• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Input over bouwplan

jixepo

Nieuw Lid
Lid geworden
20 sep 2018
Waarderingsscore
9
Punten
8
Even mijn bouwplan van het gelijkvloers aftoetsen met jullie!
Op de beneden verdieping zouden we graag een keuken en living plaatsen, waarbij we rekening moeten houden met een paar beperkende factoren:
- De schouw (aangeduid in een zwarte balk op het plan) is ingemetseld in de zijmuur. Omwille van stabiliteit zei de architect dat we deze niet mochten afbreken, waardoor we dus wel wat breedte verliezen in dat stuk :(
- De poutrel (onderste blauwe lijn op de schets) rust momenteel op een gemetste muur. Die muur loopt momenteel van aan de voordeur tot aan de poutrel waardoor het dus gedeeltelijk een steunmuur is en we die niet helemaal mogen afbreken.

Mijn idee was altijd:
- Zithoek vooraan in het huis
- Eettafel in het midden
- Keuken vanachter

De architect is met volgend plan op de proppen gekomen, en op zich snap ik zeker de insteek:
- Inkomhal heel vrij en open maken
- Om de doorgang niet weg te nemen een keuken aan de inkomhal plaatsen en de zetel aan de andere kant te plaatsen.

Nadeel vind ik dat de keuken nu recht op het straat uitkijkt, het voetpad ligt net tegen de gevel dus er zal veel inkijk zijn en als je aan het koken bent zal er regelmatig wel eens oogcontact zijn met een voorbijganger. Ik zou de keuken dus echt achteraan plaatsen (tussen de 2 uitstekende muurtjes), maar heb verder geen idee hoe ik de rest zou inrichten. Op zich vind ik de zithoek nu goed: je behoudt genoeg doorgang. Maar wat dan met de huidige keukenopstellen? Maak ik daar een bureau van? Dat lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben op zich, de eettafel daar plaatsen lijkt me ook stom,...
Alle input is welkom!

Bijlagen

• 371788420_944598939969131_7287626666929816901_n.jpg
    371788420_944598939969131_7287626666929816901_n.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 141
hoe wil jij leven ?
Persoonlijk vind ik living tussen eetkamer en keuken geen goed idee.

Living is voor ons een cosy hoekje en keuken eetkamer eerder een leefkeuken.
Ik zou living van voor plaatsen, keuken en eetkamer

De keuken, kan je tegen de muur links plaatsen, tot tegen die steunmuur. (eventueel ook die muur mee in de kasten verwerken en keukenwand door laten lopen in achterste stuk. Een eiland in de lengte tussen trap en keukenkasten. Hoe breed, dat moet je even bekijken. Wss 60, zodat je nog voldoende beweegruimte hebt.
Vanachter dan aansluitend op de keuken dan de eetkamer, daar is dan het centrum van het dagdagelijk leven

De schouw kan je dan gebruiken voor tv etc, waarbij de bekabeling achterliggend kan weggewerkt worden. De keukenwand kan je met lage kast uitbreiden tot tegen de schouw. Ook hier kan j eevntueel opteren om de schouw mee te doen verdwijnen in een kastenwand.

Hey daar heb je zeker een goed punt, heb het zelf ondertussen al wat herwerkt en de keuken inderdaad naar achteren verplaatst.
De schouw voor tv aan te hangen zal helaas niet lukken :( Er zit maar 3,5m tussen de de zijmuur (links) en het binnenmuurtje. Daar moet de schouw nog vanaf + doorgang voorzien; dat wordt dus snel te krap.
Ik zou de zetel tegen de voorgevel zetten en misschien met een roomdivider werken om dan de tv daartegen te kunnen zetten.
Zie nieuwe schets hieronder (blauwe dikke balk = roomdivider)

Bijlagen

• 371788420_944598939969131_7287626666929816901_n.jpg
    371788420_944598939969131_7287626666929816901_n.jpg
    210,4 KB · Weergaven: 91
Net als Mario zou ik de leeftafel aan het daglicht en het tuinzicht voorzien.

Persoonlijk zou ik in deze situatie keuken vooraan laten, eettafel in het midden en salon aan de tuin.

Is er mogelijkheid om toilet te voorzien aan tellers/onder trap? Dan moet bezoek niet naar boven

Even mijn bouwplan van het gelijkvloers aftoetsen met jullie!
Op de beneden verdieping zouden we graag een keuken en living plaatsen, waarbij we rekening moeten houden met een paar beperkende factoren:
- De schouw (aangeduid in een zwarte balk op het plan) is ingemetseld in de zijmuur. Omwille van stabiliteit zei de architect dat we deze niet mochten afbreken, waardoor we dus wel wat breedte verliezen in dat stuk :(
- De poutrel (onderste blauwe lijn op de schets) rust momenteel op een gemetste muur. Die muur loopt momenteel van aan de voordeur tot aan de poutrel waardoor het dus gedeeltelijk een steunmuur is en we die niet helemaal mogen afbreken.

Mijn idee was altijd:
- Zithoek vooraan in het huis
- Eettafel in het midden
- Keuken vanachter

De architect is met volgend plan op de proppen gekomen, en op zich snap ik zeker de insteek:
- Inkomhal heel vrij en open maken
- Om de doorgang niet weg te nemen een keuken aan de inkomhal plaatsen en de zetel aan de andere kant te plaatsen.

Nadeel vind ik dat de keuken nu recht op het straat uitkijkt, het voetpad ligt net tegen de gevel dus er zal veel inkijk zijn en als je aan het koken bent zal er regelmatig wel eens oogcontact zijn met een voorbijganger. Ik zou de keuken dus echt achteraan plaatsen (tussen de 2 uitstekende muurtjes), maar heb verder geen idee hoe ik de rest zou inrichten. Op zich vind ik de zithoek nu goed: je behoudt genoeg doorgang. Maar wat dan met de huidige keukenopstellen? Maak ik daar een bureau van? Dat lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben op zich, de eettafel daar plaatsen lijkt me ook stom,...
Alle input is welkom!
1. Dat muurtje links van de inkom, kan dat nog weg? Ik ga er van uit van wel, maar jij kent de bouwsituatie.
2. Het lijkt me dat de factor opbergruimte totaal vergeten is, deze situatie lijkt me echt nooit haalbaar in realiteit, er zullen wss snel een heleboel kasten,... bijkomen waardoor totale chaos.
3. Waar ligt het Noorden?

Zonder de feedback zou ik voor iets gaan als mijn bijgevoegde schets...
Paar praktische tips daarbij en pro's t.o.v. bovenstaande..:

- één vloerbedekking gaat het geheel ruimtelijker maken ipv met twee verschillende vloeren te werken.
Kies wel iets dat wat tegen nat/vuil kan (keuken/inkom/...).

- De schouw verberg ik achter een kastenwand waarmee je ook de schuine kant gelijk trekt. Qua maatwerk is dat een grote hap uit het budget, maar met standaard 60x60 elementen die bv. (bijna) plafondhoog. Plaats waar de schouw is minder diepe elementen (40 of zelfs 30,...).
Haal ze in bv. Ikea tegen een spotprijs en met een beetje handigheid zaag je de achterkant wat weg waar nodig en je hebt plots een maatwerk kastenwand tegen een spotprijs! Eventueel zelfs nieuwe frontjes laten maken uit HPL,... nog steeds een spotprijsje voor zo'n wand.
- Dat wil zeggen dat er minstens 11 een element van 60 kan staan, wat daar allemaal in kan wil je niet weten.
Ik zou de eerste twee gebruiken als vestiere en de rest als keuken en opbergkast (denk ook aan oven, frigo, diepvries die je er allemaal in wegkrijgt.
- Doortrekken achter 'muurtje' als lagere tv-kast (kan mooi in dezelfde lijn)
- dan moet schuifraam wel omgekeerd open.
- Vooraan zou ik de eettafel plaatsen. Het is misschien niet courant naast de inkom, maar soit het wint heel veel ruimte.
Je zou ook het raam kunnen openbreken en daar een grote transparante inkomdeur van maken, maar dat is al veel meer werk.
- Het stuk wat ik voorzie als vestiaire-kast (onder links) is ong 1,05 x 90, das heel groot (stofzuiger,.. zou daar ver achteraan kunnen staan)... maar anderzijds past daar wel een (krappe toilet), ook dat kan een grote meerwaarde zijn voor je huis!
- tot slot zit de deur van de 'tellers' nu heel 'vast', dit zou niet werken. Vervang de deur door een plooideur (best niet zo'n flexibele als vroeger, maar iets modern) en dat zit ook weer goed, gezien je deze natuurlijk niet elke 5 minuten gebruikt.

bouwinfo9876.png

Zonder de feedback zou ik voor iets gaan als mijn bijgevoegde schets...
Paar praktische tips daarbij en pro's t.o.v. bovenstaande..:

- één vloerbedekking gaat het geheel ruimtelijker maken ipv met twee verschillende vloeren te werken.
Kies wel iets dat wat tegen nat/vuil kan (keuken/inkom/...).

- De schouw verberg ik achter een kastenwand waarmee je ook de schuine kant gelijk trekt. Qua maatwerk is dat een grote hap uit het budget, maar met standaard 60x60 elementen die bv. (bijna) plafondhoog. Plaats waar de schouw is minder diepe elementen (40 of zelfs 30,...).
Haal ze in bv. Ikea tegen een spotprijs en met een beetje handigheid zaag je de achterkant wat weg waar nodig en je hebt plots een maatwerk kastenwand tegen een spotprijs! Eventueel zelfs nieuwe frontjes laten maken uit HPL,... nog steeds een spotprijsje voor zo'n wand.
- Dat wil zeggen dat er minstens 11 een element van 60 kan staan, wat daar allemaal in kan wil je niet weten.
Ik zou de eerste twee gebruiken als vestiere en de rest als keuken en opbergkast (denk ook aan oven, frigo, diepvries die je er allemaal in wegkrijgt.
- Doortrekken achter 'muurtje' als lagere tv-kast (kan mooi in dezelfde lijn)
- dan moet schuifraam wel omgekeerd open.
- Vooraan zou ik de eettafel plaatsen. Het is misschien niet courant naast de inkom, maar soit het wint heel veel ruimte.
Je zou ook het raam kunnen openbreken en daar een grote transparante inkomdeur van maken, maar dat is al veel meer werk.
- Het stuk wat ik voorzie als vestiaire-kast (onder links) is ong 1,05 x 90, das heel groot (stofzuiger,.. zou daar ver achteraan kunnen staan)... maar anderzijds past daar wel een (krappe toilet), ook dat kan een grote meerwaarde zijn voor je huis!
- tot slot zit de deur van de 'tellers' nu heel 'vast', dit zou niet werken. Vervang de deur door een plooideur (best niet zo'n flexibele als vroeger, maar iets modern) en dat zit ook weer goed, gezien je deze natuurlijk niet elke 5 minuten gebruikt.

Bekijk bijlage 96794
Dit is mooi getekend hoe ik het ook bedoel, maar zou dus eetkamer en living wisselen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan