Inpandige garage of niet ? Door verplichten elektrische auto's

Lid geworden
13 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

wij waren van plan om een nieuwbouw te zetten met een inpandige garage voor 2 auto's.
Nu had iemand de opmerking: vanaf 2029 zijn we verplicht om te rijden met elektrische auto' s en er wordt afgeraden om deze wagons in een inpandige garage te zetten aangezien deze auto's tijdens een eventuele brand zeer moeilijk geblust kunnen worden. Een alternatief zou dus zijn om een carport te plaatsen achter ons huis.
Ik heb nu wel het idee dat de meeste elektrische auto's voorlopig in een inpandige garage geparkeerd staan, maar het is nu ook niet zo dat ik heel veel mensen ken die met een elektrische auto rijden. Dus ik weet er eerlijk gezegd te weinig over 😬

Iemand die ons hiermee kan helpen? Is het inderdaad zinvoller om het zekere voor het onzekere te kiezen en gewoon voor de carport te gaan ? We zijn echter op dit moment wel meer fan van een inpandige garage, maar willen ook voorkomen dat deze garage na 5 jaar gebruik enkel nog dienst kan doen als bergruimte... 🙂

Alvast bedankt voor jullie tijd en ervaringen

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
Verplicht electrische wagen ?
Nieuwe wagens zullen enkel EV zijn vanaf dan. (Al zal er nog een hele markt zijn via achterpoortjes)
En het gaat vooral over het laden van de wagen.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
In 2029 is men niet verplicht om electrisch te rijden…
anderzijds weet ik dat er regelgeving gaat komen om bv geen elektrische wagens te laten opladen in ondergrondse parkings daar de brandweer deze wagens daar niet kan uitslepen.

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
332
Punten
63
anderzijds weet ik dat er regelgeving gaat komen om bv geen elektrische wagens te laten opladen in ondergrondse parkings daar de brandweer deze wagens daar niet kan uitslepen.
Daar zijn uiteraard weer andere oplossingen voor, elektrische laadpunten op een verlaagd stuk zodat ze dat onder water kunnen laten lopen. Maar ik vrees er voor dat dat op veel plaatsen toegepast zal worden :)

Bij ons op het werk hebben we nu ook een paar laadpunten in de garage (-1) die we naar buiten gaan verplaatsen. Wetgeving is er nog niet (kabinet is 'gepakt in snelheid' wellicht ;) ), brandverzekering doet ook niet moeilijk, maar de gevolgschade kan natuurlijk wel stevig oplopen.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Daar zijn uiteraard weer andere oplossingen voor, elektrische laadpunten op een verlaagd stuk zodat ze dat onder water kunnen laten lopen. Maar ik vrees er voor dat dat op veel plaatsen toegepast zal worden :)

Bij ons op het werk hebben we nu ook een paar laadpunten in de garage (-1) die we naar buiten gaan verplaatsen. Wetgeving is er nog niet (kabinet is 'gepakt in snelheid' wellicht ;) ), brandverzekering doet ook niet moeilijk, maar de gevolgschade kan natuurlijk wel stevig oplopen.
ik veronderstel dat het niet retroactief zal worden toegepast (tenzij verzekeringsgewijs), maar wij hebben 1 dossier van een WZC waar de laadmogelijkheid zal geweigerd worden door de brandweer, en dit op basis van 'komende" regelgeving.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Er is momenteel geen wetgeving, enkel voor een advies van de brandweer vereniging.
Vermoedelijk word dat advies overgenomen in een wetgeving.

Ik moet het eens volledig lezen om mee te zijn.
Momenteel hangt het af van de brandweerzone, hun preventiedienst en 'goed vakmanschap' wat betreft de regels.

