• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

internet in huis/ utp + coax

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hello allemaal,

Even een paar (mogelijk domme) internet-gerelateerde vraagjes:

Ik wil onze proximus bbox in de kelder hangen. Ik vrees een beetje voor het draadloze bereik van deze modem (veel wapeningen in de vloeren, enkele stalen poutrels, ...). Daarom heb ik in 5 kamers een combi coax/utp aansluiting voorzien. Leek ons handig. Nu ben ik nog proximusklant, maar je weet nooit dat we overstappen naar Telenet. Onze elektricien heeft het ons niet afgeraden om dit te plaatsen.

1) De bbox heeft slechts 4 uitgangen voor utp ... hoe kan ik dit uitbreiden naar 5?

2) In elke van deze 5 kamer kan ik in principe met een kabel op het internet aansluiten. Bestaat er ook zoiets om vanaf deze aansluitpunten in de kamer toch draadloos internet 'uit te zenden' en zo het WiFi-signaal te vrijwaren?
Ik zie het alsof de bekabeling eigenlijk de wapening omzeilt tot in de kamer waar ik met kabel maar ook draadloos wil kunnen internetten. Zoja, hoe heet dat dan?

3) De coaxkabel moet ik ook nog installeren in de kelder. Klopt het dat ik een coax-splitter dien te gebruiken om te vertakken naar de 5 coax-aansluitpunten?

4) Klopt het dat, als ik ooit naar telenet zou overstappen, de Telenetmodem op de coax aansluiting in de kelder aangesloten moet worden? Internet vertrekt dan via de UTP draad naar de kamers. Wil ik in die kamers ook aparte tv's zetten, dan sluit in ze aan op de coax aansluiting? Dat zou dan betekenen dat als ik nu al een Coaxsplitter moet voorzien, ik er best eentje zet met 5 (voor elke kamer 1) + 1 (voor eventueel Telenet mode) uitgangen?


Misschien zie ik het allemaal te ingewikkeld...?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
UTP van modem sluit je aan op een hub/switch , zo kan je meer UTP kabels aansluiten naar de kamers.
Je kan op een UTP aansluiting in een kamer ook terug een router aansluiten waar je dan ook wifi mee kan verzenden.
Voor coax moet je idd en splitter-versterker plaatsen om je signaal te verdelen en op kwaliteit te houden.
Splitter moet je nog niet plaatsen. Telenet installateur heeft bv deze hier geplaatst zonder kost. Wel natuurlijk al coax voorzien naar alle ruimtes. Misschien in de toekomst niet meer nodig, maar ook geen zware kost.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
1) zeker zorgen dat je een switch neemt, geen router. De router zit al in je bbox/telenet modem. Kost gewoonlijk rond 20€ voor een 8-poorts-switchje, eventueel tot 80€ of zo voor eentje met PoE-poorten (zie volgend punt).

2) Ik raad toch aan om een dubbele internetaansluiting naar elke kamer te trekken, ofwel per verdieping een aparte aansluiting voor je wifi access point. De beste die ik tot nu toe gevonden heb zijn Unifi AC-pro access points. Niet simpel om in te stellen, niet goedkoop, maar wel naadloze overgangen, goede foutzoekmogelijkheden, duidelijk netwerkoverzicht. Bij die Unifi's kan je wel doorlussen (die hebben een ingang en een uitgang) maar een aparte stekker lijkt me toch beter. Je voedt ze met een PoE-switch dus spanning gaat over de utp-kabel.

3) Het Telenet-overnamepunt heeft al 4 uitgangen, anders moet je inderdaad een tap of een splitter plaatsen.

4) Voor Telenet heb je zowel UTP als coax nodig als je via de huidige digibox van alle mogelijkheden wil kunnen genieten. Volgende generatie decoders zal zelfs vermoedelijk alleen nog over UTP gaan. Voor smart tv en bijvoorbeeld Youtube en Netflix sluit je je TV ook best aan op UTP. Dus sowieso UTP+coax naar alle TV's.

Coax: let op, tegenwoordig is de TRI6 kabel vereist (drievoudig afgeschermd) met persconnectoren. Die connectoren wil de Telenet-installateur eventueel nog wel voorzien.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik zou eerlijk gezegd de telenet en zeker de bbox nooit router laten zijn voor mijn intern netwerk. Deze hebben toch wel wat beperkingen als het op grotere volumes data aankomt, of veel devices tegelijk. Beter een Ubiquity EdgeRouter erachter en die het werk laten doen. Die kan dan ook ineens de PoE voor je Unify AC-Pro’s doen. En daar kan je dan eigenlijk ook ineens de LR’s van nemen, die dragen wat verder als je hun signaal wat opkrikt.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Coolblue heeft zelf een korte installatie handleiding op z'n site gezet voor Ubiquiti.
Ik heb de USG - switch met POE en op elk verdiep 1 access point lite. Afmetingen verdiep zijn 10x13, dat werkt perfect!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan