• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

inrit 60 cm verhogen

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hoi
Voor het probleem van toegangkelijkheid naar de inkomdeur aan te passen zouden we onze inrit en schuine helling naar de keldergarage 60 cm willen verhogen.
De vorige eigenaar van ons huis heeft de inrit naar de garage al van aan de straat licht laten dalen en dan op 4 m voor de garage nog feller. Als we terug zouden gaan naar het natuurlijke niveau zou dit komen op 60 cm hoger .
We zouden dan de helling naar de garage ook 1.7 m langer maken.
Oprit en helling zijn nu in klinkers op een bed van stabilise. nieuwe inrit en parking zouden komen in grind of dolomiet.
Hoe verhoog ik die nu best?
Klinkers afnemen en dan?
Stablise bed breken is dit voldoende?
klinkers zijn 8 cm dik dus totaal moet er 68 cm worden opgehoogd op hoogste punt .
Grond hebben we genoeg van de kelder kan deze gebruikt worden voor 30 cm. dan 30 cm gemale beton en 8 cm dolomiet? kan dit zo?

De helling naar de kelder heeft een helling van 19% kan deze ook in dolomiet of beter terug klinkeren?
kan hier de stablise laag ook blijven zitten of gaat dit een onstabiel geheel geven wat kan afschuiven?

Gemalen beton onder dolomiet mag dit of kan dit verkleuring geven van het cement?
Alvast bedankt

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.076
Punten
113
Ik denk dat een foto en een plannetje meer duidelijkheid zou brengen...

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.713
Punten
113
euh
ik zit nu toch al enkele jaren in de branche
maar ik moet na jouw bericht 3 keer gelezen te hebben toch zeggen: ik versta er niets van.
Hoe kun je een kelderoprit verhogen en dan terug gebruiken?

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Waarderingsscore
3
Punten
18
euh
maar ik moet na jouw bericht 3 keer gelezen te hebben toch zeggen: ik versta er niets van.
Kelderinrit onderkant blijft die gelijk liggen met de keldervloer. het punt waar je begint aan de helling omlaag komt 60 cm hoger te liggen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.497
Punten
113
euh
Kelderinrit onderkant blijft die gelijk liggen met de keldervloer. het punt waar je begint aan de helling omlaag komt 60 cm hoger te liggen.
Is die helling dan zo lang dat die helling niet te steil gaat zijn?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.713
Punten
113
1) moet je uitrekenen hoeveel de 'KNIK ' dan bedraagt. Vrije hoogte van de wagen dus en dan liefst niet van een LR 130 met modder en slijk banden nemen want dan zit je op 50 cm vrije drempelhoogte en niet van een boemboemkar met verlaagde ophanging.
2) een helling uitvoeren met dolomiet of grind of ander bulk gesteente kan niet, in deze situatie zelfs niet met stabilisatiematten . Alles ligt beneden.
zelfs bij vorst en of sneeuw kan dit problemen geven. Helling in bulkmateriaal EN met verankering is maximaal 8% .
3) aanvullen van cc60 cm met tuingrond is het slechtste wat je kan doen. Deze grond zit vol met organisch materiaal dat verder gaat afbreken. Tuingrond kan je slecht verdichten voor deze situatie. Je moet hier ophogen met betonpuin en of brekerszand enof stabilisé en de lagen dan nog om de 20 cm aandrillen.
4) professionele hulp inroepen want je bent aan t klungelen.

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Waarderingsscore
3
Punten
18
1) moet je uitrekenen hoeveel de 'KNIK ' dan bedraagt. Vrije hoogte van de wagen dus en dan liefst niet van een LR 130 met modder en slijk banden nemen want dan zit je op 50 cm vrije drempelhoogte en niet van een boemboemkar met verlaagde ophanging.
2) een helling uitvoeren met dolomiet of grind of ander bulk gesteente kan niet, in deze situatie zelfs niet met stabilisatiematten . Alles ligt beneden.
zelfs bij vorst en of sneeuw kan dit problemen geven. Helling in bulkmateriaal EN met verankering is maximaal 8% .
3) aanvullen van cc60 cm met tuingrond is het slechtste wat je kan doen. Deze grond zit vol met organisch materiaal dat verder gaat afbreken. Tuingrond kan je slecht verdichten voor deze situatie. Je moet hier ophogen met betonpuin en of brekerszand enof stabilisé en de lagen dan nog om de 20 cm aandrillen.
1)De helling hebben we getest bij een kennis die hebben ongeveer de zelfde helling (bij ons 19% bij hun was het 22% en zelfde lengte)
2) ik dacht al dit niet zou gaan met los materiaal alhoewel ze op de site van nidagravel zeggen tot 20% helling maar heb daar ook twijfels over.
Dus hiervoor best de klinkers hergebruiken.
3) totale ophoging is 68 cm ik twijfelde om eventueel de eerste 30 cm op te vullen met de gele grond die uit de kelder komt en dan de rest met gemalen beton 0/40. natuurlijk aandrillen om de 20 cm.

Pidl

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
80
Punten
28
Voor hellingen van meer dan 13% wordt er aangeraden overgangshellingen onder en bovenaan de helling te voorzien.

Deze zijn half zo steil (~10% in uw geval) en de lengte is aan de voet van de helling één wielbasis en aan de top een halve wielbasis.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
1)De helling hebben we getest bij een kennis die hebben ongeveer de zelfde helling (bij ons 19% bij hun was het 22% en zelfde lengte)

De helling is niet van belang. T gaat om de overgang boven en onder. Als ge een vlak over laat gaan in een helling van 19% krijgt ge daar een hoek. Bij de hoek boven gaat uwe auto met zijne buik op de grond liggen, en bij de hoek onder gaat ge uwe voor- (en achter)bumper tegen de grond rijden.
Om dat te voorkomen moet ge uw helling in een S-vorm leggen. Een afronding boven en onder, en hoe groter ge de radius van die afronding maakt, hoe lager uwe auto kan zijn die binnen kan, MAAR ook hoe steiler uw maximum hellingspercentage gaat worden.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan