door krijgen.

En als je alarm dan 's nachts afgaat zit je met de "poepers". Om dan in 95% van de gevallen te constateren dat't niets was en in 5% op een inbreker te botsen.



Wat mensen zien in een alarm snap ik niet.

Is niet goedkoop, kost je dan nog vaak eens een jaarlijks onderhoud (wat niets meer is dan het resetten van de unit, leegmaken van het geheugen dus) en je moet het ALTIJD opzetten of je had er beter geen geïnstalleerd.



Alarmen zijn er voor de verzekeringsmaatschappijën. Idem voor autoalarmen.

Ooit volgende gezien in Brussel:

Dikke BMW met blijkbaar laptop op de zetel. Passeert daar in het midden van de dag een dief (ik liep aan de overkant van de straat), slaat de ruit in, gritst de laptop mee en zet't op een lopen. Alarm ging pas af toen de dief al 5m verder was. Niemand reageert.



En dan het "leuke" van inbraakalarmen: M'n neef heeft een tijd voor zo'n installateur gewerkt. Wel die mannen hadden van al hun merken onderhoudscodes. Hij kon dus eigenlijk 's nachts gaan inbreken bij de klanten en het alarm uitschakelen....



Ik zou dan eerder investeren in inbraakwerend beslag en eventueel inbraakwerende beglazing. Verder nog is verlichting ook heel doeltreffend!





Screens hebben we ook overwogen voor zonnewering/verduistering.

Maar na zo een aantal te zien ben ik er van afgestapt.

Ik vraag me af hoe die er over 15jaar gaan uitzien (vuil, slijtage,...)



Maar dit was puur mijn mening.
 
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:
Een alarminstallatie is niet inbraakwerend. Als dat ding afgaat zijn ze al bezig met inbreken, of zitten ze zelfs al binnen...



Bij ons komen er in de achtertuin en de (afgeschermde) binnentuin buitendetectoren. Die gaan al af voor ze nog maar kunnen beginnen prutsen... Dus in die zin is dat wel inbraakwerend. Bovendien denk ik dat de aanwezigheid van een alarm voor de 'occasionele' dief voldoende is om het huis van de buren te kiezen.



Neem zeker geen PVC rolluiken, je zou eens moeten zien wat een klein gasbrandertje hiermee kan doen :wink:



Trouwens, wanneer laat men rolluiken naar beneden, juist, wanneer men thuis is! In deze donkere winterperiode gebeuren veel inbraken wanneer het pas donker begint te worden. En als je niet thuis bent, zijn de rolluiken niet naar beneden en bieden ze dus ook totaal geen veiligheid.



Nevermore wrote:
Hoe vaak gaat zo'n alarm niet af dat het loos alarm is? In 95% van de gevallen!

Geen kat die nog opkijkt van een loeiend alarm.



Wat autoalarmen betreft geef ik je 100% gelijk dat er niemand nog opkijkt, of beter, DURFT op te kijken...

Een huisalarm lijkt me in die zin lichtjes anders. Je hebt de binnensirene die een oorverdovend lawaai maakt, dit is alleszins al niet gezellig om in huis rond te lopen. Wij zijn trouwens van plan om de output van het alarm naar de (initieel beperkte) domotica door te sturen. Het ganse huis 'schreeuwt' dan om aandacht. 'k Denk dat dit voor de meeste dieven genoeg is om het hazenpad te kiezen.



Als je in 95% van de gevallen loos alarm hebt, dan is er toch wel iets misgegaan bij de installatie. Ik weet veel alarmsystemen die feilloos werken.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Natuurlijk is het de bedoeling om de gelegenheidsdief buiten te houden.

In die optiek is een alarm een beetje te rechtvaardigen.



Nog een gebeurtenis bij een bevriend architect:



De inbreker(s) hebben een ladder tegen de gevel gezet, alarmdoos vol pur gespoten en dan ingebroken.
 

xtra

Lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
601
Waarderingsscore
0
Punten
16
dit weekend (of vorige week) stond er een artikel over inbraken in de krant.

de meeste inbrakgen gebeuren tegenwoordig overdag en niet meer 's nachts.

En hoeveel mensen doen er nog een rolluik naar beneden in de dag?



Ik heb eens een info sessie bij de politie gevolgd en daar komt het erop neer dat indien ze binnen willen zijn ze binnen zullen geraken. Maar de meeste dieven zijn gelegenheidsdieven die gewoon snel ergens proberen en al het niet lukt binnen een paar minuten opgeven.



Zoveel mogelijk afschrikken helpt dus daarbij. Een alarm zal zeker helpen, rolluiken ook, stevige sloten ook, verlichting, open zicht op het huis, ...
 
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
De inbreker(s) hebben een ladder tegen de gevel gezet, alarmdoos vol pur gespoten en dan ingebroken.

Ik was nog aan het twijfelen of zo'n sensor daarvoor in het alarm wel nuttig was voor privé-woningen. Ja dus...
 
Lid geworden
3 apr 2006
Berichten
126
Waarderingsscore
1
Punten
0
als je spreekt over 2 huizen met rolluiken en 1 zonder, denk ik idd dat de inbreker sneller voor datgene zonder zal gaan.

maar dezelfde idee geldt ook voor een alarm natuurlijk.

ik zou er in dat opzicht zeker voor zorgen dat het duidelijk zichtbaar (niet TE opzichtig natuurlijk) is dat je een alarm hebt.

verder is een binnensirene aan te raden ipv een buitensirene (of naast een buitensirene)

ten eerste kan je die niet op voorhand vol PUR spuiten, en ten tweede blijven ze zeker niet langer binnen dan nodig met 100 decibel naast hun hoofd.

die buitendetectoren had ik nog niet van gehoord ... gaan die dan niet af als de buren hun kater daarmee probeert te paren ?
 
Lid geworden
20 sep 2006
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inbraak preventie:

- rolluiken

- voldoende buitenverlichting met sensor

- alarminstallatie (als ze dat kastje zien van de alarm zullen ze ook wel uitkijken zekers)



Nergens is veilig, zo hebben ze mijn laptop uit mijn autokoffer gestolen en alarminstallatie van de auto afgezet. 'k vond dat toen héél straf dat ze wisten dat mijn laptop in de koffer lag. Waar gaat het toch naartoe hé! En bouwmaterialen stelen, das ook zoiets.. 'k mag er niet aan denken



Btw, hoeveel kost zo'n alarminstallatie +/-?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Nevermore wrote:
Natuurlijk is het de bedoeling om de gelegenheidsdief buiten te houden.

In die optiek is een alarm een beetje te rechtvaardigen.



Nog een gebeurtenis bij een bevriend architect:



De inbreker(s) hebben een ladder tegen de gevel gezet, alarmdoos vol pur gespoten en dan ingebroken.



laat geen ladders rondslingeren

plaats sirene hoog genoeg, ook niet vlak bij raam (dorpel kan men opstaan), plat dak, ...
 
Lid geworden
20 sep 2006
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn fantasie slaat op hol:

elektrische rolluiken + domotica en deze om 't uur ergens licht laten aanzetten/ rolluiken naar beneden of boven doen. En als je niet thuis bent, de webcams/camera's laten opnemen. :roll: amaai.. budget budget budget..
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
stefan wrote:
laat geen ladders rondslingeren

plaats sirene hoog genoeg, ook niet vlak bij raam (dorpel kan men opstaan), plat dak, ...



Het desbetreffende alarm stond op 6m hoogte aan een blinde gevel.

Ladder hadden ze bij de buren (2 huizen verder) "geleend".





Anderzijds ken ik een gezin die al 20 jaar hun deuren NOOIT vast doen.

Nog nooit ingebroken.



Ik denk dat als je pech hebt, je gewoon pech hebt.

Dure alarminstallatie of niet
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
424
Waarderingsscore
0
Punten
0
In het geval er 1 huis staat zonder en 1 met rolluik zou ik nog durven betwijfelen of ze wel het huis zonder rolluiken nemen. Eens ze binnen zijn in een huis mét rolluiken kunnen ze immers ongestoord rondneuzen zonder dat iemand van buitenaf ook maar iets ziet. MAAR als ze de keuze hebben tussen een huis mét of zonder zichtbare buitensirene, heeft het huis zonder sirene toch meer kans denk ik.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
We zijn net met alarm-installateur gaan praten:

buitensensoren zijn iets gevoeliger voor vals alarm, maar ze zijn ook zeer duur, ik twijfel nu tussen 1000 en 2500 euro per "paaltje". Dat terwijl ge voor 3000 euro al een serieus binneninstallatie hebt (zonder bekabeling).



Mensen overschatten idd het nut van een buitensirene. Het is vooral de binnensirene die van nut is, want die irriteert de dief (ik vraag mij alleen af in hoeverre ge daar zelf niet knetter van wordt, want jij moet 's nachts ook reageren in dat geluid (al is het maar bellen naar de politie), maar dit terzijde).

Nut van buitensirene is buiten het geluidsalarm (dat maar tijdelijk af mag gaan), ook de lichtflitsen, zodat de politie na een verwittiging weet waar ze moeten zijn.

Dat volspuiten met pur lijkt me stom, je binnensirene zal dan al afgaan (en je gaat eventueel via gsm verwittigd worden), want er staat in principe een anti-vandalisme-alarm (sorry weet de juiste term niet meer) op.

Neemt niet weg dat er dummy-buitensirenes verkocht worden.



Iets wat ik ook nog geleerd heb, is dat je niet je inbreker face to face moet zien vooraleer je de politie pas mag bellen (je moet volgens de wet altijd eerst checken vooral je hen mag bellen), maar blijkbaar is het vaststellen van geflikker van lichtjes op je module (teken dat er verschillende zone's geactiveerd worden en er dus iemand rondloopt) al genoeg om de politie te bellen (vond ik persoonlijk een geruststelling).



Verder ben ik ervan overtuigd dat ze binnenraken als ze willen, zelfs met alarm en rolluiken.

Maar ik denk ook dat een gelegenheidsdief eerder zal gaan in een huis zonder alarm en/of rolluiken.



Persoonlijk zou ik ook gaan voor inbraakwerend glas, een deftig beslag/sloten en screens (puur owv estetische), eventueel met een alarm (alhoewel ik zelf ook nog twijfel aan de effectieve meerwaarde).
 
Lid geworden
3 apr 2006
Berichten
126
Waarderingsscore
1
Punten
0
narusse wrote:
Mijn fantasie slaat op hol:

elektrische rolluiken + domotica en deze om 't uur ergens licht laten aanzetten/ rolluiken naar beneden of boven doen. En als je niet thuis bent, de webcams/camera's laten opnemen. :roll: amaai.. budget budget budget..



je zou ervan verbaasd staan hoe realistisch die fantasie van jou is !

mijn domotica doet exact dat ... registreert hoe je je verlichting gebruikt op een gemiddelde avond.

wanneer ik het alarm aanzet, gaat de domotica het gemiddeld lichtgebruik nabootsen. rolluiken niet gezien ik er geen heb maar dat kan evengoed.
 

Fog

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
314
Waarderingsscore
0
Punten
16
––––•(-•JustMe•-)•–––– wrote:
Bij ons komen er in de achtertuin en de (afgeschermde) binnentuin buitendetectoren. Die gaan al af voor ze nog maar kunnen beginnen prutsen... Dus in die zin is dat wel inbraakwerend. Bovendien denk ik dat de aanwezigheid van een alarm voor de 'occasionele' dief voldoende is om het huis van de buren te kiezen.





Kan je dan geen last krijgen van 'inbrekende' insecten en zoogdieren?
 
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
1.757
Waarderingsscore
0
Punten
0
alarm : zal afschrikken - dief krijgt minder tijd



rolluiken : zal afschrikken : dief heeft maar enkele minuten de tijd om binnen te komen.



hond : zal afschrikken : groot of klein



buitenverlichting : hoe meer hoe beter. het zal het meest van al afschrikken omdat de aandacht plots op je huis wordt gericht door enkele duizenden watts ( ja meerdere halogeen stralers rondom rond het huis, deuren poorten ed) maar enkel op voorwaarde dat ze niet kan worden gesabotteerd. (sensors- lamen - kabels)



maar het meest gevaarlijke is dat een mens een gewoontebeest is, en eigenlijk bijna punctueel het huis binnen en buitengaat.

de meeste inbraken gebeuren na verkenning van de omgeving- moeilijkheid-afwezigheid bewoners - vluchtweg ed.



Alarmen worden soms gebruikt om de politie op het verkeerde been te zetten. nl er wordt ergens een ruit ingegooid om het alarm te laten afgaan, om dan op een andere plek beginnen hun slag te slaan....



combinatie van de 3 eerste zaken plus een goede relatie met de buren gaat al veel helpen
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
––––•(-•JustMe•-)•–––– wrote:
Nevermore wrote:
De inbreker(s) hebben een ladder tegen de gevel gezet, alarmdoos vol pur gespoten en dan ingebroken.

Ik was nog aan het twijfelen of zo'n sensor daarvoor in het alarm wel nuttig was voor privé-woningen. Ja dus...

Daar was ondertussen ook al een oplossing voor, maar ik weet niet meer dewelke :). Allée, dat hebben wij toch te horen gekregen van de installateur waar wij langsgeweest zijn.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Quote:
Daar was ondertussen ook al een oplossing voor, maar ik weet niet meer dewelke . Allée, dat hebben wij toch te horen gekregen van de installateur waar wij langsgeweest zijn.



Ik weet het weer:

Een anti-sabotage-systeem (weet begot niet hoe het werkt, maar staat tegenwoordig op de buitensirenes).
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Mijn ramenman vroeg me:'wil je rolluiken' waarop mijn vriendin JA op antwoordde

hij:'waarom?'

zij:'veiligheid'

hij:'NIET DOEN, geeft alleen een gevoel van veiligheid, maar biedt NUL KOMMA NUL meer veiligheid aan je huis'



Vond het tof dat hij dat vertelde hoewel hij enkel moet verkopen...



hebben dus ook geen rolluiken laten voorzien op de bestelling... De beste manier om inbrekers buiten te houden is nen HOND! Heb het bij mijn ouders al 3 keer voorgehad, dat er iemand op hun 'erf' was en nog voor ze aan de voor/achterdeur waren stond onzen hond al te blaffen als ne zot. Dus wij staan op, doen overal licht aan en gaan 'gewapend' naar buiten... Mijn vader roept:' Niet schieten Johan...' En plots horen we in de bosjes iemand zich verdomd snel uit de voeten maken :lol: :lol: :lol: En zo hebben we al 3 keer een dief nog voor hij kon inbreken betrapt... Voorwaarde is wel dat je een angstaanjagende hond hebt(bouvier in mijn geval) EN ZEER BELANGRIJK, dat hij BINNEN zit en niet in een of ander kot. EN dat hij binnen zit, maar niet in een kamer met een buitendeur...



Werkt feilloos...
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan