Inductie of vitrokeramisch

Lid geworden
10 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb liever van die tiptoetsen dan draaiknoppen hoor ... dat kuist gemakkelijker! :wink:

sds

Lid geworden
25 mei 2009
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
Panherkenning ? Kan je dan op iedere zone een grote pan zetten ? Denk niet dat ik dit heb, maar nog geen problemen mee gehad.

Panherkenning zit er automatisch op. Dat is dan ook het voordeel van inductie: de kookzone past zich aan aan de diameter van de kookpot. Bij vitrokeramisch warmt steeds de hele zone (aangegeven cirkel) op, ook al is de diameter van de kookpot kleiner en dus heb je meer verlies...

Natuurlijk kan je geen grote pan zetten op een kleine cirkel hé... De zone breidt zich niet verder uit dan de aangegeven "cirkel" op de kookplaat (spoel is beperkt tot die diameter).

Grtz.

Lid geworden
14 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
inductie is zuiniger ook.

Het enige dat je zeker niet mag besparen zijn op de potten. In het begin ben ik zo slim geweest om poten te kopen in de Aldi die voor inductie passen. Ze stonden te dansen op mijn plaat => bodem niet vlak en lawaai maken. Dan toch maar andere potten gekocht en ik zou niks anders meer moeten hebben dan inductie. Het gaat rap, kuist gemakkelijk, heeft enkel warm waar er een pot heeft gestaan.

Het is een ATAG van mij en gemakkelijk is ook dat er een timer is en ook voorgeprogrammeerde dingen. Bijvoorbeeld...aardappelen koken: 5 minuten op 12 en dan 20 minuten op 10. Je stelt het in en je moet er nie meer kijken. Moest de pot toch overlopen dan slaat de kookplaat automatisch af.

sds

Lid geworden
25 mei 2009
Waarderingsscore
2
Punten
0
Bij overschakeling van keramisch naar inductie heb ik mij ook een nieuwe (duurdere) kookpottenset aangekocht.

Uiteindelijk bleek mijn eerste set, nl. zo'n goedkoop startsetje van IKEA, ook geschikt te zijn voor inductie en daar was ik eigenlijk ook héél tevreden van! Vond het achteraf zelfs zonde dat ik die nieuwe set gekocht had... :roll:

Wel waar: mijn Ikea-potten worden wel veel warmer (zeker de pannen a/d steel) dan mijn duurdere set... Maar qua kookresultaten mag ik niet klagen!

Lid geworden
10 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Niet twijfelen: inductie. Ik ben 2 jaar geleden overgeschakeld. Wij gebruiken het type KM 5975. Deze kookplaat heeft de 4 kookvlakken naast elkaar ipv 2 per 2. Ergonomisch en qua gebruiksgemak een aanrader.

Kooktechnisch benadert het de mogelijkheden van een gasvuur. Wij hebben een serie Itala kookputten aangekocht.

Toegegeven iets duurder (zowel pannenset als kookplaat), maar die kwaliteit betaalt zichzelf op termijn terug.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
sandrover wrote:
Niet twijfelen: inductie. Ik ben 2 jaar geleden overgeschakeld. Wij gebruiken het type KM 5975. Deze kookplaat heeft de 4 kookvlakken naast elkaar ipv 2 per 2. Ergonomisch en qua gebruiksgemak een aanrader.

Kooktechnisch benadert het de mogelijkheden van een gasvuur. Wij hebben een serie Itala kookputten aangekocht.

Toegegeven iets duurder (zowel pannenset als kookplaat), maar die kwaliteit betaalt zichzelf op termijn terug.

"Benadert" de mogelijkheden van een gasvuur? Zeg maar gauw "overtreft". Probeer maar eens chocola te smelten op een gasvuur, of eten warm houden in een pot.

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
sds wrote:
Bij overschakeling van keramisch naar inductie heb ik mij ook een nieuwe (duurdere) kookpottenset aangekocht.

Uiteindelijk bleek mijn eerste set, nl. zo'n goedkoop startsetje van IKEA, ook geschikt te zijn voor inductie en daar was ik eigenlijk ook héél tevreden van! Vond het achteraf zelfs zonde dat ik die nieuwe set gekocht had... :roll:

Wel waar: mijn Ikea-potten worden wel veel warmer (zeker de pannen a/d steel) dan mijn duurdere set... Maar qua kookresultaten mag ik niet klagen!

Oei, en ik heb dat probleem net bij demeyere. Sommige van hun pannen en potten waar je toch nog 100 tot 150 euro voor betaald worden warm aan de "oortjes". Sorry, snap ik nog steeds niet, en dat terwijl ikea 365+ dat niet heeft.

GEwone potten van ikea zijn echt ok, geen verschil qua koken te merken met demeyere (na negen jaar zien ze er nog uit als nieuw).

Demeyere hebben we hier vooral voor speciale kookpotten of braadpannen, sauteuses...want die hebben ze niet bij ikea.

Maar is voor echtgenoot zijn hobby. Ik gebruik ze liever niet, ik vind ze eigenlijk zelfs redelijk zwaar.

Voor de rest volg ik sandrover. Wij hebben inductie met 2 platen vanvoor (iets verder uit elkaar), en de twee achterste platen staan iets korter bij elkaar.

Maar moest dit vuur kapot gaan, ik zou eens informeren bij die kookplaten die je volledig kan gebruiken (heb er voorlopig nog niet veel over opgezocht..dacht dat dat "maxima" was, maar ben merk vergeten)

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
wij hebben inderdaad onze 90cm brede inductieplaat van Smeg als aktie gratis gekregen bij de keukenfirma.

eerst gingen we wegens budgettaire redenen voor een gewone vitrokeramische plaat met draaiknoppen gaan maar door een tijdelijke aktie 'duurste toestel gratis' hebben we maar snel omgeschakeld! :lol:

voordelen van inductie zijn hier al genoeg herhaald en kan ik enkel maar beamen. wij hebben wel een gewone pottenset gehaald uit de 'Euro Shop' in Sint-Niklaas. dacht dat het iets van een 150€ was voor een complete set van 6 potten waaronder enkele hele grote. voor ons koken die perfect en je moet dus zeker geen schrik hebben dat je verplicht gaat zijn om met dure potten of zo te moeten koken.

enige nadeel dat ik persoonlijk vind zijn die druktoesten. persoonlijk werk ik veel liever met draaiknoppen omdat je die veel vlugger kan bedienen (1x flink draaien om het volume volledig open te zetten ipv 15x met je vingertje op zo'n toetsje te liggen duwen...) helaas vind je weinig inductieplaten met daaiknoppen.

Timer en zo hebben wij ook staan maar hebben we nog nooit gebruikt.

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
andy666 wrote:
enige nadeel dat ik persoonlijk vind zijn die druktoesten. persoonlijk werk ik veel liever met draaiknoppen omdat je die veel vlugger kan bedienen (1x flink draaien om het volume volledig open te zetten ipv 15x met je vingertje op zo'n toetsje te liggen duwen...)

Wij hebben een inductie van AEG besteld bij onze keuken, met dit toestel moet je geen 15x op een toetsje duwen. :wink:

Hadden eerst alle toestellen van Siemens voorzien, maar verkoper raadde ons deze kooplaat aan, met actie, 12 delige pottenset erbij.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
andy666 wrote:
wij hebben inderdaad onze 90cm brede inductieplaat van Smeg als aktie gratis gekregen bij de keukenfirma.

eerst gingen we wegens budgettaire redenen voor een gewone vitrokeramische plaat met draaiknoppen gaan maar door een tijdelijke aktie 'duurste toestel gratis' hebben we maar snel omgeschakeld! :lol:

voordelen van inductie zijn hier al genoeg herhaald en kan ik enkel maar beamen. wij hebben wel een gewone pottenset gehaald uit de 'Euro Shop' in Sint-Niklaas. dacht dat het iets van een 150€ was voor een complete set van 6 potten waaronder enkele hele grote. voor ons koken die perfect en je moet dus zeker geen schrik hebben dat je verplicht gaat zijn om met dure potten of zo te moeten koken.

enige nadeel dat ik persoonlijk vind zijn die druktoesten. persoonlijk werk ik veel liever met draaiknoppen omdat je die veel vlugger kan bedienen (1x flink draaien om het volume volledig open te zetten ipv 15x met je vingertje op zo'n toetsje te liggen duwen...) helaas vind je weinig inductieplaten met daaiknoppen.

Timer en zo hebben wij ook staan maar hebben we nog nooit gebruikt.

Daarom hebben wij de neff twistpad gekozen, superhandig. De draaiknop is eigenlijk een losse magneet die je er zo afhaalt bij het schoonmaken.

Lid geworden
20 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een Siemens inductieplaat met touchslider. Drukknoppen vond ik ook niet handig en draaiknoppen zijn dan weer niet handig voor het onderhoud. Die touchslider werkt goed, zoals een mousepad op een portable. Je kan snel en nauwkeurig regelen met die touchslider.

Scooby

Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
FatmanBert wrote:
Daarom hebben wij de neff twistpad gekozen, superhandig. De draaiknop is eigenlijk een losse magneet die je er zo afhaalt bij het schoonmaken.

Superhandig ding zo'n twistpad, ondertussen hebben wij ons kookvuur van Neff een half jaar in dienst en niets dan lof.....

Lid geworden
13 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vrijdag werd onze nieuwe keuken geplaatst en volgende week afgewerkt. We hebben een inductievuur van Atag gekozen maar hebben nu eigenlijk geconstateerd (na plaatsing) dat deze kookplaten 4 kookzones heeft van 18cm doorsnede. Nu vrees ik een beetje dat het koken niet zo goed zal verlopen als we pannen met een grotere doorsnede gebruiken. Iemand hier (positieve) ervaring mee? Helaas is het geplaatst en kunnen we er toch niks meer aan veranderen...

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
cloclo wrote:
Vrijdag werd onze nieuwe keuken geplaatst en volgende week afgewerkt. We hebben een inductievuur van Atag gekozen maar hebben nu eigenlijk geconstateerd (na plaatsing) dat deze kookplaten 4 kookzones heeft van 18cm doorsnede. Nu vrees ik een beetje dat het koken niet zo goed zal verlopen als we pannen met een grotere doorsnede gebruiken. Iemand hier (positieve) ervaring mee? Helaas is het geplaatst en kunnen we er toch niks meer aan veranderen...

Een goede inductiepan heeft een sandwich bodem met koper of alu in om de warmte goed te verdelen over de bodem, dus ik zou er niet van wakker liggen als je deftige pannen hebt.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
Is dat nu een fabeltje of niet, dat je zonder problemen je hand op een inductieplaat kunt leggen (die aan staat natuurlijk) ?

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat gaat, net zoals bij vitrokeramisch of op gas :).

Het vuur zelf warmt niet op, maar wordt wel warm omdat de pot die er op staat opwarmt. Dus het zal wel warm zijn, maar koelt dan ook weer sneller af.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
F-B wrote:
Is dat nu een fabeltje of niet, dat je zonder problemen je hand op een inductieplaat kunt leggen (die aan staat natuurlijk) ?

Geen fabeltje, is zo.

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
F-B wrote:

ja, totdat er een pan opstaat wordt er niks warm, het glas wordt warm van de pot die heet is

Lid geworden
28 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook inductie (ATAG) en het is inderdaad wel héél snel warm (en terug koud). In het begin soms iets té snel, gezien ik gewend was om mijn water te laten warmen op de hoogste stand en ondertussen mijn groenten te snijden. Dit kan bij inductie niet, want uw pan/pot is binnen de minuut gloeiend heet. Plus, er zit een "boost" stand op waardoor ge een pot koud water binnen de 3 minuten (schatting) aan de kook brengt. Ik zou allesinds niets anders meer willen.

Bovenaan