• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inbouwreservoir bevestigen tussen staanders houtskelet

AnthonyVO

Actief Lid
Lid geworden
26 aug 2012
Waarderingsscore
72
Punten
28
In mijn houtskelet zijn 2 wanden waar een hangtoilet moet komen. De aannemer heeft nu 2 openingen voorzien van ongeveer 75x120cm. (nog luchtdicht af te werken).
Nu is het probleem dat ik geen inbouwreservoir kan plaatsen op de klassieke manier gezien er geen bevestiging mogelijk is achteraan.

De oplossing die mogelijk is via Geberit is om onder- en bovenaan een profiel te plaatsen, daarin komen dan 2 vrijstaandewandversterkingen.
Daartussen kan dan het toilet gemonteerd worden, principe valse wand. Dit wil wel zeggen dat er nog een deel van de wand weg moet naar boven toe.

Zijn er andere oplossingen die minder ingrijpend zijn?

IMG_4845 Large 2.jpeg

Dat inbouwkader kan je gewoon met balkjes omkaderen en dan vast zetten in zijkant, of een balk van links naar rechts plaatsen.
Of gyproc profielen, maar dat is hetzelfde systeem als Geberit.

Ik zou mij meer zorgen maken voor afvoer

- je plaatst het inbouwsysteem onderaan vast
- je stelt het inbouwsysteem van hoogte en zet het pas
- je plaatst een balk achter de bevestigingsgaten van het ophangsysteem bovenaan (zorg dat deze net tussen de staander links en rechts past) en schroeft deze door de gaten van het ophangsysteem vast met houtdraaibout M10 + rondel (standaard bijgeleverde bevestigingen dus niet nodig)
- je zorgt dat het ophangsysteem pas staat en schroeft de balk vast in de linkse en rechtse staander

Schroef de OSB van de afwerking vooraan vast in de linkse en rechtse staander + nog eens extra in de verticale steunen van het ophangsysteem.

Beetje laat, maar toch toch nog een opmerking: aan de houtvezelplaat en tape (je spreekt zelf van luchtdichting) te zien is dit een buitenmuur. Zeker dat je je reservoir in de buitenmuur wil en zo een koudebrug creëert? (In koudere klimaten sowieso not done omdat je bak bevriest:eek:) En ik deel de bezorgheid van Stefan: waar gaat je afvoer naartoe?

Beetje laat, maar toch toch nog een opmerking: aan de houtvezelplaat en tape (je spreekt zelf van luchtdichting) te zien is dit een buitenmuur. Zeker dat je je reservoir in de buitenmuur wil en zo een koudebrug creëert? (In koudere klimaten sowieso not done omdat je bak bevriest:eek:) En ik deel de bezorgheid van Stefan: waar gaat je afvoer naartoe?
Wat je ziet is de achterkant van de Pavatex isolatieplaat van 140mm dik, de holte zal ook terug opgevuld worden met rotswol. Afvoer boring wordt nog voorzien, daar maak ik me weinig zorgen in.
In totaal is de isolatie 280mm, dat is dik maar zit nog een verdiep onder dat behouden is gebleven (snelbouwsteen).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan