• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inboedel moet weg, wie heeft draaiboek of ervaring?

J Pierre

Lid
Lid geworden
22 apr 2007
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Punten
18
We moeten het huis van een familielid leegmaken en dus moet de ganse inboedel weg.
De bedoeling is om de kostprijs zo laag mogelijk te houden en evt. wat te recupereren uit de verkoop van meubels of boeken.
Het gaat hier werkelijk over alles wat je bij een inboedel kunt bedenken, waarvan de meeste zaken wel al enkele tientallen jaren oud zijn.
Ik heb even de recyclagegids geraadpleegd. Oude kleren kunnen worden gerecupereerd als ze proper zijn, dito voor matrassen enz.

Maar wat doe je met al die lakens, handdoeken enz die al jaren gebruikt zijn?
Meubels kunnen naar de kringloopwinkel mits demontage, maar misschien is ik-geef-weg beter en komt men het zelf demonteren of zo ophalen.

En de vele boeken?
De Slegte biedt maar weinig.
Wie is nog geïnteresseerd in boeken van 10 jaar oud?
Alles op een gemengde container dan maar?
Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?
 
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
355
Waarderingsscore
0
Punten
0
Denk dat je inderdaad via weggeefgroepen via facebook al een heel stuk kwijtgeraakt.

Lakens en dekens, tis te zien in welke staat: niet meer zo goed, kunnen ze gebruiken in dierenasielen.  Nog goeie weggeven.

Er zijn ook organisaties die spullen verzamelen voor kansarmen en dan herverdelen.

Welke regio is het?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Oude dekens, lakens, kledij: in zakken stoppen en naar de kledingcontainer. Dat is alvast gratis. 

Verder hangt het er van af of je geld verwacht, en of je er tijd in wil steken. 

 

Ik had een degelijke eiken kast en piano die weg mochten. 

Eerst een paar weken op 2dehands/Kapaza gezet aan bedragen van 50-100€. Niet één reactie, mailtje of zo. 

Omdat ze toch weg moesten, en ik mezelf de moeite wou besparen om dat zelf weg te brengen (piano steek je niet in een auto hé), heb ik ze van 2dehands afgehaald, en opnieuw gepost maar dan Gratis - vandaag op te halen. (op een zaterdagmorgen om 10h) Wel enkel mailadres gezet en de gemeente (geen telefoonnummer, anders word je gek)

Wel goede foto's maken en er bij zetten. 

10 minuten later kwamen de eerste mailtjes, en dan heb ik zelf gebeld naar de kandidaten. 

Ik vermeldde er dan direct bij dat ze dezelfde dag nog moesten ophalen, en vroeg wanneer ze konden komen. Als ze dan beloofden om 13h te komen, dan heb ik er ook direct bij gezegd dat ik om 13h30 ging bellen naar de volgende in de rij. 

Om 13h30 waren kasten en Piano weg, zonder dat ik er mijn rug aan gebroken heb. 

Je kan ook proberen om ze bij Troc of Deporama te zetten, maar dan moet je zelf transport hebben, en dat is niet altijd evident met grote meubels. 

Geen ervaring met opkopers. Als er waardevol en kleiner spul tussen zit zou ik dat zelf proberen te verkopen. (als je daar tijd wil insteken tenminste)

 

 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De weggeefgroepen op Facebook zijn ideaal voor alles waar je niets voor terughoeft. Heb ik ook met wat spullen gedaan, en scheelt je een hoop slepen.

Dan weet ik ook dat er opkopers zijn, die in 1 keer de hele inboedel opkopen. Krijg je heel weinig voor, en die gooien het daarna op de veiling. Bijvoorbeeld http://snuffelinboedels.be/, http://www.inboedel-ophaling.be/, etc.

 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
De meeste kringwinkels kan je bellen, ze komen je huis gratis leeghalen.

Er zijn ook opkopers. Als je geluk hebt doen ze het gratis, anders moet je er nog voor bijbetalen.

Gratis weggeven kan via sites zoals claimd.be, facebookgroepen, kapaza,...
 

J Pierre

Lid
Lid geworden
22 apr 2007
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Punten
18
Thx! Is regio Leuven.

Vervelende vd kringwinkel is dat je de meubels zelf moet demonteren en beneden zetten. Bij Ikea kasten is volledig demonteren veel werk. En als het om een klein bureautje of ladenkastje gaat ook nutteloos wat mij betreft. Dat wordt dan ik-geef-weg ofzo.

De vele boeken kan ik met t oud papier meegeven. En kapotte kasten als brandhout aanbieden?

Als ik het goed begrepen heb moet je een container gemengd afval per gewicht betalen. Dan komt het erop neer om die zo licht mogelijk te houden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Bij een container gemengd moet je het ook naar beneden dragen hoor. Demonteer ze dan een beetje proper en geef ze mee met de kringloopwinkel zodat er nog iets nuttiger dan gewoon de fik insteken mee gedaan kan worden... 

Overigens, in Leuven zullen er genoeg gegadigden zijn om je kasten en meubels te komen ophalen... al die jonge koppels die hun appartementjes moeten inrichten...  Ik zou eens kijken of je niet via advertentiekanalen (2dehands, kapaza, maar misschien ook via grote immo kantoren) kan meegeven: "volledige inboedel voor living, keuken, gratis op te halen" ... of zet er bij "50 euro" want bij "gratis" denkt men meestal dat het gegarandeerd brol is. Als ze daar staan kan je nog altijd zeggen dat ze het zo mogen meepakken...

En voor de rest... boeken... je zegt "de slegte biedt weinig" ... uiteraard... wat krijg je als je ze met het oud papier meegeeft? wil je er iets voor hebben of wil je die boeken nog een tweede leven als boek geven, breng ze dan binnen... anders niet...  Regio Leuven genoeg chiro's en scouts, eens horen wanneer ze hun papierslag doen?

Het moet precies een zero-effort, zero-cost oplossing zijn... dan vrees ik dat we slecht nieuws hebben :) ... 
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

De eerste vraag die u zich moet stellen is "waarom"  ...  

Uiteraard ga ik er vanuit dat hte hier over een  "gewone vraag"  gaat ... maar toch ...

gaat het om een bejaarde die is overleden  ( dan komt de verantwoordelijkheid toe aan de aanvarende erfgenamen) , gaat het om een bejaarde die naar een verzorgingsinstelling gaat ( dan kan deze mogelijks nog zelf "beslissen" ) of gaat het een scheidend koppel en vraagt één van de partijen om in "no time" even de inboedel te verhuizen naar een nieuwe domicilie ...

Voor de rest sluit ik mij aan bij de rest ... mogelijke oplossingen die nog enige return geven zijn meestal niet "moeiteloos" ...

k.b.
 

J Pierre

Lid
Lid geworden
22 apr 2007
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Punten
18
Voor het geval het ertoe zou doen: hebt gaat over het leegmaken van een woning van iemand die naar een WZC verhuisd is en helaas niet in staat is om zelf beslissingen te nemen.

Mijn intentie is om zo efficient  en zo goedkoop  mogelijk de woning leeg te maken, en wat nog bruikbaar is wil ik heus wel weggeven. Maar als je een aantal bedden, matrassen, lakens, dekens, kasten, bureaus, stoelen, honderden boeken, linnengerief, keukengerief, oude pc's in anderhalve maand moet wegkrijgen dan is dat niet evident.

Scouts mag helaas geen papierophaling meer doen in Leuven, en het is me niet duidelijk hoeveel dozen oud papier je maximaal mag buiten zetten. Van een aantal spullen is het ook niet duidelijk of ze nog bruikbaar zijn of te oud en afgeleefd. Net gezien dat ze oude computers vanaf 3 stuks gratis komen ophalen.

Ik heb al een aantal zinvolle tips ontvangen, waarvoor dank. Eerst computers laten ophalen. Wellicht komt er daarna een open dag / garageverkoop. Daarna de kringloopwinkel, ik-geef-weg, Troc, goede doelen. Dan het oud papier buiten zetten en de rest op de container. Voilà, het draaiboek is klaar. *good*

 
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

En wie ben jij dan wel  ?  ...  Ik bedoel maar dat je bvb als verhuurder niet zomaar het huis van je huurder kan leegmaken ... omdat deze  "zelf geen beslissingen kan nemen" ...

k.b.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.

 

En wie ben jij dan wel  ?  ...  Ik bedoel maar dat je bvb als verhuurder niet zomaar het huis van je huurder kan leegmaken ... omdat deze  "zelf geen beslissingen kan nemen" ...

k.b.

er staat toch dat het een familielid is. 
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_
Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.

 

En wie ben jij dan wel  ?  ...  Ik bedoel maar dat je bvb als verhuurder niet zomaar het huis van je huurder kan leegmaken ... omdat deze  "zelf geen beslissingen kan nemen" ...

k.b.

 

er staat toch dat het een familielid is. 

 

Ik heb het verhaal van "de verhuurder"  ook als voorbeeld gegeven ...

 

Ik wil toch even zeggen dat  "een familielid"   niet zomaar de woning kan leeghalen van " een bejaarde"  die "zelf geen beslissingen kan nemen"   ... en naar een verzorgingsinstelling gaat ...

 

Ik wil maar hebben dat ik toch even zou stilstaan bij de "wens" van de eigenaar van deze inboedel  ...  

 

k.b.

 
 

J Pierre

Lid
Lid geworden
22 apr 2007
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_
Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.

 

En wie ben jij dan wel  ?  ...  Ik bedoel maar dat je bvb als verhuurder niet zomaar het huis van je huurder kan leegmaken ... omdat deze  "zelf geen beslissingen kan nemen" ...

k.b.

 

 

er staat toch dat het een familielid is. 

 

 

Ik heb het verhaal van "de verhuurder"  ook als voorbeeld gegeven ...

 

Ik wil toch even zeggen dat  "een familielid"   niet zomaar de woning kan leeghalen van " een bejaarde"  die "zelf geen beslissingen kan nemen"   ... en naar een verzorgingsinstelling gaat ...

 

Ik wil maar hebben dat ik toch even zou stilstaan bij de "wens" van de eigenaar van deze inboedel  ...  

 

k.b.

 

Ik denk niet dat deze discussie hierover dient te gaan. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken. 
 
Lid geworden
29 apr 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals ervoor al aangehaald dekens en lakens kunnen naar een dierenasiel. 

Moest je geen vinden kan je ook horen bij organisatie Dier in de kou rond het leuvense zit een opvangpunt van hun welke de dekens wel kan gebruiken vermoed ik.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan