• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inpandige garage verbouwen als kantoor/opslag?

Lid geworden
16 mei 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi!

Ik koop binnenkort een appartement in een 4-appartementsblok. Daarbij zit ook een inpandige garage. Ik zou graag deze garage wat opwaarderen zodat ik er oa. materiaal kan stockeren. Geen ruw materiaal, maar werktools als fotograaf zoals statieven, etc. Ook enkele tools op batterij, maar verder geen heel duur materiaal zoals lenzen. De ruimte moet dus wel gewoon netjes uitzien en geen ruwbouw feel meer hebben. Mijn eerste gedacht was ook om er evt. een klein kantoor van te maken, maar na wat opzoekwerk kom ik erachter dat het niet echt haalbaar is om daar een kantoortje te maken. Isolatie is namelijk een moeilijk gegeven aangezien het plafond erg laag is. Het minste beetje van isolatie zorgt ervoor dat ik al bijna niet meer kan rechtstaan.

Mijn vraag is nu: zou ik het alsnog zien en opwaarderen als een mooiere opslagplaats? Maw. de wanden evt. wel dun isoleren en mooi afwerken. Het plafond kan ik evt. gewoon wit schilderen. De vloer heb ik idealiter ook netjes, maar wat is hier mogelijk? Zie foto's voor een impressie van de garage. Nog ter info en niet onbelangrijk: het is de bedoeling dat ik de garagepoort vervang naar een grote, dubbele deur met glas, voor lichtinval en een meer praktische toegang. Dit is dus een aanzienlijke kost en wil ik ook enkel doen als blijkt dat ik wel iets nuttig van die ruimte kan maken.

Bijkomende vragen:
- als ik het quasi ongeïsoleerd laat, welke invloed kan dit hebben op mijn materiaal (denk aan batterijen)? Zouden er veel temperatuurswisselingen kunnen zijn?
- als ik enkel de muren isoleer, heeft dat veel nut?
- ik heb vernomen dat voor bv. een vinylvloer te leggen ook 5cm chappe nodig is. Is dat zo? Welke optie heb ik nog om van deze vloer iets mooi te maken en zo min mogelijk hoogte verlies?
- zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

Merci alvast!

Kurt

Bijlagen

• IMG_2821.JPG
    IMG_2821.JPG
    260,7 KB · Weergaven: 56
  • IMG_2824.JPG
    IMG_2824.JPG
    182,1 KB · Weergaven: 56
  • IMG_4083.JPG
    IMG_4083.JPG
    213,7 KB · Weergaven: 57

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
393
Punten
63
- Opletten dat je geen water binnen kan krijgen.
- Opletten dat je mogelijk een omgevingsvergunning nodig hebt als je een garage omvormt naar een werkruimte. In sommige gemeentes verwachten ze dat je de garage gebruikt zodat er geen wagens op straat staan.

Als je zorgt dat er ook zonnewering is voor het glas lijkt mij dat het wel mee zal vallen met temperatuurschommelingen. De ruimte is omsloten door andere ruimtes.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.131
Punten
113
Als dat een poort is uit plaatstaal zonder enige isolatie en met rondom kieren, dan kan het daar echt wel koud worden.
Voor opslag kan je die vloer vlak krijgen met egaline, en er dan een vloerverf op zetten. Ook muren en plafond kan je schilderen zodat je minder stof hebt.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
344
Punten
63
Isolatie gaat zorgen dat de warmte/koude minder snel binnen komt; Als er daar geen verwarming/koeling staat, gaat het gewoon een dag langer duren + min/max gaan minder extreem zijn. Als er rondom grond is (verzonken garage), gaat het daar toch redelijk fris blijven in de zomer/winter = hogere relatieve vochtigheid = grotere kans om condensatie. Of is het goed geventileerd/goed droog ganse jaar?

Op de vele producten staat een temperatuur-range voor gebruik én voor stockage. Check eens wat je batterijen nodig hebben. Ik denk wel dat als je die in bv. een plastieken ikea-doos bewaart, dat koude/vochtigheid geen probleem gaat zijn. Warmte misschien wel, maar ik verwacht geen 50°C in zo'n ruimte.

- als ik enkel de muren isoleer, heeft dat veel nut?
De muren zijn al deels geïsoleerd door de grond (of andere (on)verwarmde ruimtes) er langs.
De poort isoleren gaat een veel groter effect hebben.

Houd je rekening met ventilatie (zie alinea 1)? Nu waarschijnlijk geen probleem want een simpele poort is sowieso een groot luchtlek.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.230
Punten
113
Je zal eerst moeten nagaan of het wijzigen van functie wel kan, de VME moet ook akkoord gaan met de aanpassing van garagepoort naar dubbele deur met glas. Dat is aan de straatzijde dus je wijzigt het uitzicht van het gebouw, dus gemeente moet mogelijks goedkeuring geven.
In appartementen is het vaak zo dat garages niet in eigendom zijn, maar eigendom van de VME met privatief gebruik.

Plafond/wanden isoleren heeft weinig toegevoegde waarde denk ik. Dat zit allemaal ingesloten tegen grond/warme ruimtes. Vooral de poort vervangen door deur zal veel helpen. Denk dan ook aan ventilatie, want je krijgt een luchtdicht hok.
Als je de temperatuur constant wil houden zal je verwarming moeten voorzien.

Als vloer kan je egaline met vloerverf gebruiken, of een steentapijt bijvoorbeeld.

Lid geworden
16 mei 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de reacties! Hier ben ik zeker iets mee.

- ik ga wellicht wachten met die ruimte aan te pakken en idd eerst omgevingsvergunning aanvragen
- qua isolatie lijkt het dus wel ok. Het plan is, als ik de vergunning krijg, om er een dubbele deur in te zetten met ventilatie
- verwarming dacht ik aan een tweetal IR-verwarmingspanelen

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.230
Punten
113

- ik ga wellicht wachten met die ruimte aan te pakken en idd eerst omgevingsvergunning aanvragen
- qua isolatie lijkt het dus wel ok. Het plan is, als ik de vergunning krijg, om er een dubbele deur in te zetten met ventilatie
IR is eigenlijk heel slechte warmte. Met IR warm je geen lucht op, enkel oppervlaktes binnen het IR veld.
Ook niet speciaal energiezuinig ofzo. Dan kan je beter een klein warmeluchtblazertje zetten.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113

IR is eigenlijk heel slechte warmte. Met IR warm je geen lucht op, enkel oppervlaktes binnen het IR veld.
Ook niet speciaal energiezuinig ofzo. Dan kan je beter een klein warmeluchtblazertje zetten.
Hangt ervan af wat je wil bereiken. Wil je de lucht in de garage opwarmen of de mensen die in de garage aanwezig zijn? IR zorgt ervoor dat jij het warm hebt, zelfs als de garage “koud” is. (Bv. Een zonnige lentedag. Temperatuur van 10-15 graden maar door de zon kan je toch op terras zitten)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan