• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inkomsten zelfstandige

G

Guest

Guest
Kleine vraag, die waarschijnlijk geen perfect antwoord heeft maar :



Wat is zo ongeveer netto hetgene een zelfstandige overhoud van zijn brutto loon ?

Aangezien het bruttoloon sterk verschillend kan zijn van sector tot sector is een percentage misschien makkelijker.



Even ter illustratie : een zelfstandige IT programmeur zit zo rond de 6000 - 7000 euro brut/maand. Hoeveel houd die daar net ongeveer van over na aftrek van zen sociale zekerheid, en weet ik veel wat allemaal. Of welk percentage moet ie daar ongeveer van afhouden om aan zijn netto loon ( dat dus voor hemzelf is, en niet nodig is voor betalingen van de zaak te doen ).



Iemand enig idee van ?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou in loondienst waarschijnlijk meer verdienen...
 
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ervaar het toch anders



Ik ben nu een 4tal jaar zelfstandig (bvba), daarvoor 6 jaar in loondienst gewerkt en moet zeggen dat ik nu toch wel een pak meer overhoud dan daarvoor.



wat gaat er ongeveer naar vadertje staat:

per maand

- 650 euro bedrijfsvoorheffing

- 285 euro sociale bijdragen (850/kwartaal)

- 150 euro voorafbetalingen vennootschapsbelasting (gebaseerd op winst vorige jaren, winst is vrij laag door een aantal investeringen (woning, auto, ...)



dat zijn dus peanuts als je vergelijkt met de 50% die er vroeger van mijn brutoloon afging.



of willen jullie gewoon mensen in loondienst afschrikken zodat er geen concurrentie bijkomt? :)
 
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
2.567
Waarderingsscore
0
Punten
0
Absoluut niet, integendeel. Hoe meer mensen een bedrijf beginnen hoe meer werk er gecreëerd wordt en dat kan alleen maar goed zijn.

Hoeveel mensen in dienst daviddd?

Ik denk dat wij zonder bedienden ook wel een heel sterk cijfer neergezet zouden hebben voor ons eerste jaar maar onze werknemers kosten ons nogal wat :)
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
2.959
Waarderingsscore
0
Punten
0
whacker wrote:
Absoluut niet, integendeel. Hoe meer mensen een bedrijf beginnen hoe meer werk er gecreëerd wordt en dat kan alleen maar goed zijn.

Hoeveel mensen in dienst daviddd?

Ik denk dat wij zonder bedienden ook wel een heel sterk cijfer neergezet zouden hebben voor ons eerste jaar maar onze werknemers kosten ons nogal wat :)



werknemers zijn verschrikkelijk duur :(
 
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb zelf geen werknemers, werk gewoon als freelancer op mijn eentje.



kan me inderdaad voorstellen dat er in het geval van werknemers een pak kosten en administratie bijkomt.
 
Lid geworden
2 mei 2006
Berichten
1.111
Waarderingsscore
0
Punten
0
SAP is duidelijk een goudmijntje.

Wat zijn zo de gangbare senior java development/architect tarieven ?

en hebben jullie geen last van de crisis die op de tarieven drukt?
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
daviddd wrote:
Ik ervaar het toch anders



Ik ben nu een 4tal jaar zelfstandig (bvba), daarvoor 6 jaar in loondienst gewerkt en moet zeggen dat ik nu toch wel een pak meer overhoud dan daarvoor.



wat gaat er ongeveer naar vadertje staat:

per maand

- 650 euro bedrijfsvoorheffing

- 285 euro sociale bijdragen (850/kwartaal)

- 150 euro voorafbetalingen vennootschapsbelasting (gebaseerd op winst vorige jaren, winst is vrij laag door een aantal investeringen (woning, auto, ...)



dat zijn dus peanuts als je vergelijkt met de 50% die er vroeger van mijn brutoloon afging.



of willen jullie gewoon mensen in loondienst afschrikken zodat er geen concurrentie bijkomt? :)



€850 sociale bijdragen/kwartaal? En je verdient nu meer dan toen je in loondienst werkte? Dan werkte je destijds toch aan een heel mager loon, of verdiende je 3 jaar geleden nog niet zoveel als nu...
 
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dappe wrote:
€850 sociale bijdragen/kwartaal? En je verdient nu meer dan toen je in loondienst werkte? Dan werkte je destijds toch aan een heel mager loon, of verdiende je 3 jaar geleden nog niet zoveel als nu...



heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt.

het loon dat ik ontvang is inderdaad lager dan toen ik bediende was. (vandaar de eerder lage sociale bijdragen).



gelukkig zijn er ook andere manieren om geld uit je vennootschap te halen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
door de ter dood opgeschreven vruchtgebruik methode van je woning. Laatst nog met een accountant geklapt en die zei zelf dat hij niet wist of die methode het nog lang zou volhouden... En kon ons dus ook nie vertellen of we ze nog konden toepassen zonder dat ze later er uitgeflikkerd zou worden zodat we eigenlijk failliet zouden gaan :).



Dus voor ons is het risico iets te groot om ons huis op de zaak te nemen, waardoor we te veel geld uit de vennootschap willen halen waardoor het gewoon nie interessant is voor ons.



Moraal van het verhaal: Voor iedereen is het verschillend, voor iedereen is er een reden om het wel of niet te doen, en de ene durft al wa meer risico pakken dan den andere ...



Voor ons geen bvba maar 2 eenmanszaken.
 
Lid geworden
26 apr 2007
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
Meisje wrote:
madman wrote:
c00kie wrote:
7 à 8.000 € BRUTO!!!! ALS ZELFSTANDIGE!!! da komt op uw rekening ja, maar een groot deel kunt ge weeral afgeven aan vadertje staat...



(waarmee ik nie wil zeggen dat da slecht verdiend is, maar toch... 't kan beter zenne :). )

Da goot deel moet ge ook niet dadelijk afgeven he. da geld kan ondertussen ook nog wat extra opbrengen :D



Blijkbaar iemand die nog niet van voorafbetalingen gehoord heeft.



Voorafbetalen in het eerste kwartaal geeft u het grootste voordeel, dus een zelfstandige probeert al zoveel mogelijk in dat kwartaal vooraf te betalen (dus je gaat dan gokken hoeveel je dat jaar gaat verdienen, en daar al een voorafbetaling op doen. Bestaan zelfs formules voor bij banken.



Tochwel, een kennis van had 25000€ (met opzet??) teveel betaald en iets meer dan een jaar later heeft die het bedrag terug gekregen met 7% extra. Dacht dat het zelfs in eens het netto-magazine gestaan heeft.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Met zo'n dingen moet je dan ook weer oppassen.

Die bonificatietarieven die veranderen nogal eens, en voor dit jaar is dat dacht ik een 4.5% (voor het eerste kwartaal, de rest weet ik niet, maar is minder).

En dan moet je er nog rekening mee houden dat je dat geld 1.5 à 2 jaar kwijt bent.



Zoals alles bij boekhouden, niet alles zonder meer aannemen, het verandert continu en je moet ook continu rekenen wat op dat moment het beste uitkomt.

(Je kan bijvoorbeeld ook je teveel overdragen naar het eerste kwartaal van het jaar erop...allé, ik ben gene boekhouder, hé, dus ik ben niet degene die effe uit zijn mouw kan schudden wat een goeie strategie is of net niet in een andere situaties, enfin, en een bonificatie heb je al niet bij een vennootschap).
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.551
Waarderingsscore
1
Punten
0
daviddd wrote:
wat gaat er ongeveer naar vadertje staat:

per maand

- 650 euro bedrijfsvoorheffing

- 285 euro sociale bijdragen (850/kwartaal)



Hoe kom je aan zo'n lage sociale bijdragen?

Aan je bedrijfsvoorheffing te zien zit je rond de 3000 bruto /maand

Dan lijken die sociale bijdragen me toch te weinig. Zou eerder het dubbel (ongeveer) moeten zijn.



Hoe lang ben je al bezig? Verschiet niet na het derde jaar hé
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
7.182
Waarderingsscore
0
Punten
0
Flaming Moe wrote:
daviddd wrote:
wat gaat er ongeveer naar vadertje staat:

per maand

- 650 euro bedrijfsvoorheffing

- 285 euro sociale bijdragen (850/kwartaal)



Hoe kom je aan zo'n lage sociale bijdragen?

Aan je bedrijfsvoorheffing te zien zit je rond de 3000 bruto /maand

Dan lijken die sociale bijdragen me toch te weinig. Zou eerder het dubbel (ongeveer) moeten zijn.



Hoe lang ben je al bezig? Verschiet niet na het derde jaar hé



Of hij heeft nog geen controle gehad. :)
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
2.959
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja, want 285 euro per maand sociale lasten dat is een kleine 1500 euro bruto per maand, maar dan zou je maar aan 182 euro lasten voor belasting per maand mogen zitten
 
Lid geworden
2 aug 2006
Berichten
3.635
Waarderingsscore
0
Punten
0
laat die bijdrage idd maar eens nakijken door je secretariaat. Ik betaal meer dan 2.000 per kwartaal (wel betaald door de firma), bv iets minder.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.551
Waarderingsscore
1
Punten
0
bvanwese wrote:
laat die bijdrage idd maar eens nakijken door je secretariaat. Ik betaal meer dan 2.000 per kwartaal (wel betaald door de firma), bv iets minder.



betalen door de firma of privé maakt niets uit

heb daar eens een uiteenzetting van gevolgd



kijk hier http://ear.latte.be/NewsService/XML/getAttachment?id=143



na personenbelasting wordt dat allemaal terug gelijk getrokken



ik betaal ze privé...
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
2.959
Waarderingsscore
0
Punten
0
bvanwese wrote:
laat die bijdrage idd maar eens nakijken door je secretariaat. Ik betaal meer dan 2.000 per kwartaal (wel betaald door de firma), bv iets minder.



Ik heb daar ook over nagedacht maar dat leek me toch niet zo interessant, zeker omdat die belast worden als voordeel in natura in je privé
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
2.959
Waarderingsscore
0
Punten
0
Flaming Moe wrote:
bvanwese wrote:
laat die bijdrage idd maar eens nakijken door je secretariaat. Ik betaal meer dan 2.000 per kwartaal (wel betaald door de firma), bv iets minder.



betalen door de firma of privé maakt niets uit

heb daar eens een uiteenzetting van gevolgd



kijk hier http://ear.latte.be/NewsService/XML/getAttachment?id=143



na personenbelasting wordt dat allemaal terug gelijk getrokken



ik betaal ze privé...



Het komt zelfs minder voordelig uit



gesteld: vennootschap met winst van 100.000 euro voor belastingen en je keert jezelf een jaarsalaris uit van 40.000 euro, ik hou in dit voorbeeld geen rekening met andere kosten zoals auto, gsm, naft, en dergelijk, enkel "personeelskosten"



sociale lasten gedragen door vennootschap:

100.000 - 40.000 (salaris) - 8.400 (rsz berekend op dit salaris) = 51.600 euro belastbaar

Met belastingen af: 36.120 euro winst in de vennootschap

Privé: 40.000 euro, 6.040 euro belastingsvrij minimum, 8.400 euro voordeel in natura door betaalde rsz door vennootschap.

Belastbaar: 42.360 euro (40.000 - 6.040 + 8.400)

personenbelasting hierop: 17.285 euro



totaal verdiend (privé + vennootschap): 58.862 euro

maandsalaris netto: 1.895 EUR



sociale lasten gedragen in privé:

100.000 - 40.000 (salaris) = 60.000 belastbaar

Met belastingen af: 42.000 euro winst in de vennootschap

Privé: 40.000 euro, 6.040 euro belastingsvrij minimum, 8.400 euro RSZ betaald:

Belastbaar: 25.560 euro (40.000 - 6.040 - 8.400)

personenbelasting hierop: 9.193 euro



totaal verdiend (privé + vennootschap): 64.406 euro

maandsalaris netto: 1.867 EUR



Toch een opmerkelijk verschil op jaarbasis van 5.500 euro, zeker om dan 27 euro per maand netto meer te verdienen :?
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
2.959
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zelfs al pas je je brutosalaris aan naar 33.000 euro om de vennootschap niet meer dan 40.000 euro per jaar aan je loon te laten betalen dan is het privé dragen nog altijd interessanter.



sociale lasten gedragen door vennootschap:

100.000 - 33.000 (salaris) - 6.930 (rsz berekend op dit salaris) = 60.070 euro belastbaar

Met belastingen af: 42.049 euro winst in de vennootschap

Privé: 33.000 euro, 6.040 euro belastingsvrij minimum, 6.930 euro voordeel in natura door betaalde rsz door vennootschap.

Belastbaar: 33.890 euro (33.000 - 6.040 + 6.930)

personenbelasting hierop: 13.023 euro



totaal verdiend (privé + vennootschap): 62.026 euro

Maandsalaris netto: 1664 euro



Verschil met voorbeeld 2 is nog altijd 2.380 euro en je verdient minder dan dat je zelf de RSZ zou gedragen hebben.
 
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt om allemaal zo opmerkzaam te zijn.

er zaten inderdaad wat fouten in mijn cijfers.



* bedrijfsvoorheffing bedrag was van vorig jaar, heb ondertussen een lager loon (24000 euro ) en dus minder bedrijfsvoorheffing, 350 euro ongeveer.



* sociale bijdragen bedragen waren ook van vorig jaar (toen nog geen 3 jaar bezig dus gebaseerd op 2006, loon was toen maar 15000 euro op jaarbasis. nu met mijn 24000 euro zal ik aan iets van een 1400 euro sociale bijdragen op kwartaal basis zitten.



maar de bedragen op zich zijn niet zo belangrijk, het was mij vooral te doen om het feit dat ze laag zijn in verhouding met mijn bruto inkomsten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan