• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Infosessie AREI, Boek 1, welke aanpassingen zitten in de pijplijn?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.391
Punten
113
Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.

Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.
Dat je ook Eca of Cca mee moet vermelden op eendraadsschema.
De volumes in de badkamer wijzigen.
En er komen ook nog nieuwe symbolen bij speciaal voor domotica maar dat kun je in het filmpje zien.

Bijlagen

• 2022-11-18 21_03_33-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_03_33-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    128,7 KB · Weergaven: 166
  • 2022-11-18 21_07_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_07_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    269,5 KB · Weergaven: 158
  • 2022-11-18 21_08_39-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_08_39-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    163,5 KB · Weergaven: 166
  • 2022-11-18 21_11_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_11_04-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    279,8 KB · Weergaven: 153
  • 2022-11-18 21_11_56-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_11_56-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    152 KB · Weergaven: 142
  • 2022-11-18 21_12_43-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_12_43-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    108,2 KB · Weergaven: 147
  • 2022-11-18 21_13_32-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    2022-11-18 21_13_32-Video's_ webinars & infosessies _ Volta.png
    104,3 KB · Weergaven: 162
Laatst bewerkt:

DeWerf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8
ik ben ook eens aan het kijken in mijn excel lijstje met kringen en natuurlijk enkele vragen:

• Ik heb volgende kringen en vraag me af of kringen A tot G wel op de standaard 300mA mogen staan ( de apparaten zijn inbouw en/of vast opgesteld)
  • wat met de rolluiken? deze zijn inbouw, dus vaste toestellen. Wil dit zeggen dat ze op 300mA mogen
  • Ik heb ook nog een kring reserve voor toekomstig tuinhuis.Is het slimmer deze achter 300 te plaatsen en later in het tuinhuis een 30mA te zetten?

Bekijk bijlage 93715
Ja maar zou u verlichting verdelen over de 3 differentieels van 30mA als deze 2 polig zijn.
met ja bedoel je: A-G mag allemaal achter 300mA, rolluiken ook achter 300mA als ook reserve tuinhuis kring achter 300mA ?

Waarom deze opsplitsen? voor het vermogen te verdelen over de fase? 1 van deze 30mA diffs gaat 3fasig moeten zijn. Dus kan ook overwegen de 2 andere ook als 3fase te nemen.
Nu was mijn gedachtegang dat het licht dan 'langer' bleef branden. En niet gedeeltelijk uitvalt als er iets misgaat.
Ben nog wel aan het denken om alle 'risicovolle' kringen (waterpomp, buitenstopcontacten,..) apart op een 30mA te zetten.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.391
Punten
113
ik ben ook eens aan het kijken in mijn excel lijstje met kringen en natuurlijk enkele vragen:

• Ik heb volgende kringen en vraag me af of kringen A tot G wel op de standaard 300mA mogen staan ( de apparaten zijn inbouw en/of vast opgesteld)
  • wat met de rolluiken? deze zijn inbouw, dus vaste toestellen. Wil dit zeggen dat ze op 300mA mogen
  • Ik heb ook nog een kring reserve voor toekomstig tuinhuis.Is het slimmer deze achter 300 te plaatsen en later in het tuinhuis een 30mA te zetten?

Bekijk bijlage 93715
Ja maar zou u verlichting verdelen over de 3 differentieels van 30mA als deze 2 polig zijn.
met ja bedoel je: A-G mag allemaal achter 300mA, rolluiken ook achter 300mA als ook reserve tuinhuis kring achter 300mA ?

Waarom deze opsplitsen? voor het vermogen te verdelen over de fase? 1 van deze 30mA diffs gaat 3fasig moeten zijn. Dus kan ook overwegen de 2 andere ook als 3fase te nemen.
Nu was mijn gedachtegang dat het licht dan 'langer' bleef branden. En niet gedeeltelijk uitvalt als er iets misgaat.
Ben nog wel aan het denken om alle 'risicovolle' kringen (waterpomp, buitenstopcontacten,..) apart op een 30mA te zetten.
Ja tuinhuis mag ook achter 300mA staan, rolluiken denk ik niet.
Dat 400V stopcontact is dat een gewoon CEE stopcontact. Want er zijn types die in een huishoudelijke installatie niet zijn toegelaten.

DeWerf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8

Bekijk bijlage 93715

Dat 400V stopcontact is dat een gewoon CEE stopcontact. Want er zijn types die in een huishoudelijke installatie niet zijn toegelaten.
Is duidelijk, bedankt.
is een gewoon 380 stopcontact (die met het rode deksel) , voor een lasaparaat bijvoorbeeld. Dit mag toch veronderstel ik.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.391
Punten
113

Bekijk bijlage 93715

Is duidelijk, bedankt.
is een gewoon 380 stopcontact (die met het rode deksel) , voor een lasaparaat bijvoorbeeld. Dit mag toch veronderstel ik.
Huishoudelijk niet.

Lid geworden
29 apr 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Heb mijn zekeringskast eens herbekeken om te zien hoe het er zou uitzien in nieuw AREI. Zoals iemand hier al eerder zei houdt het nu geen steek om een 4P differentieel te gebruiken en dan L1 N L2 N L3 N kamgeleiders. Beter is nu een 2P differentieel en dan L N L N kamgeleiders. Mijn rails zijn wel 24 modules breed dus een differentieel en 8 automaten vult de rail niet volledig.

Anyway, hier is mijn poging.
  • De onderste rij automaten staan allemaal achter de 300mA hoofddiff.
  • Drie rijen van een 2P diff en 8 automaten automaten (elke rij op aparte fase)
  • Een 4P diff voor de laadpaal die parallel staat met de 300mA hoofddiff.
  • Regenwaterput staat op een 100mA differentieelautomaat, die heb ik nog direct achter de 300mA hoofddiff gezet rechtsonderaan.
Klopt het zowat?

Schwon hé 🤓

Ben momenteel nog onbeslist wat ik er mee ga doen. Definitieve keuring halen voor 1 juni zal krap zijn, en ze zijn as we speak bij de zelfbouwfirma mijn zekeringkast aan het bekabelen volgens huidig AREI. Valt te zien hoeveel werk ik heb om die bekabeling te herorienteren naar nieuw AREI. Ook zal de markeringen van de letters van mijn kabels totaal veranderen. De hoeveelheid extra automaten in mijn kast blijkt nog mee te vallen.
Als je slechts 1 laadpaal hebt met Diff-6mA-DC geintegreerd kan je in principe ook gewoon kiezen voor een type A diff. Tenzij het nieuwe AREI dit niet meer toe laat?
a81d7563cab3d612425dff48c6edc9c9-png.69654

DeWerf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8

Bekijk bijlage 93715

Is duidelijk, bedankt.
Huishoudelijk niet.
say what?? hoe moet ik dan een 400v lasaparaat aansluiten?
heb je zo direct een artikel in arei waar dit staat uitgelegd?

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
354
Punten
63
Als je slechts 1 laadpaal hebt met Diff-6mA-DC geintegreerd kan je in principe ook gewoon kiezen voor een type A diff. Tenzij het nieuwe AREI dit niet meer toe laat?
Ja dat klopt, het is een type A, deze zekering heb ik gewoon letter B gegeven. 🤓

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.072
Punten
113

Bekijk bijlage 93715

Is duidelijk, bedankt.
Huishoudelijk niet.
say what?? hoe moet ik dan een 400v lasaparaat aansluiten?
heb je zo direct een artikel in arei waar dit staat uitgelegd?
Alle stopcontacten in huishoudelijk moeten een kinderveiligheid hebben. Zo’n CEE is dat niet.

Als het echter voor de voeding van een vast (of misschien ook vast opgesteld) toestel is, dan geldt die beperking niet. Die uitzonderingsregel dient huishoudelijk eigenlijk enkel en alleen om de kookplaat met een perilex/vynckier te kunnen aansluiten. Maar je kan die regel dus misbruiken voor een CEE stopcontact, als je dat hoog genoeg monteert (bvb 1,5m) zodat een kind er niet bij kan en als het lasapparaat er tijdens de keuring op aangesloten is, dan zal dat normaalgezien wel passeren. Maar strikt genomen mag het niet.

Als het in je tuinhuis is, waar vooral werkmateriaal staat, dan kan je eventueel proberen argumenteren dat dit deel van de installatie niet-huishoudelijk is (zoals bvb de gemene delen van een appartementsgebouw), maar dan riskeer je dat je een andere keurder moet laten komen als die daarvoor niet gecertificeerd is. En het kan ook gewoon dat de keurder dit niet aanvaardt. Er zijn dan echter ook andere regels waaraan je moet voldoen, ik dacht zelfs met bijkomende administratieve documenten én om de 5 jaar herkeuren.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.072
Punten
113
Net een paar keuringsbedrijven online gecheckt voor een project. Wachttijd 3 tot 4 weken, dus er zijn nog mogelijkheden om op tijd afgekeurd te geraken…
(In dit geval zal het niet nodig zijn, zal goedgekeurd zijn, is al tijdje klaar maar nog niet in gebruik, maar kan nu dus niet wachten met de keuring).

koenge

Nieuw Lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik ben ook in afwerkfase van mijn elektrische installatie in nieuwbouw. Zonnepanelen zijn echter nog niet besteld en ik verwacht deze pas na juni.
Heb ik een probleem volgens nieuwe arei als:
- ik laat mijn installatie (succesvol) keuren voor 01/06
- zonnepanelen worden geïnstalleerd na 01/06 en nieuwe keuring wordt dan gedaan

Volgens dat ene artikel niet, als ik het goed begrijp?

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
295
Punten
63
Ik ben ook in afwerkfase van mijn elektrische installatie in nieuwbouw. Zonnepanelen zijn echter nog niet besteld en ik verwacht deze pas na juni.
Heb ik een probleem volgens nieuwe arei als:
- ik laat mijn installatie (succesvol) keuren voor 01/06
- zonnepanelen worden geïnstalleerd na 01/06 en nieuwe keuring wordt dan gedaan

Volgens dat ene artikel niet, als ik het goed begrijp?
Voor zover ik het begrijp, worden zonnepanelen en lasdpalen altijd apart gekeurd?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.072
Punten
113
Als de laadpaal of PV later geïnstalleerd worden, dan moet het volledige circuit stroomopwaarts van de uitbreiding eveneens voldoen aan de op dat moment geldende regels.
Aangezien er daarvoor geen uitgebreide nieuwe regels zijn (dit zijn niet de soorten stroombanen die nu extra diffs nodig hebben) zal dat in de praktijk niets veranderen.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
354
Punten
63
Voor de PV panelen misschien wel, aangezien die toch vaak gewoon achter de 300mA staat zoals al de andere automaten? Dan zit je over de 8. Moet je die PV dan niet specifiek achter een eigen 300mA gaan zetten? Een laadpaal moet sowieso achter een eigen diff dacht ik, dus dat blijft hetzelfde.

Heb ook nog een vraag over hetzelfde. Ik heb een 3G4 kabel klaarliggen (opgerold buiten) voor een toekomstig tuinhuis. In mijn zekeringkast voorzie ik een 20A automaat die ik ook al op m'n eendraadschema gezet heb. Mag ik dit laten keuren met WAGO's op die kabel? Of mag dit traject geen deel uit maken van de keuring nu? En als ik er dan toekomstig een tuinhuis aan hang, moet die dan voldoen aan toekomstig AREI (en dus ineens achter een aparte diff)?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.072
Punten
113
De beperking tot 8 is maar voor heel specifieke types eindstroombanen. Voor een vast toestel zoals een omvormer geldt die beperking niet.

Lid geworden
29 apr 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Is Cca kabel nu eigenlijk altijd de nieuwe standaard? Of gebruik je waar kan nog steeds Eca? (Geen technische schacht)?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.072
Punten
113
Kan je nog vlot Cca vinden in de vakhandel voor kabel? Is dat niet vooral dumping van restpartijen in DHZ-ketens?
Preflex is wel nog courant Cca. Maar dat is ook bedoeld om in de muur/vloer te steken (niet in holle wanden -> kabel) en daar mag het.

Lid geworden
29 apr 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Kan je nog vlot Cca vinden in de vakhandel voor kabel? Is dat niet vooral dumping van restpartijen in DHZ-ketens?
Preflex is wel nog courant Cca. Maar dat is ook bedoeld om in de muur/vloer te steken (niet in holle wanden -> kabel) en daar mag het.
Klopt. Ging idd eerder om flex. In principe kan je hier nog Eca gebruiken, maar vaak dien je ook voor een deel door een technische schacht te gaan. Waar je dan weer geen Eca mag gebruiken, tenzij je de 2 cm afstand kan verzekeren..

Op verschillende werven merk ik dat er ondertussen Cca flex in gebruik is, maar dat lijkt me toch een meerkost voor weinig extra waarde.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.072
Punten
113
tenzij je de 2 cm afstand kan verzekeren
Dat kan je nooit in een flex (het zijn de draden die 2cm uiteen moeten, niet de buizen). Als het door een schacht gaat, dan mag je geen Cca flex gebruiken. Dus het is logisch dat ze op werven altijd Eca gebruiken, anders te veel gedoe, opleiding, risico op fouten,… 1 product voor alles.

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Vraagje: onze elektricien die binnenkort een volledig nieuwe installatie gaat plaatsen (sowieso dus keuring na 01/06) zegt dat er een meerkost zal zijn omdat er meer 30 mA zekeringen nodig zijn. Is dit een significante meerkost of valt dat mee? Bedankt

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
295
Punten
63
Vraagje: onze elektricien die binnenkort een volledig nieuwe installatie gaat plaatsen (sowieso dus keuring na 01/06) zegt dat er een meerkost zal zijn omdat er meer 30 mA zekeringen nodig zijn. Is dit een significante meerkost of valt dat mee? Bedankt
Een eenfasige 30mA diff kost ongeveer 50€. Deel uw aantal automaten door 8 om een indicatie te krijgen van de meerkost. Tenzij de aardingsweerstand te hoog is, want dan moet je dat aantal al zeker verdubbelen.

Mogelijks ga je een grotere zekeringkast moeten voorzien.

Kasten die 18 modules breed zijn, kunnen per rail 1 diff en acht automaten bevatten. Dat is misschien ook handig om mee te nemen in het ontwerp.

Ter info, thuis heb ik 5-6 automaten per 30mA diff voorzien. Acht is het maximum.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan