inrichting garage/berging

Lid geworden
16 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu onze garage bijna klaar is, moet ik een dezer beginnen aan de inrichting.

De bedoeling is er zoveel mogelijk 'rommel' in kwijt te kunnen.

Wasmachine en droogkast (komen naast mekaar op een verhoog, orders van mijn wederhelft) en diepvriezer moeten er ook in + 2 fietsen.

Liefst ook een soort van werkbank.

Auto moet er niet in.

De garage is ongeveer 5m diep, 4m breed en 2.5m hoog.

Iemand tips of advies (of fotos) ivm welke rekken ik best gebruik? Rekken die op de grond staan of van die ophangsystemen met rails (kan dat wat gewicht verdragen?) etc...

Ik wil ook niet teveel geld geven aan die rekken (ik heb eens gekeken naar de prijzen van metalen kasten en die zijn niet bepaald goedkoop te noemen).

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
in verband met rekken, heb ik metalen rekken gekocht in de Gamma. Kunnen 30kg per legger dragen. Heeft 5 leggers. Ik heb deze vastgeschroefd tegen de muur. Ik meen dat ik die 20 euro per stuk betaald heb.

Voor wasmachine/droger hebben wij zelf een kast gemaakt waarin deze gestapeld kunnen staan. Maar ik denk dat je die ook kant en klaar kan kopen.

Fietsen zou ik beugels tegen de muur voorzien waarin je ze kan ophangen.

Riek, borstel, schop, ... ook beugels tegen de muur.

Je hebt een behoorlijk grote ruimte, in verband met die rekken zou ik dan een soort van winkelprincipe proberen maken. Zogezegd door de gangen lopen. Kwestie van rekken dwars op een muur te plaatsen. Mijn metalen rekken zijn 75 breed op 30 diep. Dus je kan gangen van 75 breed maken en tussen elke gang een rek. Dan heb je per meter 2 rekken haaks op elkaar staan. En tegen de 4 meter muur zou dat dan 7 rekken worden in plaats van 5 als je ze tegen elkaar en tegen de muur zou zetten.

Zo haal je veel meer bergruimte uit een kleinere oppervlakte. De rest van de ruimte kan je dan anders benutten.

Lid geworden
10 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
In de Gamma en Makro staan regelmatig rekken in reclame die 150kg per legger kunnen verdragen.

Heb er zo vorig jaar gekocht aan 30€ het stuk.

Eentje daarvan staat in't motokot toch serieus wat gewicht te verdragen en geeft geen krimp :wink:

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
hoe hoog is't plafond ?

Je kan veel ruimte winnen door de hoogte volledig te gebruiken.

In onze garage bvb (schuin dak boven, dat verderloopt in het kleine zoldertje boven de keuken) hangen de fietsen met elektrische takel opgetrokken tot tegen 't schuin dak, helemaal uit de weg dus ...

Lid geworden
16 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dak loopt lichtjes schuin, op 't hoogste put zal dat een dikke 2m50 zijn.

Mijn idee was ook van een paar hoge rekken te gebruiken waarop dan dingen liggen die we weinig nodig hebben en die liggen dat ook echt uit de weg. Rekjes uit gamma etc lijken me hiervoor niet echt geschikt.

Winkelprincipe zoals pthomass voorstelt lijkt me niet echt interessant. Af en toe wil ik 't 'midden' vd garage wel eens gebruiken om bvb de zaagmachine te gebruiken, die ik dan daarna weer aan de kant kan rollen.

Met fietsen op te hangen winnen we idd wel veel ruimte.

Lid geworden
25 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tomerino wrote:
Nu onze garage bijna klaar is, moet ik een dezer beginnen aan de inrichting.

De bedoeling is er zoveel mogelijk 'rommel' in kwijt te kunnen.

Wasmachine en droogkast (komen naast mekaar op een verhoog, orders van mijn wederhelft) en diepvriezer moeten er ook in + 2 fietsen.

Liefst ook een soort van werkbank.

Auto moet er niet in.De garage is ongeveer 5m diep, 4m breed en 2.5m hoog.

Iemand tips of advies (of fotos) ivm welke rekken ik best gebruik? Rekken die op de grond staan of van die ophangsystemen met rails (kan dat wat gewicht verdragen?) etc...

Ik wil ook niet teveel geld geven aan die rekken (ik heb eens gekeken naar de prijzen van metalen kasten en die zijn niet bepaald goedkoop te noemen).

Waarom heb je eigenlijk een garage?

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
Tomerino wrote:
Winkelprincipe zoals pthomass voorstelt lijkt me niet echt interessant. Af en toe wil ik 't 'midden' vd garage wel eens gebruiken om bvb de zaagmachine te gebruiken, die ik dan daarna weer aan de kant kan rollen.

Ik heb ook niet gezegd dat je heel je kot moet volduwen met rekken/gangen. Als je twee van die "gamma" rekken neemt als "gangwand" heb je 1m50 diepe gangen. En zo heb je er 4. Doe dit tegen de 4 meter wand, en dan heb je nog steeds 3m5 op 4m over in de rest van de ruimte. Genoeg ruimte om aparatuur te plaatsen in het midden. Ik zal het even tekenen...

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
Dus, per rek (30 * 75). Totale breedte = 3m45

Lengte = 1m5

Dus, open plek is nog 3m5 op 4m00

En als je rechts die twee rekken wegdoet, en je wasmachine en droogkast in de hoek duwt, kan je de daaraan grenzende rekken gebruiken voor wasproducten.

Bovenaan