Inspiratie gezocht voor (groene?) tuinafsluiting

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.183
Punten
113
Ondanks lang zoeken op internet geraak ik er niet echt uit qua tuinafsluiting. Misschien wil er hier iemand eens een paar originele ideeën tussen gooien. Dit weekend zal ik een foto posten van de tuin-in-aanleg.

Korte schets, als we naar achter kijken: rechtdoor is 't open, zicht op weides. Links staat mijn bijgebouw, in ruwe eik. Rechts staat nog geen afsluiting, de buur is nog aan 't bouwen, maar ik zou stilaan deze zomer wel wat willen afsluiten, zijn ruwbouwwerken zijn gedaan dus kans op schade is zeer beperkt. Ons huis is in de natuursteen, zie eventueel mijn blog voor een idee.

Wat betreft de buurman: die heeft rechts en achteraan al Herasdraad met donker doek staan (van de andere 2 buren), dus die wil natuurlijk links iets gelijkaardigs, wat begrijpelijk is. Vandaar dat ik zou willen opteren voor een scenario waarbij we elk onze afsluiting zetten en betalen aan onze eigen kant van de scheidingslijn. Op dat gebied ben ik dus min of meer vrij om te doen wat ik wil.
Maar nu: ik haat Herasdraad en ik heb nog geen schone betonnen platen gevonden. Ik zie mezelf ook geen haag onderhouden, maar ik zie wel graag groen. Nu zie ik hier en daar eens een bedrijf met een stuk groengevel, maar ik heb hier en daar al gelezen dat dat een pak onderhoud en kosten vraagt. Ik heb hier op het forum ook al gelezen dat klimop laten groeien geen goed idee is als je 't niet heel vlot kan bijhouden. (En de buurman zal niet appreciëren dat mijn planten op zijn afsluiting groeien.)

Het enige wat ik totnogtoe halvelings aanvaardbaar vind zijn van die houten panelen tussen betonpalen, maar ik vind dat dat er toch wat armoedig uitziet... of beledig ik nu mensen?
Dezelfde eiken afwerking als mijn bijgebouw heb ik ook overwogen, maar qua prijs is dat er toch niet "nevenst" en ik vraag me dan ook af hoe ik die potdekselplanken moet monteren.
Ik ben ook al eens gaan kijken naar een fabrikant van kunststof platen met houtmotief, maar dat ziet er zo gruwelijk fake uit en ze hebben allemaal dezelfde print... dus ook geen optie. Betonplaten met steenprint idem...

Dus, bestaat er iets onderhoudsarm, dat toch het idee geeft dat je "in het groen" zit en niet in een gevang... En dat liefst niet al te veel diepte inneemt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
Uw eisen maken het wel moeilijk.
Qua "schutsels" is het idd meestal duurder qua mate het mooier en kwalitatiever wordt. Of het nu hout, kunststof of aluminium is.
En "groen" is dat niet echt.
Een levende haag vraagt natuurlijk wat onderhoud.
Voordeel is dat je door de afsluiting van de buur ook geen inkijk hebt wanneer bv de bladeren vallen.
Liguster bv kost zeer weinig. Groeit snel en kan groenblijvend zijn. Maar dat moet je natuurlijk paar keer per jaar snoeien.

Potdekselplanken kan je net zoals bij he bijgebouw plaatsen op palen.
Maar ook hier, goed houten palen en mooie planken kosten ook een pak.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
707
Punten
113
Uit wat je schrijft blijkt dat een groene haag veruit je voorkeur geniet, maar je ziet op tegen het onderhoud.
Ik zou zeggen ga dan gewoon voor de haag en laat ze onderhouden. Dat valt zeer goed mee in prijs.

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
171
Punten
43
Inderdaad, een levende haag kiezen en laten onderhouden lijkt me dan ook de voorkeur te hebben. Voor de meerprijs van een “dode” afsluiting kan je wel al een aantal jaren de haag laten onderhouden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.408
Punten
113
Ik zou toch eens eerst kijken naar de WONING en wat je allemaal wil doen in je tuin.
Wil je naakt zonnen en zwemmen ?
Zit je graag prive maar wil je de verbinding tussen woning/tuin/ landschap behouden ?
Wil je secret gardens waar je tot verrassing komt wat je ontdekt of wil je van binnen gans de tuin zien?
Zit je veel binnen of leef je ook buiten ?

Keuze van afrastering wordt NIET bepaald door mijn en dijn maar eerder door het concept dat je met je huis, tuin en woning ga willen vormen.
Als je de koeien van je gazon wil houden dan moet daar geen afrastering staan want dan verkloot je het zicht op het landschap ... en die koeien.
Je kan ook werken met grachten of HAHA's ( en ja haha is een officieel term en geen lukiaanse)

Dus zeg me eerst hoe je woont, wie je bent wat je doe en dan zal ik zeggen welke afrastering hier aansluit bij de tuin.
( een van onze meest spraakmakende afsluitingen met een irretante buur was een dubbele raster met boomschors en gevelbeplanting waar grote schoolborden tegen waren geplaatst zo dat de leerlingen van de tekenklas hier buiten hun kunsten kwijt konden)

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.183
Punten
113
HOF.jpg
Zoals beloofd een foto van de huidige situatie. Links is een oprit voor occasioneel gebruik (bijgebouw = oldtimergarage, maar of die oldtimers ooit gaan rijden... :p) die al van lavaverharding voorzien is en die ingezaaid gaat worden. Rechts komt een onregelmatig gevormd terras in Romeins verband (dus brute natuursteen). Het gedeelte links van het terras wordt ook gras maar heb ik nu nog niet aangevuld omdat we er nog met stabilisé en vanalles over moeten. Er komen wat struiken in, ik wil ook wel zien voor wat lavendel, rozen en zonnebloemen (vind ik een mooie combinatie).

Het gaat 'm dus over rechts, waar de werfhekken staan. Wellicht voorzie ik in het verste hoekje nog een zithoek met palletmeubelen of zo, kwestie dat we van daar het mooiste zicht over de weides en de zonsondergang hebben. De huidige plaats van de tuintafel heeft dus geen betekenis, die komt op 't terras te staan.

Speeltuintje is nu een beetje een plastic-allegaartje, daar wil ik ook wel iets mooiers mee doen, maar voorlopig zijn 't zaken die we gratis of heel goedkoop gekregen hebben zo lang de boel niet aangelegd is. In plaats van die witte plastic rond de trampoline ga ik met hout werken, en mettertijd komt er een houten schommel en gaat die groene glijbaan weg. De boomschors moet terug wat bijgevuld worden, en dan voorzie ik weer een paar heuveltjes (daar rijden ze graag met de fiets af).

Luk:
- de buur is zeker niet irritant, ik begrijp wel dat hij zijn afsluiting een beetje consequent wil houden, vandaar dat we elk 't onze doen.
- vanuit de woning willen we overzicht over de tuin ivm klein'mannen die daar rondlopen, en ook overzicht over de tuin.
- vandaar dat we ook een vrij groot vlak behouden, er moet gesjot en gelopen kunnen worden. Eens een stuk boomstronk neerleggen of zo zie ik nog wel gebeuren, en wellicht komt er ergens aan 't terras ook nog een boom.
- echt "privé" hoeft de tuin niet te zijn. We zijn geen nudisten, en wie mij in mijn speedo wil zien die moet maar kijken :p Nog een reden dat ik geen herasdraad wil is dat de gasten moeten mogen voetballen, en dat ik dan niet telkens dat ge"dzjing" wil horen als ze tegen de afsluiting schoppen. Iets stevigs is dus wel geboden.
- zowel zomer als winter spelen de gasten graag buiten, en in de zomer moet je mij met een koevoet uit de hangmat wringen 's avonds... dus ja, er wordt wel buiten geleefd.
- ik heb geen groene vingers, en op mijn schaarse rustmomenten lees ik liever op 't gemak een boekje of speel ik met de gasten dan dat ik in de tuin allerhande groensel moet gaan bijhouden.
- Waar ik wel al aan gedacht heb is bijvoorbeeld frambozen, besjesstruiken en een druivelaar te planten, altijd plezant en profijtig als je 't in de hof maar van de struik te trekken hebt.
- Ik heb ook al gedacht om aan een houten afsluiting iets van bloembakken te hangen - maar dan ook in 't hout omkaderd, zo geen mauve en gifgele plastic, maar ik denk dat dat in de winter dan maar een triestige aanblik gaat geven...

Nu zag ik gisteren een gevelbekleding die er plantachtig uit zag maar volgens mij plastic was, ik kon helaas niet dichter gaan kijken, maar ik vraag me af of dat niet al te fake is qua uitzicht. Ik bedoel, het moet geen camouflagenet uit de stock Américain zijn ook (al heb ik daar wel al eens aan gedacht...)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan