• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inbouw led strip plafond

Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

We zijn volop bezig om voor onze nieuwbouw verlichting te bepalen.

Nu hadden we in gedachte om met inbouw ledstrips te werken, weggewerkt in het plafond.

Ik heb hier op het forum en verder op het internet al tamelijk veel gezocht maar nog niet echt gevonden.

 

Situatie:"klassieke elektriciteit", plafond bestaat uit welfsels.

-Kan zo'n type (8mm) inbouwprofiel weggewerkt worden in het pleisterwerk? (of zelfs 1 van 15mm  )?

Klopt dit:  achter de schakelaar een transfo die 230v omzet naar 24v (indien we RGB nemen hier nog een controller achter) en vanaf daar naar de ledstrip.

-Is het een probleem als je dit lichtpunt kan bedienen met meerdere schakelaars?

-Hoe hebben jullie de transfo weggewerkt? In de inbouwdoos lijkt me niet interessant aangezien gezien de warmte die het opwekt.

-Welk type draad gebruiken jullie  vanaf de transfo naar de ledstrip? (ik kom zelfs speakerkabels tegen...?)

-Hoe werken jullie het aansluitpunt netjes aan van het inbouw ledprofiel? Gewoon de draad in het pleisterwerk, zo door het uiteinde in het profiel en binnenin aansluiten?

Hebben jullie al zo'n ledstrip in het plafond geplaatst?

 

Ik weet het vele vragen maar ik zie niet veel verlichtingswinkels (met een showroom voor info en te bezichtigen) die inbouwleds hebben in de buurt.... (Herentals)

Alvast bedankt voor je reactie!
good.gif


 
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ja dat profiel kan, dikte moet je nemen naargelang de opbouw van je wand of plafond. In 10mm bepleistering krijg je geen strip van 15mm, dan moet je 8mm nemen.

Meerdere schakelaars is ook geen probleem. Vroeger ze ergens geplaatst zoalsje zegt met 230V scheklaar naar de controller en dan 24V, maar misschien zijn er tegenwoordig wel al betere schakeloplossingen aangezien die markt erg uitgebreid is geworden. 

Aansluitpunt steek je  aan 1 kant van de ledstrip precies op de juiste plaats. en dan is het gewoon zaak om je ledstrip er net tegen te plaatsen om je kabel erin te kunnen plaatsen.

Controller steek je weg in een vals wandje, of een keukenkast, of ergens in een andere kast, technische ruimte..
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Je bezetter moet dit willen doen: meer werk voor hem. En misschien moet hij dikker bezetten. 

Ik heb dit ook op 1 plaats, ik heb wel een afdekkapje extra besteld dat ik weg gegooid heb na het pleisteren. Zo blijft je profiel proper. 

Controller in/bij je elektriciteitskast zetten, van daar verder gaan met luidspreker kabel als het niet meer dan 5m ledstrip is. Voor elke 5m een nieuwe kabel trekken. 

Strips in kasten of valse wanden kan je de controller daar wegwerken. Trek dan wel een 5g1,5. Dan kan je dimmen. 

Ook best strips van 24v ipv 12v: lagere stroom. 
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De profielen van jou hebben een 'vleugeltje', dat heb je bij inbouw niet nodig. Dan kan je voor rechte profielen gaan. 

Die met de 'vleugels' kan je ook achteraf plaatsen. Je plaatst 2 aluminium L profielen waar deze net tussen past, de bezetter laat de opening open. Daarna kan jij de profiel erin zetten. Maar die vleugeltjes liggen dan wel op je plafond, niet volledig erin. 

En koop geen bevestiging klemmen, dat heb je niet nodig. Gewoon gaatjes erin en met een plug van 4 in je welfsels zetten. 
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Let wel op: bij 6mm profielen zie je veelal wel nog de "bolletjes" van de ledstrips, zeker als je ledstrips neemt met wat afstand tussen de leds. En als je ze dan vastschroeft komt de strip waar de schroeven zitten nog iets dichter tegen het plexi'tje en dat zie je dan ook.

16mm vind ik zowat het minimum als profieldiepte, maar als je de plakker vraagt 16mm op je plafond te zetten zal hij wellicht eens in zijn haar krabben. Bij gegoten welfsels zorg ik dat er een houten latje wordt ingegoten die ik er kan uithalen zodat er wat extra diepte is. Een paar sleufjes van 1cm diep slijpen is veelal ook geen probleem voor de stabiliteit, maar 't is een lastig werk natuurlijk.

Extreme aandacht besteden aan rechtheid, zeker bij langere profielen. Alu plooit makkelijk, dus bij oneffenheden kan dat al eens een beetje torsen, en dat krijg je eens het geplakt is nooit meer goed.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Wij hebben op verschillende plaatsen profielen in opbouw op de plafonds geplaatst (omdat de afwerking rechtstreeks op gladde betonnen welfsels gebeurd is) en in inbouw in de muren (ofwel uitgespaard in Fermacell, dan zijn de "echte" inbouwprofielen gebruikt, ofwel in tegels, daar zijn opbouwprofielen ingebouwd). Inbouw is telkens gelijmd [andere foto's in dit topic], voor de opbouw heb ik met verzonken schroeven gewerkt, zodat de strip overal vlak blijft liggen (de strips wegen zo goed als niks, dus schroefjes van 3mm zijn meer dan voldoende.

De inbouwstrips met de kleine "vleugeltjes" zijn gemakkelijk om kleine foutjes aan de randen op te vangen, maar geven een iets minder strak resultaat. Ik vind de opbouw op de plafonds zeker zo mooi (ze zijn ook maar ca 6mm dik).

Als je de individuele LEDs niet wil zien, kies je strips met minstens 120 LEDS per meter en melkwitte afdekking, daardoor wordt de lichtopbrengst wel iets minder. Grotere profieldiepte zoals @Stefaan aangeeft geeft inderdaad nog een homogener licht, maar verkleint ook de lichthoek en neemt ook nog iets meer licht weg.

Ik weet niet hoe nauwkeurig een strip in de bepleistering uitgespaard kan worden, het zal in elk geval wat extra aandacht van de plakker vragen. Op de eerste twee plaatsen heb ik de Fermacell uitgefreesd, dat was genoeg incentive om de volgende strips op voorhand uit te sparen...
 
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok bedankt iedereen voor de info, het is toch niet zo eenvoudig dan dat het er uit ziet dan...

@rdr2180 Jij hebt wel héél veel ledstrips geplaatst zie ik. :)

Opbouw zou ook nog een optie zijn maar dit zouden we toch nog eens moeten zien voor we dit aandurven.

Heb je nog enig idee hoeveel die opbouwstrips hebben gekost?
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Herentals is toch niet zo ver van Heist op den berg.  Daar heb je Dm lights.

Welke welfsels ?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Op zich is het eenvoudig hoor, het vraagt gewoon wel wat extra uren plaatswerk.  Als je die 8mm strip neemt (met vleugeltjes) kan je dit ook perfect doen nadat alles bezet is.  alles afmeten en aftekenen, bezette strook voor ledstrip terug verwijderen, en dan strip plaatsen. Indien nodig wat bijplamuren maar indien goed 'uitgekapt' is dat niet eens nodig.
 
Lid geworden
6 mrt 2019
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook op enkele plaatsen ledstrip ingeplakt. Deze kwamen van bij Wattt in Turnhout, profiel en afdekkapje kostten niet zo heel veel. Dikte van het profiel ben ik even kwijt maar daar raadde ze mij toen ook een iets dikker profiel aan zodat je idd geen bolletjes van de led ziet maar een mooi egale strip. Je kan daar trouwens ook een lichtstudie laten uitvoeren.

 

 
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Speer zei:
Ok bedankt iedereen voor de info, het is toch niet zo eenvoudig dan dat het er uit ziet dan...

@rdr2180 Jij hebt wel héél veel ledstrips geplaatst zie ik. :)

:) als je de juiste combinatie vind, zijn ledstrips ideale verlichting - heel flexibel in de plaatsing (opbouw, inbouw, richting, lichthoek...), ze nemen weinig plaats in en kunnen gemakkelijk weggewerkt worden, heel gemakkelijk aan te sturen met PWM dimmers, veel keuze in lichtsterktes en vermogens en heel betaalbaar...
Opbouw zou ook nog een optie zijn maar dit zouden we toch nog eens moeten zien voor we dit aandurven.

ik probeer een van de dagen een foto te maken - blijkbaar heb ik die niet meteen ter beschikking
Heb je nog enig idee hoeveel die opbouwstrips hebben gekost?

Tussen de 10 en de 12€ per meter voor warm wit 24V in alu profiel met afdekking (zie link in vorige post), afhankelijk van lichtopbrengst en vermogen. De strips zijn iets duurder voor hogere vermogens, dual-white (van andere leverancier) of RGBW, de profielen zijn duurder voor speciale vormen (45% onder de vensterbank voor bureau- of werkbladverlichting, hangprofiel boven het keukeneiland enz)
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
rdr2180 zei:
Opbouw zou ook nog een optie zijn maar dit zouden we toch nog eens moeten zien voor we dit aandurven.

ik probeer een van de dagen een foto te maken - blijkbaar heb ik die niet meteen ter beschikking

Dit is bij voorbeeld de opbouwstrip in mijn bureau, de werkelijke dikte van het profiel is 6mm (op ca 16mm breed) en er is een opaal (melkwitte) afdekking gebruikt. Op de eerste foto is de kleurweergave wat correcter, op de tweede is de schaduw nogal opvallend, maar dat komt door het opgetrokken contrast ten gevolge van tegenlicht op de foto.

ledstrip_opbouw.jpg
ledstrip_opbouw2.jpg
 

Bijlagen

  • ledstrip_opbouw.jpg
    ledstrip_opbouw.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 33
  • ledstrip_opbouw2.jpg
    ledstrip_opbouw2.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 35
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan