• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Inkijk achterburen

Bieke600

Nieuw Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hoi allemaal,

Wij zijn op zoek naar manieren om de inkijk van de achterburen richting onze tuin maar vooral naar onze woning wat af te schermen. Onze achterburen kunnen vanaf hun 1e verdieping eigenlijk heel onze woning gelijkvoers en een groot deel van de tuin zien. Dus onze privacy is eigenlijk weg.
Hun magazijntje en woning stonden er al voor wij er bouwden, dus wij moeten ons aanpassen, dat beseffen we zeker. Hun woning en magazijntje staat achteraan hun perceel, hun tuin is vooraan. Vanop hun 1e verdiep met ramen (dus op +/- 6m) zien zij alles bij ons in de tuin vanaf de helft van de tuin tot alles aan ons terras/woning.
We geven nog mee dat er rechts van onze woning een wei is, waardoor wij een tuin hebben waar de wind zijn vrije gang kan gaan en dus alles tegen wat windkracht moet kunnen. In bijlage een tekening van het zijaanzicht van onze woning en tuin.
We hebben eigenlijk 2 vragen:
1) op welke manier zouden jullie die inkijk beperken? Wij dachten eerst aan leibomen, maar het is echt het zicht op een hoogte van 4-5 meter dat je moet breken denk ik als je naar de pijlen ziet op onze tekening. Hun ramen op 1e verdiep zitten op ongeveer 6m hoogte. Familie van ons heeft leibomen staan die blad hebben op ongeveer 3m hoogte, staan in een wijk en daar groeien er zelfs enkele beetje voorover door de wind zeiden ze me, hoewel er niet heel veel wind aankan....
2) en waar zouden jullie dat plaatsen? Eventueel voor het tuinhuis te zetten die leibomen, want die hebben geen begroeiing aan hun stam en zo blijft het tuinhuis wel nog in zicht. Tuinhuis is ongeveer 2m30 hoog dachten we.

Alvast bedankt voor de info!

Bijlagen

• inkijk buren zijprofiel.JPG
    inkijk buren zijprofiel.JPG
    47,3 KB · Weergaven: 88
  • inkijk buren bovenaanzicht.JPG
    inkijk buren bovenaanzicht.JPG
    81,9 KB · Weergaven: 90
Groenblijvende kleine bomen.
Beplanting op terras dat zicht naar binnen breekt. Reflecterende ramen, zodat er geen inkijk mogelijk is.

Ook niet vanuit gaan dat buren zitten te loeren van op hun eerste verdiep. Als ze willen kijken, vinden ze wel een manier.

Over welke afstand spreek je eigenlijk?
Al eens gekeken vanuit je buur z'n raam? Kan zijn dat die amper of niks ziet door je glas. Misschien enkel wat beweging maar niet kan herkennen of het een man of vrouw is dat er loopt?
Welke privacy wil je? Wil je naakt kunnen zonnen in het midden van je tuin zonder dat ze iets zien, of wil je niet dat ze je kunnen herkennen?
Met een goed tuinontwerp kan je perfect hoekjes maken waar je prive zit, maar ik zou proberen te vermijden om 'alle' zicht proberen weg te nemen want dat lukt je nooit.

Als je een haag of boom dichterbij je woning zet hoeft die geen 5 meter hoog te zijn.
Dicht bij hun magazijn of jullie tuinhuis heb je al privacy als je wilt zonnebaden zonder inkijk.

Zet wat struikachtige bomen zoals een hazelaar of andere laagblijvers die niet meer dan een meter of 7-8 groot worden en een dichte kroon hebben. Wel enkele jaren geduld uitoefenen en ze misschien al wat groter aankopen. Geen snoeiwerk aan in tegenstelling tot leibomen.

Als het een beetje op schaal is spreken we hier dus over ramen die op het eerste verdiep zitten op zo'n 30m van je achtergevel, correct?
Leven ze op hun eerste verdieping of is dat hun slaapkamer/badkamer/... ?

Ik begrijp je probleem volledig Bieke. Het is alsof je mijn tuin aan het beschrijven zijt. Ook ik heb een achterbuur die via hun slaapkamer (denk ik) mijn volledige tuin kan zien. En ja, die woning stond er al voor ik mijn woning kocht. Toen vond ik dat niet erg, maar nu wel.
Die mensen hebben uiteraard wel wat anders te doen dan naar een oudere man zitten te gluren (wat ik hen nog nooit heb zien doen), maar het gedacht alleen al.
Ik heb de hazelaar of notelaar die er toen stond, maar laten groeien. In de zomer, als die vol blaadjes staat, is er nauwelijks inkijk. Eens geen bladeren kunnen ze dat wel als ze dat willen.
Heb eens gedacht van er kunstbomen te zetten (zodat ik geen onderhoud had), maar die kosten stukken van mensen.

Is trouwens één van de redenen, of zeg maar, de hoofdreden dat ik mijn woning ga verkopen eens afgewerkt. Ik wil (weer) een vrij zicht als ik in de tuin zit. Dat mis ik wel.

Zet wat struikachtige bomen zoals een hazelaar of andere laagblijvers die niet meer dan een meter of 7-8 groot worden en een dichte kroon hebben. Wel enkele jaren geduld uitoefenen en ze misschien al wat groter aankopen. Geen snoeiwerk aan in tegenstelling tot leibomen.
En die hazelaar of laagblijvers dan best tegen de scheiding zetten vermoed ik.

Als het een beetje op schaal is spreken we hier dus over ramen die op het eerste verdiep zitten op zo'n 30m van je achtergevel, correct?
Leven ze op hun eerste verdieping of is dat hun slaapkamer/badkamer/... ?
Dat klopt. Ik denk dat hun eerste verdieping de slaapkamer of dergelijke is. Geen living of keuken.

Je moet 2 m van de grens blijven met planten die hoger worden dan 2 m.

Voor bomen, maar geldt dat ook voor struiken?
En is het voor leibomen ook 2m?

Begrijp dat privacy gedoe niet. Op 60 plus dames in appartementsblokken na (die zien, horen en ruiken alles) hebben mensen meestal wel wat beters te doen. Nu ja ieder zijn goesting.

Als je snel een oplossing wil; voor hazelaar gaan. Dat groeit geweldig goed en kan je gemakkelijk bijwerken.

Zie wel 2 kleine nadelen:
- Een dikke maand (of is het 2?) geen bladeren
- Neemt gemakkelijk bladervolume in de diepte, dus best wat meer dan 2 meter afstand neemt nemen. Tenzij je 1 keer per jaar wat bijwerkt.

Voordeel:
Groeit snel, kan veel verdragen, makkelijk bij te werken. Handig om afscheidingen, tussenschotten of andere creatieve dingen mee te maken.

Voor bomen, maar geldt dat ook voor struiken?
En is het voor leibomen ook 2m?
geldt ook voor struiken.
Er is zelfs al rechtspraak over een pseudosasa japonica van 4 meter hoog.
Moest eruit

Over welke afstand spreek je eigenlijk?
Al eens gekeken vanuit je buur z'n raam? Kan zijn dat die amper of niks ziet door je glas. Misschien enkel wat beweging maar niet kan herkennen of het een man of vrouw is dat er loopt?
Welke privacy wil je? Wil je naakt kunnen zonnen in het midden van je tuin zonder dat ze iets zien, of wil je niet dat ze je kunnen herkennen?
Met een goed tuinontwerp kan je perfect hoekjes maken waar je prive zit, maar ik zou proberen te vermijden om 'alle' zicht proberen weg te nemen want dat lukt je nooit.
Afstand van 25 meter.
Er is ook een overdekt terras.
Vanuit de buur zijn raam kunnen we niet kijken, het is een bestaande woning en hebben niet zo'n goed contact met die buren. Dus wat hij juist ziet vanuit zijn bureau dat weten we niet.
Naakt hoeft niet per sé, maar toch wat privé zitten, gewoon het idee dat er constant ogen zijn die alles volgen dat geeft geen prettig gevoel. Wij wonen nu op een appartement met allemaal woningen rondom, op 40 meter van de achterburen en je kan overal perfect alles zien zonder echt die intentie te hebben om te kijken.
Alle zicht wegpakken, dat weten we dat dat een utopie is.

Groenblijvende kleine bomen.
Beplanting op terras dat zicht naar binnen breekt. Reflecterende ramen, zodat er geen inkijk mogelijk is.

Ook niet vanuit gaan dat buren zitten te loeren van op hun eerste verdiep. Als ze willen kijken, vinden ze wel een manier.
Beplanting op het terras gaan we niet doen, dan zien we zelf niets meer van onze tuin.
Ze zullen misschien niet bewust zitten loeren, maar er zit toch heel dikwijls iemand boven aan het raam in dat bureau.

Begrijp dat privacy gedoe niet. Op 60 plus dames in appartementsblokken na (die zien, horen en ruiken alles) hebben mensen meestal wel wat beters te doen. Nu ja ieder zijn goesting.

Als je snel een oplossing wil; voor hazelaar gaan. Dat groeit geweldig goed en kan je gemakkelijk bijwerken.

Zie wel 2 kleine nadelen:
- Een dikke maand (of is het 2?) geen bladeren
- Neemt gemakkelijk bladervolume in de diepte, dus best wat meer dan 2 meter afstand neemt nemen. Tenzij je 1 keer per jaar wat bijwerkt.

Voordeel:
Groeit snel, kan veel verdragen, makkelijk bij te werken. Handig om afscheidingen, tussenschotten of andere creatieve dingen mee te maken.
Is een hazelaar te vergelijken met snelgroeiende coniferen? Mijn ouders hadden dat en moesten dat 2x per jaar fel snoeien.
Als ik het op internet intik ziet het er mij een brede bombastische struik uit.

Ik begrijp je probleem volledig Bieke. Het is alsof je mijn tuin aan het beschrijven zijt. Ook ik heb een achterbuur die via hun slaapkamer (denk ik) mijn volledige tuin kan zien. En ja, die woning stond er al voor ik mijn woning kocht. Toen vond ik dat niet erg, maar nu wel.
Die mensen hebben uiteraard wel wat anders te doen dan naar een oudere man zitten te gluren (wat ik hen nog nooit heb zien doen), maar het gedacht alleen al.
Ik heb de hazelaar of notelaar die er toen stond, maar laten groeien. In de zomer, als die vol blaadjes staat, is er nauwelijks inkijk. Eens geen bladeren kunnen ze dat wel als ze dat willen.
Heb eens gedacht van er kunstbomen te zetten (zodat ik geen onderhoud had), maar die kosten stukken van mensen.

Is trouwens één van de redenen, of zeg maar, de hoofdreden dat ik mijn woning ga verkopen eens afgewerkt. Ik wil (weer) een vrij zicht als ik in de tuin zit. Dat mis ik wel.
Ja, wij hebben die persoon al wel regelmatig zien zitten. Die zal misschien aan het werken zijn, maar sowieso kijk je toch eens naar buiten als je daar een lange tijd zit en dat voelt niet prettig aan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan