• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

indeling voortuin

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Binnenkort verhuizen we naar onze nieuwbouw, maar de voortuin is momenteel een modderpoel. We zouden dus binnenkort graag een oprit en enkele paadjes laten aanleggen rondom het huis en de vrijstaande garage.
De voordeur bevindt zich aan de voorkant in het midden van het huis, in de garage zit ook een garagepoort aan de straat kant.
We staan redelijk dicht tegen de straat omdat ons perceel in een taart loopt, waardoor we zoveel mogelijk tuin achteraan wilden behouden.
Daardoor is het natuurlijk vanvoor een heel breed perceel (30 meter +).
De woning is in landelijke stijl, we zouden de oprit graag met kassei voorzien ( er ligt al een hele berg op ons perceel).
Er zijn ook nog 2 pakken beerse klinker over, waar we graag zuilen mee willen metselen en eventueel een videofoon voorzien.
Inspiratie graag :D
 

Bijlagen

  • plattegrond.JPG
    plattegrond.JPG
    127,6 KB · Weergaven: 170

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik weet niet over hoeveel m² verharding je spreekt, maar je gaat volgens mij vlotjes over de normaal toegestane 80m² (dit is inclusief je garage)
Zoek jezelf een goede tuinarchitect, dat kost wat geld maar dat haal je er op termijn 3 keer uit. Ook voor de opbouw van funderingen, voegen,..., waterafvoer, grondtoestand, ... allemaal heel belangrijk om werk geen 4x te moeten doen en betalen.

Je zal als je over de 80m² gaat ook moeten aanvragen (vergunning), dan heb je die tuinarchitect zowiezo nodig.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Niet dat ik de inzet van een tuinarchitect zou willen ontraden, integendeel, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de medewerking van een tuinarchitect niet verplicht is voor het aanvragen van een omgevingsvergunning voor verharding.
De kans dat je iets gaat aanvragen wat aanvaardbaar is, wordt er wel een pak groter door ...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik weet niet over hoeveel m² verharding je spreekt, maar je gaat volgens mij vlotjes over de normaal toegestane 80m² (dit is inclusief je garage)


Je zal als je over de 80m² gaat ook moeten aanvragen (vergunning), dan heb je die tuinarchitect zowiezo nodig.
De garage zit niet mee in de 80m2
Tuinarchitect is helemaal niet nodig om een omgevingsvergunning verharding aan te vragen
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
TS vraagt inspiratie, laat ons daarop ingaan.

Als ik het goed zie, is de voortuin de Zuid-Oost kant. Dan zou ik daar proberen om veel groen te voorzien. Enkele “hoge” (fruit)bomen met wat (bessen)struiken eronder. Heerlijk om onderweg van de wagen naar de voordeur snel een vers stukje fruit te kunnen plukken.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Die 2 auto's die aan de garage staan, gaat dat makkelijk parkeren zo 90° haaks ? Je zou de lijn aan de zijkant van het perceel ook kunnen hanteren om je wagen evenwijdig mee te zetten ....
Dat stukje groen, tussen de garage en woning , ga je zeker moeten rekening houden bij plantenkeuze dat dat niet veel zonlicht zal hebben, Noordzijde en tussen 2 eenheden gelegen.

Verder :
Als ik het goed zie, is de voortuin de Zuid-Oost kant.
Idem hier bij mij thuis ook, heel veel ochtendzon tot een stuk in de middag --> komt volledig goed met juiste aanleg, maar je moet het in het groen doen :)


Algemeen :
Praat nu al eens met een TuinArchitect, als je niet zo thuis bent in de materie is het toch belangrijk en zeker een meerwaarde, de kennis van die mannen is toch relevant en zinvol.
Het kost je wel een beetje extra geld, maar je riskeert tenminste niet nadien dingen moeten opnieuw doen of verkeerde keuze planten en aanleg...
En dan nog, informeer alvast eens, het is niet dat dat bij die mannen allemaal 1vaste prijs is hoor....
Een gewoon ontwerp heeft zijn prijs.... een technisch plan met alle cm's er op heeft zijn prijs ... een planten-en snoeiplan heeft zijn prijs .... (alé, zo was het bij mij toch)
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Een tuinarchitect is inderdaad NIET verplicht , maar op mijn doopzieltje -- maar begot soms zo het beter WEL verplicht zijn.

Ik mis de indeling van de woning, de positie van ramen en vooral deze van deuren.
Neem nu het pad naar de voordeur ;;; waarom stopt dit zonder enig bordes. Nu loopt dit dood en als je afscheid neemt van TS dan heb je geen enkele kans meer om nog even 'na te kletsen' . Ik mis dus een welkombordes aan de voordeur.

Ik word ook serieus voor de gek gehouden want ik moet via de monumentale, bombastische oprit naar een saaie garage stappen en dan moet ik over een smal paadje naar de voordeur stappen ..... ik hoop dat mijn wagen op die oprit kan zetten... maar dan blokker ik wel de garage, de parkeerplaatsen en het pad.
Ik loop op dat pad naar de voordeur en als ik dat grote pak bij heb dan loop ik gegarandeerd tegen de hoek van het huis. He moet ik nu rechtdoor of afslaan ?

Waarom geen pad van de voordeur rechtstreeks naar de straat ? En enkele stapstenen die naar de garage gaan?
Raar dat die garage in de zijtuin tot 1 meter van de scheiding kan staan.
Nog raarder dat je een oprit hebt met een straatbreedte van cc 12 meter . Dit krijg je NOOIT vergund.

Zijpad tussen de garage en de woning naar achteren ..... saai, als de kinderen thuiskomen dan slaan ze met hun kopke tegen die erker. Waarom?Maak gebruik van dit pad om deze strook tuin optimaal te gebruiken. Houd rekening mee met de zichtlijn van uit de woning en dat je op een saaie massieve muur zie van de garage. Gebruik het pad om de tuin te ONTSLUITEN niet om rond je woning te stappen.

Pad rondom de garage? Nut, doel ? Fietspad voor de fietsen achterin te zetten? Je kan amperkes met een kruiwagen, pakjes of fiets die bocht nemen.

Algemeen: paden die nauwkering de contouren van de woning volgen zijn NIET gebruiksvriendelijk !!!!
De functie van zo'n pad is niet om de woning van voor of achter te bereiken. De functie hiervan is om de gevels te vrijwaren van opspattend regenwater. Daarom kunnen deze veel smaller uitgevoerd worden ( 20 cm breed en aan de ramen 50-60 cm, afhankelijk van de hoogte van het raam en de grootte van deze die proper maakt.
Zo'n pad naast de woning is meestal ook veel te smal 80 tot 100 cm breed.
Als bezoeker die langs achter komt wordt je verplicht om achter elkaar te lopen als eendjes.

Het terras .... euh waar kom je op dit terras? Hoe is het verloop van de paden? Hoe ga je naar de achtertuin hoe ga je naar de garage? Hoe wil je daar leven, eten zitten genieten zonnen werken?

Goh misschien toch even die investering doen om een tuinarchitect in te schakelen ?
 

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Berichten
205
Waarderingsscore
129
Punten
43
‘investeren’ in een tuinarchitect(e) verdient zich altijd terug. De prijs voor een tuinstudie is minimaal t.o.v. uitvoeringskosten. Een doordacht tuinontwerp is gebaseerd op de mogelijkheden van uw perceel, komt uw wensenlijst zoveel mogelijk tegemoet, houdt rekening met uw budget, beschikbare tijd. Vermijdt vooral onnodige grondwerken, nutteloze constructies, aankoop van foute materialen, planten die er niet zullen groeien. Voorkomt schade aan kleding, materiaal, persoonlijke letsels.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hebben we onze tijd hier verloren?
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Hebben we onze tijd hier verloren?
Blijkbaar wel.
TS , wel nog online geweest gisteren maar geen repliek op zijn eigen gestart topic

Blijft toch een pijnpunt in zijn geheel ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
klopt
maar zo af en toe eens over het bolleke russellen doet dan wel es deugd.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:


Ik zie het dikwijls , vakmannen en Die Hards die alles uit de kast halen om iemand op weg te helpen of inzichten te geven en dan eigenlijk in de kou blijven staan.
Geen bedankje of geen opmerkingen.
En ja zelfs de opmerking: Jamaar wacht even, waarom of hoe of ik ben er niet mee akkoord is al voldoende.
Dan krijgen we communicatie en dat kan leiden tot inzichten... zowel bij de vraagsteller als bij deze die antwoord.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
klopt
maar zo af en toe eens over het bolleke russellen doet dan wel es deugd.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:


Ik zie het dikwijls , vakmannen en Die Hards die alles uit de kast halen om iemand op weg te helpen of inzichten te geven en dan eigenlijk in de kou blijven staan.
Geen bedankje of geen opmerkingen.
En ja zelfs de opmerking: Jamaar wacht even, waarom of hoe of ik ben er niet mee akkoord is al voldoende.
Dan krijgen we communicatie en dat kan leiden tot inzichten... zowel bij de vraagsteller als bij deze die antwoord.
Ge moogt in mijn topic verdergaan, dan zal ik met plezier de dank-u's laten regenen ;)
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Olala, kben niet snel genoeg :D
Heel het weekend druk bezig geweest in de nieuwbouw, had wel al eens naar de reacties gekeken, maar wou tijd maken om op een deftige manier te antwoorden!
Allereerst dus heel erg bedankt voor de input.

De situatie zoals in de tekening hierboven, is reeds vergund, dus over plaatsing van de gebouwen of groottes van de verhardingen, valt weinig te zeggen. Die zijn vergund zoals ze momenteel op het plan staan. Die werden zo ingediend bij de omgevingsvergunning voor de sloop en heropbouw. Op dat moment hebben wij daar jammergenoeg niet zo goed over nagedacht (huis was het belangrijkste natuurlijk).

Het budget om de tuin helemaal aan te laten leggen is er momenteel niet (meer), dus zouden we enkel de grondwerken reeds laten doen + de oprit met de kasseien die reeds voorhanden zijn. Het is te zeggen.. als dit toegelaten is.

De vergunde situatie laat toe om de volledige oprit met waterdoorlatende verharding te plaatsen. De vraag is of wij met kassei een waterdoorlatende oprit kunnen uitvoeren in de eerste plaats?

Andere optie is om zoals in bijgevoegd document een pad naar de voordeur en smallere oprit (3m) in verharding te plaatsen, maar dan vraag ik mij af of wij gemakkelijk met 2 auto's zullen kunnen binnenrijden (we kunnen grasdallen of grind naast de kasseien leggen om de 2e auto te parkeren?).
Langs de andere kant zou het natuurlijk jammer zijn om de vergunde situatie niet uit te voeren die een grotere toegang/oprit toelaat. Alleen ontbreekt dan inderdaad een propere toegang naar de voordeur.
Op bijgevoegde pdf heb ik ook de deuren (zwarte vierkantjes) aangeduid op het plan. Achteraan het terras is ook nog een schuifraam om binnen en buiten te kunnen.

Doordat wij een bestaand huis gesloopt hebben, starten wij gelukkig niet van een blanco perceel. Er staat reeds een oude perelaar in de voortuin (die we gelukkig kunnen vrijwaren hebben tijdens de funderings en geothermie werken, achteraan een minstens 50 jaar oude eik en nog enkele andere fruitbomen.

De paden rondom het huis hoeven voor mij zeker niet helemaal door te lopen, maar het zou wel leuk zijn om een pad (langs!) de erker te hebben om via de achterdeur toch naar het terras en achtertuin te kunnen lopen.

Zoals gezegd kunnen wij niet alles aanleggen momenteel, maar wij zitten ook met 30-40cm afgegraven grond (door de sloop) dus er zal ook veel grond aangevoerd moeten worden. Samen met het aanleggen van de oprit zouden we dit toch ook graag nu al uitvoeren. Eventueel kunnen we reeds steenpuin laten storten op de plaats waar het terras moet komen, zodat wij volgend (of over enkele ) jaar niet terug met een grote vrachtwagen over de aangevoerde grond / oprit moeten rijden.

Nog een kanttekening... wij zitten met 2 kleine kindjes en ondanks dat de straat heel rustig is, zou ik toch graag de gemoedsrust hebben dat zij niet zomaar naar de straat kunnen lopen. Dit zou ik oplossen door de 3 doorgangen dicht te maken met haagjes (en een poortje), ook aangeduid op bijgevoegde pdf.

Momenteel is de tuin dus eigenlijk al heel mooi (de eik is echt prachtig en geeft in de zomer een enorme vlakte schaduw in de tuin die heel veel geld waard is ), verlanglijstje voor de toekomst is nog een serre (voor groentjes), kippenhok en veel speelplaats voor de kindjes (knuppelpad, speeltuin, tuig, eventueel boomhut in een van de grote bomen die er reeds staan,....). Jammergenoeg zal dit nog niet voor de eerste jaren zijn vrees ik.

Nogmaals bedankt voor de vele reacties en het meedenken!
 

Bijlagen

  • oprit.pdf
    384,5 KB · Weergaven: 83

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Momenteel is de tuin dus eigenlijk al heel mooi (de eik is echt prachtig en geeft in de zomer een enorme vlakte schaduw in de tuin die heel veel geld waard is )
nu dacht ik hier in uw bijlage een foto te vinden van die prachtige eik...
Was dat even een teleurstellend moment toen die niet tevoorschijn kwam :confused:


Je kan je tuinproject ook gefaseerd uitvoeren , deeltje per deeltje de komende jaren op je eigen tempo en kunnen als je tijd en middelen hebt.
Als het beter weer is kriebelt al eens om eens verder aan te pakken buiten.
Als je dan al een ontwerpje hebt weet je tenminste waar je aan begin en dat uiteindelijk het totaalplaatje wel zal kloppen...?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
merci.

..... Die werden zo ingediend bij de omgevingsvergunning voor de sloop en heropbouw. Op dat moment hebben wij daar jammergenoeg niet zo goed over nagedacht (huis was het belangrijkste natuurlijk)....
Vandaar mijn verzuchting dat het soms beter zou zijn om dit ook te verplichten. Maar gelukkig is dit nog niet aan de orde. tis al erg genoeg met hun pamperkesgedoe.
Het budget om de tuin helemaal aan te laten leggen is er momenteel niet (meer), dus zouden we enkel de grondwerken reeds laten doen + de oprit met de kasseien die reeds voorhanden zijn. Het is te zeggen.. als dit toegelaten is.
Grondwerken, verhardingen zijn de duurste elementen in een tuinaanleg en dit ga je doen zonder fatsoenlijke basis ?
Ik ben bevooroordeeld maar ik weet dat een tuinstudie van A tot Z maar een fractie is van gans de aanlegkosten.
Echter met een degelijk ontwerpdossier kan je zelf aan de slag zonder dat je tot de ontdekking komt dat die leiding voor de laadpaal nog onder je kassei moest liggen.

Kijk maar even naar de verschillende plannen die wij hanteren in een tuinontwerpstudie.
Kostprijs voor gans de studie zit tussen de 1800 en de 4500€ excl btw.


De vergunde situatie laat toe om de volledige oprit met waterdoorlatende verharding te plaatsen. De vraag is of wij met kassei een waterdoorlatende oprit kunnen uitvoeren in de eerste plaats?
Nee.
Om kassei er door te krijgen zal je moeten werken met een fundering in zand, met zandvoegen en rekening houden met ...
Maar he, dat is nu net het voordeel van werken met een tuinarchitect .
wateropvang
Andere optie is om zoals in bijgevoegd document een pad naar de voordeur en smallere oprit (3m) in verharding te plaatsen, maar dan vraag ik mij af of wij gemakkelijk met 2 auto's zullen kunnen binnenrijden (we kunnen grasdallen of grind naast de kasseien leggen om de 2e auto te parkeren?).
Grasdallen en grind wordt NIET aanzien als waterdoorlatende verharding.
Op 4 meter breed ( garage breedte) krijg je geen 2 wagens naast elkaar
Ik zie nog steeds geen welkomeffect in je saai pad naar de voordeur.

Langs de andere kant zou het natuurlijk jammer zijn om de vergunde situatie niet uit te voeren die een grotere toegang/oprit toelaat. Alleen ontbreekt dan inderdaad een propere toegang naar de voordeur.
Op bijgevoegde pdf heb ik ook de deuren (zwarte vierkantjes) aangeduid op het plan. Achteraan het terras is ook nog een schuifraam om binnen en buiten te kunnen.
al een betere visualisatie van de woning maar -- voor mij -- niet voldoende.
Je houdt van geen kanten rekening met de gewoonte van de mens.
Mensen maken geen hoekjes van 90°, ze snijden hoeken af.
Het pad van de woning naar de garage loopt bij elke hoek boenk op een muur of draad of scherm. en op 6,61 te overbruggen moet ik vanuit de woning 4 hoeken maken.... hoe lang duurt het voor je foert zegt enschuin over de gazon loopt naar de garage deur??

Doordat wij een bestaand huis gesloopt hebben, starten wij gelukkig niet van een blanco perceel. Er staat reeds een oude perelaar in de voortuin (die we gelukkig kunnen vrijwaren hebben tijdens de funderings en geothermie werken, achteraan een minstens 50 jaar oude eik en nog enkele andere fruitbomen.
ZEER belangrijk.
Dus opletten met de grondwerken en eventueel reliefaanpassingen.
De paden rondom het huis hoeven voor mij zeker niet helemaal door te lopen, maar het zou wel leuk zijn om een pad (langs!) de erker te hebben om via de achterdeur toch naar het terras en achtertuin te kunnen lopen.
En waarom moet dit pad tegen de erker opbotsen, dan terug hoekje om, terug hoek , dan vlak voor het raam van die erker , weer hoek om en dan nogeens nen hoek om het terras te bereiken.
Zelfs nuchter geeft dit al problemen.

PS, fout zit hem dat je terras geplakt , geprangd is tegen de woning, werk BUITEN de contouren van de woning.
Zoals gezegd kunnen wij niet alles aanleggen momenteel, maar wij zitten ook met 30-40cm afgegraven grond (door de sloop) dus er zal ook veel grond aangevoerd moeten worden.
Oei
en dat met een monumentale beuk en fruitbomen?
Heeft de architect dan geen rekening mee gehouden met de hoogte van de wortelhals ten opzichte van de vloerpas en grondslag ???
Tuurlijk niet,
ken maar 3 architecten die naar mij bellen en zeggen : lk zit hier met een bouwproject en een paar grote bomen, kom eens a gedacht zeggen hoe we die kunnen vrijwaren en bewaren voor de toekomst.
Samen met het aanleggen van de oprit zouden we dit toch ook graag nu al uitvoeren. Eventueel kunnen we reeds steenpuin laten storten op de plaats waar het terras moet komen, zodat wij volgend (of over enkele ) jaar niet terug met een grote vrachtwagen over de aangevoerde grond / oprit moeten rijden.
Je zet dat paard achter de kar in plaats ervoor.
Je zit je nu al vastte zetten dat je later geen kant meer uit kunt om aan te passen naar behoefte.
Zelfs met een tuinontwerp raden wij onze klanten steevast aan om een jaartje te wachten voor je begint aan te leggen. Je weet nooit hoe de wind gaat rondwervelen op dat terras of waar je savonds nog net die laatste zonnestralen kunt opvangen of wat het effect is van de buur zijn huis of bomen.
Nog een kanttekening... wij zitten met 2 kleine kindjes en ondanks dat de straat heel rustig is, zou ik toch graag de gemoedsrust hebben dat zij niet zomaar naar de straat kunnen lopen. Dit zou ik oplossen door de 3 doorgangen dicht te maken met haagjes (en een poortje), ook aangeduid op bijgevoegde pdf.
volledig begrijpelijk.
Momenteel is de tuin dus eigenlijk al heel mooi (de eik is echt prachtig en geeft in de zomer een enorme vlakte schaduw in de tuin die heel veel geld waard is ), verlanglijstje voor de toekomst is nog een serre (voor groentjes), kippenhok en veel speelplaats voor de kindjes (knuppelpad, speeltuin, tuig, eventueel boomhut in een van de grote bomen die er reeds staan,....). Jammergenoeg zal dit nog niet voor de eerste jaren zijn vrees ik.
Het moet niet allemaal in 1 keer .
Record bij ons, staat op cc 20 jaar dat wij een tuinaanleg hebben gecoördineerd.
Plan was getekend en aan de hand van dat plan werd er nagenoeg elk jaar een budget vrij gemaakt en dan uitgevoerd.
Mijn taak was er om te zorgen dat het efficiënt gebeurde en dat de werken elkaar opvolgde in een logische volgorde en dat de werken ook definitief was.
Dit kon alleen omdat er een tuinontwerpstudie bestond.
Nogmaals bedankt voor de vele reacties en het meedenken!

Voor alle duidelijkheid. Je moet geen tuinarchitect inschakelen maar je moet wel nadenken over GANS de tuin.
Je zit nu te broeden op zo snel mogelijk dien oprit en die grondwerken , maar ik durf wedden dat je NU geen idee hebt wat de tekortkomingen zijn van je bodem. Ik ben er zeker van dat je geen grondanalyse hebt, geen phmeeting, geen grondweerstandmeetig, begot je weet zelfs niet hoe het relief loopt op je perceel.
Heb je eigenlijk wel gevraagd aan je kinderen wat ze willen ?
Een boomhut is leuk maar als je bengel daar geen zin in heeft ?
Een knuppelpad is te gek, maar wat is het gegeven om daar mee te werken? En willen je kinderen wel met hun step rond denderen over die knuppels?

Speeltoestel? Goh ja, maar sommige kinderen spelen liever met een paar takjes en tekenen hiermee in het zand.

Misschien moet je
www.vrebosch.be is doorspitten en zie je de meerwaarde die wij kunnen betekenen.
 

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Berichten
205
Waarderingsscore
129
Punten
43
Kindjes worden groot, doe ineens ook de moeite om al na te denken over de verschillende mogelijkheden voor die 'speelruimte' tegen dat ze naar hun eigen stek verhuizen. Misschien dat ze nog graag even blijven 'bivakkeren'? Is het niet mogelijk om de tuin te ontwerpen zonder aanvoer van (veel) grond ? Een niet-opgehoogd perceel wordt, in de meeste situaties, het afvoerputje van het water uit de ganse omgeving. D.w.z. dat, bij de zoveelste droge lente, hete zomer, het groen er wél groen blijft. Met een degelijk beplantingsplan koopt u niet alleen meteen de juiste soort/variëteit, maar ook aantal planten. De potmaat kan u laten afhangen van het beschikbare budget op dat moment.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan