Inrichting keuken en locatie keukentoestellen

• Tags elektriciteit elektriciteitswerken keuken keukentoestellen nieuwbouw
  • evlassen

Nieuw Lid
    Lid geworden
    15 mei 2023
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    8
    Dag,

We zijn bezig met het aanduiden van de stopcontacten voor onze keukenwand.
    We zijn bezig met een nieuwbouw/verbouwing en een keuken zit er nog niet direct aan te komen (we zullen werken met een voorlopige keuken).
    Maar nu zouden we wel al moeten weten hoe we de indeling wensen en waar de stopcontacten zouden moeten kopen.
    Zouden jullie eens kritisch naar onderstaand voorstel kunnen kijken (vooral naar de positie van de toestellen zoals vaatwas etc)?

Alvast dank!

Openstaande vragen januari 2025 (6).jpg

Project Balegem - schouw zoals voorstel Eveline deel 2 met voordeur en bocht_ - SketchUp 2024 ...jpgProject Balegem - schouw zoals voorstel Eveline deel 2 met voordeur en bocht_ - SketchUp 2024 ...jpg (eigen sketchup om idee te geven van indeling ruimtes)

Achter die wand kan je later met alles weg.

Naar eiland een 5G4 leggen. Voldoende voor een zwaar inductievuur

De stopcontacten voor koelkast en ovens zou ik telkens in de kast er naast zetten. Dan kan je de stekker uit trekken zonder het toestel er eerst uit te halen. Normaal zijn die aansluitkabels lang genoeg.
    Zorg zeker voor een paar stopcontacten op je eiland voor bv een mixer of een wafelijzer.

Nog beter is dat plan van stopcontacten vragen aan je keukenontwerper.

De stopcontacten voor koelkast en ovens zou ik telkens in de kast er naast zetten. Dan kan je de stekker uit trekken zonder het toestel er eerst uit te halen. Normaal zijn die aansluitkabels lang genoeg.
    Zorg zeker voor een paar stopcontacten op je eiland voor bv een mixer of een wafelijzer.

Is er een reden waarom je deze in de kast ernaast zou zetten? Ik heb ze nu onder het toestel in de kast eronder gezet..
    De stopcontacten van het eiland staan niet mee op de deze schets omdat het specifiek over de wand gaat.

Laatst bewerkt:
    Ik heb ze nu onder het toestel in de kast eronder gezet..
    Er naast of er onder maakt niet uit maar op jouw schets is niet te zien dat er nog kasten onder je frigo's zitten.

Volgens mij is het zelfs verplicht om dat stopcontact bereikbaar te hebben zonder het toestel eruit te halen.

De stopcontacten op de goede plaats zetten zonder voltooid keukenontwerp is nutteloos. Zoals hierboven gezegd, in die wand kan je later nog met alles weg, of kan zelfs alles nog verlegd worden in de muur.
    Zorg dat er voldoende stroombanen gelegd worden naar die muur, alle toestellen apart en nog een paar reserve (eventueel ook water en afvoeren voor stoomoven, koffiemachine,armerikaanse ijskast,... ) en als je ooit je finaal plan hebt ga je dat toch moeten aanpassen.

Heel wat keukenbouwers willen geen stopcontacten achter het toestel, geloof zelfs dat er een wettelijke verplichting is al ben ik daar niet zeker van.e

Is er een reden waarom je deze in de kast ernaast zou zetten? Ik heb ze nu onder het toestel in de kast eronder gezet..
    De stopcontacten van het eiland staan niet mee op de deze schets omdat het specifiek over de wand gaat.
    Ik dacht dat je koelkast tot beneden kwam. Onze kk is 178cm en dat kan ik alleen maar aanraden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan