Info nodig ivm verbouwingen.

• Tags Aannemer badkamer plafondafwerking renovatie vloeren
  • Lid geworden
    11 feb 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste, enkele weken terug heb ik hier ook al een post gemaakt en zijn wij ENORM goed geholpen geweest.
    Waarvoor alvast 1000 maal dank.

Echter hebben wij nu nog wat meer advies nodig.
    Het probleem: we hebben '101' bouwfouten ontdekt door de aannemer.
    En gaan een expert inhuren om dit op te meten en schriftelijk vast te leggen.

Alleen weten we niet wat we allemaal moeten laten nakijken, daar dit allemaal heel duur is willen we dus al wat werk doen op voorhand.

Kan er hier iemand aan de hand van paar foto's zeggen of het raadzaam is om het ook te controleren?
    Of iemand een tip hoe we alles 'goedkoop' kunnen laten vastleggen door iemand om dit voor te kunnen leggen aan onze aannemer?

Alvast bedankt!

Foto 1:
    Hier zie je onze living, eetruimte en keuken. De eerste rij vloer is geplaatst.
    Dit lijkt mij zeer amateuristisch?
    De gyproc komt lager dan de vloer, een ontkoppelingsmat is geen isolatie neem ik aan?

Foto2: in het donker, de keukenvloer. Gewoon zo met de lijm(?) op de oude keukentegel. Hieronder zit geen kelder meer en op sommige plekken is er een inkeping gemaakt in de grond (hard zand) voor leidingen te trekken.

Foto 3: de badkamer. Je ziet een yton muur en een deel van de gyproc die tegen de muur geplaatst is. Moet dit geen groene gyproc zijn? Je ziet hier rechts de douchecabine. Of kan met grijze ook? Of moet de hele badkamer groen zijn? Dit hebben ze geplaatst tegen een spouwmuur van een buitenmuur. Moet er tussen spouwmuur en gyproc plaat niet meer dan enkel lijm? En de yton blokken staan op de oude vloer zonder bescherming van grondwater of dergelijke en 10 cm op zandgrond

Foto4: hier zie je hoe we aan de eerste bouwfouten zijn gekomen. Schimmel in de badkamer achter een plint.
    Nu is mijn vraag hier rond: de voegen van de vloer (zie foto) zijn ook soms nat... Kan dit zijn omdat er normaal nog een verplichte bescherming moet liggen voor opstijgend vocht, die ze niet geplaatst hebben?

Alvast bedankt!
    ❤️

Bijlagen

• IMG_20241022_182326.jpg
      IMG_20241022_182326.jpg
      171,7 KB · Weergaven: 75
    • IMG_20241024_190445.jpg
      IMG_20241024_190445.jpg
      142,9 KB · Weergaven: 75
    • IMG_20241022_182351.jpg
      IMG_20241022_182351.jpg
      108,9 KB · Weergaven: 70
    • IMG_20250221_191627.jpg
      IMG_20250221_191627.jpg
      125,2 KB · Weergaven: 75
    foto 1 : die vloer ligt wel heel erg hoog. Ligt dat in lijm of in mortel? gyproc mag niet lager komen dan vloer, en nee een ontkoppelingsmat is geen isolatie. Heb jij isolatie gevraagd?
    foto 2 : tja, wat is je vraag? lijmen op tegels kan mits de voorschriften gevolgd worden en alles volgens de regel van de kunst gebeurd.
    foto 3 : In principe gebruik je groene gyproc, maar als je daar nog kerdimatten tegen plakt is gewone ook ok, dan komt er zowiezo geen vocht aan.
    Als gyproc zo vochtig wordt dat gewone gyproc desintegreert zit je eigenlijk met veel grotere problemen dan alleen groen of gewone gyproc.
    Op zich kan gyproc gewoon tegen muur gelijmd worden, daar is op zich niets verkeerd aan. Die plaatsing van gyproc op grond/zand/ zonder fundering of vochtkering is wel heel problematisch.
    foto 4: waarschijnlijk komt grondvocht gewoon doorheen heel je vloer als die gewoon op zand/zavel/grond ligt.

Veel dingen zijn niet gebeurd volgens de regels van de kunst, maar met zo een aannemer zit alles vol 'fouten' en daar gaat niks goed meer van komen. architect heb je niet vermoed ik? Verder is veel wat je zou verwachten bij een grondige renovatie, en wat 'nodig is', niet wettelijk verplicht.

TIP : hou alles in 1 topic TIP 2 zoek een andere aannemer.

foto 1 : die vloer ligt wel heel erg hoog. Ligt dat in lijm of in mortel? gyproc mag niet lager komen dan vloer, en nee een ontkoppelingsmat is geen isolatie. Heb jij isolatie gevraagd?
    foto 2 : tja, wat is je vraag? lijmen op tegels kan mits de voorschriften gevolgd worden en alles volgens de regel van de kunst gebeurd.
    foto 3 : In principe gebruik je groene gyproc, maar als je daar nog kerdimatten tegen plakt is gewone ook ok, dan komt er zowiezo geen vocht aan.
    Als gyproc zo vochtig wordt dat gewone gyproc desintegreert zit je eigenlijk met veel grotere problemen dan alleen groen of gewone gyproc.
    Op zich kan gyproc gewoon tegen muur gelijmd worden, daar is op zich niets verkeerd aan. Die plaatsing van gyproc op grond/zand/ zonder fundering of vochtkering is wel heel problematisch.
    foto 4: waarschijnlijk komt grondvocht gewoon doorheen heel je vloer als die gewoon op zand/zavel/grond ligt.

Veel dingen zijn niet gebeurd volgens de regels van de kunst, maar met zo een aannemer zit alles vol 'fouten' en daar gaat niks goed meer van komen. architect heb je niet vermoed ik? Verder is veel wat je zou verwachten bij een grondige renovatie, en wat 'nodig is', niet wettelijk verplicht.

TIP : hou alles in 1 topic TIP 2 zoek een andere aannemer.
    Bedankt voor je antwoord.

Foto 1: Dat is lijm neem ik aan? Ik ken er echt niets van. :-( Isolatie gevraagd (heeft zelfs premie ingevuld met dikte en oppervlakte voor ons)

Foto 3: het is gewone gyproc met verf. Geen kerdimatten ertegen helaas. Enkel plafond is groene gyproc.
    Maar zoals je zegt, zal dit wel problematisch kunnen zijn in de toekomst, maar de problemen die ik hier aankaart zijn véél groter dan dit.

Probleem is dat we echt niet weten hoe we dit moeten aanpakken.
    (Lees: waar kunnen we dit best aankaarten, hoe doen we aanspraak op de aannemer of dergelijke)

Uiteraard gaan we voor toekomstige werken met een andere aannemer aan de slag, maar zouden dus graag wel ons geld terugzien of toch een groot deel. We hebben enkele dagen geleden beslist om een pathologisch onderzoek te laten doen (kost alweer €1000-€1500 ).
    In de hoop dit te kunnen voorleggen bij de aannemer, die zijn fouten zal inzien en op zijn kosten alles vergoed of zelf volledig aanpakt zoals het moet.
    Maar zoals je ook zelf zegt: 'Verder is veel wat je zou verwachten bij een grondige renovatie, en wat 'nodig is', niet wettelijk verplicht.'

Dus betwijfel of we hier nog geld van gaan terugzien. En geld voor een volledige nieuwe badkamer is er helaas nietmeer. :-(
    En het gaat uiteraard ook een beetje om het principe, wij betalen voor een nieuwe badkamer.... wij verwachten er dan ook eentje.

Ondertussen begint ook ons plafond op bijna elke gyproc aansluitingen barsten te vertonen...
    We worden er echt moedeloos van.

foto 1 : dan zal die isolatie vermoedelijk en hopelijk onder die ontkoppelingsmat zitten he, normaal ook nog onder een chape die daar geplaatst zou moeten zijn.. Als dat lijm is zal er enorm veel verbruik zijn. Normaal wordt dat op een paar mm lijm gelegd, niet op anderhalve centimeter. Nu goed, in theorie kan dat nog correct zijn.

Geen idee hoe je zo een aannemer of de situatie kan aanpakken. Daar zijn heel wat andere topics over, maar ik ben daar zelf altijd vrij gelaten over en vrees dat je daar niks van gaat terugzien. Zelfs die kost van onderzoek en experts en advocaten en ...... zijn lopende rekeningen waar je waarschijnlijk nooit meer iets van gaat terugzien en de kost alleen maar opdrijven.

Ik heb wel de indruk dat jullie niet goed afgesproken, en al zeker niet contractueel hebben vastgelegd wat de aannemer zijn werk eigenlijk in moest houden. Dat is jullie fout, niet de aannemer. Als jullie geen opdracht geven tot bvb behandeling tegen opstijgend vocht is die aannemer daar nooit toe verplicht. En ja het klopt dat het dan prutswerk is en een goede aannemer dat zou moeten adviseren, maar in de praktijk ben je daar niks mee.

Wat staat er verder op de muren op de badkamer? tegels? verf?

Moedeloosheid dat snap ik. Een huis en zeker een verbouwing kan een mens kraken. Maar je moet dat zakelijk blijven bezien, zelfs al werkt dat op je emoties.

Eerste vraag is natuurlijk wat de beginsituatie was en wat de opdracht inhield.

Niet betalen en in gebreke stellen. Maar je hebt blijkbaar al betaald ?

Ik heb wel de indruk dat jullie niet goed afgesproken, en al zeker niet contractueel hebben vastgelegd wat de aannemer zijn werk eigenlijk in moest houden. Dat is jullie fout, niet de aannemer.

Wat staat er verder op de muren op de badkamer? tegels? verf?
    Klopt zeker en vast! Er staat amper iets op papier 'want zo werk ik altijd'.... nu begrijpen we waarom.
    En dat is zeker onze fout.
    We kennen deze persoon al 30 jaar en vertrouwde hem. Hij heeft ook al meerdere malen bij vrienden van ons komen werken en steeds met topresultaat.
    Maar nu draait het compleet anders uit. Zeker onze fout om hier niet op door te hameren, dat geven we beide dan ook toe.

Eerste vraag is natuurlijk wat de beginsituatie was en wat de opdracht inhield.

Niet betalen en in gebreke stellen. Maar je hebt blijkbaar al betaald ?

Klopt, alles leek in orde, wij hebben dan binnen 2 weken na oplevering alles netjes betaald.
    1 tot 1,5 maand na betaling bleken er pas fouten naar boven te komen.
    Ongeveer 1 maand na betaling ontdekken we elke dag nieuwe gebreken,
    van een stenenvloer die durf te bewegen tot gyproc aanhechtingen die overal beginnen barsten.
    Als we dan foto's en filmpjes laten zien aan 'experten' krijgen we te horen dat we toen al zouden moeten zien hebben
    dat het niet klopte. Ja wijzelf kennen daar echt niets van helaas... :(

Deze badkamer is dus helaas niet het enigste probleem
    En als ik foto's bekijk is er ook fraude gepleegd met de premies.
    Want hij heeft formulieren ingevuld (en ondertekend!) die er helemaal niet zijn.

Ik werk ook zelden met contracten of met papieren, maar ik weet wie ik voor me heb en ik weet zelf wel iets over bouwen. Als je er niks van weet snap ik niet dat je zo werkt. Maar goed dat weten jullie nu ook wel. Iedereen maakt fouten he.

Misschien is het allemaal uiterlijk in orde bij jullie vrienden dan, maar onderliggend zal het toch hetzelfde zijn hoor.
    Probeer het eens iets zakelijker aan te pakken en punt per punt op te lijsten wat er in jullie ogen verkeerd is, welke ruimte, wat jullie geïnstrueerd hebben, wat niet,...
    Zoek hier eens topics over hoe gerechtelijk/administratief omgaan met aannemers. (via google) want dat loopt overal gelijkaardig.

Ik werk ook zelden met contracten of met papieren, maar ik weet wie ik voor me heb en ik weet zelf wel iets over bouwen. Als je er niks van weet snap ik niet dat je zo werkt. Maar goed dat weten jullie nu ook wel. Iedereen maakt fouten he.

Misschien is het allemaal uiterlijk in orde bij jullie vrienden dan, maar onderliggend zal het toch hetzelfde zijn hoor.
    Probeer het eens iets zakelijker aan te pakken en punt per punt op te lijsten wat er in jullie ogen verkeerd is, welke ruimte, wat jullie geïnstrueerd hebben, wat niet,...
    Zoek hier eens topics over hoe gerechtelijk/administratief omgaan met aannemers. (via google) want dat loopt overal gelijkaardig.
    Bedankt voor je antwoorden.
    Dit geeft ons terug een beetje moed.

Ja, we hebben fouten gemaakt. Maar dan zou ons nog geen huis met schimmel mogen geven, zeker niet ik als longpatient. :-)

We leren er veel uit en gaan aan de slag met welke info we hier krijgen.

Die expert zal vermoedelijk ook wel kennis hebben van advocaten/gerechtelijke wegen. Wat zij die daar nog over?
    google : " aannemer advocaat bouwinfo" of "aannemer gebreke bouwinfo"

Die expert zal vermoedelijk ook wel kennis hebben van advocaten/gerechtelijke wegen. Wat zij die daar nog over?
    google : " aannemer advocaat bouwinfo" of "aannemer gebreke bouwinfo"
    Dinsdag komt de lekdetectie van de verzekering (al is dit enkel voor leidingen, maar dan weten we dat toch al)
    Van pathologisch onderzoek enkel nog maar offerte, nog geen extra advies.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan