Inox schouw door gyproc-dampscherm-isolatie-buitenmuur?

Lid geworden
9 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraagje:

Voor de pelletkachel gaat de inox schouw onderaan door de muur.

Hierdoor wordt het dampscherm en isolatie doorbroken.

Mijn idee was om een kader te maken uit houten balkjes die ik rond de inox buis plaats.

Hier laat ik dan de isolatie tegen komen. (glaswol)

Vervolgens bevestig ik het dampscherm op dit kadertje.

Is dit een correcte werkwijze, of heeft iemand een beter idee?

Weet niet precies hoe warm deze schouw kan worden...

Kan ik eventueel de binnenkant van de kader, dus tussen buis en kader nog schuimisolatie spuiten?

(genre om ramen en deuren mee af te spuiten)

Wat met de stralingswarmte naar het dampscherm toe?

Alvast bedankt voor jullie input.

Groetjes,

Peppie

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
vraag: is het een geisoleerde inox schouw? (dus buis-in buis , met isolatie tussenin?)

Lid geworden
9 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht wel dat het een dubbele wand is, of er dan isolatie tussen zit dat weet ik niet.

Zal het trachten na te vragen...

Verder is mijn beschreven opstelling goed?

Groeten,

Peppie

Lid geworden
9 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het zou toch een enkelwandige buis zijn...

Lid geworden
15 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toen wij informeerden voor het steken van een dubbelwandige geisoleerde inox schouw zei men dat dampscherm sowieso niet kon tot tegen de buis. Zelfs die dubbelwandige buis zou nog vrij heet kunnen worden. Er was toen wel gesproken van "superisol" platen die het ontbrekende stuk isolatie zouden kunnen opvangen.

Wij hebben de schouw uiteindelijk niet gestoken, maar hier hebben we wel goede informatie gekregen: http://www.dewaelsche-zonen.be/ op hun site staan ook technische documenten en zo (bij foto's). Ik dacht dat je daar aansluitingsdetails en minimumafstanden kon vinden.

Bij ons ging het wel over een houtkachel, misschien zijn de schouwtemperaturen bij pelletkachels lager en zijn er andere afstanden van toepassing?

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor het enigszins luchtdicht en koudebrugvrij afwerken van een muurdoorvoer voor een pelletkachel moet je eigenlijk een speciaal dubbelwandig geisoleerd muurdoorvoerstuk hebben.

De buitenkant van een goede dubbelwandig geisoleerde muurdoorvoer voor pelletkachels wordt niet warmer dan een graad of 40 (handwarm). Je kunt daar dus prima je dampscherm tegenaan plakken en deze kun je ook afwerken met PUR schuim.

Met een enkelwandige doorvoer kun je je dampscherm niet rechtstreeks op de buis plakken: deze wordt namelijk tussen de 100 en 200°C bij een pelletkachel. Ook het gebruiken van PUR schuim is dan niet mogelijk (vuurbestendige PUR schuim smelt bij deze temperaturen - maar zal niet gaan branden). Als je toch een enkelwandige buis plaatst is dan de oplossing om met een speciaal rozet te werken dat met een pakking op je binnenmuur gemonteerd wordt (waar je dan je dampfolie terug overheen vouwt en vastplakt). Het muurgat boor je minimaal 2 cm groter dan de pijpdiameter (80 mm waarschijnlijk). De ruimte tussen de pijp en het boorgat vul je zoveel mogelijk op met rotswol (geen glaswol).

Bovenaan