Inpandige garage of niet ? Door verplichten elektrische auto's

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.132
Waarderingsscore
150
Punten
63
Vroeger wel maar nu kost een nieuwbouw van "maar" 10 op 11m met 550 m2 tuin snel 650 K. Als budget geen rol speelt en je hebt 1 miljoen euro ter beschikking en je bouwt nu en zet een huis van 15 op 20m, dan zou ik ook een dubbele garage steken ja en zelfs dan nog is het een zotte kost:)

Niet meer realistisch nu die dubbele garage dat is idd iets voor huizen van de jaren 80...
Nu ben je wel aan het overdrijven he. 8 jaar geleden nieuwbouw gezet 9*15m, met 600m² grond, en dubbele garage, en dat kostte geen 650k€.

Die garage er niet in steken zou ook geen 50k€ bespaard hebben natuurlijk.
Ja het zijn m² in het huis, maar wel van de goedkoopste: goedkope tegel, geen plakwerk, geen verwarming, goedkope verlichting.
Zonder de garage was living wellicht beetje groter geweest (€+, comfort+), en een veel grotere berging (€+, comfort -), en bovenverdieping wellicht kleiner (comfort-).
Netto ben ik niet zo zeker of ik veel zou bespaard hebben, en de kamers zouden minder ruim zijn geweest.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
299
Waarderingsscore
74
Punten
28
Vroeger wel maar nu kost een nieuwbouw van "maar" 10 op 11m met 550 m2 tuin snel 650 K. Als budget geen rol speelt en je hebt 1 miljoen euro ter beschikking en je bouwt nu en zet een huis van 15 op 20m, dan zou ik ook een dubbele garage steken ja en zelfs dan nog is het een zotte kost:)

Niet meer realistisch nu die dubbele garage dat is idd iets voor huizen van de jaren 80...
Nu ben je wel aan het overdrijven he. 8 jaar geleden nieuwbouw gezet 9*15m, met 600m² grond, en dubbele garage, en dat kostte geen 650k€.

Die garage er niet in steken zou ook geen 50k€ bespaard hebben natuurlijk.
Ja het zijn m² in het huis, maar wel van de goedkoopste: goedkope tegel, geen plakwerk, geen verwarming, goedkope verlichting.
Zonder de garage was living wellicht beetje groter geweest (€+, comfort+), en een veel grotere berging (€+, comfort -), en bovenverdieping wellicht kleiner (comfort-).
Netto ben ik niet zo zeker of ik veel zou bespaard hebben, en de kamers zouden minder ruim zijn geweest.
te zien waar je woont zeker... Wij hebben in 2019 - 2020 gebouwd en hebben een nieuwbouw 10,5 op 11m50, 520 m2 grond en we zitten nu al aan 680K incl tuinaanleg, en we moeten nog schilderen en onze maatkasten moeten ze nog komen doen. Dus we gaan over de 700 gaan :) Alles samengeteld loopt het snel op hoor.
 
Laatst bewerkt:

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.132
Waarderingsscore
150
Punten
63
Ik zou dan liever een groot tuinhuis zetten en meer ruimte aan living hebben of keuken bv. Want je garage is eigenlijk een duur tuinhuis hé nu. En je hebt ruimte binnen moeten inboeten voor een BBQ, fiets, grasmachine enz enz... Dat is toch jammer? Dat is mijn mening. Liever meer vierkante meters, living, keuken, wasruimte. En al die zomer brol moet in een tuinhuis en klaar :) Liever meer ruimte binnen hoor hier...
Maar dan moet je wel groot tuinhuis zetten. En je kan er niet eens je auto inzetten. :)
Liever meer vierkante meters tuin en vrij zicht, al die tuinbrol moet uit de weg en klaar.
Daarenboven als je garage zo'n bergruimte is, heb je dan ooit een opgeruimd huis? Ik zou me daar mateloos aan ergeren dat ik mijn huis moet binnengaan en tussen de rommel naar binnen ga. Want iedereen die een garage heeft gaat via die garage vaak binnen. Dan je een weg banen tussen de BBQ en de waterbaan, nee bedankt haha :D

Zo zie je maar smaken verschillen.
Het al dan niet opgeruimd zijn heb je zelf in de hand natuurlijk.
De standaard dingen hebben vaste plaats, grasmachine, BBQ, fiets en dergelijke, niet slechter dan uw tuinhuis neem ik aan.
In de winter wordt het enkel allemaal wat verder toegeplooid of tegen elkaar gezet.
De hobbydingen en kinderspeelgoed ben ik maar wat blij dat ik dat niet elke dag opnieuw moet opblazen of in elkaar steken.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
Ja het zijn m² in het huis, maar wel van de goedkoopste: goedkope tegel, geen plakwerk, geen verwarming, goedkope verlichting.
Zonder de garage was living wellicht beetje groter geweest (€+, comfort+), en een veel grotere berging (€+, comfort -), en bovenverdieping wellicht kleiner (comfort-).
Ook voor een berging dien je geen plakwerk, dure tegels, dure verlichting, ... te nemen.
Nu persoonlijk denk ik ook wel dat de marginale meerkost TOV een "klein stuk" extra betegelen of plakken nu ook geen duizenden euro's verschil zal maken.
 

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.132
Waarderingsscore
150
Punten
63
te zien waar je woont zeker... Wij hebben in 2019 - 2020 gebouwd en hebben een nieuwbouw 10,5 op 11m50, 520 m2 grond en we zitten nu al aan 680K incl tuinaanleg, en we moeten nog schilderen en onze maatkasten moeten ze nog komen doen. Dus we gaan over de 700 gaan :)
We moeten niet beginnen discussiëren over wat wel of niet in uw prijs/m² is opgenomen, maar uw punt was dat die inpandige garage een grote extra kost is, en dat betwijfel ik een beetje. Voor een standaard Bostoen rijwoning van 80m² en 300k€ ben ik akkoord, voor wie uw budget heeft is de kost van de garage toch geen argument meer.

Enfin,
agree to disagree dus, het is niet dat ik u wil overtuigen om uw bouwplan nog wat aan te passen :)
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
299
Waarderingsscore
74
Punten
28
te zien waar je woont zeker... Wij hebben in 2019 - 2020 gebouwd en hebben een nieuwbouw 10,5 op 11m50, 520 m2 grond en we zitten nu al aan 680K incl tuinaanleg, en we moeten nog schilderen en onze maatkasten moeten ze nog komen doen. Dus we gaan over de 700 gaan :)
We moeten niet beginnen discussiëren over wat wel of niet in uw prijs/m² is opgenomen, maar uw punt was dat die inpandige garage een grote extra kost is, en dat betwijfel ik een beetje. Voor een standaard Bostoen rijwoning van 80m² en 300k€ ben ik akkoord, voor wie uw budget heeft is de kost van de garage toch geen argument meer.

Enfin,
agree to disagree dus, het is niet dat ik u wil overtuigen om uw bouwplan nog wat aan te passen :)
De kost die je hebt is de ruimte die je eraan verliest hé. Je moet al veel groter gaan bouwen om een grote dubbele garage te voorzien. Dat bedoelde ik met de meerkost. Een dubbele garage kan je maar steken in een heel groot huis en nu anno 2021 heel groot bouwen is voor weinig nog gegeven.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.256
Waarderingsscore
272
Punten
83
@minoeske
Wees eens eerlijk : wat verkies jij ?
Allebei .. allez, van beiden iets :)

Mijn auto staat geparkeerd onder een carport naast het huis.
Onderaan op het deksel van de oliepan heb ik een verwarmingsplaatje gekleefd.
Dat werkt op 230 volt en verwarmt dus de olie in de motor.
250 watt is niet te vergelijken met het vermogen van een motorverwarmer op brandstof, die ook alle koelwater volledig op temperatuur brengt, maar doordat hier de olie verwarmd is en de cylinders/zuigers er net boven zitten maakt dat de koudstartslijtage veel kleiner.
Was eigenlijk bedoeld voor in de winter maar ik gebruik het nu in principe iedere keer vóór het vertrekken, ook in de zomer.

Omdat ik mijn auto niet alle dagen gebruik, soms zelfs langere tijd niet, heb ik ook een kleine batterijlader vastgemaakt in de koffer, verbonden aan het 12 volt-stopcontact van de koffer.
Hierdoor zal de batterij iedere keer met het voorverwarmen ook automatisch aftoppen tot volledig vol.
Weet dat in moderne auto's er continu een aantal computers draaien (ook als het contact afstaat) waardoor de batterij traagjes leegloopt.
Sommige auto's kunnen al na drie weken te weinig capaciteit hebben om nog te starten.
Een loodaccu is liefst zo vol mogelijk = minder sulfateren en dus langere levensduur.
In de winter heeft dat aftoppen als voordeel dat de batterij ook wat opgewarmd is en dus beter functioneert bij het starten.

Voor de veiligheid in de winter heb ik een elektrisch vuurtje geïnstalleerd in de kopsteun van de middenste achterzetel.
Daarmee zijn in de winter alle ruiten volledig droog en dus prima zicht rondom.

1637053822811.jpeg

Een kabeltje van 2x0.75 mm² is voldoende voor dat beperkt totaalvermogen en dun genoeg dat het makkelijk onderaan tussen de rubbers van de linker achterdeur kan.

Op de muur van de carport staat er een stopcontact dat stroom krijgt via een WiFi-timertje van 5 euro..

Daarmee heb ik 's morgens een voorverwarmde motor, een 100% opgeladen batterij en alle ruiten perfect vrij van ijs of aandamping.

Dat het interieur goed warm is is mooi meegenomen ☺️

Dat systeem heb ik al een 10-tal jaar in dienst en ben ik supertevreden van !

Wel raar voor de geburen wanneer ze mij zien thuiskomen en ik mijn auto aan het stopcontact hang .. geen EV, maar mijn bijna 16 jaar oude VW-diesel, haha.
 

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
778
Waarderingsscore
317
Punten
63
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
Langs de andere kant heb je dan ook wel de warmte die in het motorblok blijft nadat je hem terug binnen gezet hebt.
Da's toch ook een niet-verwaarloosbaar aantal kW's
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
12.216
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
@marc.vv in Finland is jouw systeem de normaalste zaak van de wereld. Alle parkeerplaatsen aan het werk hebben een stopcontact met timer. Je stelt in wanneer je naar huis gaat (en die vertrekken dan ook erg stipt op dat moment) en de auto staat klaar om vlot te kunnen starten en vertrekken.
Het is wel ietsje beter geïntegreerd in de wagen ivglm het warmeluchtblazertje in de hoofdsteun, maar het concept is identiek hetzelfde: olie warm, batterij warm, interieur warm. Nu ja, bij diep negatieve buitentemperaturen is het ook wel nodig.
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
Daarom zou ik bij een inpandige garage de woning zo voorzien dat die ruimte, niettegenstaande ze inpandig is, toch buiten het beschermde volume van de woning valt. Dat wil zeggen dat je de binnenmuren tussen de garage en de rest van de woning qua luchtdichtheid en isolatie beschouwd als buitenmuren en dat je de binnendeur van de garage naar de woonruimtes beschouwd als een buitendeur, luchtdicht en geisoleerd.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
Daarom zou ik bij een inpandige garage de woning zo voorzien dat die ruimte, niettegenstaande ze inpandig is, toch buiten het beschermde volume van de woning valt. Dat wil zeggen dat je de binnenmuren tussen de garage en de rest van de woning qua luchtdichtheid en isolatie beschouwd als buitenmuren en dat je de binnendeur van de garage naar de woonruimtes beschouwd als een buitendeur, luchtdicht en geisoleerd.
Da's een goed idee.
Nu nog de SoD firma's hiervan overtuigen...
Scheiding garage/berging-keuken enkel met een kartonnen schildersdeur.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.338
Waarderingsscore
2.765
Punten
113
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
Daarom zou ik bij een inpandige garage de woning zo voorzien dat die ruimte, niettegenstaande ze inpandig is, toch buiten het beschermde volume van de woning valt. Dat wil zeggen dat je de binnenmuren tussen de garage en de rest van de woning qua luchtdichtheid en isolatie beschouwd als buitenmuren en dat je de binnendeur van de garage naar de woonruimtes beschouwd als een buitendeur, luchtdicht en geisoleerd.
Da's een goed idee.
Nu nog de SoD firma's hiervan overtuigen...
Scheiding garage/berging-keuken enkel met een kartonnen schildersdeur.
Je moet die niet overtuigen. Die nemen gewoon basis. Als jij vraagt en betaalt, zullen die dat ook doen.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
Daarom zou ik bij een inpandige garage de woning zo voorzien dat die ruimte, niettegenstaande ze inpandig is, toch buiten het beschermde volume van de woning valt. Dat wil zeggen dat je de binnenmuren tussen de garage en de rest van de woning qua luchtdichtheid en isolatie beschouwd als buitenmuren en dat je de binnendeur van de garage naar de woonruimtes beschouwd als een buitendeur, luchtdicht en geisoleerd.
Da's een goed idee.
Nu nog de SoD firma's hiervan overtuigen...
Scheiding garage/berging-keuken enkel met een kartonnen schildersdeur.
Je moet die niet overtuigen. Die nemen gewoon basis. Als jij vraagt en betaalt, zullen die dat ook doen.
Da's niet wat ik bedoel.

Opnieuw, als ik kijk naar kameraden:
Geen kaas gegeten van bouwen, of huizen. Het enige wat hun intereseert, is dat ze een "relatief goedkope" nieuwbouw hebben.
Tot ze er een aantal maanden/een jaar effectief wonen & opmerken wat er beter kon.

Ik doelde eerder op "SoD zou dit beter moeten uitleggen wat de impact is/kan zijn".
 

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
778
Waarderingsscore
317
Punten
63
ik denk dat je inderdaad 2 kampen (gewoontes) hebt en voor beide valt iets te zeggen.

Alleen denk ik dat over het energetische aspect het moeilijker is om niet in te zien dat een wagen in de woning minder handig is... Een garagepoort goed luchtdicht krijgen is een uitdaging. En als je de wagen aan het buiten/binnenrijden bent en tegen dat al u klein mannen er in eindelijk in zitten en de poort terug dicht kan, kan er al een boel koude uw huis binnen gegaan zijn... Dat is natuurlijk maar relevant een paar maanden per jaar.
Daarom zou ik bij een inpandige garage de woning zo voorzien dat die ruimte, niettegenstaande ze inpandig is, toch buiten het beschermde volume van de woning valt. Dat wil zeggen dat je de binnenmuren tussen de garage en de rest van de woning qua luchtdichtheid en isolatie beschouwd als buitenmuren en dat je de binnendeur van de garage naar de woonruimtes beschouwd als een buitendeur, luchtdicht en geisoleerd.
Da's een goed idee.
Nu nog de SoD firma's hiervan overtuigen...
Scheiding garage/berging-keuken enkel met een kartonnen schildersdeur.
het zijn ook dat type woningen die inpandige garages zo een slechte naam geven eh... Ik denk dat niemand een normaal gedimensioneerde garage in je woning echt slecht vind. Maar een SOD verkoopt een halfopen bebouwing van kleine omvang als "ruimte gezinswoning met inpandige garage". Ze vergeten er wel bij te zeggen dat die garage ook wel voor alles moete dienen.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
1.697
Waarderingsscore
613
Punten
113
Al een geluk dat ik nog een artikel tegenkwam om in dit topic te posten zodat ik die foto van @marc.vv met de kopsteun zie, daar wordt een mens gelukkig van :love:

Het artikel dus : Touring : elektrische overtuigen en ondergrondse garages Dat is toch al iets feitelijker dan een hoop meningen :whistle:
Ik citeer uit het bericht : We vroegen het aan Bart Massin, oprichter van het bedrijf Stroohm, dat gespecialiseerd is in de installatie van laadpalen
Van een objectieve mening gesproken ......
Anderzijds lees ik ook dit : https://insurex.be/nieuws/grote-zorgen-over-ondergronds-laden-elektrische-auto’s-vanwege-brandgevaar
Ik citeer uit het bericht : Veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies zijn van mening dat ondergronds laden verboden zou moeten worden. Ook Emeritus Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale zegt dat het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote is kans op slachtoffers.
Wie moet ik nu geloven ?
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Beiden zou je op het eerste zicht van commerciële belangen kunnen verdenken,
Echter voor de plaatser van laadpalen maakt het volgens mij niet uit of ze die nu buiten of binnen mogen plaatsen, er zullen er evenveel nodig zijn.
Voor verzekeringsmaatschappijen kan misschien wel wat uitmaken, bij overschatting van de gevaren kunnen immers ook de premies overschat worden.
Wie moet ik nu geloven ? Goede vraag en een beetje gelijk aan het probleem dat zich hier vaak op het forum stelt bij uiteenlopende meningen.
 

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
524
Waarderingsscore
272
Punten
63
Elektrisch laden van auto's gaat denk ik iets worden zoals vliegen. Statistisch gezien heel veilig, maar wanneer het dan toch eens mis gaat zijn de gevolgen ook direct groot. Beide artikels kunnen dus correct zijn.
 
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
489
Waarderingsscore
12
Punten
18
Wat is het verschil tussen een Tesla in de garage opladen of thuisbatterijen opladen bij een enorme zonnepanelen opbrengst.
Je kan de Tesla alsnog buiten zetten, de thuisbatterij staat binnen.
 
Bovenaan