• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Inductiekookplaat : welk schema is correct

Lid geworden
4 feb 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Kan een expert me advies geven over het te volgen schema voor de aansluiting van een inductiekookplaat 7,4kW met 4 vuren (ter vervanging van een keramische)?

Deze wordt aangesloten op dezelfde automaat (C 25A, zie foto) zoals de oude kookplaat met een gelijkaardig vermogen.

Ons net draait op 40A 3 x 220V/380V+N. Welk schema voor de aansluiting moet ik volgen (groene of blauwe, zie foto). Ik vermoed gewoon de (groene) 2N maar is dit juist?

Bijlagen

• inductie aansluiting welk schema.jpg
    inductie aansluiting welk schema.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 32
Is dat een 3P automaat?
Wordt de nul niet geschakeld?

Als je inderdaad een 3x400V+N net hebt, én de 3-polige automaat schakelt de 3 fases en niet de N (wat vrij veel gedaan werd vroeger) dan heb je inderdaad het groene vakje 2N nodig. Welke 2 van de 3 fases je dan effectief gaat gebruiken kan je dan nog kiezen in functie van de fase waarop bvb de oven is aangesloten, of de vaatwas. Of nog wat anders dat je vaak tegelijk met de kookplaat gebruikt.

Aansluiting 3x40A op 400V is wel bijzonder veel, maar het kan zijn dat dit vroeger makkelijker uitgedeeld werd.
Zolang je zeker bent dat het geen 3x230V (zonder N) is (waar 3x40A wel gangbaarder is).

Kan een expert me advies geven over het te volgen schema voor de aansluiting van een inductiekookplaat 7,4kW met 4 vuren (ter vervanging van een keramische)?

Deze wordt aangesloten op dezelfde automaat (C 25A, zie foto) zoals de oude kookplaat met een gelijkaardig vermogen.

Ons net draait op 40A 3 x 220V/380V+N. Welk schema voor de aansluiting moet ik volgen (groene of blauwe, zie foto). Ik vermoed gewoon de (groene) 2N maar is dit juist?
Misschien word ik oud , maar ik vind de foto's heel moeilijk leesbaar.?
Het groene lijkt mij gewoon voor mono te zijn.

Ik weet niet waar je woont maar jou net dat draait op 3x220V/380V+N ….
Zou ik straf vinden dat jij beiden binnenkrijgt.?
Het is 1 van dat je zal binnenkrijgen :
3X230V
of
3X400V+N
Vooraleer je aan dergelijk werken begint moet je dat toch zeker zijn.... ?

Als je inderdaad een 3x400V+N net hebt, én de 3-polige automaat schakelt de 3 fases en niet de N (wat vrij veel gedaan werd vroeger) dan heb je inderdaad het groene vakje 2N nodig. Welke 2 van de 3 fases je dan effectief gaat gebruiken kan je dan nog kiezen in functie van de fase waarop bvb de oven is aangesloten, of de vaatwas. Of nog wat anders dat je vaak tegelijk met de kookplaat gebruikt.

Aansluiting 3x40A op 400V is wel bijzonder veel, maar het kan zijn dat dit vroeger makkelijker uitgedeeld werd.
Zolang je zeker bent dat het geen 3x230V (zonder N) is (waar 3x40A wel gangbaarder is).
Bedankt voor je nuttige info D I Y ? Daar kan ik verder mee aan de slag en me wat voorbereiden. Ter info: 't is idd 3 x 380V+N zoals je al concludeerde. De reden is gewoon een Masser installatie met voorverwarming van midden de jaren '90. Om af te sluiten, ik krijg nog wat hulp van m'n (gediplomeerde) neef, dus geen cowboy-toestanden. We zullen m.a.w. eerst nog meten voor we gaan aansluiten.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan