Indeling en verbinding tussen 2 zekering kasten

• Tags bekabeling elektriciteit elektriciteitsbord elektrische installatie
  • DeWerf

Gewaardeerd lid
    Lid geworden
    8 jul 2021
    Waarderingsscore
    257
    Punten
    63
    Ik heb volgende situatie.

Locatie A, voorgevel kelder:
    Hier komt de voeding binnen (3f 40A) als ook de aardingskabel van de lus. Verder ook water,tv,..

Locatie B, kelder technische ruimte, bij de schacht (5m van locatie A):
    Hier komen alle kabels uit de schacht naar beneden en staat de grote zekeringkast.
    Hier staan bijvoorbeeld ook de collectors van het water.

Onze bedoeling is nu om op locatie A de kWh-meter te plaatsen en de T-onderbreker. Verder wou ik hier een kleine kunstof zekering kast hangen met een 300mA diff. Dit geheel wordt dan verbonden met locatie B waar de grote zekeringkast hangt als ook de PV-omvormer.

Nu is de onduidelijkheid wat over de kabels:
    - aardingslus verbonden met de T-onderbreker
    - van T-onderbreker naar het kleine kastje op de PE-rail : geel-groen 10mm² ??
    - tussen kWh en kunststof kastje: XVB 4x10 ?
    - tussen kunststof kastje en grote kast: XVB 5G10 (aardingsgeleider dan verbonden op de PE-rail op beide kasten?) ?

Dit wil zeggen dat ik de aarding doortrek tot in de grote kast met een 10mm² kabel. maar deze is wel "doorverbonden" op de PE rail van de kleine kast.
    Mag ik dan verder alle potentiaal verbindingen maken in de grote kast ( kollector water, stalen balken in de kelder) als ook de aarding van de PV-installatie naar daar brengen ?

10mm2 of meer afhankelijk van vermogen
    aantal aders afhankelijk van 3-Fasig of mono

het wordt 40A 3fasig.
    Mijn onzekerheid is vooral in het type kabels en de aansluiting van de aarding:
    Moet dit een XVB 5G10 zijn (met PE dus) aangesloten op de PE lat in het kleine kastje. De T-onderbreker is dan ook verbonden met de interne rail op locatie A

of

moet ik een aparte PE (aangesloten op de T-verbreker) meesturen met een XVB 4x10 naar locatie B

Je mag zeker de aarding meenemen met de voedingskabel naar bord 2. Je hoeft hier geen aparte aarding voor te trekken.
    Hoeveel meter zit er tussen beide kasten?
    Als je laadpalen zou plaatsen, voed je die dan uit kast 1 of 2? Als dit ook uit nr 2 zou ik misschien toch al een 16mm² trekken zodat je eventueel nog kan verzwaren indien nodig.

Vanuit je teller naar je eerste bord leg je een xvb 4x10 (dus een kabel met 4 geleiders, waar geen aarding bij zit).
    Van je aardonderbreker naar je eerste bord leg je aardingsdraad 10mm.
    Van je eerste bord leg je een xvb 5G10 naar je tweede bord, een met aarding in dus. Aarding verbind je telkens aan de aardingsrail in het bord.

Je mag zeker de aarding meenemen met de voedingskabel naar bord 2. Je hoeft hier geen aparte aarding voor te trekken.
    Hoeveel meter zit er tussen beide kasten?
    Als je laadpalen zou plaatsen, voed je die dan uit kast 1 of 2? Als dit ook uit nr 2 zou ik misschien toch al een 16mm² trekken zodat je eventueel nog kan verzwaren indien nodig.
    nog verzwaren ??

3n400 40A zal wel genoeg zijn zeker

is een vermogen van 27.7 kva

Nu is de onduidelijkheid wat over de kabels:
    - aardingslus verbonden met de T-onderbreker
    - van T-onderbreker naar het kleine kastje op de PE-rail : geel-groen 10mm² ??
    - tussen kWh en kunststof kastje: XVB 4x10 ?
    - tussen kunststof kastje en grote kast: XVB 5G10 (aardingsgeleider dan verbonden op de PE-rail op beide kasten?) ?

Dit wil zeggen dat ik de aarding doortrek tot in de grote kast met een 10mm² kabel. maar deze is wel "doorverbonden" op de PE rail van de kleine kast.
    Ja zo.
    Mag ik dan verder alle potentiaal verbindingen maken in de grote kast ( kollector water, stalen balken in de kelder) als ook de aarding van de PV-installatie naar daar brengen ?
    Nee dat zou ik zo niet doen. Ik ben een voorstander van de functies "beschermingsgeleider horende bij een stroombaan" en "equipotentiaalverbinding" apart te houden.
    Ik zou de equipotentiaalverbindingen buiten de kasten houden en apart doortrekken tot de hoofdaardingsklem (de T), het is maar 5m.
    Niet dat dat een verplichting is, maar ik vind dat beter/intuïtiever.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan