• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Installatie van voor 1981, maar is zekeringkast vernieuwd

Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
591
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kan iemand hier duidelijkheid over geven. Oude installatie (voor 1981), maar zekeringkast werd vernieuwd. Telt dit dan als een installatie van na 1981? Bekabeling is nog dezelfde.
 
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
298
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als installatie ouder is dan 1981 moet deze gekeurd worden, ook al is deze vernieuwd.

Tenzij er al eens een herkeuring gebeurd is..
 
Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
591
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mijn vraag is niet of die al dan niet gekeurd moet worden.

Moet gekeurd worden, maar valt het nog onder installatie van voor 1981 als enkel de zekeringkast is vernieuwd? Bekabeling en schakelaars en stopcontacten (zonder aarding) zijn van voor 1981.

Na 1981 zijn stopcontacten met aarding verplicht, maar bekabeling laat dit niet toe. Keurder keurt installatie af omdat niet alle stopcontacten aarding hebben. Zegt dat installatie niet van voor 1981 is omdat kast is vernieuwd. Wou even duidelijk hieromtrent.
 
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
298
Waarderingsscore
1
Punten
0
Jeroen VDP wrote:
Moet gekeurd worden, maar valt het nog onder installatie van voor 1981 als enkel de zekeringkast is vernieuwd? Bekabeling en schakelaars en stopcontacten (zonder aarding) zijn van voor 1981.

Na 1981 zijn stopcontacten met aarding verplicht, maar bekabeling laat dit niet toe. Keurder keurt installatie af omdat niet alle stopcontacten aarding hebben. Zegt dat installatie niet van voor 1981 is omdat kast is vernieuwd. Wou even duidelijk hieromtrent.



Lijkt me toch dat hij gelijk heeft..

Waarom niet alles vervangen? Zonder aarding is niet zo veilig lijkt me..

Is al wel goede draad (gene stoffe) ?
 
Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
591
Waarderingsscore
1
Punten
0
Oud herenhuis in stad. Dient niet verbouwd te worden. Overal deftige plafonds en parketvloeren. Ga je niet zo snel aan breken. Geen stoffen draden en 0 verlies op de volledige installatie.

Wil enkel weten waar dit vermeld zou staan.
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
Awel, dat wou ik nu ook wel eens weten. 10 seconden wat gegoogled, en daar staat dat alles alles alles ofwel van voor 1981 moet zijn, of dat er van het gewijzigde gedeelte een keuringsverslag moet zijn, hetgeen in uw geval impliceert dat ongeveer uw hele installatie van na 1981 is, of dat ze illegaal is.

Altijd pech dus.



Benieuwd of anderen die tekstjes ook zo interpreteren.



Uw vraag is trouwens zeer onduidelijk. De "kast" werd vernieuwd. Ook ineens de zekeringen? werd er equipotentiale verbinding voorzien?

Allemaal onbelangrijk natuurlijk in uw economische modelletje, maar daarom niet in het juridisch-technisch-administratieve.
 
Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
591
Waarderingsscore
1
Punten
0
Is een volledige nieuwe zekeringkast met diff., dinrailautomaten, aardingsscheider.



Reeds keuring gehad waarbij gelijkvloers vernieuwd is met volledige nieuwe zekeringkast en 1ste en 2de verdieping niet verbouwd, dus oud gedeelte. Op schema's aangeduid wat van voor 1981 is en was in orde voor de keurder. Dus wel verschil tussen verschillende keurders en keuringsorganismen. Duiden dikwijls ook aan op keuringsverslag zowat voor als na 1981. Kan me dus niet inbeelden dat je verplicht bent alles te vernieuwen als je een woning koopt en dus voor sommige dingen een inbreuk of opmerking krijgt. Meestal geen calibreerelementen of afgebroken sokkels in een zekeringkast. Is het dan niet beter van een volledige up-to-date kast te voorzien ipv terug oude of tweedehands materialen te gebruiken om het zo ook in orde te brengen.

Alsook kapotte of losse schakelaars en/of stopcontacten. Worden door nieuwe vervangen om veiligheidsredenen (electrocutie/brand). Is dit daarom een nieuwe installatie als men dit komt (her)keuren???



Ben zeker voorstander van veilige installaties, maar als men komt keuren voor verkoop en er staan 3 punten op (zekeringkast was al vernieuwd toen eerste keurder kwam) en die worden in orde gebracht. Men laat een andere keurder (andere instantie) komen voor de herkeuring. Deze zegt dan ineens dat installatie van na 1981 is omdat zekeringskast ooit is vernieuwd geweest. Ook niet zo slim van andere instantie dan de oorspronkelijke te nemen, maar zouden toch allemaal zelfde moeten goed- of afkeuren. Is trouwens niet mijn installatie, maar ik kreeg die vraag en wou even horen of hier iemand de correcte uitleg of artikel had.
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



Indien de de installatie van voor 1981 is, gaat het om een bestaande installatie en kan daarniets over gezegt worden.

Tenzij dat er na het jaar 1981 bestaande kringen uitgebeidt zouden worden dan pas kan de keuring hierover opmerkingen maken. Van zodra dat er dus bv nieuwe draad wordt getrokken dan moet de hele kring vervangen worden.
 
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
298
Waarderingsscore
1
Punten
0
zal dus waarschijnlijk afhangen van keurder tot keurder, die dit anders interpreteert
 
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
878
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb al een aantal installaties zo laten keuren (bestaande leidingen & schakelmateriaal , nieuwe kast) en heb daar nog nooit problemen mee gehad .
 
Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb het deze week nog met een keurder van Vincotte hierover gehad, deze heeft me het volgende gezegd, Indien de installatie van voor 1981 is dan blijft deze altijd van voor 1981, zelfs al zou je alles renoveren. Dit is dus het antwoord dat ik gekregen heb.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan