Inpandige garage of niet ? Door verplichten elektrische auto's

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
2.362
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Het kan gewoon niet dat ze EV's gaan verbieden om te parkeren in afgesloten ruimtes.

In elk geval, als je half open of open bouwt, dan zou ik de auto gewoon buiten laten. Ik doe dat nu ook, en zelfs zonder afdak.

Maar in appartementsgebouwen en parkeergarages moet het kunnen dat auto's ondergronds kunnen geladen worden.
Mijn zoon woont in een gebouw dat opgeleverd werd in 2019. Daar zijn in elk geval al kabels getrokken naar elke parkeerplaats, dus een lader installeren is daar niet moeilijk.
Verbieden zullen ze het nooit doen, maar een hoop extra maatregelen kunnen ze wel opleggen vanuit de brandweer.
En de controle gaat gebeuren door de keurder elektriciteit.

Wat denk je dat een brandweer doet als er ergens een EV staat die niet weg te krijgen is, en waar onmogelijk veilig bij te geraken is? Inderdaad: laat alles hier maar uitbranden en wij blijven veilig buiten.
Na de 2 doden in Beringen is er geen brandweer meer die denkt aan risico's nemen.
En uw verzekering? Die gaat niet blij zijn als jij een laadpaal hebt die niet conform geïnstalleerd is. Bij 10k€ schade komen ze zelfs niet kijken maar als die blok van 6mln€ afbrand, dan gaan ze de kleinste splinter omdraaien.
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
3.985
Waarderingsscore
789
Punten
113
voor de volledigheid, das dus nen elektrische motor :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.957
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
pfff
voor de vollevolledigheid, geef mij liever maar dien oudezakkenmotor van nen indian:cool:
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
3.985
Waarderingsscore
789
Punten
113
pfff
voor de vollevolledigheid, geef mij liever maar dien oudezakkenmotor van nen indian:cool:
hoe gaat dat spreekwoord nu weer...
zo oud die zakkenmotor, zo oud die oude zak die er mee ...
soit.
:Fietser op zijn bek:
 

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
955
Waarderingsscore
205
Punten
43
Elektrische motor: mag zeker, maar dan moeten ze inderdaad nog werk maken van een model dat (bij mij) in de smaak valt :)
 

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
794
Waarderingsscore
332
Punten
63
Elektrische motor: mag zeker, maar dan moeten ze inderdaad nog werk maken van een model dat (bij mij) in de smaak valt :)
Les goûts.. Maar de Energica's kunnen mij wel bekoren:


 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
1.701
Waarderingsscore
621
Punten
113
Een dubbele inpandige garage was 30 jaar geleden zowat de norm voor een deftige woning.
Dat is een luxe die door geen enkel alternatief is te evenaren..
Ik heb zelf een inpandige garage (7 x 7.5 m) verwarmt op 16° . Mijn auto's zijn zelfs op de strengste winterdagen binnen de kortste keren sneeuwvrij (en droog).
Na een sneeuwnacht/vriesnacht start ik mijn wagen en rij ik weg in een "warme" auto, mijn buurman moet de zijne sneeuwvrij/ijsvrij maken in de kou (staat onder carport, maar door de wind zijn de ruiten soms bevroren) en moet vertrekken in een ijskoude auto
Wees eens eerlijk : wat verkies jij ?
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
Een dubbele inpandige garage was 30 jaar geleden zowat de norm voor een deftige woning.
Dat is een luxe die door geen enkel alternatief is te evenaren..
Ik heb zelf een inpandige garage (7 x 7.5 m) verwarmt op 16° . Mijn auto's zijn zelfs op de strengste winterdagen binnen de kortste keren sneeuwvrij (en droog).
Na een sneeuwnacht/vriesnacht start ik mijn wagen en rij ik weg in een "warme" auto, mijn buurman moet de zijne sneeuwvrij/ijsvrij maken in de kou (staat onder carport, maar door de wind zijn de ruiten soms bevroren) en moet vertrekken in een ijskoude auto
Wees eens eerlijk : wat verkies jij ?
Ik zet in de app mijn timerke op, zetelkes warm, ruit ontdooit :)

Ben wel akkoord met andere comment hier, bij de vrienden die nieuwbouw zetten moeten ze voor 1 of andere reden allemaal een garage hebben. Eentje waar hun auto maar héél net inpast, en in de meeste gevallen gewoonweg niet gebruikt is. Enkel maar voor de fietsen en "bazaar" in te stokeren.

Indien ik ooit zou bouwen, zal er ofwel een garage buitenshuis zijn, ofwel geen garage.
 

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
955
Waarderingsscore
205
Punten
43
Hier geen garage, wel fietsen/motorberging, wat tegelijkertijd dienst doet als wasruimte.
 

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.134
Waarderingsscore
150
Punten
63
Ben wel akkoord met andere comment hier, bij de vrienden die nieuwbouw zetten moeten ze voor 1 of andere reden allemaal een garage hebben. Eentje waar hun auto maar héél net inpast, en in de meeste gevallen gewoonweg niet gebruikt is. Enkel maar voor de fietsen en "bazaar" in te stokeren.

Indien ik ooit zou bouwen, zal er ofwel een garage buitenshuis zijn, ofwel geen garage.
Agree to disagree?

Vrijstaande garage is vaak niet toegestaan tenzij in de achtertuin, dat begrijp ik dan weer niet, als je 1000m² hebt ok, maar op een hedendaagse bouwgrond versta ik niet waarom je in de tuin 20-30-40m² zou willen bebouwen met stenen of houten kot, uiteraard x meter van perceelsgrens, dus die stroken grond dragen ook al niet veel bij aan beleving tuin.
Met lange oprit langs het huis.

Blijkbaar is er veel ergernis of leedvermaak over "garages waar amper een auto in kan", is die ergernis dan verholpen door het berging te noemen?

Wij hebben zelf een dubbele inpandige garage. (Eis van mijn wederhelft, ik zou een enkele garage al wel genoeg gevonden hebben ivm kosten, maar goed)
In de zomer staat daar meestal BBQ, fietsen, knutsel en bouwproject, badminton net, buggy, grasmachine, waterbaan, ...
In de winter staan daar auto's en is al de rest krap gestapeld of ingeplooid of naar zolder,...
Ik zie niet direct wat het grote nadeel of het belachelijke van zo'n multifunctionele ruimte is, die zich aanpast naar seizoenen, hobbies, hoeveelheid kinderen.
Daardoor hebben we ook geen kelder of tuinhuis moeten zetten.
De goedkoopste oplossing zal het niet zijn wellicht, maar tja, comfort en gebruiksgemak heeft zijn prijs en zoveel meer dan een vrijstaande garage kan het toch niet kosten.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
Ben wel akkoord met andere comment hier, bij de vrienden die nieuwbouw zetten moeten ze voor 1 of andere reden allemaal een garage hebben. Eentje waar hun auto maar héél net inpast, en in de meeste gevallen gewoonweg niet gebruikt is. Enkel maar voor de fietsen en "bazaar" in te stokeren.

Indien ik ooit zou bouwen, zal er ofwel een garage buitenshuis zijn, ofwel geen garage.
Agree to disagree?

Vrijstaande garage is vaak niet toegestaan tenzij in de achtertuin, dat begrijp ik dan weer niet, als je 1000m² hebt ok, maar op een hedendaagse bouwgrond versta ik niet waarom je in de tuin 20-30-40m² zou willen bebouwen met stenen of houten kot, uiteraard x meter van perceelsgrens, dus die stroken grond dragen ook al niet veel bij aan beleving tuin.

Blijkbaar is er veel ergernis of leedvermaak over "garages waar amper een auto in kan", is die ergernis dan verholpen door het berging te noemen?

Wij hebben zelf een dubbele inpandige garage. (Eis van mijn wederhelft, ik zou een enkele garage al wel genoeg gevonden hebben ivm kosten, maar goed)
In de zomer staat daar meestal BBQ, fietsen, knutsel en bouwproject, badminton net, buggy, grasmachine, waterbaan, ...
In de winter staan daar auto's en is al de rest krap gestapeld of ingeplooid of naar zolder,...
Ik zie niet direct wat het grote nadeel of het belachelijke van zo'n multifunctionele ruimte is, die zich aanpast naar seizoenen, hobbies, hoeveelheid kinderen.
Daardoor hebben we ook geen kelder of tuinhuis moeten zetten.
De goedkoopste oplossing zal het niet zijn wellicht, maar tja, comfort en gebruiksgemak heeft zijn prijs en zoveel meer dan een vrijstaande garage kan het toch niet kosten.
Ik heb het niet op een vrijstaande garage, maar op een ‘veredelde carport’.

Maar zoals ik zei, men menig komt uit mijn ervaring. Gezien in men huurhuis en de nieuwbouwen van kameraden. Op elke plek had de garage beter gewoon deel van het huis geweest. Grotere keuken, meer berging, degelijk ‘stookkot’, maakt niet uit wat.

In mijn huurhuis heb ik men auto welgeteld 3 keer binnen gezet, isomo moeten plakken tegen de muren om er de deur niet moeten tegen te schuren. Daarin stond enkel de moto en de wasmachine. Never again.

De garage die ik nu heb is ‘losstaand’. Je kan niet vanin het huis naar de garage bedoel ik. Vroeger werd ze gebruikt als garage voor een tractor, later als garage voor een vrachtwagen (het trekker stuk). Nu staat men auto, moto, al het werkgerief en een werkbank erin. Moest ik het zelf ‘vanaf 0’ herdoen, had dat ook een werkkot geworden.
naar mijn, inderdaad persoonlijke, mening steeds overbodig en plaatsverlies.

Een auto rijdt in Belgie 5/10 keer door regen en slecht weer, maar moet wel overnachten in een overdekt en liefst nog verwarmde ruimte….. No thanks.
 

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
625
Waarderingsscore
256
Punten
63
Meestal worden inpandige garages tegenwoordig eerder afgeraden omdat de garagepoorten minder goed luchtdicht te maken zijn dacht ik...
Ik heb er geen maar zou er anders ook wel 1 kunnen gebruiken. Ook eerder voor al de rest dan voor die auto. Die mag in de regen staan van mij.
(Een koets neemt echt veel plek in :( )
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
10.599
Waarderingsscore
647
Punten
113
hier inpandige dubbele garage. Wegens niet zo slimme architect onvoldoende diep zodat de golf er wel in kan, maar de V90 en mijn transporter niet... Te lang. Garage was hier verplicht, maar ik heb al verschillende keren getwijfeld om de garage te laten staan, de poort langs binnen volledig dicht te maken, en te integreren in de woning. we hadden het misschien zelf ook kunnen zien, maar jong en onervaren zeker ;).

Nieuwe woning: Indien mogelijk: Geen garage meer, geld wordt wel ergens anders aan besteed :p. Auto's staan nu ook buiten, en mijne krabber eens bovenhalen dat vind ik zo erg niet :p.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
122
Punten
43
Poll IN een topic bedoelde ik! ;-)
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
300
Waarderingsscore
74
Punten
28
Een dubbele inpandige garage was 30 jaar geleden zowat de norm voor een deftige woning.
Dat is een luxe die door geen enkel alternatief is te evenaren..
Ik heb zelf een inpandige garage (7 x 7.5 m) verwarmt op 16° . Mijn auto's zijn zelfs op de strengste winterdagen binnen de kortste keren sneeuwvrij (en droog).
Na een sneeuwnacht/vriesnacht start ik mijn wagen en rij ik weg in een "warme" auto, mijn buurman moet de zijne sneeuwvrij/ijsvrij maken in de kou (staat onder carport, maar door de wind zijn de ruiten soms bevroren) en moet vertrekken in een ijskoude auto
Wees eens eerlijk : wat verkies jij ?
Vroeger wel maar nu kost een nieuwbouw van "maar" 10 op 11m met 550 m2 tuin snel 650 K. Als budget geen rol speelt en je hebt 1 miljoen euro ter beschikking en je bouwt nu en zet een huis van 15 op 20m, dan zou ik ook een dubbele garage steken ja en zelfs dan nog is het een zotte kost:)

Niet meer realistisch nu die dubbele garage dat is idd iets voor huizen van de jaren 80...

Naar E-peil toe is een garage ook erg vervelend.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
300
Waarderingsscore
74
Punten
28
Ben wel akkoord met andere comment hier, bij de vrienden die nieuwbouw zetten moeten ze voor 1 of andere reden allemaal een garage hebben. Eentje waar hun auto maar héél net inpast, en in de meeste gevallen gewoonweg niet gebruikt is. Enkel maar voor de fietsen en "bazaar" in te stokeren.

Indien ik ooit zou bouwen, zal er ofwel een garage buitenshuis zijn, ofwel geen garage.
Agree to disagree?

Vrijstaande garage is vaak niet toegestaan tenzij in de achtertuin, dat begrijp ik dan weer niet, als je 1000m² hebt ok, maar op een hedendaagse bouwgrond versta ik niet waarom je in de tuin 20-30-40m² zou willen bebouwen met stenen of houten kot, uiteraard x meter van perceelsgrens, dus die stroken grond dragen ook al niet veel bij aan beleving tuin.
Met lange oprit langs het huis.

Blijkbaar is er veel ergernis of leedvermaak over "garages waar amper een auto in kan", is die ergernis dan verholpen door het berging te noemen?

Wij hebben zelf een dubbele inpandige garage. (Eis van mijn wederhelft, ik zou een enkele garage al wel genoeg gevonden hebben ivm kosten, maar goed)
In de zomer staat daar meestal BBQ, fietsen, knutsel en bouwproject, badminton net, buggy, grasmachine, waterbaan, ...
In de winter staan daar auto's en is al de rest krap gestapeld of ingeplooid of naar zolder,...
Ik zie niet direct wat het grote nadeel of het belachelijke van zo'n multifunctionele ruimte is, die zich aanpast naar seizoenen, hobbies, hoeveelheid kinderen.
Daardoor hebben we ook geen kelder of tuinhuis moeten zetten.
De goedkoopste oplossing zal het niet zijn wellicht, maar tja, comfort en gebruiksgemak heeft zijn prijs en zoveel meer dan een vrijstaande garage kan het toch niet kosten.
Ik zou dan liever een groot tuinhuis zetten en meer ruimte aan living hebben of keuken bv. Want je garage is eigenlijk een duur tuinhuis hé nu. En je hebt ruimte binnen moeten inboeten voor een BBQ, fiets, grasmachine enz enz... Dat is toch jammer? Dat is mijn mening. Liever meer vierkante meters, living, keuken, wasruimte. En al die zomer brol moet in een tuinhuis en klaar :) Liever meer ruimte binnen hoor hier...

Daarenboven als je garage zo'n bergruimte is, heb je dan ooit een opgeruimd huis? Ik zou me daar mateloos aan ergeren dat ik mijn huis moet binnengaan en tussen de rommel naar binnen ga. Want iedereen die een garage heeft gaat via die garage vaak binnen. Dan je een weg banen tussen de BBQ en de waterbaan, nee bedankt haha :D

Zo zie je maar smaken verschillen.
 
Bovenaan