Ingebrekestelling door buur

• Tags Aannemer architect nieuwbouw stabiliteit woningbouw
  • Kdg

Lid geworden
    9 apr 2025
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Beste,

Ik ben ingebrekegesteld door mijn buur via aangetekend schrijven.
    Mijn nieuwbouwwoning (halfopen bebouwing) werd gebouwd net voordat zij tegen ons pand zijn beginnen bouwen.

Ik ben in gebrekegesteld omdat volgens de buur de nokhoogte niet in lijn is met de bouwvergunning/ voorschriften. Het aangetekend schrijven werd verstuurd wanneer hun ruwbouw en dak er volledig stond.

Normaal ging er een expertise plaatsvinden aangesteld door buur maar dat is niet doorgegaan. Toen m’n architect meer details en uitleg opvroeg via mail bij expertisebureau naar aanleiding van het aangetekend schrijven, kwamen we te weten dat hun “dossier” gesloten is. De expertise zelf is dus niet doorgegaan. Het is mij echter niet duidelijk of ik alsnog in gebreke ben gesteld of niet? Ik heb nooit een officiële melding van hun verzekering / expertisebureau ontvangen dat aantijgingen werden geannuleerd.

Is een mail van het expertisebureau dat dossier “gesloten” is voldoende om niet langer officieel ingebreke te zijn gesteld? Ik vind het er allemaal amateuristisch aan toe gaan maar intussen leef ik wel in onzekerheid.
    De relatie met buur is volledig gebroken vooral omdat wij er nooit over aangesproken zijn geweest en meteen een aangetekend schrijven ontvingen. Communicatie is er dus niet meer.

Wat als dit dossier opnieuw wordt geopend door buur? Momenteel vraagt onze aannemer om de voorlopige oplevering te doen.

Mocht blijken na een expertise (indien buur klacht opnieuw op later tijdstip indient) dat mijn architect en aannemer een fout zouden hebben gemaakt, hoe kan ik dan nog de verantwoordelijkheid bij hen (architect, aannemer) leggen?
    Volstaat het om bij voorlopige oplevering opmerkingen te noteren omtrent de nokhoogte en ingebrekestelling?

Alvast bedankt

Vraag is ook : wat heeft de buur moeten doen om op dezelfde nokhoogte uit te komen (los van het feit of TS te hoog geeft gebouwd of niet)
    Is de buur hoger moeten beginnen (dus 0-pas hoger en bijgevolg bijkomende kosten onder het nul -pas) of heeft de buur het dak hoger moeten laten beginnen,(dus buitenmuren hoger)
    Maw : hoe staat het nul-pas van de buur t.o.v het nulpas van TS
    Enkele foto's van de woningen zou al ietsje helpen om een beter oordeel te vormen.

Voor traditionele bouw zijn zo'n zaken eenvoudig op te lossen. Als je bvb in houtskelet of een ander prefab-systeem hebt gekozen is dat inderdaad wel een probleem. Dit wordt op basis van de bouwplannen voorbereid in een atelier en gemonteerd op de werf.
    Als dan uw buur zich niet aan de maten heeft gehouden, sluit uw bouw niet aan. En dan zijn aanpassingen kostelijke zaken, want dan moet één van de twee partijen aanpassingen doen, of extra kosten maken.
    Het is traditionele bouw

Misschien eens best nog eens van in het begin door het topic gaan en systematisch een antwoord geven op alle vragen waar je nog geen antwoord op hebt gegeven...
    + foto's van de dak beide woningen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan