Inloopdouche - positieve en negatieve kanten.

• Tags badkamer Sanitair waterschade
  • Lid geworden
    28 feb 2007
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hallo,

Een badkamerwinkel raadt mij een inloopdouche af wegens onzeker voor lekkages (70% van de klanten zijn niet tevreden over zo'n systeem (bron: badkamerwinkel)).

Ik zou graag één voorzien, moet ik nu ongerust worden als ik dit laat uitvoeren volgens de regels (met afwateringsfolie etc).

neen, duizende van inloopdouches zijn geplaatst en dicht. Ik ken verschillende in Appartementgebouwen en als die zullrn lekken!!??

Maar het bestaat een metalen onderkast met afloop voor inloopdousches, die betegelt kan worden, gelijk met de vloer, mischien is dat de oplossing.

Ok bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik dit wel zal voorzien, maar misschien wou die verkoper mij overtuigen om een douchebak te verkopen! :)

Water heeft niet veel nodig - de waterdichting dient waterdicht uitgevoerd te worden, zoals @wini bevestigt. In sommige gevallen kan een inloopdouche niet, omdat er onvoldoende helling kan gemaakt worden en dan is een opstapje of een drempel de enige oplossing. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een loden bak, omdat ze mettertijd gevoelig zijn voor cement. Bij een bak is de plaatsing van muurtegels gemakkelijker, omdat de randen van de bak waterpas zijn en bij een inloopdouche met goot dienen de tegels te vertrekken vanaf het laagste punt - als de tegels in badkamer met annex inloopdouche dezelfde zijn, dan wordt de eerste rij ondersteund en daarna een kleine spie uit de tegel gezaagd. Om dat te vermijden kan de goot ook aan de ingang geplaatst worden - dan is er geen droogzone.

jp

Al een tijdje hier naar afwerking voor een betegelde inloop douche aan het zoeken.

Voor afvoer had ik gedacht aan uniflex van geberit of easy-drain.

Is het dan gewoon deze goot in de chape werken, bovenop de chape epdm en daarover met lijm betegelen?

Iemand enige ervaring?

mvg,

Geert

Onze sanitairman heeft ons dit ook afgeraden, zeker omdat onze badkamer boven is. Nu hebben we een bak "Starck 3" van Duravit (140 OP 90 CM). Deze is ook maar een 4 tal CM hoog.

Karlos wrote:
    maar misschien wou die verkoper mij overtuigen om een douchebak te verkopen! :)

Verkopers dienen niet om technische informatie te geven, hun job is .... verkopen !

Gebruik deze info dan ook niet als basis om keuzes te maken ...

w

wij hebben ook een inloopdouche en we hadden ook schrik dat we lekken zouden krijgen. Nu na 2 maanden douchen is er nog steeds geen teken van lekkage...

Als het GOED uitgevoerd is, mag je op beide oren slapen...

hier sedert 2 weken een inloopdouche op een houten vloer (OSB).

zelf de vloer zo opgebouwd dat het gedeelte van de inloopdouche 6cm lager lag dan de rest.

vervolgens kerdimat laten aanbrengen door een stielman. Kerdimat ligt onder de easy drain, enkel de uitsparing van de eigenlijke afvoer van de easydrain is een opening in de kerdimat.

In de hoeken de speciale tussendelen van de kerdimat.

Tot 70 cm boven het vloerpas afgwerkt met kerdimat.

Daarop 2-6cm stabilisé

Vervolgens laten tegelen (voldoende afloop) en uiteraard waterdichte voegen. Afkitten met silicone in de hoeken.

De afvoer van de easydrain loopt door tot een siffon in mijn vals plafond.

Niet de platte easydrain afvoer gebruikt omdat deze niet genoeg kan slikken voor 2 regendouches.

Huidig geen vochtverlies (nog geen vals plafond dus ik zie de onderkant van mijn OSB.

Water loopt vlot weg en na max 1 uur is douche weer droog.

Een inloopdouche wordt waterdicht gemaakt met waterdichte matten op vloer en muren tot aan het plafond. Er bestaan ook alternatieven met waterdichte pasta. Eens die waterdichte werken zijn uitgevoerd, kan de douche niet meer lekken - dat kan met een tuinslang getest worden - of anders geformuleerd : een inloopdouche is waterdicht vooraleer de tegels worden geplaatst - de douche kan onder water gezet worden tot het niveau van de afvoergoot zonder lekken : het waterpeil mag niet dalen, tenzij door verdamping of zo en de overlappingen van de waterdichte mat mogen niet opzwellen - in die toestand is de douche (zonder tegels) reeds waterdicht.

Op houten vloeren is het aangeraden eerst een waterdichte drainage mat te plaatsen : die dient om het werken van het hout op te vangen - daarop komt de chape en daarop de waterdichte mat.

Een afvoergoot zonder flenzen wordt eerst "ingepakt" met een waterdichte mat, waarbij de afloop stervormig wordt ingesneden - na plaatsing goot wordt de mat omgeplooid, resp op de chape en tegen de muur. Een afvoergoot met flenzen : de chape wordt op niveau flenzen gegoten - op de flenzen wordt de mat waterdicht gelijmd - de fabrikanten leveren op maat gesneden mat mee - er bestaan ook goten met een zelfklevende waterdichting op de flenzen.

jp

vloerder jp,

betekent dit dat er grote kans is dat mijn douche niet waterdicht is? :(

Pout wrote:
    vloerder jp, betekent dit dat er grote kans is dat mijn douche niet waterdicht is? :(
    Persoonlijk had ik een ditra mat op de OSB gekleefd om de eventuele werking van het hout op te vangen - vloergoot zonder flenzen waterdicht inpakken - chape - waterdichte mat uitplooien - waterdichte mat op de chape.

jp

En wat is de precieze benaming van die waterdichte matten?

Stevendp wrote:
    En wat is de precieze benaming van die waterdichte matten?
    De meest populaire mat noemt kerdi (= keramisch dicht) en wordt geproduceerd door de duitse vloerder Werner Schlüter : schlueter-systems.com en bestaat in 2 uitvoeringen : dampopen (0.2mm voor private woningen) en dampdicht (0.5mm voor welness centra). Er zijn ook andere fabrikanten, maar Schlüter staat op dit gebied het verste.

jp

Hallo

wij hebben al 3x een inloopdouche in een appartement geinstalleerd en nog nooit problemen gehad.

We zijn in mei verhuisd naar onze 3de woning en douchen dus al geruime tijd en no problem.

Onze onderlaag bestaat uit :

- gewone chape die er lag

- daarop ligt 10cm argex

- hierop ligt een laag stablisé

- daarop kerdimat tot ongeveer 30cm boven de vloerpas

- we hebben een easy drain goot over de volledige breedte

- daarop heeft de vloerder getegeld - als ik me niet vergis is er niet gelijmd op de kerdimat maar zijn de tegels in een laag cement vastgezet

- er is een waterdichte pasta gebruikt om te voegen

- en natuurlijk is er voldoende helling gegeven zodat het water al tijdens het douchen voor 99% in de goot loopt

groetjes

b

wij hebben een inox douchebak op maat laten maken en in de chape in gewerkt. 100% waterdicht

lievenborgs wrote:
    wij hebben een inox douchebak op maat laten maken en in de chape in gewerkt. 100% waterdicht

Daarin ben ik ook wel geïnteresseerd !

Kan je mij (via PB eventueel) een idee van prijs geven van die inox douchebak op maat ?

Prijs weet ik niet uit het hoofd en is waarschijnlijk geen goede referentie aangezien inox de laatste 3 jaar wel serieus in prijs is gestegen.

Het is gewoon een inox bak die je laat plooien met de uitsparing voor de afvoer. Bij ons hebben we een opstaande rand laten plooien zodat we daar een soort volkern paneel konden overschuiven.

Bij het chappen van hebben we een uitsparing gelaten voor de bak.

Nog een vraagje :

wij hebben een inloopdouche voorzien met zo'n goot als afvoer.

Nu vraag ik me af : wat met haren ??

Lijkt misschien een stomme vraag, maar ik verlies blijkbaar toch wel wat haar af en toe, en in onze douche nu kunnen we die gewoon uit de afvoer halen, maar hoe kan je dat bij zo'n goot doen ??

sofiake wrote:
    Nog een vraagje :

wij hebben een inloopdouche voorzien met zo'n goot als afvoer.

Nu vraag ik me af : wat met haren ??

Lijkt misschien een stomme vraag, maar ik verlies blijkbaar toch wel wat haar af en toe, en in onze douche nu kunnen we die gewoon uit de afvoer halen, maar hoe kan je dat bij zo'n goot doen ??

zullen in je sifon zitten hé

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan