• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Instelling Viessmann Vitodens 300W + vloerverwarming

Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
Naar aanleiding van dit staartje (http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... sc&start=0) zou ik graag wat ervaringen uitwisselen maar dan omtrent Viessmann:



Het betreft een Viessmann Vitodens 300W (7 tot 34 KW) .

Bediening dmv Vitotroll 300 afstandsbediening.

Gestuurd door war met/zonder ruimtecompensatie (te kiezen)

Enkel vloerverwarming + circuit boiler en zonneboiler.

Woning K30 met balansventilatie sys. D met warmtewisselaar



Ervaring tot nu : de ketel krijgt het hier zeker warm genoeg doch kwa verbruik ben ik minder te spreken : 10 a 12 M3 per dag met uitschieters tot 17 a 18 m3 lijken mij toch wat van het goeie teveel om 250 m2 te verwarmen ?



De ketel stond ingesteld op 81 graden en brandt dan continue ; na dit te verlagen tot achtereenvolgens 60 / 50 / 40 graden gaat de ketel aan het pendelen a rato van 4 a 5 starts per uur wat nautuurlijk ook niet de bedoeling kan zijn. Stooklijn is de laagste of op een na laagste (2 of 3) zoals aanbevolen in de handleiding .



Hopelijk kan er iemand wat tips geven ?



Dank alvast.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
Hoe is uwe ketel gekoppeld aan uw vloerverwarming ? Direct ? Zit er nog ergens een evenwichtsfles tussen ? Heb je een (bijkomende) externe pomp ?



Why the hell zou uwe ketel naar 81°C gaan als je WAR gebruikt ??!!



Welke stooklijn is er ingesteld ? Ik hoop dat je geen water van 81°C door uwe vloer aan het jagen bent ?? Ergens nog een menggroep tussen zitten ????
 
Lid geworden
11 mei 2006
Berichten
517
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat vind ik ook ontzettend hoog!

Ik heb enkel radiatoren en het hoogste dat ik de ketel even heb zien gaan is 62° afgelopen maandag.

Mijn stooklijn staat nu op 13 en inclinatie 0.

De ketel gaat soms wel tot 75°, meestal op een zaterdagmorgen, maar dat duurt maar enkele minuten. Volgens mij om de boiler even te verhitten, I don't know.



Misschien is dit hetzelfde? 81° voor vloerverwarming is te veel van het goede, dan verbrandt ge toch serieus uw voeten :D



Ivm uw verbruik, dat is in principe nog veel als ge 250m² te verwarmen hebt...
 
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
- de ketel is via een driewegmengkraan aangesloten ( voor zover ik dit zelf kan beoordelen)

- neen gelukkig gaat er geen 81 graden door de vloer :twisted: De aanvoertemp bedraagt tss de 23 en 30 graden.

- stooklijn is de laagste of op 1 na laagste (0,2 of 0,4 in de handleiding op blz 29) Aangezien dit de t redelijk op peil houdt heb ik nog geen verschuiving toegepast.



Probleem is dus vooral het pendelen van de ketel zodra ik de t lager instel dan pakweg 60 graden. Ik krijg dan 4 a 5 branderstarts per uur. Bij beperking tot 30 graden start hij daarentegen op een hele avond niet meer .
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
silencio wrote:
- de ketel is via een driewegmengkraan aangesloten ( voor zover ik dit zelf kan beoordelen)

- neen gelukkig gaat er geen 81 graden door de vloer :twisted: De aanvoertemp bedraagt tss de 23 en 30 graden.

- stooklijn is de laagste of op 1 na laagste (0,2 of 0,4 in de handleiding op blz 29) Aangezien dit de t redelijk op peil houdt heb ik nog geen verschuiving toegepast.



Probleem is dus vooral het pendelen van de ketel zodra ik de t lager instel dan pakweg 60 graden. Ik krijg dan 4 a 5 branderstarts per uur. Bij beperking tot 30 graden start hij daarentegen op een hele avond niet meer .



Maar wat is dat toch altijd met die 3-weg-mengkranen ! Het is niet mogelijk dat je deze temperaturen kan krijgen voor cv-werking bij een stooklijn van 0.2 of 0.4 !!

Ikzelf werk met een 0.2 +6 verschijving en da's deze dagen rond de 31°C aanvoer.



Heb je een idee of de WAR regeling rechtstreeks de KETEL dan wel het 3-WEG-MENG groep ligt te besturen ????

Het is al helemaal onlogisch dat het pendelen MEER gaat worden indien je LAGER als 60°C gaat instellen, en dat plots bij beperking op 30°C er geen pendelen voorkomt ? Of doet hij dan gewoon niets meer ?



Mischien toch uw installateur eens om wat verheldering vragen ? Vb motivatie van 3-weg-MENGKRAAN ?
 
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
jvanhambelgium wrote:
Maar wat is dat toch altijd met die 3-weg-mengkranen ! Het is niet mogelijk dat je deze temperaturen kan krijgen voor cv-werking bij een stooklijn van 0.2 of 0.4 !!

Ikzelf werk met een 0.2 +6 verschijving en da's deze dagen rond de 31°C aanvoer.



Heb je een idee of de WAR regeling rechtstreeks de KETEL dan wel het 3-WEG-MENG groep ligt te besturen ????

Het is al helemaal onlogisch dat het pendelen MEER gaat worden indien je LAGER als 60°C gaat instellen, en dat plots bij beperking op 30°C er geen pendelen voorkomt ? Of doet hij dan gewoon niets meer ?



Mischien toch uw installateur eens om wat verheldering vragen ? Vb motivatie van 3-weg-MENGKRAAN ?



Op 30 graden gebeurt er inderdaad niets meer : heb dit een hele avond geprobeert doch geen opstart meer. Wat die driewegmengkraan betreft : voor zover ik het kan beoordelen is deze gebruikt ; (Naast de ketel is iig een mengkraan die automatisch van blauw naar rood gaat . Deze reageerde bvb dadelijk wanneer ik de parameter voor ruimtecompensatie activeerde. )



De installateur laten komen is inderdaad een oplossing doch veel vertrouwen heb ik daar niet in... Het kan trouwens nooit kwaad om zelf eea te weten...
 
Lid geworden
4 jul 2006
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
werd bij mij ook aanbevolen, die 3weg... ook viessmann... is 't een installateur die op de forum en op BBL zit, silencio?
 
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
stevence wrote:
werd bij mij ook aanbevolen, die 3weg... ook viessmann... is 't een installateur die op de forum en op BBL zit, silencio?



Niet dat ik weet : ik heb niet bepaald voor Viessmann of driewegkraan gekozen omwille van het forum ...
 

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
1.270
Waarderingsscore
3
Punten
38
Hoi,



jouw situatie komt 100% overeen met de mijne, zij het dat ik een ACV ketel heb.



Bij mij eveneens een driewegskraan onder de ketel. WAR stuurt mengverhouding, ketel temp verwarmt heel het stookseizoen door van 30 tot 45°C. Pendelen is eveneens identiek: cycli van een tiental minuten, dus ook een zestal starts per uur.

Water in VV is 25°C bij de huidige temperaturen.



IK heb begin deze week mijn installateur gevraagd waarom deze 3wegskraan erop zit: "omdat de temp verschillen te groot zijn" was het antwoord. Ik neem aan dat hij hiermee bedoelt dat de ketel opzich niet dergelijke koude aanvoertemp kan geven?



Kan dit ?? Hoe doen al die mensen zonder 3 wegskraan dat dan? ZIj moeten toch ook een aanvoertemp kunnen geven van 25°C? Of is (de merkelijk goedkopere ACV ketel hierin een beetje gehandicapt?)



Verbruik bij ons is overigens eveneens te vergelijken:

340m² met VV, 15 m³ (en meer) per dag, K28, Balansventilatie syst D.





Met andere woorden: Twee jaar verdiept en geinvesteerd in isolatie en dergelijke, maar met welke resultaten eigenlijk????







enfin, hopelijk komt hhier iets uit de bus...





teizman
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
teizman wrote:
Hoi,



jouw situatie komt 100% overeen met de mijne, zij het dat ik een ACV ketel heb.



Bij mij eveneens een driewegskraan onder de ketel. WAR stuurt mengverhouding, ketel temp verwarmt heel het stookseizoen door van 30 tot 45°C. Pendelen is eveneens identiek: cycli van een tiental minuten, dus ook een zestal starts per uur.

Water in VV is 25°C bij de huidige temperaturen.



IK heb begin deze week mijn installateur gevraagd waarom deze 3wegskraan erop zit: "omdat de temp verschillen te groot zijn" was het antwoord. Ik neem aan dat hij hiermee bedoelt dat de ketel opzich niet dergelijke koude aanvoertemp kan geven?



Kan dit ?? Hoe doen al die mensen zonder 3 wegskraan dat dan? ZIj moeten toch ook een aanvoertemp kunnen geven van 25°C? Of is (de merkelijk goedkopere ACV ketel hierin een beetje gehandicapt?)



Verbruik bij ons is overigens eveneens te vergelijken:

340m² met VV, 15 m³ (en meer) per dag, K28, Balansventilatie syst D.





Met andere woorden: Twee jaar verdiept en geinvesteerd in isolatie en dergelijke, maar met welke resultaten eigenlijk????







enfin, hopelijk komt hhier iets uit de bus...





teizman



Onze Vitodens 300 / 13kW ketel kan dit perfect ! (dit is 3e winter)

Overal vloerverwarming in huis met 180L waterinhoud in héél het circuit + "virtuele" buffercapaciteit van de chappe natuurlijk.



Alle temperaturen van 27°C tot 37°C (zo'n beetje het "werkgebied" van onze WAR doorheen het jaar) gaan probleemloos.

Onze ketel "start" onmiddelijk erg laag (ik denk 50% en zakt dan helemaal naar ondergrens)

Mischien dat sommige ketels gewoon slecht modulatie-gedrag (in de praktijk dan) hebben in de praktijk en direct 24kW "proberen" kwijt te geraken ofzo ?



Straffe uitspraken van sommige installateurs...
 

fb2

Lid geworden
24 jul 2007
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
silencio wrote:
- de ketel is via een driewegmengkraan aangesloten ( voor zover ik dit zelf kan beoordelen)

- neen gelukkig gaat er geen 81 graden door de vloer :twisted: De aanvoertemp bedraagt tss de 23 en 30 graden.

- stooklijn is de laagste of op 1 na laagste (0,2 of 0,4 in de handleiding op blz 29) Aangezien dit de t redelijk op peil houdt heb ik nog geen verschuiving toegepast.



Probleem is dus vooral het pendelen van de ketel zodra ik de t lager instel dan pakweg 60 graden. Ik krijg dan 4 a 5 branderstarts per uur. Bij beperking tot 30 graden start hij daarentegen op een hele avond niet meer .



Silencio,



mag ik vragen hoe je de keteltemp. instelt? Voor zover ik weet bepaalt de WAR regeling de keteltemp. en kan je enkel de max. keteltemp. instellen.



Met een K30 en 7-34kW ketel ga je zeker pendelgedrag krijgen, zelfs bij vriestemperaturen.



Momenteel is bij mij het pendelen gestopt en brandt de ketel bijna de ganse dag continu (geschatte K45 (verbouwing) en Vitodens 300 19kW, ongeveer 9m³ gas/dag).
 

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
1.270
Waarderingsscore
3
Punten
38
Okay: ik begrijp wel dat een ondergrens van bijvoorbeeld 5,9 kW van mijn ACV te veel is voor een K28 woning waardoor hij pendelt.



Maar als dit pendelen bewijst dat er weinig warmtevraag is, waarom heb ik dan ook een heel erg groot verbruik? Ik kom de laatste dagen bijna aan 20m³ per dag????



(ik weet wel dat de opstart niet aan de ondergrens van het vermogen gebeurt, maar dit alleen kan mijn verbruik toch niet verklaren)



teizman
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
teizman wrote:
Okay: ik begrijp wel dat een ondergrens van bijvoorbeeld 5,9 kW van mijn ACV te veel is voor een K28 woning waardoor hij pendelt.

teizman



Als je volgens mij een volledig vloerverwarmingcircuit hebt liggen is die 5.9kW helemaal geen reden tot "pendelgedrag"

Uiteindelijk zit er in ons vv-circuit effectief 180L water, onze Vitodens op 4.2kW ondergrens heeft ook een hele tijd nodig om bij te warmen hoor!



Pendelgedrag is relatief : 5x starten per dag om telkens 2 uur te stoken noem ik geen pendelgedrag. 10x / uur starten noem ik pendelen.



De vraag is, raakt uwe AVC effectief op ondergrens en waarom/waarom niet ? Onze Viessmann start maximum op 50% vermogen op en valt direct terug naar 4.2kW.



Hmm..20m³ / dag is inderdaad niet om mee te lachen...
 

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
1.270
Waarderingsscore
3
Punten
38
tsja, zoals elders al beschreven is het wel degelijk pendelen hoor. 6 starts/uur zijn doodnormaal. Enkel bij temp van 1°C en lager blijft hij continu werken aan zijn ondergrens. Dit kan ik niet aflezen maar de gasmeter verloopt ongeveer 0,010m³ per minuut hetgeen zowat 6kW is hé.







teizman
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
jvanhambelgium wrote:
Maar wat is dat toch altijd met die 3-weg-mengkranen ! ... motivatie van 3-weg-MENGKRAAN ?



Een 3 wegmengkraan wordt altijd geplaatst wanneer er een boiler wordt aangesloten op de ketel. Hierdoor kan de VV uitgeschakeld worden tijdens de boilerlaadcyclus. Dat is althans de uitleg die ik gekregen heb.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
SvenVD wrote:
jvanhambelgium wrote:
Maar wat is dat toch altijd met die 3-weg-mengkranen ! ... motivatie van 3-weg-MENGKRAAN ?



Een 3 wegmengkraan wordt altijd geplaatst wanneer er een boiler wordt aangesloten op de ketel. Hierdoor kan de VV uitgeschakeld worden tijdens de boilerlaadcyclus. Dat is althans de uitleg die ik gekregen heb.





Wat jij wil zeggen is een 3-weg KLEP. Die heb je inderdaad van doen.

Een MENGKRAAN is een heel ander beestje...heb je helemaal niet nodig bij boiler.
 
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
0
jvanhambelgium wrote:
SvenVD wrote:
jvanhambelgium wrote:
Maar wat is dat toch altijd met die 3-weg-mengkranen ! ... motivatie van 3-weg-MENGKRAAN ?



Een 3 wegmengkraan wordt altijd geplaatst wanneer er een boiler wordt aangesloten op de ketel. Hierdoor kan de VV uitgeschakeld worden tijdens de boilerlaadcyclus. Dat is althans de uitleg die ik gekregen heb.





Wat jij wil zeggen is een 3-weg KLEP. Die heb je inderdaad van doen.

Een MENGKRAAN is een heel ander beestje...heb je helemaal niet nodig bij boiler.



sommige fabrikanten werken met 2 pompen ipv omschakelventiel. Feit is dat er dikwijls problemen onstaan met die omschakelkleppen en niet alle installateurs hebben deze op voorraad en zeker niet als zij met verschillende merken van ketels werken, pompen daarentegen zijn commom goods.



nu wat topicstarter bereft: 34 kw voor een k30 woning met 250 m² te verwarmen oppervlakte lijkt mij meer dan voldoende om niet te zeggen te veel en zeker die ondergrens, maar meer gegevens zijn noodzakelijk om een juist beeld te vormen van de situatie:

-stookregime

-diameter gebruikte buis vloerverwarming

-diameter aansluiting ketel naar collectoren

- snelheid pomp bij dagregime

-effectieve temperatuur aan-en afvoer en kring per kring

-aanwezigheid van flowmeters om debiet te regelen

- aantal kringen en leidinglengte
 
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
lucien 1945 wrote:
nu wat topicstarter bereft: 34 kw voor een k30 woning met 250 m² te verwarmen oppervlakte lijkt mij meer dan voldoende om niet te zeggen te veel en zeker die ondergrens, maar meer gegevens zijn noodzakelijk om een juist beeld te vormen van de situatie:

-stookregime

> 24/24 t op Vitotroll 300 op 20°. 1 WW cyclus /dag



-diameter gebruikte buis vloerverwarming

>15mm

-diameter aansluiting ketel naar collectoren



- snelheid pomp bij dagregime

> geen idee doch onder-bovengrens ingesteld op 0-100%



-effectieve temperatuur aan-en afvoer en kring per kring

> retour 20°

> Aanvoer nu 27° (kring per kring kan ik niet zeggen doch t verschil in alle kamers is nihil)



-aanwezigheid van flowmeters om debiet te regelen

> niet aanwezig



- aantal kringen en leidinglengte

> 16 kringen (leidinglengte kan ik helaas niet overal vinden ; enkel kringen bovenverdiep 91m/92m/95m/94m/20m)



Nog enkele vragen :

- wat is de aan te raden druk op de leidingen ? Staat nu op 2 bar ; Hoogteverschil is +/- 7 m



Ik heb alle kranen max open gezet en de invloed van de referentieruimtecompensatie maximaal; Het pendelen lijkt mij hierdoor afgenomen. Ketel draait nu gedurende langere tijd op 45° aan 0,0132 m3/min= +/- 8Kw. Het valt af te wachten of dit zo blijft aangezien de gevraagde t° in de ref. ruimte nog niet is bereikt.



Al bedankt voor de reacties
 
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
0
kennen van de leidinglengtes is primordiaal.



met stookregime bedoel ik ontwerptemperatuur waarvoor uw vloerverwarming is ontworpen en bij een lew is dat gewoonlijk 35/28 afhankelijk van de hartafstand van uw leidingen.



Indien u vaststelt dat de aanvoertemperatuur 27 en retourtemperatuur 20 graden bedraagt dan vrees ik dat uw debiet te laag is (hoeveel staat uw codering E6)



Heeft u wicu buis gebruikt voor uw leidingen daar u spreekt van 15 mm?



U dient zeker uw leidinglengtes te kennen(waar is uw installateur in dit verhaal)



Zoek uw een testo toestel of iets anders om de verschiltemperatuur van uw leidingen te kennen(uw plaatser)



Een leiding van 90 meter en een van 20 meter dienen anders ingeregeld te worden( en inregelen moet gebeuren anders kan u uw installatie nooit juist krijgen en dan zijn inregelventielen NOODZAKELIJK, waarom zijn ze niet geplaatst?)



ZElfs bij gelijke leidinglengte krijg je andere inregelingen, niet elke gelijke leiding heeft hetzelfde aantal bochten.



Bij dit weer (buitentemperatuur 3graden) en al uw kringen open met de juiste inregelingen moet uw ketel 3 a 4 uur draaien zonder te stoppen



Hoeveel staat uw ruimtecompensatie?
 

thijs79

Lid
Lid geworden
19 jun 2006
Berichten
181
Waarderingsscore
0
Punten
16
hallo,



ik ondervind ook nog wat problemen om onze vitodens 300 af te stellen. Systeem omvat evenwichtsfles + mengklep, aparte boiler en 1 vv- en 1 radiatorencircuit met 2 externe circulatiepompen. Heb momenteel ook groot aantal branderstarts bij verlaagd regime en bij lage buitentemp. Ik heb al gemerkt dat ik bij de parameters van de interne circulatiepomp speel er toch zaken wijzigen. Die staan nu als volgt in gesteld:

- E6:100 (max toerental int pomp 100 %)

- E7:0 (min toerental 0%)

- E8:1 (min toerental bij verlaagde werking)

- E9:45 (max. toerental bij verhoogde werking)

- 30:2 dit is het meeste vreemde want deze waarde staat zelfs niet in het boekje, ik dacht deze nu op '1' te plaatsen => interne circulatiepomp toerentalgeregeld

- 31:50 (gewenst toerental : is dit nodig igv 31:1 automatisch toerental geregeld)



Hoe staan deze instellingen bij jullie (bij soortgelijk systeem)?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan