Inpandige garage of niet ? Door verplichten elektrische auto's

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.227
Punten
113
Net eens even door een document gegaan. Dit is het belangrijkste voor woningen:

Het gevaar van die batterijen is een thermal runaway: chemische stoffen komen vrij en warmte wordt opgewekt.

Die toxische stoffen in een afgesloten ruimte, met voldoende zuurstof kunnen leiden tot een explosie (dat is niet zo bij verbrandingsmotor)
Hiervoor moet een ventilatie van 200m3/h geactiveerd worden bij activatie van de rookmelder.

Compartimentering is ook een opgegeven mogelijkheid, dus brandveilige deuren en muren rondom.
Letterlijke quote:
Een parking wordt als één compartiment beschouwd. Technische ruimten, huisvuillokaal, bergingen, verza-
meling van bergingen en andere ruimten dienen afgescheiden van de parking met wanden met voldoende
brandweerstand. Deze brandweerstand is afhankelijk van het type gebouw (laagbouw, middelhoog of hoog-
bouw) en gebruik van het lokaal (hoogspanning, huisvuillokaal,...).

Tom DV

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
26
Punten
48
Ik heb geen onderzoeken gelezen of dergelijke maar ik ben er van overtuigd dat het risico bij elektrische wagens niet hoger is wat betreft in brand vliegen.
De brand zal mogelijks wel heviger zijn.
Een brand van een elektrische wagen op de voorpagina van de (online) krant zetten is natuurlijk beter om lezers aan te trekken dan een 'gewone' autobrand.
Idem voor tv nieuws.
Idem voor elektrische fietsen, hoeveel rijden er rond en hoe dikwijls lees je dit in de krant?
In Nederland stelt de ANWB dat er per jaar slechts enkele voorvallen zijn op 3 miljoen fietsen.

zilla

Lid
Lid geworden
15 feb 2018
Waarderingsscore
25
Punten
18
Elektrische en hybride (en fuel cell) wagens, die in EU op de markt komen, moeten voldoen aan United Nations Reglement 100 (specifiek reglement voor 'electric power trained vehicles', UNR).
Dit reglement houdt onder andere in dat de batterij een brand test moet ondergaan. En tijdens deze brand test mag er geen explosie optreden (definitie van explosie is voor interpretatie vatbaar, maar eist toch een minimum van bescherming tegen explosie).

Naast deze brand test zijn er nog verschillende andere (mechanical strenght, overcharge, over discharge, short circuit, over temperature, mechanical integrity, mechanical shock) testen die moeten uitgevoerd worden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Ps. Ik parkeer mijn wagen zelfs nooit in de buurt van een elektrische wagen!
(wanneer zo een Tesla in brand vliegt, gaan de andere wagens die ernaast geparkeerd staan, meestal mee in de vlammen op)
Als je de statistieken over Tesla branden er op na slaat is de kans dat een brandstofauto in de fik vliegt een factor 10 hoger.

Het is dus veiliger om jouw auto naast een Tesla te parkeren. Daarnaast wordt je beschermd door de Tesla camera's die gaan opnemen als ze aan jouw auto gaan morrelen.
NOT

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
277
Punten
63
Persoonlijk denk ik dat er ook voordelen zijn aan een (elektrische) auto in een inpandige garage te zetten. Hij staat dan namelijk droger dan buiten en is veel minder onderhevig aan extreme temperatuurschommelingen, wat de levensduur van de batterij en tal van andere zaken ook weer ten goede komt. Voordat ik verhuisde naar mijn huidige woning met inpandige garage stond mijn auto ook gewoon buiten op straat, en als hij meerdere dagen stil stond in het koude winterweer had hij het altijd moeilijk om te starten. Sinds hij in de garage stond nooit meer een probleem gehad. Voor mij vanaf nu altijd een inpandige garage :)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Persoonlijk denk ik dat er ook voordelen zijn aan een (elektrische) auto in een inpandige garage te zetten. Hij staat dan namelijk droger dan buiten en is veel minder onderhevig aan extreme temperatuurschommelingen, wat de levensduur van de batterij en tal van andere zaken ook weer ten goede komt. Voordat ik verhuisde naar mijn huidige woning met inpandige garage stond mijn auto ook gewoon buiten op straat, en als hij meerdere dagen stil stond in het koude winterweer had hij het altijd moeilijk om te starten. Sinds hij in de garage stond nooit meer een probleem gehad. Voor mij vanaf nu altijd een inpandige garage :)
Carport is veel beter voor auto dan binnen
buiten is inderdaad nadelig

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
323
Punten
63
Ik denk dat je idd niet mag stellen dat "buiten op straat" == "carport". Ik ben fan van het concept carport voor een wagen. Staat droog, wanneer hij nat is kan hij mooi uitdrogen, en als je in de zomer de wagen binnenparkeert warmt je huis niet op.

Ook moet je voldoende ruimte voorzien om rond in/uit de auto te kunnen, maar ook om zonder brokken aan de bergruimte rond de auto te kunnen. Dat is toch "dure" ruimte als je dat in je bouwschil voorziet. Bij een carport heb je waarschijnlijk evenveel ruimte nodig, maar ik denk dat de prijs /m2 wel beter meevalt.

Hier staat de wagen ook onder een constructie, en de ramen zijn nooit bevroren of spiegels zijn niet aangedauwd/... Onze auto's starten ook gewoon direct.

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
74
Punten
28
Wij kozen bewust niet voor een garage, totaal niet vanwege de elektrische wagens maar omdat men vaak de auto nooit parkeert in de garage. We vonden dat een te dure berging 😅 we hebben die ruimte gebruikt om een thuiskantoor ervan te maken + grotere wasruimte. Hoeveel mensen parkeren hun wagen binnen? Weinig… en een carport vind ik zo lelijk. Je geeft een fortuin voor je huis, je wikt en weegt, welke gevelsteen, welke pan kiezen we, welk kleur ramen enz enz… en dan zet je er zo een lelijk houten kot tegen haha, ik kan dat niet begrijpen. Of die gebogen “serres” met hun doorzichtig dak, brrr ik zou dat nooit aan mijn huis laten zetten… Die auto mag toch gewoon op de oprit en klaar.🤣 Hier staat mijn auto al sinds 2012 buiten.

Laatst bewerkt:

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Het is een persoonlijke keuze. Zelf vind ik het veel voordelen hebben dat de auto winddicht en onder dak staat, in een dichte garage dus ipv buiten of in een carport.
Maar dat hoeft zeker geen inpandige garage te zijn en zeker geen garage die mee in het beschermde, verwarmde en geïsoleerde volume zit.

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Waarderingsscore
3
Punten
38
(wanneer zo een Tesla in brand vliegt, gaan de andere wagens die ernaast geparkeerd staan, meestal mee in de vlammen op)
Als je de statistieken over Tesla branden er op na slaat is de kans dat een brandstofauto in de fik vliegt een factor 10 hoger.

Het is dus veiliger om jouw auto naast een Tesla te parkeren. Daarnaast wordt je beschermd door de Tesla camera's die gaan opnemen als ze aan jouw auto gaan morrelen.

Efkes de context schetsen waarom ik zo bang ben van Tesla’s!
Ik begrijp wel dat het relatief zeldzaam is, zo een autobrand, maar toeval wil dat ik als wielertoerist enkele jaren terug zo een Tesla brand live heb gezien.
Het was een zwaar auto-ongeluk waarbij 3 wagens betrokken waren.
Onbeschrijfelijk ! Dat was pure horror!
Het was precies of die Tesla was aangevallen door Star Wars Darth Vader's Star Destroyer.
Echt niet meer normaal, precies niet van deze wereld…
Die 2 andere wagens waren gewoon verhakkeld zoals je ze normaal ziet na een zwaar auto-ongeluk en zonder brandschade ook.
Ik heb een uur later de kooi van de Tesla carrosserie die over bleef na de brand gezien van dichtbij.
Ik passeer daar af en toe nog op die steenweg met de racefiets tussen Brakel en Ninove waar het ongeval was gebeurd.
Men heeft over een 6 tal meter het baanvak ongeveer 50 cm diep (asfalt en beton?) uitgegraven en opnieuw moeten aanleggen.
Ik krijg nu nog koude rillingen als ik er terug aan denk.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.553
Punten
113
Hier bij ons is het ook verboden om onbeheerd (tijdens afwezigheid of slaap) telefoons te laten opladen. Je leest het toch wel eens hoe een huis volledig afbrandt door een telefoon die tijdens het laden vuur vat. Af en toe is er toch eens een batterijcel die het begeeft (de telefoon eens laten vallen hebben kan al voldoende zijn om enkele dagen of weken later prijs te hebben) en eens de chemische reactie vertrokken is, is ze niet te stoppen en is het zeer intens. Er komen ook giftige gassen bij vrij.
Dus ik snap die gereserveerdheid helemaal.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
190
Punten
63

Efkes de context schetsen waarom ik zo bang ben van Tesla’s!
Ik begrijp wel dat het relatief zeldzaam is, zo een autobrand, maar toeval wil dat ik als wielertoerist enkele jaren terug zo een Tesla brand live heb gezien.
Het was een zwaar auto-ongeluk waarbij 3 wagens betrokken waren.
Onbeschrijfelijk ! Dat was pure horror!
Het was precies of die Tesla was aangevallen door Star Wars Darth Vader's Star Destroyer.
Echt niet meer normaal, precies niet van deze wereld…
Die 2 andere wagens waren gewoon verhakkeld zoals je ze normaal ziet na een zwaar auto-ongeluk en zonder brandschade ook.
Ik heb een uur later de kooi van de Tesla carrosserie die over bleef na de brand gezien van dichtbij.
Ik passeer daar af en toe nog op die steenweg met de racefiets tussen Brakel en Ninove waar het ongeval was gebeurd.
Men heeft over een 6 tal meter het baanvak ongeveer 50 cm diep (asfalt en beton?) uitgegraven en opnieuw moeten aanleggen.
Ik krijg nu nog koude rillingen als ik er terug aan denk.
Binnen de context zou dat betekenen dat je niet met hoge snelheid in je garage moet crashen of voor LFP batterijen moet kiezen ter voorkoming van thermal runaway branden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Natuurlijk worden die wagenbatterijen getest op brandveiligheid .
Zoals alle autobanden getest worden op grip en regenomstandigheden. Maar deze test zijn NIET zaligmakend en al zeker geen garantie dat er niets kan voorvallen.
Het is de impact van zo'n wagenbrand. Na 1-2 uur blussen incl nablussen is een wagenbrand ( fossiele brandstof) geblust en klaar. Bij elektrische wagens duurt het blussen inclusief nablussen MINSTENS 48 uur !!!
Niet voor niets dat ze die verplaatsbare zwemcontainers overal in voege brengen. Ze weten niet hoe ze zo'n elektrische wagen op korte termijn veilig geblust krijgen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een auto IN een afgesloten garage een minder lange levensduurte heeft dan een wagen in een 4 zijdige open carport. ( dacht renault of mercedes)
Een 4zijdige open carport is dan weer beter dan deze die aan 3 zijden open is, en deze is dan weer beter dan die aan 2 zijde open. De eenzijdige open carport gaf dezelfde resultaten als een garage.

Het binnen staan zorgt ervoor dat sneeuw, regen, mist veel te lang op en in de wagen blijft ' hangen ' Het drogen van de wagen is beneden elk peil en zelfs nefast voor bepaalde electronische onderdelen zoals parkeersensoren en regensensors.
Juist de invloed van de wind ( zelfs een zuchtje ) kan al een positief effect hebben op de levensduurte van de wagen. En de wagen drogen waar wij niet aan geraken.
Er werd in dat onderzoek eigenlijk aangeraden om na een rit in de regen of sneeuw of mist de wagen in de garage te zetten en deze volledig af te drogen of de wagen buiten laten staan tot het droog weer was en dan een kilometer of 5 rondrijden ( ja deuue).

Eerlijkheid : dit onderzoek was van 2009-2010-2011 ... weet niet juist meer wanneer. Maar had ik wel opgezocht omdat meneer de klant perse een garage wou in zen huis en daardoor den helft van de bouwoppervlakte al kwijt was en mevrouw wou liever een carport naast het huis. Dikke ambras tussen die 2 en dan moet je zo wat proberen de kerk ergens in het midden te krijgen. Niet gelukt.
Ze zijn naar een andere grotere woning getrokken en na een 4-5 jaar gescheiden.

Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
29
Punten
18
Toch een voordeel van inpandige garage specifiek voor je elektrische wagen: batterij staat sneller 'rijklaar'.
Anders dien je die op te warmen, zodat er stroom uit en in kan gaan. Dit kan de wagen meestal vanzelf, op timer, maar neemt natuurlijk ook weer batterij % weg om alles op temperatuur te brengen.
Ander voordeel is dat je altijd een ruime ruimte ter beschikking hebt (als de auto buiten staat).
Binnendeuren schilderen, het sporadisch onderhoud van de fiets, ... kan je allemaal binnenshuis uitvoeren zonder je living vuil te maken :)
Blijft natuurlijk wel een dure ruimte, een carport is inderdaad ook al een hele stap vooruit ten opzichte van op de oprit.

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
Toch een voordeel van inpandige garage specifiek voor je elektrische wagen: batterij staat sneller 'rijklaar'.
Anders dien je die op te warmen, zodat er stroom uit en in kan gaan. Dit kan de wagen meestal vanzelf, op timer, maar neemt natuurlijk ook weer batterij % weg om alles op temperatuur te brengen.
Zolang dat ding aan de stekker hangt, wat normaal gezien het geval zal zijn, kan hij de stroom gewoon via de laadpaal trekken en gaat het dus niet ten koste van de batterij. Bijkomend voordeel dat hij ook meteen de auto kan voorverwarmen :)
Ander voordeel is dat je altijd een ruime ruimte ter beschikking hebt (als de auto buiten staat).
Binnendeuren schilderen, het sporadisch onderhoud van de fiets, ... kan je allemaal binnenshuis uitvoeren zonder je living vuil te maken :)
Blijft natuurlijk wel een dure ruimte, een carport is inderdaad ook al een hele stap vooruit ten opzichte van op de oprit.
Tuinkot/werkkot zetten achter aan de carport ;)

zilla

Lid
Lid geworden
15 feb 2018
Waarderingsscore
25
Punten
18
Natuurlijk worden die wagenbatterijen getest op brandveiligheid .
Zoals alle autobanden getest worden op grip en regenomstandigheden. Maar deze test zijn NIET zaligmakend en al zeker geen garantie dat er niets kan voorvallen.
Het is de impact van zo'n wagenbrand. Na 1-2 uur blussen incl nablussen is een wagenbrand ( fossiele brandstof) geblust en klaar. Bij elektrische wagens duurt het blussen inclusief nablussen MINSTENS 48 uur !!!
Niet voor niets dat ze die verplaatsbare zwemcontainers overal in voege brengen. Ze weten niet hoe ze zo'n elektrische wagen op korte termijn veilig geblust krijgen.
Ik (en mijn collega's) wonen deze testen bij voor de meeste van de Japanse wagenfabrikanten.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het voor de grootste batterij die we al getest hebben (voor een EV dus) het 17 uur duurde totdat de temperatuur onder de 100°C was gezakt.
Dit is zonder enige vorm van blussen, afschermen van zuurstoftoevoer of dergelijke. Dus een volledig vrije brand. De batterij in kwestie had ook geen beschermomhulsel, ik bedoel dat dit specifiek design onderaan een metalen plaat had, maar de batterij had aan de bovenkant enkel een plastieken omhulsel, en daarboven komt dan direct het chassis, bodemplaat, van het voertuig.

Waarschijnlijk heeft de brandweer protocollen die de 48 uur eisen, zodat er voldoende marge is. Misschien krijgen zij van de autofabrikanten ook te weinig info over hoe die batterijen 'presteren' bij faling, botsing...

Maar zoals je aangeeft is een brand van een EV altijd veel erger dan een voertuig op fosiele brandstof.
En natuurlijk zijn de testen die worden uitgevoerd ook maar op basis van een regelgeving die door werkgroepen zijn opgesteld, waar bepaalde risico marges worden vooropgesteld. Dat is zo voor de alle regelgeving (ISO, DIN...).
En dat is niet anders voor crash testen (inclusief NCAP en dergelijke), rem testen enzovoort.

Tommie1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Het kan gewoon niet dat ze EV's gaan verbieden om te parkeren in afgesloten ruimtes.

In elk geval, als je half open of open bouwt, dan zou ik de auto gewoon buiten laten. Ik doe dat nu ook, en zelfs zonder afdak.

Maar in appartementsgebouwen en parkeergarages moet het kunnen dat auto's ondergronds kunnen geladen worden.
Mijn zoon woont in een gebouw dat opgeleverd werd in 2019. Daar zijn in elk geval al kabels getrokken naar elke parkeerplaats, dus een lader installeren is daar niet moeilijk.

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
284
Punten
63
Ter info. Elektrische wagens laden in de bakkende zon of als de stenen uit de grond vriezen is niet ideaal voor de batterij. In dat opzicht geeft een garage een veel stabielere temperatuur

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Eigenlijk zijde beter af met dit :

$_86.jpg

Nog efkes, nog efkes

art