• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Infiltratieput voor regenwaterafvoer onder trampoline plaatsen?

Fredman

Lid
Lid geworden
4 jun 2007
Berichten
217
Waarderingsscore
21
Punten
18
Volgende week komt eindelijk de grondwerker langs. Naast grondverzet voor een overdekt terras en een tuinniveau is er ook een ingegraven trampoline gepland (geen flatground, gewoon 20cm boven grond en onder trampoline een conische kuil met diepste punt 80cm). Nu was ik mijn hoofd aan het breken over hoe ik het regenwater van ons overdekt terras (24m2) en bij uitbreiding misschien ook nog een andere gebouw (+- 16m2) op een elegante en niet te dure manier zou kunnen laten infiltreren. We hebben al een regenwaterput van 10.000 liter vooraan ons huis en helaas kan ik het regenwater van achteraan niet naar daartoe leiden. Een tweede regenwaterput met opnieuw leidingen en pomp zie ik niet zitten, zeker omdat er in de moestuin op onze tuinschuur ook 2 UBC-containers van 1000l zullen worden aangesloten (voor serre, kippen, enz. ).

Infiltratie dus, met niet teveel poespas/kosten. Wat denken jullie ervan dat ik daar die conische put onder de trampoline voor zou gebruiken? Die komt zo'n 4à 5 meter van mijn dakafvoer en is in Haspengouwse leemgrond gegraven. Onderaan de put dacht ik dan tot diepste deel van trampolineput (-80) een betonnen geperforeerde putring van 110cm diameter met deksel en mangat te plaatsen (dus onderkant open, geplaatste op zandbed). Rondom die putring vul ik het gegraven gat dan aan met rest van hoop rijnzand en betonmix (kiezel en zand) dat ik nog heb liggen.

Vragen die ik daarbij heb:
- moet ik ergens nog geotextiel voorzien en hoe plaats ik dat dan best?
- heb ik hier nog overloop voor nodig, of zal bij extreme regenval de ruimte boven deksel van infiltratieput (en onder de trampoline) zich vullen via de gaten in de zijkant van de infiltratieput?
- hoe toegankelijk moet zo'n put zijn? Voor de periode dat er een trampoline staat, stelt probleem zich niet. Maar als de kinderen groot zijn en vrouwlief wil daar liever planten zien staan, dan zit ik met mangat op -80. Dat zou ik dan kunnen ik opmetsen (extra waterbuffer), maar wordt misschien wat krapjes om door schacht van 80cm te kruipen ;-)

Wat denken jullie - lijkt dit een snugger plan? Een variant hierop zou kunnen zijn dat ik helemaal geen putring plaats maar op diezelfde plek gewoon een equivalent volume grind plaats dat omwikkeld is in geotextiel. Buffercapaciteit is dan vermoedelijk een stuk lager. Lijkt me enkel piste indien veel goedkoper. Voor een geperforeerde putring van 110 diameter en 100 hoogte en deksel betaal ik ongeveer 200 euro.
 

Bliksem74

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
48
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bij ons is de infiltratieput ook niet meer bereikbaar.
Eén van de metsers wist te zeggen dat er in sommige gemeenten geen overloop moet geplaatst worden maar da's uiteraard dan wel in combinatie met een regenweterput.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan