• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

info extra isolatie in bestaande woning en installatie warmtepomp

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Situatie:
Halfopen bebouwing gebouwd in 2008 met kamers onder dak en daarboven nog een ruime zolder met zoldertrap.
Isolatie in de woning: 4cmPUR vloerisolatie, 8cm PUR muurisolatie en 15cm glaswolisolatie boven de kamers en dan daarna nog eens 15cm glaswol in het dak.
Voorlopig hebben we nog een gasketel staan maar in de toekomst zouden we deze willen vervangen door een warmtepomp.
Verbruik in 2021voor de volledige woning (verwarming en warm water) was 12000 KwH voor 160m² bewoonbare oppervlakte.
Huis voorzien van 13 zonnepanelen van 300Wh met een omvormer van 3Kw en op dit ogenblik nog een terugdraaiende teller (elk jaar nog een beetje energie over). Slaapkamer voorzien van airco sedert 2 jaar.
Verwarming in onze woning zou enkel beneden moeten werken (1 open ruimte: woonkamer, bureau en keuken). Slaapkamer heeft airco en badkamer kunnen we doen met elektrisch vuurtje.

Overal lees je dat de eerste stap het plaatsen is van extra isolatie. Is dat in mijn geval nog nodig? En zo ja, kan ik dit dan best doen op de zolder van de vloer (ofwel balken verhogen en extra isolatie bijplaatsen, ofwel vloerisolatie leggen waar je op mag lopen) of beter via het dak?

Voor welke warmtepomp kunnen we best gaan? Lucht/lucht? Lucht/water? Kan ik warmtepomp best koppelen aan zonnneboiller (extra panelen op het dak) of kan ik beter gewoon wat extra zonnepanelen leggen? Kiezen voor een warmtepomp die ik kan gebruiken op de bestaande radiatoren? Of beter gaan voor een model met lage temperaturen en dadelijk de radiatoren vervangen door vloermodel convectoren die ook kunnen koelen?

Alvast bedankt!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je hebt dus 12000kwh aan gas verbruikt ? Dan zou je met een wp met goede cop dus in electriciteit een pak minder verbruiken om 12000kwh gas te vervangen.
Je zal dus moeten uitmaken of de extra isolatie kost opweegt tegen het minder verbruik. Want ook met gas zou extra isoleren uw verbruik doen dalen.
Als je toch overstapt, zal je wss niet meer toekomen met je PV. Misschien is voldoende uitbreiden een betere optie ?

Niet makkelijk om allemaal te berekenen met almde variabelen en onzekere toekomst qua prijzen... Want gaat elec in de toekomst evenveel kosten in de zomer als in de winter ?..
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
De isolatie is te goed om rendabel te kunnen aanpassen.
De vloerisolatie is wat minder,, maar te goed om er rendabel iets aan te kunnen doen.
Als de zolder nog niet is afgewerkt, zou ik daar wel wat isolatie bij steken alvorens af te werken.

Ventilatie en zonwering zullen ook wat minder zijn waarschijnlijk?

Jammer dat er geen vloerverwarming ligt. Zonneboiler lijkt me niet rendabel. Leg in de plaats een paar PV-panelen extra. Ik zou gaan voor LW-systeem. Op de slaapkamers kan je de radiatoren laten. (wel opletten dat je daar niet hard op gaat koelen en condens krijgt)
In de leefruimte kan je de radiatoren vervangen door ventilo's. Als je er op gaat koelen, zullen die wel een condensafvoer moeten hebben.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
@Mario_
Ik heb inderdaad 12000kwH verbruikt, zowel voor verwarming als voor warm water.

@bert2
Ik heb toen met de SOD firma het onderste uit de kan moeten halen om die isolatiewaardes al te kunnen krijgen, dus al bij al ben ik nog redelijk tevreden :)
Zolder wordt gebruikt als opbergzolder, dus daar is wel nog wat mogelijk. Ik zou in eerste instantie denken om de OSB platen er 1 voor 1 af te halen en dan van die bewandelbare vloerisolatie platen op de kepers te zetten en dan terug de OSB te leggen. Een snelle berekening leer mij dat dit mij zo'n 1600 euro aan materiaal zal kosten, wat natuurlijk al niet min is.
Glaswol zou goedkoper zijn maar dan moet ik alle kepers verhogen en dat zal misschien duurder uitvallen.
Dak zelf meer isoleren is natuurlijk makkelijker maar dan gaat de warmte of de koude nog steeds verloren van de slaapkamers naar het dak natuurlijk.
Wat is een LW systeem? Op de slaapkamers gebruiken we de verwarming eigenlijk niet. Op onze slaapkamer hebben we airco en de dochter gebruikt heel af en toe eens een elektrisch vuurtje voor een kwartier of een half uur als het echt koud is.


Alvast bedankt!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan