Indeling Leefkelder

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ons bouwplan is goedgekeurd en gaan in het voorjaar starten met de bouw.

Het huis omvat:

leefkelder: de slaapkamers + badkamers

gelijkvloers: living + keuken + zaak voor de vrouw

verdieping: bergruimte voor kapsalon

Omdat ik nog niet 100% overtuigd ben over de indeling van de leefkelder had ik hier graag gehoord of jullie eventueel verbeteringen zien.

De leefkelder krijgt zonlicht door middel van de kelderpatio. De ramen die uitgeven op de patio zijn 2.1m hoog, dus normaal is er in de kelder licht genoeg. De doorsnede van de patio heb ik ook toegevoegd ter info.

Bekijk bijlage 4779 Bekijk bijlage 4780 Bekijk bijlage 4781

Bijlagen

• AAAA Gelijkvloers30dec.jpg
    AAAA Gelijkvloers30dec.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 13
  • AAA Nieuwe afbeelding.jpg
    AAA Nieuwe afbeelding.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 13
  • AAAA Nieuwe afbeelding (1).jpg
    AAAA Nieuwe afbeelding (1).jpg
    25,2 KB · Weergaven: 14
Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou vooral zien dat de slaapkamers een stap hoger liggen dan de sanitaire kamers. Ik weet natuurlijk niet hoe diep de riolering ligt in je straat. Maar het risico lijkt me toch niet klein dat van zodra de riolering het niet meer kan slikken je rioolwater in je kelder gaat krijgen.

Lid geworden
7 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb mij laten vertellen dat een leefkelder goedkoper (en energiezuiniger) is dan een bebouwing bovengronds. Klopt dit?

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beurt;1794196 wrote:
Ik zou vooral zien dat de slaapkamers een stap hoger liggen dan de sanitaire kamers. Ik weet natuurlijk niet hoe diep de riolering ligt in je straat. Maar het risico lijkt me toch niet klein dat van zodra de riolering het niet meer kan slikken je rioolwater in je kelder gaat krijgen.

Misschien domme vraag, maar als rioolwater door opstopping of regenval terugkeert, hoe kan dit dan in huis geraken als alle rioolbuizen afgesloten zijn? Overlopen via wc's en lavabo's?

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
pd cabron;1798607 wrote:
Ik heb mij laten vertellen dat een leefkelder goedkoper (en energiezuiniger) is dan een bebouwing bovengronds. Klopt dit?

Deze zit ondergronds dus heb je minder energie nodig om op te warmen.

Kost zal ook kleiner zijn omdat je minder ramen hebt, maar ja, het moet wel comfortabel blijven natuurlijk.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
VVS;1798610 wrote:
Beurt;1794196 wrote:

Misschien domme vraag, maar als rioolwater door opstopping of regenval terugkeert, hoe kan dit dan in huis geraken als alle rioolbuizen afgesloten zijn? Overlopen via wc's en lavabo's?

En aflopen van douche etc.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
VVS;1798610 wrote:
Beurt;1794196 wrote:

Inderdaad, kan via elke afvoerbuis eruit komen.

Dus bij een leefkelder met sanitair: in zo'n geval regenwaterafvoer best scheiden met terugslagklep van de rest van het sanitair water.

Wc en sanitair water hou je ook best gescheiden + sowieso terugslagklep tussen riool en sanitair/regenwater, bij een wc in de kelder zelf is een terugslagklep daar ook best aan te raden - maar dan wel eentje geschikt voor wat dikker spul.

Kende toch iemand wiens ouders lager woonden dan de weg, helling enzo.

Bij een stevige stortbui kwam het water via de afvoer van de keuken gewoon naar boven. Konden ze het water middels een dammetje opgebouwd uit handdoeken/dweilen naar het terras leiden door de living.

Bij een kelder is dat naar buiten begeleiden er natuurlijk niet bij ...

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dus, in principe, indien in de kelder wel buizen liggen, maar geen "afvoerppunt", wc, douche, lavabo, enz. kan je, daar althans, geen overstroming hebben?

Lid geworden
7 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1798611 wrote:
pd cabron;1798607 wrote:

Kost zal ook kleiner zijn omdat je minder ramen hebt, maar ja, het moet wel comfortabel blijven natuurlijk.

Mijn interesse voor leefkelders is gekomen bij het bekijken van een programma waarbij dit gedaan werd. Blijkbaar is dit in Engeland (Londen) gebruikelijk aangezien 'ruimte' daar een schaars goed is. Mensen laten daar hun bestaand huis onderkelderen en kunnen nog in de woning blijven wonen!!! Nu ja, het prijskaartje zal navenat zijn... Maar het voordeel is dat er ondergronds eigenlijk geen beperkingen zijn. In principe kan je jouw hele huis en tuin laten onderkelderen.

Kelders kunnen ook aangepast worden dat er (veel) natuurlijk licht binnenvalt (zie foto's). En zoals je aanhaalt is het energiezuinig!

Bijlagen

• Who-said-basements-are-dark.JPG
    Who-said-basements-are-dark.JPG
    32,1 KB · Weergaven: 3
  • Who-said-basements-are-dark-(2).JPG
    Who-said-basements-are-dark-(2).JPG
    27,9 KB · Weergaven: 3
Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mja, ik vond het originele idee waarbij de ‘wachtzaal’ zweefde boven een deel van de ‘bladvanger’ (;)) – lees: kelderpatio - eigenlijk origineler. Er is nu ook aardig wat kunst- en vliegwerk nodig om die extra hoek in de kelder te kunnen bereiken. Nu ja, aangezien het plan al vastligt hebt ge daar niks meer aan natuurlijk. Eigenlijk had ik dan ook beter mijn klep gehouden. Zegt mijn vrouw me ook altijd, dus er zal wel iets van aan zijn.

Sowieso zou ik 1 kinderkamer terug tegen de “achtergevel” brengen, zoals in het origineel. Hierdoor wordt de klein mannen hun natte cel ook terug die veel handigere vierkant van het origineel. De ruimte daar dan vlak onder (naast het tweede raam om het zo te zeggen), zou je dan kunnen omvormen tot een soort van polyvalente buroruimte die uiteraard geheel open blijft tot aan de rechtergevel, en zo de trap integreert. Zo kom je ten minste lekker, én in daglicht beneden. Kinderkamer 2 kan dan gewoon blijven naast de trap (en is even groot als KK1 – wie had dat gedacht?).

De oudervleugel zou ik precies nog eens van nul herbezien. Allez, “van nul”. Ik zou ook hier teruggrijpen naar het origineel (en ook nog eens mijn drie suggesties herlezen :D – vooral optie ‘c’ wint aan belang, nu je dat extra hoekje onder de wachtzaal ter beschikking hebt).

Jimbo

(kent zijn plaats thuis)

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
pd cabron;1798732 wrote:
VVS;1798611 wrote:
pd cabron;1798607 wrote:

Mijn interesse voor leefkelders is gekomen bij het bekijken van een programma waarbij dit gedaan werd. Blijkbaar is dit in Engeland (Londen) gebruikelijk aangezien 'ruimte' daar een schaars goed is. Mensen laten daar hun bestaand huis onderkelderen en kunnen nog in de woning blijven wonen!!! Nu ja, het prijskaartje zal navenat zijn... Maar het voordeel is dat er ondergronds eigenlijk geen beperkingen zijn. In principe kan je jouw hele huis en tuin laten onderkelderen.

Kelders kunnen ook aangepast worden dat er (veel) natuurlijk licht binnenvalt (zie foto's). En zoals je aanhaalt is het energiezuinig!

Heb je ook foto's van de manier waarop het licht naar binnen wordt getrokken? Da's het interessantste natuurlijk...

Lid geworden
7 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1798755 wrote:
pd cabron;1798732 wrote:
VVS;1798611 wrote:
pd cabron;1798607 wrote:

Heb je ook foto's van de manier waarop het licht naar binnen wordt getrokken? Da's het interessantste natuurlijk...

Neem eens een kijkje op volgende website. Een heel andere manier om naar kelders te kijken...

http://www.londonbasement.co.uk/

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
chime;1798663 wrote:
VVS;1798610 wrote:
Beurt;1794196 wrote:

Inderdaad, kan via elke afvoerbuis eruit komen.

Dus bij een leefkelder met sanitair: in zo'n geval regenwaterafvoer best scheiden met terugslagklep van de rest van het sanitair water.

Wc en sanitair water hou je ook best gescheiden + sowieso terugslagklep tussen riool en sanitair/regenwater, bij een wc in de kelder zelf is een terugslagklep daar ook best aan te raden - maar dan wel eentje geschikt voor wat dikker spul.

Kende toch iemand wiens ouders lager woonden dan de weg, helling enzo.

Bij een stevige stortbui kwam het water via de afvoer van de keuken gewoon naar boven. Konden ze het water middels een dammetje opgebouwd uit handdoeken/dweilen naar het terras leiden door de living.

Bij een kelder is dat naar buiten begeleiden er natuurlijk niet bij ...

Een terugslagklep voor zuiver water is al amper te betrouwen, laat staan een terugslagklep voor een riool waarin ook vaste materie meekomt. Bij nieuwbouw moet regenwater al gescheiden worden van rioolwater, maar bij eventuele bestaande huizen in de straat is dit niet altijd het geval dus het lost mogelijk niks op.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Geen terugslagklep + afvoer die onder niveau straat zit => bij stevige stortbui is de kans op vodden éél groot.

Terugslagklep moet natuurlijk altijd bereikbaar zijn, dus best niet onder de oprit/terras laten verdwijnen.

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
kan je je in de hoofdslaapkamer (koppel) de slaapplek niet beter wisselen met de dressing...lijkt me interessant op vlak van geluidhinder uit slaapkamer... ;-)

kinderen moet je niet meer trauma's laten oplopen dan noodzakelijk...

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het vuil en regenwater komt in een pompput (met dubbele pomp met veiligheid) en wordt van daaruit naar boven gepompt. Ik zal dus evenveel kans hebben om overloop van de riolering naar binnen dan mijn buren.

De inrichting van de ouderslaapkamer ben ik ook nog niet 100% van overtuigd, doch zie ik niet direct een oplossing.

@jimbo, die "bladvanger-uitspraak" ben ik nog niet vergeten ;) . Ik heb je bericht eens herlezen doch ben ik niet direct veel wijzer ... .

a) die kast in de gang vliegt tegen de berging. Zo ben je de insprongen voor de badk/slaapk-deur kwijt. Veel strakker. Veel handiger. Veel mooier. De badkamerdeur moet trouwens naar ‘boven’, kwestie van wat minder afstanden te moeten doen. De inrichting vd badkamer wordt dan gewoon gespiegeld.

b) wissel slaapkamer met badkamer. Maak slaapkamer groter door de gang rechts ervan mee te integreren. De kastenwand tegen de berging blijft, en loopt dus gewoon door van het gangetje naar de master-bedroom. Nadeel is dan wel dat het slaapkamerraam onder de oversteek uitkomt;

c) plaats de deur naar de ouderruimte onderaan de trap. In het resulterend vierkant kan een creatieve architect dan stevig loos gaan met een (vrijstaande) natte cel;

Ik ben trouwens wel blij met die extra vrijgekomen berging in de kelder ...

Lid geworden
7 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waar heeeft u inspiratie opgedaan ivm deze leefkelder? Wij zijn een verbouwing aan het plannen en een leefkelder (slaapkamers, hobbyruimte, bureau) is een optie die wij aan het overwegen zijn.

Bedankt

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Eigenlijk niet echt ergens inspiratie opgedaan. Ik vond dat in het verleden steeds een interessant concept en onze architect stelde dat tijdens een sessie "brainstormen" over ons voorontwerp voor.

Wel is het voor mij belangrijk dat er voldoende daglicht komt in de kamers.

Het uitzicht vanuit de kamers (op die betonnen muur) is voor mij minder van doorslaggevend belang. Momenteel hebben we veluxen waardoor we ook geen direct zicht hebben op buiten.

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tom DB;1799040 wrote:
Ik heb je bericht eens herlezen doch ben ik niet direct veel wijzer ...

a) die kast in de gang vliegt tegen de berging. Zo ben je de insprongen voor de badk/slaapk-deur kwijt. Veel strakker. Veel handiger. Veel mooier. De badkamerdeur moet trouwens naar ‘boven’, kwestie van wat minder afstanden te moeten doen. De inrichting vd badkamer wordt dan gewoon gespiegeld.

b) wissel slaapkamer met badkamer. Maak slaapkamer groter door de gang rechts ervan mee te integreren. De kastenwand tegen de berging blijft, en loopt dus gewoon door van het gangetje naar de master-bedroom. Nadeel is dan wel dat het slaapkamerraam onder de oversteek uitkomt;

c) plaats de deur naar de ouderruimte onderaan de trap. In het resulterend vierkant kan een creatieve architect dan stevig loos gaan met een (vrijstaande) natte cel;

Origineel:

Voorstel a, oud plan:

Voorstel b, oud plan:

Voorstel c, oud plan:

(Hier had dus eigenlijk die creatieve architect loos moeten gaan - ik heb maar iets in elkaar geflanst, wegens creatief noch architect)

En dan met het nieuwe hoekje:

Let op de reuze badcel voor de klein mannen. Een WC moet ge nog uit de berging knippen, uiteraard. Had ik zelf kunnen doen, maar ik moet nu al drie kwartier aan de zuurstof na bovenstaande bij elkaar te hebben ge-MS-Paint.

Jimbo

(kent zijn beperkingen)

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jimbo bedankt voor de plannetjes, ben zelf al wat verder aan het tekenen

Bovenaan