• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inductie of vitrokeramisch

Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
83
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn bezig met informatie aan het verzamelen voor onze keuken.
Voor het fornuis graag het volgende.

Inductie of vitrokeramisch?
Wat zijn de voor- en nadelen?
Welke zijn de ervaringen?
Alvast bedankt.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Hoeveel ruimte moet je onder de inductieplaat vrijlaten en hoe warm wordt het daar, pakweg 5 cm onder de inductiekookplaat?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hier ook een tevreden inductie gebruiker (90cm siemens inderdaad ook met 5 touchsliders en 5 timers... zalig is dat!)



En dat van dat warm worden langs onder is een fabeltje hoor Thorgal. Net zoals er zijn die beweren dat je geen besteklade onder een inductievuur zou mogen hebben... onzin dus.



Kijk gewoon eens naar de inbouwgegevens van het vuur dat je in gedachten hebt. Bij Siemens staat dit gewoon in de catalogus op het einde. Ook te vinden op hun website.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.596
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onder onze Miele inductie zit de besteklade.

Bij intensief gebruk van het inductievuur wordt het bestek wel wat warmer (niet heet).
 
Lid geworden
13 apr 2007
Berichten
60
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verdorie, we hebben ons inductievuur 1x gebruikt en er zit al een plek op die we er niet af krijgen. Kan dit? Na een keer te gebruiken? Met wat kan ik dit proberen schoon te maken?
 
Lid geworden
22 dec 2009
Berichten
327
Waarderingsscore
0
Punten
0
cloclo wrote:
Verdorie, we hebben ons inductievuur 1x gebruikt en er zit al een plek op die we er niet af krijgen. Kan dit? Na een keer te gebruiken? Met wat kan ik dit proberen schoon te maken?



Met een groen schuursponsje en Cif of een ander schuurmiddel, wij gebruiken producten van ecolab hiervoor maar deze zijn niet gewoon in de handel te verkrijgen. Als kok kook ik nog steeds het liefste op een gasvuur maar werk nu al een 4 tal jaar met inductie op het werk en ook zeer content van.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
cloclo wrote:
Verdorie, we hebben ons inductievuur 1x gebruikt en er zit al een plek op die we er niet af krijgen. Kan dit? Na een keer te gebruiken? Met wat kan ik dit proberen schoon te maken?



Dan denk ik dat ik bij jullie niet wil komen eten... :)



Hoe doe je dit dan?
 
Lid geworden
13 apr 2007
Berichten
60
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb te snel gepanikeerd... Het vuur is weer mooi helemaal proper. Het kostte alleen wat moeite, en een goed afwasproduct! Oef!
 
Lid geworden
29 mrt 2009
Berichten
100
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi



Hier ook niets dan lof over onze inductieplaat. We hadden eerst een half inductie, half vitrokeramisch, maar toen mijn man met het plaatsen van onze nieuwe dampkap per ongeluk met zijn knie op de kookplaat steunde, was deze plaat gebarsten.

Gelukkig dank zij onze verzekering hebben we een nieuwe plaat gekregen en deze keer volledig inductie.

De installateur heeft ons toen wel onmiddellijk aangeraden een kleine gleuf te laten voor de warmte-afvoer. Hij wou de plaat zelfs geen garantie geven als we dit niet deden. Hij had blijkbaar al vele inductievuren gehad die het na 3 à 5 jaar begaven. Blijkbaar hebben de fabrikanten in hun richtlijnen staan dat alle garanties wegvallen indien de warmte onderin niet voldoende kan afgevoerd worden.

En je merkt ook wel als je enkele platen tegelijk gedurende iets langere tijd gebruikt, dat de blazer onderin toch veel warmte afgeeft. Te vergelijken met de ventilator op je pc. Als je die afdekt kan de warmte ook niet weg en wordt de electronica te warm.

Dus die 5 cm ruimte laten werd ons zelfs verplicht door onze installateur!
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Vandaar dat ik zei: zie handleiding of zelfs catalogus. Want dat zal van merk tot merk verschillen.



Maar zeg nu zelf: als daar een lade of besteklade onder zit, dan heb je toch veel meer dan 5cm?
 

Haplodepatrijn

Nieuw Lid
Lid geworden
23 okt 2017
Berichten
47
Waarderingsscore
4
Punten
8
Wij willen onze vitro vervangen door inductie kookplaat. Maar wat is dat nu met die mono faze en tri faze.

Onze kast is een mono faze, bijna 95 % van de inductieplaten heeft 3 faze aansluiting met periflex.

Betekend dat dan dat wij ons moeten beperken tot die 2 modellen die er bestaan met mono faze aansluiting.

Dat zijn zeer basic uitgeruste platen met weinig functies. En hoe kan het dat sommige platen mono en tri faze zijn ?
 

Haplodepatrijn

Nieuw Lid
Lid geworden
23 okt 2017
Berichten
47
Waarderingsscore
4
Punten
8
En ik zie nu ook dat er platen zijn voor 2 fazes . Verwarring is compleet.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Er zijn toch monofase modellen genoeg? Vaak zijn 2- of 3-fasige modellen ook monofasig aan te sluiten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik zou zelfs durven stellen dat er op de consumentenmarkt bijna geen meerfasige toestellen zijn, alleen monofasige waarbij je eventueel verschillende delen op verschillende fases kan aansluiten, maar het moet niet: ze hebben geen draaistroom nodig (faseverschuiving). Het wordt enkel gedaan om met lichtere bedrading en lichtere automaten te kunnen werken.

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
D I Y zei:
Ik zou zelfs durven stellen dat er op de consumentenmarkt bijna geen meerfasige toestellen zijn, alleen monofasige waarbij je eventueel verschillende delen op verschillende fases kan aansluiten, maar het moet niet: ze hebben geen draaistroom nodig (faseverschuiving). Het wordt enkel gedaan om met lichtere bedrading en lichtere automaten te kunnen werken.

 

Voilà, en dus kan elk toestel in aanmerking komen !
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Inderdaad. Onze kookplaat is 3-fasig aangesloten maar kan ook 'gewoon' aangesloten worden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
D I Y zei:
 Het wordt enkel gedaan om met lichtere bedrading en lichtere automaten te kunnen werken.

En daar zit dan natuurlijk de 'catch': wil je mono aansluiten, dan moet je installatie daar wel op voorbereid zijn, met zwaardere automaat (bvb 32A) en zwaardere leidingen (bvb 3G6), 32Ax230V geeft dan ongeveer 7,5 kVA - maar de kookplaat heeft natuurlijk maar zelden haar volle vermogen nodig, en nooit lang . En dan moet de huisaansluiting natuurlijk ook zwaar genoeg zijn.

Nu ja, er zat al een monofase vitro-plaat, dus dan zal dat toch al afgedekt zijn.
 

Haplodepatrijn

Nieuw Lid
Lid geworden
23 okt 2017
Berichten
47
Waarderingsscore
4
Punten
8
Heb eens een electricien naar de bedrading laten kijken die achter de neus zat van de vitro.  Volgens hem is dat 4 carre draad en geen 6.

Pech voor mij zeker ?

 

 
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Niet noodzakelijk
Je vermogen is beperkter
Ipv 32 A op 6 mm
25 A op 4mm
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan