Inbouw pot in crepi plaatsen

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Nu de rest aan onze woning een beetje in orde begint tekomen, ben ik aan het uikijken naar een videofoon.
Ik zou deze liefst inbouwen in de muur, maar deze muur in kwestie is een crepi muur (crepi op eps platen).
Momenteel steekt er enkel een kabel uit de muur, in de crepi is niks speciaal voorzien voor de bevestiging.

Hoe ga ik best te werk om een inbouwpot in die muur te plaatsen?
Welke inbouwpot het exact wordt heb ik nog niet beslist, zou bv. deze kunnen worden.
https://www.mobotix.com/other/Products/Home-Automation/IP-Video-Door-Station-T25/Frames/Single-in-wall-housing

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
348
Punten
83
Als je iets inbouwt of opbouwt op buitenisolatie moet je met 2 dingen rekening houden: enerzijds moet het goed vastzitten, dus je kan niet zomaar in de isolatie,  je moet dieper totdat je "vaste grond" hebt. Anderzijds moet je ook zien dat je geen koudebrug maakt.

Hierbij een pdf van - zonder reclame te willen maken - Helia, die een specifiek produktgamma hiervoor heeft (vanaf blz 24 in de pdf). Dan kan je al eens zien waaraan één en ander moet voldoen. Uiteraard zijn er nog andere merken en ook elk zichzelf respecterende producent van buitenpleistersystemen heeft de nodige attributen hiervoor in z'n assortiment. (bvb STO maar ook anderen)

Spijtig dat je plakker of elektricien je hierover niet geïnformeerd heeft, of zelfs geen sokkeltje heeft geplaatst tijdens de uitvoering van de buitenpleisterwerken.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door albariusSpijtig dat je plakker of elektricien je hierover niet geïnformeerd heeft, of zelfs geen sokkeltje heeft geplaatst tijdens de uitvoering van de buitenpleisterwerken.

Probleem ligt ook wel deels bij mezelf. Ik ben er eigenlijk te laat over beginnen nadenken. Er is wel met de plakker overlegd, maar hij haalde vooral speciale pluggen aan voor lichte dingen te bevestigen. Ik heb hier reeds enkele dingen mee bevestigd en die zitten zeker vast genoeg.
 Ik zou deze pluggen eventueel ook kunnen gebruiken voor een opbouw videofoon, maar ik zou liever inbouw hebben.

Ik zou moeten nakijken of de oplossingen van Helia mogelijk zijn. Voor mijn situatie (reeds gepleisterd) zie ik eigenlijk alleen hun eigen inbouwpotten, ik heb geen idee of ik daar een specifieke videofoon in kan monteren.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
331
Punten
83
soortgelijke situatie: aan de crepi-buitenmuur willen we op een paar plaatsen stopcontacten, een buitenkraan, een paar bewegingsmelders en een videofoon.

Heeft hier al iemand van die Helia dingetjes geplaatst ? wat zijn de ervaringen ?

Echt heel goedkoop zijn ze niet, maar we hebben er nu ook weer niet zo veel nodig en behalve een houten blok (verschil in isolatiewaarde, mogelijk condens, hout dat gaat zwellen enz...) vond ik niet veel alternatieven.

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Waarderingsscore
8
Punten
18
Een stopcontact ga je toch moeten bevestigen op de muur hoor (veel trekkracht)

Ik had deze opvoorhand (voordat de isolatie er was) bevestig met lange stangen op de muur (op een afstand zodat deze net zou uitsteken (uit de crepi).

Dus mijn hydro opbouw stopcontact komt maar 1 cm uit de crepi en zit stevig vast nu

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
331
Punten
83
In die richting was ik zelf ook aan het denken, draadstangen zijn waarschijnlijk een beetje goedkoper dan dat Helia-ding, maar moeten ook nog op een of andere manier een extra steun krijgen om mogelijke belasting naar beneden toe op te vangen.

Dat Helia-ding wordt op de muur vastgeschroefd en het hydro opbouw stopcontact wordt op dat Helia-ding vastgeschroefd, daarmee zit het stopcontact (of de buitenkraan) dus wel goed vast. Ze spreken van 5kg gewichtbelasting (dus naar beneden toe), ruw geschat verwacht ik dan dat de trekkracht in de richting van de stekker ongeveer drie à vier keer groter is.

Ik heb intussen een leverancier gevonden die ze op voorraad heeft, dus tegen het weekeinde ga ik dat toch eens uittesten *i-m_so_happy*

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Waarderingsscore
8
Punten
18
goh, ze hadden hier een opening gemaakt in de isolatie en die weer opgevuld...

Hierdoor zit het potje gevangen in de isolatie en dat kan al wel veel aan... (die stangen op zich (6mm dik) konden ook al wel veel gewicht aan hoor)

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
Jamaar, draadstangen zijn natuurlijk een koudebrug he, dat is verzinkt staal of inox knal door uw isolatiepakket tot tegen uw ruwbouwsteen... Die kunstofbruggen isoleren beter (niet denderend maar wel beter dan staal/inox). 

What's the point van naar die speciale oplossingen te kijken als je met een koudebrug blijft zitten? Knal dan gewoon met een klein L-profieleke een houten blokske (60x60x100) tegen uw ruwbouwsteenmuur  waar ge een potteke opvijst, veel simpeler, en veel minder een koudebrug met dat hout... 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
331
Punten
83
Het Helia-ding blijkt eigenlijk van Kaiser te zijn en het werkt best handig. Dikte van de isolatie bepalen en op het streepje met die maat afzagen, vastschroeven en je hebt een (redelijk) stevige basis om iets op te monteren. Sinds vandaag staan er bij mij voor buitenstopcontact, buitenkraan en bewegingsmelder.

Standaard schuif je de twee delen over elkaar en bevestigt die met een enkele schroef, maar ik vind dat ze dan wat speling hebben. Als je de twee delen ook nog verlijmt (is gewoon pvc) en een tweede schroef gebruikt, zijn ze best stevig.

De houten blok was ook een optie, maar er blijkt wat risico op zwellen te zijn - vooral isolatiemensen hebben het er niet op (door het verschil in isolatiewaarde zou mogelijk vocht uit de lucht juist op de randen van het hout condenseren en dat doen zwellen, waardoor de crepi zou kunnen barsten). De tijd zal moeten uitwijzen of deze oplossing inderdaad stevig genoeg is.

Bovenaan