Inductie of vitrokeramisch

Lid geworden
19 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn bezig met informatie aan het verzamelen voor onze keuken.
Voor het fornuis graag het volgende.

Inductie of vitrokeramisch?
Wat zijn de voor- en nadelen?
Welke zijn de ervaringen?
Alvast bedankt.

Lid geworden
5 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enige nadeel aan inductie : niet elke pot kan erop gebruikt worden en de desbetreffende potten zijn iets duurder in aankoop.

Voor de rest niks dan voordelen t.o.v. vitrokeramische platen.

Zuiniger, sneller, veiliger,...

nielstre

Nieuw Lid
Lid geworden
10 mei 2009
Waarderingsscore
16
Punten
8
Wij hebben pas voor dezelfde keuze gestaan.

De verschillende verkopers hebben ons altijd inductie aangeraden omdat het goed omspringt met energie, zeer snel zijn hitte kan afgeven, ... Het is in de meeste gevallen wel iets duurder (indien je voor een 'deftig' merk kiest).

Uiteindelijk hebben we voor inductie gekozen, dit omdat de kookplaat op een schiereiland komt te staan, waar ook twee zitplaatsen in verwerkt zitten. Aangezien een inductieplaat niet warm blijft na het koken leek me dit veiliger, ook heb ik een koopje kunnen doen van een model van 2008.

Gr.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zonder twijfel voor inductie gaan. Heb al op alles gekookt: electrisch met platen (jak), vitrokeramisch, gas en nu inductie. Nooit meer iets anders. Zit wel redelijk wat electronica in, dus best deftig merk nemen.

Lid geworden
20 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik kan dat alleen maar bevestigen. Zéér snel opwarmen (sneller dan gas), uw potten worden niet heet aan de zijkant (wel bij gas), evengoed regelbaar dan gas en zelfs in meer trappen. Plaat zelf wordt nooit gloeiend heet, nooit heter dan de pot die erop staat. Als een kind er dan toch eens zijn handen oplegt zullen die niet zeer zwaar verbrand zijn.

Bij mij komt er niets anders meer in dan inductie.

Enige nadeel idd: niet alle potten zijn geschikt en duurder in aanschaf.

Lid geworden
10 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
In mijn appie had ik inductie, nu in't huis zat er al een vitrokeramische plaat, maar als we een nieuwe keuken zetten wil ik onmiddellijk terug inductie! :wink:

Lid geworden
27 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
was er geen stralingsgevaar gerelateerd aan inductieplaten ?

julien

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
75
Punten
48
Ernieken wrote:
Ik kan dat alleen maar bevestigen. Zéér snel opwarmen (sneller dan gas),

:shock:

Gas geeft onmiddellijk warmte, hoe veel sneller dan onmiddellijk kan je zijn? Warmte geven voor het aanstaat?

Lid geworden
10 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is hetzelfde als gas volgens mij, niet sneller :wink:

Lid geworden
20 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
julien wrote:
Ernieken wrote:

Gas geeft onmiddellijk warmte, hoe veel sneller dan onmiddellijk kan je zijn? Warmte geven voor het aanstaat?

Met zeer snel opwarmen bedoel ik dat het vermogen die de plaat kan leveren doorgaans hoger is dan deze van een gaspit. Wij hebben hier een plaat die met de booststand 4,4kW in de bodem van je pan pompt.

Er bestaan idd gasvuren met dat vermogen maar dat is zeker niet courant. Dus, ik zal me anders uitdrukken, 1 liter water zal doorgaans op een inductievuur sneller koken dan 1 liter water op een gasvuur.

Lid geworden
18 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inductie warmt sneller dan zijn schaduw :)

Ik ben in ieder geval ook zeer tevreden van mijn ATAG inductiekookplaat, nu iets meer dan 2 jaar oud ...

Het is de investering waard; ook snel en makkelijk te kuisen, tegenover je gasvuurtje ....

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
julien wrote:
Ernieken wrote:

Hoe dat kan? Omdat bij inductie de warmte opgewekt wordt IN de bodem van de pan zelf. Bij gas komt de warmte van de vlam, die dan op zijn beurt de onderkant van de pot (en de handvatten ook als je niet oppast) opwarmt en vanwaar de warmte dan verder naar boven migreert door de bodem van de pan. Dus je schakelt een verliespost uit. Doe de test maar, je zal versteld staan.

veerle//

Lid
Lid geworden
4 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Waar moeten we op letten bij de aankoop van een inductiekookplaat ?

Het vermogen van de verschillende kookzones ?

Het totale aansluitvermogen ?

Booster-functie op alle kookzones ?

Panherkenning ? Kan je dan op iedere zone een grote pan zetten ?

Nog andere dingen ?

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
quinten wrote:
was er geen stralingsgevaar gerelateerd aan inductieplaten ?

defineer "straling"...

spreken we nu over een golf of een al dan niet alternerend veld?

bij een golf over welke materie gaat het (gaat nogal vrij courrant van siliciumoxide naar fotonen)

bij dat veld: magnetisch, elektrisch, zwaartekracht

welke intensiteit?

welke frequentie?

en nu we 't over straling hebben: er lopen stroompjes door je zenuwen die ook een straling geven (om nog maar niet te spreken over het vermogen dat wij uitstralen in de IR golflengtes). dus niet te dicht bij andere mensen komen wegens stralingsgevaar.

Lid geworden
26 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als burgie met diploma in telecommunicatie moet ik toch even reageren op nonsense over straling en keukentoestellen.

In een inductiekookplaat zit een koperen spoel waardoor een wisselende stroom wordt doorgestuurd. De wondere wereld der elektro-magnetische wetmatigheden dicteert dan dat er een wisseld magnetisch veld rondom de spoel (met grootste intensiteit in de kern van de spoel). Dit magnetisch veld heeft 2 verschillende gevolgen die leiden tot opwarming:

1) voor alle geleidende materialen (ook niet-magnetische) in dit magnetisch veld geeft dit aanleiding tot het genereren van elektrische stroom. Stroom door een geleider sturen geeft aanleiding tot opwarming van deze geleider (is meestal een ongewenst effect; maar voor koken wil je dit juist wel).

2) Voor magnetische materialen geeft dit ook aanleiding tot continue magnetisering en demagnetisering van de magnetische deeltjes in deze metalen. Deze wisseling leidt ook tot warmte.

Daarom werken inductievuren veel beter bij "kookpotten die aan een magneet blijven plakken".

Wat ik nu juist beschreven heb ik exact hetzelfde als de werking van een elektrische transformator (de kookpot is gewoon de secundaire kring die kortgesloten werd).

Buiten het magnetisch veld rond de spoel in uw kookplakken is er geen sprake van "straling". Dit veld is zo geconstrueerd dat dit maar 1 tot 2 cm uit uw kookvlak komt. Verder weg van het kookvlak gaat de intensiteit dit veld zeer snel naar nul.

Een microgolfoven is eigenlijk één grote antenne die een elektromagnetisch veld uitstuurt op de frequentie die interageert met watermoleculen (H2O). Hierdoor beginnen watermoleculen te trillen en dit genereert warmte. Hier is dus duidelijk wel sprake van elektromagnetische straling met een groot vermogen (500-1000Watt). Gelukkig is uw microgolf oven zo geconstrueerd dat dit veld IN de oven blijft. Dit wordt nagemeten door labo's voor die dingen op de markt mogen komen. Maar toch raad ik niemand aan om te lang net voor het raampje van uw microgolf te zitten staren naar uw soep of whatever.

GSM = zelfde "straling" als uw microgolf, maar op een veel kleiner vermogen. GSM-masten in de stad, langs de straten, daarentegen, gebruiken een groter vermogen. Dit werd onlangs nog wettelijk ingeperkt in België.

WiFi (wireless internet) = zelfde straling maar op verschillende frequentie, afhankelijk van de standaard: 802.11a / b / g / etc.

Licht = ook zelfde type straling als GSM en microgolf, maar op een andere frequenty. De schadelijkheid van licht en vooral UV is gekend. De schadelijkheid van alle andere frequenties EM-golven is nog steeds een raadsel.

En neen, die "straling" (een woord dat veel te snel aan kernenergie gekoppeld wordt) zit niet meer in uw rijst of soep of whatever als je die dingen uit uw microgolf haalt.

Lid geworden
11 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een inductieplaat van bosch (ik dacht 7200W) Je kan via een overboostfunctie 4400W op 1 pit (of op 1 van de andere 3). Het gaat echt razend snel om water aan de kook te krijgen.

En nog een groot voordeel, wij hebben nog nooit moeten schuren om de glasplaat zuiver te krijgen. Rap met de schotelsplak erover en klaar. Als er eten overkookt of er wordt geknoeid, het eten zal niet inbranden of verbranden op de glasplaat, wat je natuurlijk wel bij een vitro keramische plaat hebt.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
veerle// wrote:
Waar moeten we op letten bij de aankoop van een inductiekookplaat ?

Het vermogen van de verschillende kookzones ? Nope.

Het totale aansluitvermogen ? Ook niet echt.

Booster-functie op alle kookzones ? Zit er meestal toch al op.

Panherkenning ? Kan je dan op iedere zone een grote pan zetten ? Denk niet dat ik dit heb, maar nog geen problemen mee gehad.

Nog andere dingen ? Timer. Programmeerbaarheid. Bediening (tiptoetsen minder handig dan draaiknoppen)!

Ik heb enkel ervaring met Siemens en ATAG, en die zijn beide heel goed. Maar ik zou zeker niet voor een no name merk gaan, omdat er nogal wat electronica in zit.

Bovenaan