• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Infiltratiekratten onder terras

Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij plaatsten een nieuwbouw en de volgende stap is de aanleg van het terras.
Voor ons hemelwater is er eerst een filterput, dan de regenput en dan 2 infiltatiekratten. Die werden alle 4 geplaatst waar het terras moet komen. De filterput en regenput moeten van een deksel voorzien worden ingewerkt in het terras.
Moet een infiltratiekrat toegankelijk blijven of mag die volledig afgedekt worden onder het terras?
Hoe minder deksels, hoe liever uiteraard. We willen wel zeker zijn, zodat we nadien nooit ons terras moeten open breken.
Alvast bedankt voor de tips.
Met vriendelijke groeten,
Reinout
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hangt ervan af met welk type infiltratiekrat je werkt.
Er zijn er die je zo de grond in steekt en die nooit verstopt geraken en er zijn er die ingepakt zijn met viatex, feuterdoek, argexen lava of grind en meer plastiek zijn en die je eens moet doorspoelen. Oke toegegeven gebeurt niet dikwijls maar je zal het maar voor hebben dat je een week daarvoor juist dat terras hebt gelegd.

Waarom gebruik je de infiltratieBLOK van aco niet ?
Kun je perfect naast je verharding of onder je verharding plaatsen , hebben een groot infiltratieoppervlak en bestaan uit gecompacteerede en natuurlijke rotswol.

ps deksel in een terras kan opgelost worden met een klinker of tegeldeksel
 
Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het zijn betonnen kratten ingepakt in feuterdoek denk ik dan, als ik naar de foto's kijk. Dan de aarde er weer rond en op.
Als ik het goed begrijp dienen deze kratten als opvangbak als je regenput vol is. Zo loopt het regenwater niet weg in de riolering, maar kan het insijpelen in de grond. klopt?
Onze grond is echte kleigrond en wanneer ik in die infiltratiekratten kijk, staan die meestal ook vol.
Hoe kunnen die eventueel verstoppen? Daar komt toch nooit vuil in?

mvg
 

Bijlagen

  • infiltratiekrat.jpg
    infiltratiekrat.jpg
    209,7 KB · Weergaven: 40

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als er weinig organisch materiaal in uw regenwaterput komt, dan komt dit ook niet in de kratten terecht natuurlijk. En als er wat inkomt, zal dat nooit problematisch zijn.

Stel dat de kratten vol zitten, waar loopt het regenwater dan naartoe? Is er een overloop naar een gracht of zo?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wie heeft de regelgeving niet gevolgd ?
Als er kleigrond aanwezig is dan is het infiltrerend vermogen .... 0
Kleigrond neemt nagenoeg geen water op, laat staan dat ze water vlot laten infiltreren.
Met andere woorden er heeft iemand geld uit uw zakken geklopt voor niets . Infiltratie in kleigrond of in gronden met hoge waterstand is de enigste uitzondering die kan worden toegestaan.

Als je het niet geloofd.
Haal een kruiwagen rijnzand en kapt die uit op een hoop, maak hier een putje van nagenoeg een emmer groot en kapt daar water in. Om het uur meet je hoeveel centimeter het water gezakt is.
Maak een put van dezelfde grote ongeveer in je kleigrond, kap deze vol water en meet opnieuw om het uur hoeveel het water is gezakt.
Laat beide resultaten (foto,film zien aan degene die die kratten heeft gestoken en vraag je geld terug .

Op een infiltratiekoffer is het zeker verboden om een overloop naar openbaar riolering of gracht te voorzien. Je moet rekening houden met 25 liter water buffering per vierkante meter verhard ( dak, terras, oprit, vijver, ) en 4 m² verticaal infiltratieoppervlak per 100 m² verhard oppervlak. Een regenput moet je aftrekken van je buffering.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
Luk een hele mooie theorie maar vaak hebben gemeenten hier geen oren naar. Hier ook kleigrond (je hebt het zelf gemeten dus weet het). Hier ook de verplichting tot een infiltratieput na de regenput. Samen bekeken met de gemeente.

Mannen dit heeft geen zin, kunnen we na de overgedimentioneerde regenput niet naar de regenafvoer van het straat gaan die 50m verder in een gracht komt en zich dan naar de weilanden en akkers loopt? "Nee mag niet, steek toch een infiltratieput/krat".

Ok dan, betonnen geperforeerde put gestoken, en zelf buis naar regenwaterafvoer en dus gracht gelegd. Is dit goed? nee uiteraard niet, maar ik had geen tijd/goesting om maanden mijn gelijk proberen halen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
I know, sommige hebben dus echt een plaat voor hunne kop .
Maar het staat in het waterdecreet van juli 2013 en dit van november 2003.
Zo het eens terug ten gronde moeten opzoeken want er was daar ook een parlementaire vraag over en is beantwoordt door ... zeker niet die vlieg.
Het is soms lastig , heel lastig om een gemeenteambtenaar te overtuigen dat de wet in dat geval geen zin heeft.
Heb zo in een zware ambras gelegen met een van onze kleipoldergemeentes ... en ik zen ook nog eens ene van die kleipolders.
Van kolere nen emmer zand en een emmer klei met 2 emmers water op de vergadering gebracht. Op de tafel de 2 emmers grond omgedraaid . Mooi een ronde omwalling mee gemaakt. Nog wat aankloppen. Architect, gemeenteambtenaar, aannemer en eigenaar wisten niet waar ze het hadden. Ik zweeg , alleen men collega jan suste de gemoederen ( ik was zo boekig als een stabroekspeerd dat geen eten kreeg)
Men 2 emmers water gepakt en die uitgekapt in die dijkjes . De pure zandgrond brak na enkele seconden door en werd een modderig papje, de klei hielt vrij goed stand.
Gemeente en architect moesten toegeven dat in de zandvlietse polder een infiltratie echt niet masjeerde.

Heb wel alles mogen opkuisen , maar mijn punt was duidelijk.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Hier steekt ook zo'n "nutteloze" infiltratieput in de oprit. Daar staat nu es ALTIJD water in hier, zelfs op t einde van ne kurkdroge zomer stond daar nog water in.
 
Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ga volledig akkoord met alle opmerkingen. De infiltratiekratten waren verplicht en een vereiste in de verkavelingsvoorschriften. Niets aan te doen dus. Ik ga er van uit dat wanneer mijn regenput vol raakt bij hevige regen, het eerste krat wordt gevuld, nadien het tweede. Als ook die vol geraakt loopt de rest over naar de openbare riolering. klopt toch hé?
De vraag is enkel en alleen kan ik de deksels van die kratten weglaten en dus de putten gewoon afsluiten en er terras over leggen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
yup...
Maar duid op plan aan waar ze zitten. Je weet nooit.
Gebeurt zelden, je hebt meer kans om de lotto te winnen.
 
Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Super, dat is duidelijk.
Allen bedankt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan