Inbouwhaard ventilator

Lid geworden
27 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het huis dat we aan het verbouwen zijn heeft een grote open haard, daar hadden we graag een inbouwhaard geplaatst. De eerste vertegenwoordiger zei dat ze geen ventilator meer plaatsen en dat de warmteafvoer enkel via natuurlijke convectie gaat. Meer nog, vanaf 2023 zou dat zelfs verboden worden om aan de laatste ecologische normen te voldoen. Een andere vertegenwoordiger zei dan weer dat dit helemaal geen probleem was en raadde zelfs een ventilator aan om de warmte beter te verspreiden wat ik natuurlijk kan volgen. Iemand een idee wie we mogen geloven?

Verder twijfelen we tussen volgende types;
Barbas Universal-6
Heta Panorama XL
Stuv 6

Tips altijd welkom, bedankt! :)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Ventilator is aan te raden om de warmte beter te verspreiden, nadeel is wel dat ze veel lawaai maken, denk daar dus heel goed over na.
Verder kun je een ventilator niet uitzetten op een kachel die ermee is uitgerust, simpelweg omdat die dan te warm wordt en kapot gaat.
Dus neem dan een kachel die ontworpen is voor gebruik zonder ventilator.

Dat ventilators verboden worden lijkt mij een broodje aap verhaal., warmtepompen kunnen immers niet zonder.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Ga je die warmtebron nodig hebben ?
In een oudere slecht geïsoleerde woning kan je dat al eens gebruiken.
Maar als je isolatieschil aanpast en een constante aangename woning op temp nastreeft, ga je weinig hebben aan zo'n dure kachel.

Lid geworden
27 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor jullie reactie. Het gaat om een niet al te best geïsoleerde woning van 40 jaar oud die we aan het verbouwen zijn. Naast het aangename van een haard is de warmtebron dus wel degelijk een meerwaarde.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Bedankt voor jullie reactie. Het gaat om een niet al te best geïsoleerde woning van 40 jaar oud die we aan het verbouwen zijn. Naast het aangename van een haard is de warmtebron dus wel degelijk een meerwaarde.
Normaal pas je de isolatieschil redelijk aan als je verbouwd. Maar definitie van "verbouwen" is voor de ene iets anders dan de andere.
Kachel vond ik vroeger bij mijn ouders hun woning echter helemaal niet aangenaam. Koud en kil en een uur later stonden de deuren en ramen open om de warmte buiten te laten. En door slechte plaatsing thermostaat, bleef het ook koud in de slaapkamers en badkamer

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
676
Punten
113
Deftig Isoleren is een meerwaarde

Bovenaan