• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inloopdouche - voorbereiding en installeren

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik start binnenkort met de herindeling van onze badkamer, die volledig gerenoveerd wordt: alles wordt vernieuwd en opnieuw geplaatst. Ik moet nu gaan nadenken over de scheidingsmuurtjes van de inloopdouche, die ik tegen een bakstenen wand, onder een zadeldak ga zetten.  Zie tekening. Goed om weten is dat de badkamer deels een potdallensysteem als draagvloer heeft en we slechts 3cm chape + een dunne vloerafwerking kunnen plaatsen (ik denk aan het rigid vinyl materiaal, dat is naar het schijnt goed vochtbestendig) en deels een uitbreiding met een lager geplaatst systeem van potten en balken, zodat daar een dikkere vloeropbouw mogelijk is en dus ook een inloopdouche kan voorzien worden. Echter de rigid vloer laat ik doorlopen tot aan de inloopdouche.

De rode wanden wil ik in snelbouw zetten. Een laag muurtje links om licht van het dakraam niet te belemmeren, een doorgang van 70cm, een glazen wand van 120cm en een extra verlenging van de douche in snelbouw van 30cm en dan rechts een snelbouw wandje met een inbouwnis. Wie zich afvraagt waarom ik dat hoekje van 30cm niet ineens mee in glas doe: er komt een wasmachine naast te staan én de glazen wand wil ik onder het dak laten passen (zodat ik geen schuine hoek moet afsnijden). De inloopdouche zal dus 1m20 x 2m20 zijn. De afwerking van de muur zal met tegels gebeuren, de douchebak kan met tegels of met een composieten doucheplaat.

Mijn vragen:

1) Mag ik kerdimat op de snelbouw aanbrengen of moet hier eerst groene gyproc tegen of moet dit gecementeerd worden?

2) Op welke zijden (A, B, C, D , E) moet kerdimat/gyproc/cementering?

3) Liefst plaats ik een composieten douchebak van 120 x 220cm. Kan een composieten douchebak zo gemaakt worden dat het bij dat hoekje van 30 cm een inspringing maakt?

4) Met hoeveel marge moet ik rekening houden voor het zetten van de snelbouwwandjes? Ik bedoel: dikte van tegels, lijm, kerdidoek eventueel cementering/gyproc, ...?
badkamer_15.jpg


 

 

 
 

Bijlagen

  • badkamer.jpg
    badkamer.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 3

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Wanden eerst cementeren

Kerdidoek in volledige douchezone

De meeste 'kunstmarmer' / 'gegoten' doucheplaten kan je een hoek uitslijpen (opletten welke hoek i.v.m. afwatering). Bij de idéal Standard ultra flat s kan je deze door de fabrikant reeds laten uitslijpen. 

Ruimte tussen snelbouw = douchebak + 3cm cementering (1,5 links + 1,5 rechts).
Normaal heb je dan nog wat speling om de douchebak te plaatsen.
Douchebak - cementering afkitten.
Tegel altijd op de douchebak plaatsen. 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ik zou een bak nemen die binnen het muurtje valt, of een laten maken op maat (lokale steenkapper of natuursteenhandelaar).
Een bestaande inslijpen zou ik niet doen. 

I.p.v. een laag muurtje, kan je ook een glazen wand zetten aan de linkerzijde.

Marge ... je tegels komen op je bak. Dus muurtjes met bezetting, daar de bak tegenplaatsen. Als je met zulke inham werkt, gaat het ook veel makkelijker zijn om langs links een glazen wand te plaatsen. Krijg anders jou bak er maar eens tussen.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Mario_ zei:
ik zou een bak nemen die binnen het muurtje valt, of een laten maken op maat (lokale steenkapper of natuursteenhandelaar).
Een bestaande inslijpen zou ik niet doen. 

I.p.v. een laag muurtje, kan je ook een glazen wand zetten aan de linkerzijde.

Marge ... je tegels komen op je bak. Dus muurtjes met bezetting, daar de bak tegenplaatsen. Als je met zulke inham werkt, gaat het ook veel makkelijker zijn om langs links een glazen wand te plaatsen. Krijg anders jou bak er maar eens tussen.

Links een glazen wand kan niet. Glas te kort en water buiten de douche of glas 120 en instap te klein... 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
?? en een muurtje kan wel ? 

 

Edit :  reactie kwam niet van TS

 

ik zie op de gegeven tekeningen niet waarom er geen glazen wand op de douchebak kan geplaatst worden ipv een laag muurtje
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Mario_ zei:
?? en een muurtje kan wel ? 

Edit :  reactie kwam niet van TS

ik zie op de gegeven tekeningen niet waarom er geen glazen wand op de douchebak kan geplaatst worden ipv een laag muurtje

 Sorry dacht dat je bedoelde om de glazen wand aan de linkse kant te plaatsen ipv de rechtse kant :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan