merci.
..... Die werden zo ingediend bij de omgevingsvergunning voor de sloop en heropbouw. Op dat moment hebben wij daar jammergenoeg niet zo goed over nagedacht (huis was het belangrijkste natuurlijk)....
Vandaar mijn verzuchting dat het soms beter zou zijn om dit ook te verplichten. Maar gelukkig is dit nog niet aan de orde. tis al erg genoeg met hun pamperkesgedoe.
Het budget om de tuin helemaal aan te laten leggen is er momenteel niet (meer), dus zouden we enkel de grondwerken reeds laten doen + de oprit met de kasseien die reeds voorhanden zijn. Het is te zeggen.. als dit toegelaten is.
Grondwerken, verhardingen zijn de duurste elementen in een tuinaanleg en dit ga je doen zonder fatsoenlijke basis ?
Ik ben bevooroordeeld maar ik weet dat een tuinstudie van A tot Z maar een fractie is van gans de aanlegkosten.
Echter met een degelijk ontwerpdossier kan je zelf aan de slag zonder dat je tot de ontdekking komt dat die leiding voor de laadpaal nog onder je kassei moest liggen.
Kijk maar even naar de verschillende plannen die wij hanteren in een tuinontwerpstudie.
Kostprijs voor gans de studie zit tussen de 1800 en de 4500€ excl btw.
De vergunde situatie laat toe om de volledige oprit met waterdoorlatende verharding te plaatsen. De vraag is of wij met kassei een waterdoorlatende oprit kunnen uitvoeren in de eerste plaats?
Nee.
Om kassei er door te krijgen zal je moeten werken met een fundering in zand, met zandvoegen en rekening houden met ...
Maar he, dat is nu net het voordeel van werken met een tuinarchitect .
Andere optie is om zoals in bijgevoegd document een pad naar de voordeur en smallere oprit (3m) in verharding te plaatsen, maar dan vraag ik mij af of wij gemakkelijk met 2 auto's zullen kunnen binnenrijden (we kunnen grasdallen of grind naast de kasseien leggen om de 2e auto te parkeren?).
Grasdallen en grind wordt NIET aanzien als waterdoorlatende verharding.
Op 4 meter breed ( garage breedte) krijg je geen 2 wagens naast elkaar
Ik zie nog steeds geen welkomeffect in je saai pad naar de voordeur.
Langs de andere kant zou het natuurlijk jammer zijn om de vergunde situatie niet uit te voeren die een grotere toegang/oprit toelaat. Alleen ontbreekt dan inderdaad een propere toegang naar de voordeur.
Op bijgevoegde pdf heb ik ook de deuren (zwarte vierkantjes) aangeduid op het plan. Achteraan het terras is ook nog een schuifraam om binnen en buiten te kunnen.
al een betere visualisatie van de woning maar -- voor mij -- niet voldoende.
Je houdt van geen kanten rekening met de gewoonte van de mens.
Mensen maken geen hoekjes van 90°, ze snijden hoeken af.
Het pad van de woning naar de garage loopt bij elke hoek boenk op een muur of draad of scherm. en op 6,61 te overbruggen moet ik vanuit de woning 4 hoeken maken.... hoe lang duurt het voor je foert zegt enschuin over de gazon loopt naar de garage deur??
Doordat wij een bestaand huis gesloopt hebben, starten wij gelukkig niet van een blanco perceel. Er staat reeds een oude perelaar in de voortuin (die we gelukkig kunnen vrijwaren hebben tijdens de funderings en geothermie werken, achteraan een minstens 50 jaar oude eik en nog enkele andere fruitbomen.
ZEER belangrijk.
Dus opletten met de grondwerken en eventueel reliefaanpassingen.
De paden rondom het huis hoeven voor mij zeker niet helemaal door te lopen, maar het zou wel leuk zijn om een pad (langs!) de erker te hebben om via de achterdeur toch naar het terras en achtertuin te kunnen lopen.
En waarom moet dit pad tegen de erker opbotsen, dan terug hoekje om, terug hoek , dan vlak voor het raam van die erker , weer hoek om en dan nogeens nen hoek om het terras te bereiken.
Zelfs nuchter geeft dit al problemen.
PS, fout zit hem dat je terras geplakt , geprangd is tegen de woning, werk BUITEN de contouren van de woning.
Zoals gezegd kunnen wij niet alles aanleggen momenteel, maar wij zitten ook met 30-40cm afgegraven grond (door de sloop) dus er zal ook veel grond aangevoerd moeten worden.
Oei
en dat met een monumentale beuk en fruitbomen?
Heeft de architect dan geen rekening mee gehouden met de hoogte van de wortelhals ten opzichte van de vloerpas en grondslag ???
Tuurlijk niet,
ken maar 3 architecten die naar mij bellen en zeggen : lk zit hier met een bouwproject en een paar grote bomen, kom eens a gedacht zeggen hoe we die kunnen vrijwaren en bewaren voor de toekomst.
Samen met het aanleggen van de oprit zouden we dit toch ook graag nu al uitvoeren. Eventueel kunnen we reeds steenpuin laten storten op de plaats waar het terras moet komen, zodat wij volgend (of over enkele ) jaar niet terug met een grote vrachtwagen over de aangevoerde grond / oprit moeten rijden.
Je zet dat paard achter de kar in plaats ervoor.
Je zit je nu al vastte zetten dat je later geen kant meer uit kunt om aan te passen naar behoefte.
Zelfs met een tuinontwerp raden wij onze klanten steevast aan om een jaartje te wachten voor je begint aan te leggen. Je weet nooit hoe de wind gaat rondwervelen op dat terras of waar je savonds nog net die laatste zonnestralen kunt opvangen of wat het effect is van de buur zijn huis of bomen.
Nog een kanttekening... wij zitten met 2 kleine kindjes en ondanks dat de straat heel rustig is, zou ik toch graag de gemoedsrust hebben dat zij niet zomaar naar de straat kunnen lopen. Dit zou ik oplossen door de 3 doorgangen dicht te maken met haagjes (en een poortje), ook aangeduid op bijgevoegde pdf.
volledig begrijpelijk.
Momenteel is de tuin dus eigenlijk al heel mooi (de eik is echt prachtig en geeft in de zomer een enorme vlakte schaduw in de tuin die heel veel geld waard is ), verlanglijstje voor de toekomst is nog een serre (voor groentjes), kippenhok en veel speelplaats voor de kindjes (knuppelpad, speeltuin, tuig, eventueel boomhut in een van de grote bomen die er reeds staan,....). Jammergenoeg zal dit nog niet voor de eerste jaren zijn vrees ik.
Het moet niet allemaal in 1 keer .
Record bij ons, staat op cc 20 jaar dat wij een tuinaanleg hebben gecoördineerd.
Plan was getekend en aan de hand van dat plan werd er nagenoeg elk jaar een budget vrij gemaakt en dan uitgevoerd.
Mijn taak was er om te zorgen dat het efficiënt gebeurde en dat de werken elkaar opvolgde in een logische volgorde en dat de werken ook definitief was.
Dit kon alleen omdat er een tuinontwerpstudie bestond.
Nogmaals bedankt voor de vele reacties en het meedenken!
Voor alle duidelijkheid. Je moet geen tuinarchitect inschakelen maar je moet wel nadenken over GANS de tuin.
Je zit nu te broeden op zo snel mogelijk dien oprit en die grondwerken , maar ik durf wedden dat je NU geen idee hebt wat de tekortkomingen zijn van je bodem. Ik ben er zeker van dat je geen grondanalyse hebt, geen phmeeting, geen grondweerstandmeetig, begot je weet zelfs niet hoe het relief loopt op je perceel.
Heb je eigenlijk wel gevraagd aan je kinderen wat ze willen ?
Een boomhut is leuk maar als je bengel daar geen zin in heeft ?
Een knuppelpad is te gek, maar wat is het gegeven om daar mee te werken? En willen je kinderen wel met hun step rond denderen over die knuppels?
Speeltoestel? Goh ja, maar sommige kinderen spelen liever met een paar takjes en tekenen hiermee in het zand.
Misschien moet je
www.vrebosch.be is doorspitten en zie je de meerwaarde die wij kunnen betekenen.