individueel gestuurde convectoren vervangen of niet ?

Lid geworden
3 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij overwegen een goed onderhouden villa uit de jaren 70 aan te kopen. Er schrikt ons slechts 1 ding af: de woning wordt momenteel verwarmd met convectoren en een CV-ketel, en hierover heb ik een aantal vragen:

1) elke individuele convector is voorzien van een regelknop op een muur. Ik wist niet dat dit bestond. Ik vermoed dat dit geen thermostatische regelingen zijn, maar eerder gewone regelingen (niveau 1 - niveau 5), maar dan moet deze knop elektrisch verbonden zijn met een debietregelaar op de convertor or zoiets. Bestond zoiets of werkt het anders ? PS. Er is ook 1 standard centrale thermostaat die de ketel aanstuurt.

2) In de leefruimte zitten er 2 convectoren in een put voor een raam. Het vervangen van een convector in een put door een radiator is niet aan te raden naar het schijnt. De put dichtdoen en een radiator voor het raam zetten is ook niet aan te raden naar het schijnt (condensvorming op het venster). Wat zijn onze opties dan ? Is de enige mogelijkheid vervangen convector in put door ander model ?

3) Op termijn moet de CV-ketel toch vervangen worden. Omdat we ook andere vloer willen leggen, is misschien nu het ideale moment om alle convectoren + leidingen te vervangen rekening houdend met het feit dat alles onderkelderd is. Dit gaat ons wel een serieuze noot kosten, maar nieuwe vloer of laminaat leggen zonder dit te doen kan ons later zuur opbreken denk ik. Er zijn momenteel wel geen problemen met de installatie, maar hoelang gaat die het nog uithouden gemiddeld ? Ik zou graag hierover wat meningen verzamelen.

PS. EPC is rond 370

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
562
Punten
113
Quote:
1) elke individuele convector is voorzien van een regelknop op een muur. Ik wist niet dat dit bestond. Ik vermoed dat dit geen thermostatische regelingen zijn, maar eerder gewone regelingen (niveau 1 - niveau 5), maar dan moet deze knop elektrisch verbonden zijn met een debietregelaar op de convertor or zoiets. Bestond zoiets of werkt het anders ? PS. Er is ook 1 standard centrale thermostaat die de ketel aanstuurt.

Is een gewone thermostatische kraan, hebben wij in onze villa uit de jaren 60 ook al.

2) laten zitten of vervangen door een nieuwe convector.

3) je hebt een enorm voordeel als alles onderkelderd is, gewoon oude leidingen eruit en nieuw erin.

Hoef je zelfs de vloer niet voor uit te breken.

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
1) Hebben mijn ouders ook, zéér handig systeem! Had ik dat hier ook maar! Je kan gewoon elke kamer apart verwarmen!

2) Ik vrees dat je bij een convector moet blijven. Tegenwoordig hebben ze blazertjes enzo om de warmte sneller naar boven te krijgen. Wat je ook zou kunnen doen is 'de put' opvullen en je convectoren hoger brengen.

3) Tegenwoordig kunnen ze leidingen in leidingen leggen. soort flexibele leidingen dan.

Maar ik zou je aanraden om eens een chaufagist te raadplegen. Zijn je (schoon)ouders content van hun CV-man? Indien ja, bel hem eens, zeg wie je bent en wat je voor hebt. Hij kan je raad geven!

Bovenaan