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
351
Punten
63
Ik heb nog niks gelezen of ingewerkt over EV eerst en vooral als disclaimer :cool:, is voor binnen een paar jaar als we eens nieuwe auto zoeken. Ik kan me wel niet voorstellen (enfin, in België misschien beter wel) dat ze alles van garage, ondergronds, parkeertoren, ... gaan verbieden elektrisch op te laden binnen een paar jaar, waar zal je het dan nog kunnen doen? Op een parking langs autosnelweg en uw oprit en dat zal het ongeveer zijn.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Ik heb nog niks gelezen of ingewerkt over EV eerst en vooral als disclaimer :cool:, is voor binnen een paar jaar als we eens nieuwe auto zoeken. Ik kan me wel niet voorstellen (enfin, in België misschien beter wel) dat ze alles van garage, ondergronds, parkeertoren, ... gaan verbieden elektrisch op te laden binnen een paar jaar, waar zal je het dan nog kunnen doen? Op een parking langs autosnelweg en uw oprit en dat zal het ongeveer zijn.
Verbieden gaan ze niet doen, maar extra maatregelen neen misschien wel.

lening

Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
26
Punten
18
Ik weet in de nieuwe kantoren van PWC in Brussel staan de laadpalen allemaal in de ondergrondse parking dus als het daar mag zal het ook wel in een garage staan.

Aguynguerran

Actief Lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
59
Punten
28
Moeilijk om te speculeren op mogelijks toekomstige regelgevingen, zeker in België. Als een inpandige garage niet meer gebruikt mag worden voor een elektrische wagen dan vind ik er heus wel een ander nut voor. Mij lijkt het alleszins dat het nog wel zou moeten kunnen, mits wat extra veiligheidsmaatregelen.

Een wagen/motor met inwendige verbrandingsmotor is nu ook niet bepaald brandveilig te noemen. Motor op 100°C, lekkende vloeistoffen, ... De garage van m'n schoonouders is alleszins afgebrand door defect aan een motorfiets. Het brandrisico is er bij een wagen met verbrandingsmotor zeker ook.

Het grote verschil lijkt mij eerder hoe goed je de wagen kan blussen. Dus zolang de brandweer je wagen uit de garage kan slepen lijkt er mij beperkt verschil. Dan gaan ze eventueel de wagen moeten onderdompelen in een container met water maar das dan een andere zorg.

• Leuk
Waarderingen: Fery

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Bijkomende vraag : mag je wel een carport achter je woning zetten ?
Houdt rekening met de maximum vierkante meters dat je maar mag verharden op je perceel/tuin.

Bijkomend: ik kom jaarlijks ongeveer op bezoek bij een 20-30 nieuwbouw en een 30 tal gesettelde oudere woning.
Wat me steevast opvalt dat de garages in 75% van deze woningen ( nieuw en gesettelde) NOOIT worden gebruikt voor de wagen te plaatsen.
Wel voor de fietsen, electrische fiets, bakfiets, mountainbike, koersfiets, Crossmotor, trials, fitnessbank, yogamat, wasmachine, droogkas, opslagruimte voor hobby's , opslagruimte voor werkgerief, opslagruimte voor wcpapier en hier en daar nog een extra tegel of plank.
De wagen staat op de oprit. Ja elke keer die poort en ik moet dadelijk naar den bakker nog.

Daar en tegen , bij woningen met een geïntrigeerde carport zie ik de wagen daar veel meer onderstaan. Enkel de clicko's en vuilniszakken staan in het zicht maar dat lossen wij dan wel weer op. Hier en daar een kinderfiets van de gasten die ravotten, maar he die fiets vind je overal behalve waar die moet staan.

Laatste 3-5 jaar houden we rekening met het opladen van voornamelijk van de wagen. Laadpalen worden meestal voorzien BUITEN en liefst NIET onder de carport. Hiervoor contact gehad met onze beroepsfederatie -- teleurstellend -- en onze beroepsvereniging -- bevredigend, maar ook eens gaan 'klappen ' met de brandweercommandant van de desbetreffende gemeentes.
Conclusie in 2017-2018 : Als ze in de fik staan, bliven ze fikken voor dagen. En uit een garage halen is soms niet simpel.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Ik weet in de nieuwe kantoren van PWC in Brussel staan de laadpalen allemaal in de ondergrondse parking dus als het daar mag zal het ook wel in een garage staan.
Brussel is Vlaanderen niet.
het gesprek van onze klant (een WZC) met de brandweer was alvast negatief:
geen laadpalen in de ondergrondse parking.
eventueel een paar die aan de inkom van de garage staan op voorwaarde dat ze konden uitgesleept worden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
781
Punten
113

ik veronderstel dat het niet retroactief zal worden toegepast (tenzij verzekeringsgewijs), maar wij hebben 1 dossier van een WZC waar de laadmogelijkheid zal geweigerd worden door de brandweer, en dit op basis van 'komende" regelgeving.
Straf, ene overheid werkt andere tegen

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
276
Punten
63
Ze zullen er toch iets op moeten verzinnen. Als binnen een paar decennia quasi heel ons wagenpark elektrisch is, kan het niet zo zijn dat alle ondergrondse parkings niet meer bruikbaar zijn.

Wat ik heb horen zweven is het idee van een mobiele bluscontainer per brandweerzone. Belangrijk hierbij is toegankelijkheid: de container moet tot dichtbij de wagen gebracht kunnen worden. Eventueel aangevuld met een eigen bluscontainer voor grotere of minder toegankelijke parkings. Verder wil de brandweer dat de energie met een eenvoudige noodstop van de wagen onderbroken wordt.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Aangezien een garage langer meer gaat dan een auto en het gros van de toekomstige EV's een LFP accu zullen bevatten die niet gevoelig zijn voor accubranden, zou ik mij geen zorgen maken en de zorgen verleggen naar het moment dat een EV gekocht wordt zodat je op dat moment kan kiezen voor een LFP accu.

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Waarderingsscore
3
Punten
38
Gelukkig heb ik een inpandige garage! Anders moet je uw (race)fietsen in de living zetten?
Btw. Mijn inpandige garage wordt hier gebruikt voor de benzinewagen, de fietsen, grasmachine, tuingereedschap, alle ander werkgereedschap, tuinmeubels, enz.
(en inderdaad, ik zal nooit een elektrische fiets kopen: ik zag eens op YouTube zo een elektrische fiets exploderen en uitbranden…)

Er worden meer auto’s (benzine en diesel wagens) buiten op de oprit en op straat in brand gestoken dan dat er wagens binnen brand vatten (om nog te zwijgen van ander vandalisme: carrosserie beschadigen, banden lek steken enz…).

Ps. Ik parkeer mijn wagen zelfs nooit in de buurt van een elektrische wagen!
(wanneer zo een Tesla in brand vliegt, gaan de andere wagens die ernaast geparkeerd staan, meestal mee in de vlammen op)

Ik denk wel dat in de toekomst elektrische wagens brandveiliger gaan worden: althans dat hoop ik, tegen dat ik in 2030 misschien er ene moet kopen?
In het andere geval blijft hij ook buiten staan hoor!

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
(wanneer zo een Tesla in brand vliegt, gaan de andere wagens die ernaast geparkeerd staan, meestal mee in de vlammen op)
wat ga je dan doen als over enige tijd veel mensen een EV hebben?

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Als je de statistieken over Tesla branden er op na slaat is de kans dat een brandstofauto in de fik vliegt een factor 10 hoger.

Het is dus veiliger om jouw auto naast een Tesla te parkeren. Daarnaast wordt je beschermd door de Tesla camera's die gaan opnemen als ze aan jouw auto gaan morrelen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
elektrische fiets … exploderen en uitbranden
Dat is de reden waarom bij ons in de fietsenberging (sommigen noemen dat een garage) een brandmelder hangt. Dat was ook de eerste die ik gehangen heb.

Bovenaan