• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

inloop douche tegels natte voegen

Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,

Wij hebben eind vorig jaar zelf onze douche gerenoveerd.
Bestaande tegels en bezetsel eraf, vloertegels eruit en sanitaire leidingen heraangelegd.
Daarna bezet met Gyproc Unique WR (voor natte ruimtes), waterwerende doek geplaatst en opnieuw betegeld (keramische tegels).
Eerste weken van gebruik: geen probleem, maar sinds een week of 4 blijven er hier en daar stukken (tegel-)voeg donkerkleurig (nat).
Ook na meerdere dagen de douche niet te gebruiken. Eén stuk voeg slaat ook wit uit en dat witte goedje heeft een azijnachtige geur.
Ter hoogte van de natte voegen zitten geen leiding, dus een lek zou ik durven uitsluiten.
In bijlage een aantal foto's.

Iemand hier een verklaring voor?
Kan dit 'gewoon' vocht zijn afkomstig van het gebruik van de douche of moet ik me zorgen beginnen maken?
Het zijn altijd dezelfde stukken voeg die nat blijven. Zou zo'n voeg 'lek' kunnen zijn waardoor er toch water onder de tegel geraakt of zo?
Iemand nog andere ideeën?
Mvg,

Tom
 

Bijlagen

  • 20200302_232005.jpg
    20200302_232005.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 27
  • 20200307_201754.jpg
    20200307_201754.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 26
  • 20200307_201952.jpg
    20200307_201952.jpg
    171,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem. Weet jij al hoe het komt?
Gr
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Tegels ( keramische ) zijn gelijmd op de kerdimat . Heb je bij het lijmen ervoor gezorgd dat de lijmresten naast de tegel zijn weggehaald ?
Heb je na het lijmen van de tegels lang genoeg gewacht voor je hebt gevoegd ? Minimum 1 week ?
Hoe heb je gevoegd en met welke bestanddelen ?
Heb je voor het voegen gezorgd dat de voegen droog, stofvrij, ontvet en zonder vuil waren ?
Heb je regenwater gebruikt bij de handelingen ( chapen, lijmen, voegen ... ) of leidingwater ?

Het nat uitslaan van een voeg wijst meestal dat de ondergrond niet voldoende was uitgehard en nog aanmaakwater bevat. Door het dichten van de voeg kan dit water bijna niet meer weg en moet dus via de gesltoen voeg verdampen. Als er dan nog water is gebruikt met zouten of zouten aanwezig in de mortel of chape dan slaat dit wit uit.

Of anders zit er toch ergens een lek en trekt dit onder de tegels door naar het zwakste punt van je tegelwerk en komt daar naar buiten omdat je voeg daar het zwakst is.
Soms kan een lek een meter verder zitten dan waar dit tot uiting komt.
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Tegels ( keramische ) zijn gelijmd op de kerdimat . Heb je bij het lijmen ervoor gezorgd dat de lijmresten naast de tegel zijn weggehaald ?
Heb je na het lijmen van de tegels lang genoeg gewacht voor je hebt gevoegd ? Minimum 1 week ?
Hoe heb je gevoegd en met welke bestanddelen ?
Heb je voor het voegen gezorgd dat de voegen droog, stofvrij, ontvet en zonder vuil waren ?
Heb je regenwater gebruikt bij de handelingen ( chapen, lijmen, voegen ... ) of leidingwater ?

Het nat uitslaan van een voeg wijst meestal dat de ondergrond niet voldoende was uitgehard en nog aanmaakwater bevat. Door het dichten van de voeg kan dit water bijna niet meer weg en moet dus via de gesltoen voeg verdampen. Als er dan nog water is gebruikt met zouten of zouten aanwezig in de mortel of chape dan slaat dit wit uit.

Of anders zit er toch ergens een lek en trekt dit onder de tegels door naar het zwakste punt van je tegelwerk en komt daar naar buiten omdat je voeg daar het zwakst is.
Soms kan een lek een meter verder zitten dan waar dit tot uiting komt.
De persoon die dit heeft gedaan is allesinds ene vakman, het zijn Marokkaanse tegels. Ik zie wel net dat een stuk silicone onder 1 tegel open is. Maar kan dit de zwarte verkleuring verklaren? De douche werd nu reeds 2 dagen niet gebruikt, en is een volledige nieuwe douche sinds 1,5maand. Ik stuur hier onder een paar foto’s. Diezelfde silicone kwam ook los rond ons bad.
De plaatser van de tegels zegt dat het allesinds geen lek kan zijn want hij heeft 2 x verdicht met een laag ... (zelf weet ik er niets van)
Tegen de wand van het glas is het ook, dit is dan verticaal in plaats van horizontaal, hier naast zit er doorzichtige silicone die de tegel met de wand verbind.

pfff ik vind het niet leuk al die problemen...
 

Bijlagen

  • F8EC0067-D290-4349-A637-725045D94DEB.jpeg
    F8EC0067-D290-4349-A637-725045D94DEB.jpeg
    178,4 KB · Weergaven: 50
  • BEA9CAC8-1632-4FEE-863C-17227BC7FD59.jpeg
    BEA9CAC8-1632-4FEE-863C-17227BC7FD59.jpeg
    194,1 KB · Weergaven: 44
  • 6ADD8AFB-A83F-461C-913B-7B60A5A25C94.jpeg
    6ADD8AFB-A83F-461C-913B-7B60A5A25C94.jpeg
    182 KB · Weergaven: 43
  • 6F8F4A59-9286-4012-97E6-BF906DE88F84.jpeg
    6F8F4A59-9286-4012-97E6-BF906DE88F84.jpeg
    525,4 KB · Weergaven: 45
  • 916C7030-C70B-4E12-A8DB-EFFA20B5BCD8.jpeg
    916C7030-C70B-4E12-A8DB-EFFA20B5BCD8.jpeg
    377,7 KB · Weergaven: 46
  • 316A25B1-64CB-4515-9B71-5EDC45E85F29.jpeg
    316A25B1-64CB-4515-9B71-5EDC45E85F29.jpeg
    190,9 KB · Weergaven: 49

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Amai, dat afkitwerk.

Zelliges zijn nu ook niet de meest handige tegels voor in een badkamer.

Welk voegsel werd er gebruikt (zoals @lukanar al vroeg)?

Heeft de vakman lithofin vlekstop aangebracht?

Ik zie daar ook een klein stukje gebroken tegel?
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Voegsel hier onder op foto. Ik heb gebeld naar de firma waar ik ze heb gekocht en die zeiden dat het oké zou moeten zijn. Het afkit werk heb ik los gedaan, en dit weekend komt iemand anders ze opnieuw doen. En inderdaad er is een klein brokje van 1 tegel. Ik zal dit ook zeggen aan hem, hopelijk is het opgelost met de nieuwe silicone ... omtrent de vlekstop weet ik het niet, dit zal ik eens vragen.
 

Bijlagen

  • 06E2CD31-7B60-4D17-83CD-8F2CB7DCAFB3.jpeg
    06E2CD31-7B60-4D17-83CD-8F2CB7DCAFB3.jpeg
    141,7 KB · Weergaven: 9

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
ne vakman... *zucht*

Die afkitting trekt op niks.

Los van de waterdichtheid van uw voegen: uw tegels zijn dat allerminst. Dat zijn geen keramische tegels maar "aardewerk". Dat blinkend laagje erop is niet te vergelijken met de laag op ne "echte" faïence. Daarenboven zijn deze tegels gezaagd waardoor de zijkant van die tegel niet is beschermd. Bij ne klassieke faïence is dat een beetje afgerond. Dit dan icm iets te diep diep ingevoegd. Verwonderd mij niks dat je verkleuring krijgt.
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Oké dus ik zal er niet veel aan kunnen doen. Pff en dit zijn net dure tegels...
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Oké dus ik zal er niet veel aan kunnen doen. Pff en dit zijn net dure tegels...
Volledig laten uitdrogen
alle silicone verwijderen
Goed ontvetten en proper maken
Opnieuw volledig laten uitdrogen
Daarna er een transparante epoxycoating opzetten?
Opnieuw CORRECT afkitten.

Effect gaat natuurlijk niet hetzelfde zijn...

Wie heeft je trouwens aangeraden om die tegels daarvoor te gerbuiken?
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
En heeft die vakman je afgeraden van die zelliges in een douche te plaatsen? Of heb je ze zelf gekocht en hebben ze er in de winkel niets van gezegd?
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Die vakman/hele goede vriend heeft deze ook in zijn badkamer, en heeft die al veel geplaatst in andere landelijke woningen. En ik ben die dan gewoon gaan bestellen in een tegen winkel online. De vakman zei wel dat hij meestal met ardex werkt van voegsel, maar ik had nog voegsel over van andere tegels dus ik heb hem deze laten gebruiken. En da afdichting heeft mijn loodgieter gedaan maar die heeft al meerdere fouten gedaan.. die vakman van de tegels ging ze nu opnieuw afdichten, en ik heb hem jou vorige stappenplan eens doorgestuurd.
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Welk product raden jullie aaom te ontvetten?
Moet ik op alle tegels een transparante epoxy coating aanbrengen? En met een borstel?
En welke silicone is hier super goed voor?

alvast bedankt voor jullie hulp, ik ben redelijk perfectionistisch en voel me nu al dagen slecht door die problemen, ik wil altijd alles direct opgelost hebben :/
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
- ontvetten met bvb solarine
- ivm epoxy coating. Ik had daar duidelijk een ? achter gezet. Heb dat zelf nog neit gedaan.
Indien je daarvoor kiest zou ik eerst een m² van die tegels op een multiplex verlijmen en invoegen en daar die epoxy eens op aanbrengen op een 1/4 daarvan. 1/4 laat je onbehandeld en dan heb je nog 2 x 1/4 waar je andere nabehandeling kan testen. Misschein dat de eerder vernoemde vlekstop volstaat.
- silicone: zelf gebruik ik voor zoiets altijd ottoseal S140. Verschillende kleuren beschikbaar.
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Oké bedankt ik zal het eens goed bekijken en overleggen met de plaatser van de tegels. Zijn vriendin vertelde mij net ook dat hij al zijn tegels in de badkamers heeft behandeld met zo een epoxy .. dus dit is waarschijnlijk wel een goed idee!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
W8 .
Als dat ECHTE marokkaanse zelligs zijn , dan zijn die geschikt voor badkamer, douche, zwembaden . Binnen en buiten.
MAAR je moet de plaatsingsinstructie's tot op de letter opvolgen !
Silicone, lijm , epoxycoating en wat nog allemaal moet je mee opletten.
Deze tegels moeten volgens strenge instructies geplaatst worden.
de ondergrond moet op voorhand ingestreken worden ( na plaatsing kerdimat)
De tegels moeten voor het lijmen eerst een minuut in lauw water worden ondergedompelt om de hechting met de lijm te verbeteren.
Dubbel lijm aanbrengen, dus op de muur en op de tegel die eerst effe laten uitlekken.
Normaal worden echte zelligs nooit zonder voeg gestoken. ze worden koud tegen elkaar gezet.
Laten uitharden
Voegen met een flexibele voeg en deze vol en zat instrijken, na een 15/30 minuten overschot opnemen en wegstrijken met een doek of dweil ( droog)

Er was nog iets ????
Iets met na een klein jaartje de tegels en voegen terug effe inwassen met ...
weet het niet meer.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
W8 .
Als dat ECHTE marokkaanse zelligs zijn , dan zijn die geschikt voor badkamer, douche, zwembaden . Binnen en buiten.
Met het verschil dat in een zwembad, hammam, sauna, ... die voegen altijd uniform nat staan, dus dan valt dat niet op.

Rest van de badkamerruimte is normaal gene "douche"

Douche... ik weet het zo niet, toch niet als "een natte voeg" niet iets is waar je tegen kan.
MAAR je moet de plaatsingsinstructie's tot op de letter opvolgen !
Silicone, lijm , epoxycoating en wat nog allemaal moet je mee opletten.
Deze tegels moeten volgens strenge instructies geplaatst worden.
de ondergrond moet op voorhand ingestreken worden ( na plaatsing kerdimat)
De tegels moeten voor het lijmen eerst een minuut in lauw water worden ondergedompelt om de hechting met de lijm te verbeteren.
Dubbel lijm aanbrengen, dus op de muur en op de tegel die eerst effe laten uitlekken.
Normaal worden echte zelligs nooit zonder voeg gestoken. ze worden koud tegen elkaar gezet.
ivm voeg: 't is 't een of 't ander, toch?
Laten uitharden
Voegen met een flexibele voeg en deze vol en zat instrijken, na een 15/30 minuten overschot opnemen en wegstrijken met een doek of dweil ( droog)

Er was nog iets ????
Iets met na een klein jaartje de tegels en voegen terug effe inwassen met ...
uw tranen van ergernis?
weet het niet meer.
't was maar een gokje :p
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan