• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Infosessie AREI, Boek 1, welke aanpassingen zitten in de pijplijn?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.


Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.
Dat je ook Eca of Cca mee moet vermelden op eendraadsschema.
De volumes in de badkamer wijzigen.
En er komen ook nog nieuwe symbolen bij speciaal voor domotica maar dat kun je in het filmpje zien.
 

Bijlagen

  • 2022-11-18 21_03_33-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_03_33-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    128,7 KB · Weergaven: 176
  • 2022-11-18 21_07_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_07_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    269,5 KB · Weergaven: 166
  • 2022-11-18 21_08_39-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_08_39-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    163,5 KB · Weergaven: 173
  • 2022-11-18 21_11_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_11_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    279,8 KB · Weergaven: 160
  • 2022-11-18 21_11_56-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_11_56-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    152 KB · Weergaven: 151
  • 2022-11-18 21_12_43-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_12_43-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    108,2 KB · Weergaven: 160
  • 2022-11-18 21_13_32-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_13_32-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    104,3 KB · Weergaven: 172
Laatst bewerkt:

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Ik vind nog altijd dat het te ver gaat.

6 of 7 jaar geleden heb ik mijn bord vernieuwd met een selectieve 300mA 4P hoofddiff, 3 stuks 30mA 4P subdiffs met achter elke subdiff tot max 12 automaten (ik krijg er 12st 2P op 1 din rail) en een overspanningsbeveiliging.

Er waren toen veel mensen die zeiden dat ik overdreef, veel te ver ging of zelfs vroegen "hebde gij geld te veel misschien?"

Dat zelfde bord, als je dat binnenkort nieuw zou zetten, zou niet voldoen aan het AREI. Belachelijk gewoon. Dit heeft niets meer met veiligheid te maken, maar is puur ingegeven door commerciële belangen die invloed hebben op de AREI werkgroep.
ik snap inderdaad ook niet waarom ze het aantal kringen op één diff vastleggen in een regel. Dat heeft eigenlijk enkel met bedrijfszekerheid (en dus vakmanschap en inschattingsvermogen van de installateur/ontwerper) te maken, niets met veiligheid.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Dat zelfde bord, als je dat binnenkort nieuw zou zetten, zou niet voldoen aan het AREI. Belachelijk gewoon. Dit heeft niets meer met veiligheid te maken, maar is puur ingegeven door commerciële belangen die invloed hebben op de AREI werkgroep.
De veiligheidsinzichten evolueren en worden eindelijk internationaal geharmoniseerd. Het is nu inderdaad zo dat huishoudelijke installaties met veel kringen (vb. domotica) plots veel meer diffs behoeven. Voor gewone traditionele elektrische installaties is de meerkost echter gering.

En dan spreken we over NIEUWE of VERNIEUWDE installaties die vanaf 1/6/2023 worden gekeurd. Andere installaties moeten daar alsnog niet aan voldoen.

Dit punt doet me herinneren aan een soortgelijk debat over veiligheidsgordels in de auto begin de jaren “80. Nu zijn ze gemeengoed.

Doordat er meer diffs nodig zijn, en door een verdere harmonisering van de markt, gaat dit op den duur wel leiden tot lagere prijzen, waardoor je voor een vergelijkbare kost een hoger veiligheidsniveau bereikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvo

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Maar dat is net het punt. Op welke manier gaat dit voor een hoger veiligheidsniveau zorgen? En ik bedoel dan specifiek maar 8 eindstroombanen achter 1 diff ipv bv in mijn geval 12. Harmonisatie zou een argument kunnen zijn, maar het is dan in de verkeerde richting dat ze harmoniseren.

De vergelijking met de veiligheidsgordels in auto's gaat niet op: ik denk niet dat er nog echt iemand is die gaat beweren dat het niet onveiliger is om zonder gordel rond te rijden dan met gordel.

Dat nu quasi alles (ook BB1 huidcondities) achter een diff van max 30mA moet, is an sich nog te verdedigen onder de noemer "hogere veiligheid"..
Maar dan ook weer het puntje dat deze subdiffs "onmiddellijk stroomafwaarts" van de hoofddiff moeten staan, vind ik een rare restrictie. Wat als je een onderverdeelbord hebt in bijvoorbeeld een bijgebouw en je wil die subdiff daar in zetten? Niet conform dan?
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Maar dat is net het punt. Op welke manier gaat dit voor een hoger veiligheidsniveau zorgen? En ik bedoel dan specifiek maar 8 eindstroombanen achter 1 diff ipv bv in mijn geval 12. Harmonisatie zou een argument kunnen zijn, maar het is dan in de verkeerde richting dat ze harmoniseren.

De vergelijking met de veiligheidsgordels in auto's gaat niet op: ik denk niet dat er nog echt iemand is die gaat beweren dat het niet onveiliger is om zonder gordel rond te rijden dan met gordel.

Dat nu quasi alles (ook BB1 huidcondities) achter een diff van max 30mA moet, is an sich nog te verdedigen onder de noemer "hogere veiligheid"..
Maar dan ook weer het puntje dat deze subdiffs "onmiddellijk stroomafwaarts" van de hoofddiff moeten staan, vind ik een rare restrictie. Wat als je een onderverdeelbord hebt in bijvoorbeeld een bijgebouw en je wil die subdiff daar in zetten? Niet conform dan?

Ik vind het niet echt eenduidig beschreven.

Mogen onmiddellijk na de hoofdbeschermingsinrichting geplaatst worden:

"De voorschriften van de 5de alinea zijn niet van toepassing op de eventuele bijkomende differentieelstroombe-schermingsinrichtingen aangebracht in het begin van de elektrische installatie waarop er per stroombaan of groep van stroombanen mogen worden aangesloten:
1. de vaste of vast opgestelde toestellen en machines zoals de koeltoestellen, de elektrische fornuizen, de elektrische verwarmingsinstallaties;
2. de contactdozen gevoed via een individuele beschermingstransformator;
3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld."


ik zie een vertrek naar een ander bord als "3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld.".

Daar lijkt het me logisch dat je zou verder verdelen naar verlichting, stopcontacten voor verplaatsbare toestellen, etc en dus in dat bord (stroomafwaarts) de gevoelige diffs zou voorzien.
Dat komt echter in conflict met:

"Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische in-stallatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoe-ligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten"

Deze tekst is opgesteld met het idee dat er in een gebouw maar één bord is. Dat is, imo, vrij kortzichtig.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische in-stallatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoe-ligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten"

Deze tekst is opgesteld met het idee dat er in een gebouw maar één bord is. Dat is, imo, vrij kortzichtig.
Ja, maar net daarvoor of achter wordt gezegd dat de hoofddiff ook op een apart hoofdbord mag op voorwaarde dat er met een klasse II kabel verbonden wordt naar het onderbord.

Het is weer klassiek areinees, waarbij je alles 10 keer moet herlezen en dan ook nog eens van achter naar voor.

Met het nieuwe arei was nochtans een mooie stap gezet naar een duidelijker begrijpbare regelgeving. Daar is in dit artikel niets meer van te merken.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld."

ik zie een vertrek naar een ander bord als "3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld.".
Dat is inderdaad exact wat bedoeld wordt. Verbindingen naar andere borden zijn geen eindstroombanen.
 
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
21
Waarderingsscore
6
Punten
3
3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld."

ik zie een vertrek naar een ander bord als "3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld.".
Dat is inderdaad exact wat bedoeld wordt. Verbindingen naar andere borden zijn geen eindstroombanen.
Laat dit ook nog steeds toe om te werken met een remautomaat icm zonnepanelen?
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld."

ik zie een vertrek naar een ander bord als "3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld.".
Dat is inderdaad exact wat bedoeld wordt. Verbindingen naar andere borden zijn geen eindstroombanen.
Laat dit ook nog steeds toe om te werken met een remautomaat icm zonnepanelen?
Ik zie niet waarom dat niet zou mogen. Een remautomaat is een gewone automaat die een stroomrem voorziet op een deel van de elektrische installatie. Dus geen eindstroombaan.
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Er verandert eigenlijk concreet enkel iets voor de stroombanen naar stopcontacten voor niet vast opgestelde toestellen en verlichting.
De manier hoe dat inverters van PV-panelen, vaste inrichtingen, e.d. verbonden werden is hetzelfde als voorheen.
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Vraag me wel af als je nu bezig bent aan een bouw. En je geraakt niet klaar voor 1 juni of je dan al aan de nieuwe regels moet voldoen...

En wat met de differentielen. 8 automaten per diff. Voor monofasig of ook voor 3 fasig ? Of is het daar per fase ?


Ellenenbram
Nog ter info: §6.5.8.1 beschrijft dat installaties waarvan de realisatie gestart werd voor 01/06/2023 niet moeten voldoen aan de extra bepalingen van (extra) gevoelige differenteels en het max aantal stroombanen per differentieel.

Dat komt er dus op neer dat je voor de keurder een documentje maakt waarin je verklaart dat je ontwerp, bestellingen en uitvoering gestart zijn voor 01/06/2023 en je dus verwijst naar de toepassing van §6.5.8.1 punt 1.
Als bewijs voeg je dan best de facturen toe van je elektrisch materiaal.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik vind nog altijd dat het te ver gaat.

6 of 7 jaar geleden heb ik mijn bord vernieuwd met een selectieve 300mA 4P hoofddiff, 3 stuks 30mA 4P subdiffs met achter elke subdiff tot max 12 automaten (ik krijg er 12st 2P op 1 din rail) en een overspanningsbeveiliging.

Er waren toen veel mensen die zeiden dat ik overdreef, veel te ver ging of zelfs vroegen "hebde gij geld te veel misschien?"

Dat zelfde bord, als je dat binnenkort nieuw zou zetten, zou niet voldoen aan het AREI. Belachelijk gewoon. Dit heeft niets meer met veiligheid te maken, maar is puur ingegeven door commerciële belangen die invloed hebben op de AREI werkgroep.
Hier van't zelfde. Alles op 30 mA differentieels, natte en buitenkringen bijkomend op 10 mA. Eén van de 30 mA differentieels is een 3-fazige die een tweede bord voedt, met 13 onderliggende kringen (waarvan 2 dus met 10 mA ervoor maar meerdere verbruikerskringen erachter). Een veilige installatie is wat ik wou en wat ik heb. En zo zal ze blijven heb ik voor mezelf besloten.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Een veilige installatie is wat ik wou en wat ik heb. En zo zal ze blijven heb ik voor mezelf besloten.
Het nieuwe AREI is enkel van toepassing op volledig nieuwe installaties of voor aanpassingen aan een bestaande installatie, waarvoor een conformiteitsonderzoek (keuring) moet gebeuren. Dus niet voor reeds bestaande en gekeurde installaties (tenzij je er vanaf 1 juni 2023 wijzigingen aan zou aanbrengen waarvoor een keuring vereist is).

Bij mijn weten staat in het vernieuwde AREI niets over het verplicht moeten "retrofitten" van bestaande installaties zoals destijds ooit het geval was voor het verplicht plaatsen van diffs bij installaties die deze nog niet hadden.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
we wonen in huis van 1986, herkeurd bij aankoop in 2018.
vorig jaar 2de zekeringkast bijgeplaatst voor de renovatie woning, deze 2de kast is vorig jaar gekeurd.

Stel dat ik de oorspronkelijke 1ste kast wil vernieuwen. Nieuwe kast met nieuwe automaten zonder uitbreiding van de kringen. Onder welk regime val ik dan?
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
we wonen in huis van 1986, herkeurd bij aankoop in 2018.
De eerste keuring is de conformiteitsanalyse anno 1986 vermoed ik. De regels van het moment van deze eerste keuring zijn dan van tel. De herkeuring is volgens mij in uw geval een periodieke keuring na 30 jaar, en geen conformiteitsanalyse. Tenzij de installatie tussen de eerste keuring en de verkoop aan jullie werd gewijzigd.
vorig jaar 2de zekeringkast bijgeplaatst voor de renovatie woning, deze 2de kast is vorig jaar gekeurd.
Deze keuring werd gedaan volgens het AREI dat toen van tel was (AREI 2020 vermoed ik).
Stel dat ik de oorspronkelijke 1ste kast wil vernieuwen. Nieuwe kast met nieuwe automaten zonder uitbreiding van de kringen. Onder welk regime val ik dan?
Een kapotte automaat of differentieel vervangen door een equivalent is toegelaten zonder dat je de installatie opnieuw moet laten keuren. In principe hoef je dus geen keuring te vragen indien je het bord en de inhoud gewoon vervangt door equivalente componenten en dus geen bestaande stroombanen wijzigt of nieuwe stroombanen toevoegt. Want je installatie verandert dan in wezen niet.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Een veilige installatie is wat ik wou en wat ik heb. En zo zal ze blijven heb ik voor mezelf besloten.
Het nieuwe AREI is enkel van toepassing op volledig nieuwe installaties of voor aanpassingen aan een bestaande installatie, waarvoor een conformiteitsonderzoek (keuring) moet gebeuren. Dus niet voor reeds bestaande en gekeurde installaties (tenzij je er vanaf 1 juni 2023 wijzigingen aan zou aanbrengen waarvoor een keuring vereist is).

Bij mijn weten staat in het vernieuwde AREI niets over het verplicht moeten "retrofitten" van bestaande installaties zoals destijds ooit het geval was voor het verplicht plaatsen van diffs bij installaties die deze nog niet hadden.
Ik ben nog bezig met een aantal wijzigingen die nog zullen moeten gekeurd worden. Waaronder enkele van de 13 kringen die onder de 30 mA differentieel vallen waarover boven sprake...
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Een veilige installatie is wat ik wou en wat ik heb. En zo zal ze blijven heb ik voor mezelf besloten.
Het nieuwe AREI is enkel van toepassing op volledig nieuwe installaties of voor aanpassingen aan een bestaande installatie, waarvoor een conformiteitsonderzoek (keuring) moet gebeuren. Dus niet voor reeds bestaande en gekeurde installaties (tenzij je er vanaf 1 juni 2023 wijzigingen aan zou aanbrengen waarvoor een keuring vereist is).

Bij mijn weten staat in het vernieuwde AREI niets over het verplicht moeten "retrofitten" van bestaande installaties zoals destijds ooit het geval was voor het verplicht plaatsen van diffs bij installaties die deze nog niet hadden.
Ik ben nog bezig met een aantal wijzigingen die nog zullen moeten gekeurd worden. Waaronder enkele van de 13 kringen die onder de 30 mA differentieel vallen waarover boven sprake...
Gezien je voor 1/6/2023 al was begonnen aan deze wijziging, kan je bij keuring verwijzen naar §6.5.8.1. Of je past je wijziging aan om conform het nieuwe AREI te zijn (1 extra diff 30mA)
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Een veilige installatie is wat ik wou en wat ik heb. En zo zal ze blijven heb ik voor mezelf besloten.
Het nieuwe AREI is enkel van toepassing op volledig nieuwe installaties of voor aanpassingen aan een bestaande installatie, waarvoor een conformiteitsonderzoek (keuring) moet gebeuren. Dus niet voor reeds bestaande en gekeurde installaties (tenzij je er vanaf 1 juni 2023 wijzigingen aan zou aanbrengen waarvoor een keuring vereist is).

Bij mijn weten staat in het vernieuwde AREI niets over het verplicht moeten "retrofitten" van bestaande installaties zoals destijds ooit het geval was voor het verplicht plaatsen van diffs bij installaties die deze nog niet hadden.
Ik ben nog bezig met een aantal wijzigingen die nog zullen moeten gekeurd worden. Waaronder enkele van de 13 kringen die onder de 30 mA differentieel vallen waarover boven sprake...
Gezien je voor 1/6/2023 al was begonnen aan deze wijziging, kan je bij keuring verwijzen naar §6.5.8.1. Of je past je wijziging aan om conform het nieuwe AREI te zijn (1 extra diff 30mA)
Het zotte is dat als ik de 13 kringen herverdeel/cluster over 8 automaten, wat perfect kan want de kringen zijn helemaal niet maximaal ingedeeld, het allemaal in orde zou zijn... Terwijl er dus niets verandert. Er is ook totaal geen veiligheidsprobleem als je meer dan 8 automaten onder een 30 mA differentieel hangt.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Alle keuringen vanaf 1 juni 2023 zouden volgens nieuw arei gebeuren en zou je niet kunnen aanhalen dat de startdatum voor juni 2023 is. Enkel installaties die voor juni 2023 gekeurd zijn en na juni 2023 opnieuw gekeurd zouden worden mogen de afwijkingen hebben.FB_IMG_1680204346042.jpg
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Een veilige installatie is wat ik wou en wat ik heb. En zo zal ze blijven heb ik voor mezelf besloten.
Het nieuwe AREI is enkel van toepassing op volledig nieuwe installaties of voor aanpassingen aan een bestaande installatie, waarvoor een conformiteitsonderzoek (keuring) moet gebeuren. Dus niet voor reeds bestaande en gekeurde installaties (tenzij je er vanaf 1 juni 2023 wijzigingen aan zou aanbrengen waarvoor een keuring vereist is).

Bij mijn weten staat in het vernieuwde AREI niets over het verplicht moeten "retrofitten" van bestaande installaties zoals destijds ooit het geval was voor het verplicht plaatsen van diffs bij installaties die deze nog niet hadden.
Ik ben nog bezig met een aantal wijzigingen die nog zullen moeten gekeurd worden. Waaronder enkele van de 13 kringen die onder de 30 mA differentieel vallen waarover boven sprake...
Gezien je voor 1/6/2023 al was begonnen aan deze wijziging, kan je bij keuring verwijzen naar §6.5.8.1. Of je past je wijziging aan om conform het nieuwe AREI te zijn (1 extra diff 30mA)
Het zotte is dat als ik de 13 kringen herverdeel/cluster over 8 automaten, wat perfect kan want de kringen zijn helemaal niet maximaal ingedeeld, het allemaal in orde zou zijn... Terwijl er dus niets verandert. Er is ook totaal geen veiligheidsprobleem als je meer dan 8 automaten onder een 30 mA differentieel hangt.
Inderdaad. Of nog erger en het verandert in het nadeel van bedrijfszekerheid.

Stel je hebt 24 stopcontacten verdeeld als volgt:
2 subdiffs met achter elke diff 12 automaten en achter elke automaat 1 enkel stopcontact. Prima veilig en de hoogst behaalbare horizontale selectiviteit op overstroom! Bij overbelasting valt maar 1 van de 24 stopcontacten uit. Bij differentieelfout valt maar de helft uit.
Niet conform.

Herverdeel je diezelfde 24 stopcontacten als volgt:
1 subdiff met daarachter 3 automaten en achter elke automaat 8 stopcontacten.
Prima veilig maar een oak minder selectiviteit. Bij overstroom verlies je ineens 8 vd 24 stopcontacten en bij differentieelfout verlies je ze ineens alle 24.
Wel conform.

Ok beetje extreem voorbeeld maar toch valabel om te illustreren. Omgekeerde wereld die regel en absurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ebe

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan